Pølser ....
Fra : Frøken Lunds Krambod

Dato : 16-05-03 17:19

Hej

Nu kommer sommeren, og der skal grilles. De fleste kan jo godt lide en
grill-pølse (mine unger kan ihvertfald), men de er jo hamrende dyre ....
hvis man skal have nogle i en fornuftig kvalitet.

Kan man ikke lave dem selv ??? Kommer producenterne noget i, som vi al.
dødelige ikke har adgang til ?

Jeg har prøvet at lave medister, og det blev OK, men er der nogen som har en
kanon opskrift på pølser, som kan grilles ???

Fra : crema

Dato : 17-05-03 08:53

Jo du har helt ret. Nogle producenter smider en masse lort i deres
pølseblandinger. Dels fordi de skal have noget til at binde vandet med. Ofte
er blandingerne hakket afskær af fedt og brusk. De tilsætter så vand og en
eller anden form for bindemiddel. Derefter smider de nitrit i som
unødvendigt konservere mod botulisme, men samtidig farver kødet så det
bliver mere kødagtigt at se på.
Gøl pølser havde på et tidspunkt et produkt "Classic" hed de vist med næsten
ingen unødvendige fyld og smagstoffer i, men det solgte ikke særligt godt,
fordi vi dødelige er vant til smagen af al det syntestiske.
Du har helt ret i, at den bedste kvalitet må vi fremstille selv, så hvis du
kan finde en pølsemager, som kan huske hvordan man fremstiller pølser uden
unødvendige fyld, smags og farvestoffer, så er det godt gået, men der er
måske en her i gruppen, som kan hjælpe til men en recept.
Henrik

Fra : Villy Erichsen

Dato : 17-05-03 09:36

In article <3ec50f5a$0$5176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Frøken
Lunds Krambod <info@frklund.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at lave medister, og det blev OK, men er der nogen som har en
> kanon opskrift på pølser, som kan grilles ???
Medister kan da fint grilles - skal blot forkoges og deles i passende
stykker. Konsistensen bestemmer du selv når du hakker.
Smagen kan justeres med at tilsætte røget bacon - mange af de færdige
pølser er røget - bacon giver en let røget smag. Ca. 5-10 % af
kødmængden. Der er forskel på hvor kraftigt bacon er røget - så prøv
dig frem. 1 teske af det 3. krydderi pr. kg. kød + det sædvanlige salt
og peber - så får du en pølse der ikke kan købes bedre.
(ikke noget med allehånde eller nelliker)
Envidere kan der tilsættes krydderier efter smag. F. eks. karry -
hvidløg - paprika - eller hvad i nu kan lide.
Smid evt. en frisk dusk krydderurt på grillen - det giver en let
røgning med smag af krydderurten.
Jeg har et par store løvstikke til formålet. Men brug hvad du har og
kan lide.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Hauge

Dato : 17-05-03 09:58

Hejsa

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> wrote in message
> [...]
> dig frem. 1 teske af det 3. krydderi pr. kg. kød + det sædvanlige salt
> og peber - så får du en pølse der ikke kan købes bedre.

Når der så nævnes bacon, så har jeg prøvet den bacon i tern, som Føtex har,
Daily der er lavet i england, der står på pakken at der er op til 20 gram
fedt pr. 100 gram, men efter hvad jeg kan se, så er der absolut intet fedt
i, men det virker lidt som om der er lidt mere vand i, end i nomal dansk
bacon, men ok, hellere vand end fedt.
Har prøvet at stege det på tør pande, det blir næsten for tørt.
Det her er bare som info til dem der vil prøve at lave pølser, uden at bruge
en for fed bacon
Nåja, prisen: 10 kr. for 200 gram.

Mvh Hauge

Fra : www.frklund.dk

Dato : 17-05-03 17:30

> [...]
> røgning med smag af krydderurten.
> Jeg har et par store løvstikke til formålet. Men brug hvad du har og

Det lyder til at du har styr på det. Jeg har en gammel opskrift på medister
som jeg plejer at bruge. Har du en god opskrift, vil jeg gerne prøve den ???
Hvilken "slags" kød vil du anbefale .. (svinekød .. den er jeg med på) men
kan det svare sig at købe en forende, når den er på tilbud eller hvad er din
erfaring ??

Venlig hilsen
Flemming

Fra : Villy Erichsen

Dato : 18-05-03 08:44

In article <3ec66393$0$5161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
www.frklund.dk <info@frklund.dk> wrote:

> [...]

> kan det svare sig at købe en forende, når den er på tilbud eller hvad er din
Her er min grundopskrift:
1,5 kg hakket nakkekam eller andet magert svinekød.
1/2 liter suppe kogt på ben og suppeurter. (kold)
2 - 3 løg - efter str.
5-6 tsk. salt
1 tsk peber.
Det hele æltes godt sammen.

Skal det være til grillen hakkes kødet 2 gange sammen med ca. 150 gram
mager bacon.
Der tilsættes 1 tsk. 3. krydderi. 1 spsk. paprika og et par store fed
hvidløg (knuste). Reducer saltmængden - da bacon kan være meget salt.
Lidt cayennepeber eller chili skader ikke - hvis man er til det stærke.

Pølserne drejes af i passende stykker og koges et kvarters tid.
Skindet prikkes inden man griller.

Fra : netper

Dato : 17-05-03 18:26

Kan denne bruges ??