Crumble
Fra : Lisa

Dato : 16-05-03 12:40

Er der noget navn for "crumble"
http://papa.essortment.com/applescrumbler_rrsh.htm
på dansk? Dvs. en kage med frugt og en tø dej der smuldres hen over?
Mvh Lisa

Fra : Lars Andersen

Dato : 16-05-03 13:15

I skolekøkkenet for 16-18 år siden kaldte vi det vist "smuldre-dej"

- Lars

Fra : Coffea ramosa

Dato : 16-05-03 13:44

> I skolekøkkenet for 16-18 år siden kaldte vi det vist "smuldre-dej"

Det rigtigt, for jeg så netop en ny tærte i Kvickly. En smuldre-dejs
svesketærte..

Men hvordan laves denne smuldre dej?

Fra : Lars Andersen

Dato : 16-05-03 14:32

Grundlæggende er det vist bare en alm. mørdej, som smuldres ud over
fyldet (oftest frugt) i stedet for at lave traditionel bund (og evt
låg).

Fra : Deleuran

Dato : 16-05-03 15:26

"Coffea ramosa" <no@mail.com> wrote in message

> Det rigtigt, for jeg så netop en ny tærte i Kvickly. En smuldre-dejs
> svesketærte..
>
> Men hvordan laves denne smuldre dej?

Det er rigtigt at en smudredej er en sød (lidt tør) mørdej der smuldres ud
over fyldet, men jeg synes at du skal have opskriften på min favorit der
indeholder havregryn., det smager nemlig dejligt.

Smuldredej:
¾ dl sukker
1½ dl havregryn
1 dl hvedemel
125 g smør

Bland sukker, havregryn og mel i en skål. Findel smørret i blandingen, så
det bliver smuldrende. Fordel smuldredejen over frugten.
Bages ved 225° midt i ovnen ca. 20 minutter.

Lone

Fra : Coffea ramosa

Dato : 16-05-03 17:17

> Det er rigtigt at en smudredej er en sød (lidt tør) mørdej der smuldres ud
> over fyldet, men jeg synes at du skal have opskriften på min favorit der
> indeholder havregryn., det smager nemlig dejligt.

Tak, den vil jeg prøve.

Men hvad med bunden? Er det en normal mørdejs bund rullet med kagerulle?
Normalt putter jeg strimler af min mørdej ovenpå mine tærter så jeg får et
ternet mønster.

> Smuldredej:
> ¾ dl sukker
> 1½ dl havregryn
> 1 dl hvedemel
> 125 g smør

Jeg kan se at det er uden æg, og det tror jeg faktisk er hele ideen med
smuldredej. For min dej er helt umulig at rulle ud hvis jeg putter for lidt
æg.

Jeg plejer også at bruge flormelis istedet for sukker, tror du det vil gøre
en forskel?

- Ramosa

Fra : Deleuran

Dato : 16-05-03 22:43

> [...]

> Normalt putter jeg strimler af min mørdej ovenpå mine tærter så jeg får et

Ingen kagebund i pien kun frugt med smuldredejen oven på (den danner et
anarkistisk møster af små sprøde toppe). Mine favoriter er æbler blancheret
i sukkervand overhældt med calvados el. armagnaclikør eller en blanding af
friske nektariner og blåbær.
Husk at servere flødeskum, is eller råcreme til.

> Jeg plejer også at bruge flormelis istedet for sukker, tror du det vil
gøre
> en forskel?

Jeg ved det faktisk ikke, men ville være lidt bekymret da strukturen i den
færdige pie er svagt karameliseret/lidt knasende vil flormelis gøre det?

Lone

Fra : Coffea ramosa

Dato : 17-05-03 00:31

> Ingen kagebund i pien kun frugt med smuldredejen oven på (den danner et
> anarkistisk møster af små sprøde toppe).

Ja, det giver logik da smuldredejen jo vil tildække alle huller. Da dejen
netop er smuldret giver det også mening at den ku skal have 20 minutter i
oven, da overfladen på dejen er meget større pga. mindre stykker. Samt
frugterne er tildækket, hvor de i en normal tærte først skal tilsættes efter
et stykke tid, for at undgå at blive helt skoldet.

> Mine favoriter er æbler blancheret i sukkervand

Nu skal jeg lige være helt med på hvad du mener med blanchere. Når jeg
blanchere spinat er det ned i kogende vand i 1 minut, og så over i isvand...
Er det også sådan med æbler? og skal sukkervandet være sirupsagtig, eller
blot sødet lidt?

> overhældt med calvados el. armagnaclikør eller en blanding af

Har aldrig hørt om/set disse produkter. Jeg har lige købt 600ml ahornsirup
på tilbud, kan det bruges?

> Jeg ved det faktisk ikke, men ville være lidt bekymret da strukturen i den
> færdige pie er svagt karameliseret/lidt knasende vil flormelis gøre det?

Hmm nej, flormelis burde netop gøre dejen mør (som mørdej) og ikke knasende
som sukker.

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 17-05-03 17:16

"Coffea ramosa" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Har aldrig hørt om/set disse produkter. Jeg har lige købt 600ml ahornsirup
> på tilbud, kan det bruges?

Hehe...calvados og armagnac er sprut, så det bliver nok lidt for sødt hvis
du vælger at hælde sirup over i stedet

Mvh Mads

Fra : Deleuran

Dato : 17-05-03 19:13

> Nu skal jeg lige være helt med på hvad du mener med blanchere. Når jeg
> blanchere spinat er det ned i kogende vand i 1 minut, og så over i
isvand...
> Er det også sådan med æbler?

Ja de skal bare have et opkog.

> og skal sukkervandet være sirupsagtig, eller blot sødet lidt?

Kun sødet lidt.

> Har aldrig hørt om/set disse produkter. Jeg har lige købt 600ml ahornsirup
> på tilbud, kan det bruges?

Det bliver nok vel sødt. Calvados er Normandisk æblebrændevin og Armagnac er
brændevin fra Sydvestfrankrig lavet på vin a la cognac.

God fornøjelse
Lone

Fra : Coffea ramosa

Dato : 18-05-03 00:36

Så har jeg lavet den, med æbler og cognac. Har ikke smagt endnu, men det
dufter herligt.

Jeg synes dog at din opskrift har for lave mål, da dejen ikke rækkede til en
hel (normal størrelse?) tærtebund. Så æblerne ude i siderne blev ikke
tildækket.

Desuden vil jeg nærmere beskrive dejen som klistret, end smuldrende. Den
skulle nærmes smøres ud. Har det noget at gøre med jeg ikke brugte nok tid
på æltning/røring? eller er det bare for meget smør i forhold til de andre
ingredienser.

- Ramosa

Fra : Nette

Dato : 18-05-03 01:05

"Coffea ramosa" skrev i en meddelelse

> Jeg synes dog at din opskrift har for lave mål, da dejen ikke rækkede til
en
> hel (normal størrelse?) tærtebund. Så æblerne ude i siderne blev ikke
> tildækket.

Det skal de heller ikke nødvendigvis. Dejen skal smuldres over, og der kan
sagtens være "helligdage" hvor frugterne stikker frem.

> [...]
> på æltning/røring? eller er det bare for meget smør i forhold til de andre

Har du fyldt ekstra smør i da?
Ellers vil jeg nok vove den påstand, at du har æltet FOR meget. Mørdej har
det med at blive klistret, når den æltes for meget. Den skal kun lige æltes
sammen.

Nette

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 17-05-03 12:27

Fri, 16 May 2003 23:43:24 +0200, skrev "Deleuran"
<maj2002@wienervej.dk> :

>Mine favoriter er æbler blancheret
>i sukkervand overhældt med calvados el. armagnaclikør eller
> en blanding af friske nektariner og blåbær.

Eller lige nu, hvor det er årstiden for friske rabarber, så kan du
bruge rabarberstykker, der lige har fået et opkog med lidt sukker og
vanille først.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 17-05-03 16:07

"Gitte Sørensen" <gitte@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller lige nu, hvor det er årstiden for friske rabarber, så kan du
> bruge rabarberstykker, der lige har fået et opkog med lidt sukker og

Jeg giver dem ikke noget opkog, bare skær rababeren i passende stykker, drys
lidt sukker + evt. vanillesukker over, lad trække en halv times tid, så
smuldredejen over og i ovnen. Kold creme fraiche eller flødeskum til og
succesen er hjemme! Jeg har i hvert fald aldrig hørt dårligt om min
rabarberkage

MVH Mette