Kogt torsk
Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-05-03 09:19

Hej.

Jeg har fanget mig en torsk på 3.2 kilo. Og jeg vil gerne lave kogt torsk
med sennepssovs. Jeg har; torsk, fiskesennepspulver, nye sydfranske
kartofler, og en masse koldt øl. Hvordan gør jeg?

Mvh Thomas

Fra : hellesally

Dato : 16-05-03 11:42

Hej Thomas Hjort

Torsken bringes i kog (ikke buldrekoge - blot simre) i vand og bobler
til kødet løsnes af sig selv fra benene. 50 g margarine smeltes i en
gryde. 1-2 spsk. mel røres i og mælk tilsættes. Koges op og sennep
puttes i. Kartoflerne koges til de er møre. Det eneste der er lidt
vigtigt er at du husker at rense fisken inden den koges. Måske er det
også en god ide at skære hovedet af - altså af fisken.

God appetit

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-05-03 12:08

"hellesally" <hellesally.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vigtigt er at du husker at rense fisken inden den koges. Måske er det
> også en god ide at skære hovedet af - altså af fisken.

Ok. Tak for det. Men jeg har nu hørt at man får den bedste fond af
fiskehovedet?

Mvh Thomas

Fra : hellesally

Dato : 16-05-03 13:09

Hej Thomas,

Det er korrekt, men det er nok fordi jeg er lidt hysterisk med at spise
hoveder !! Glemte at huske dig på, at du ikke må glemme at servere de
kolde øl.

God fornøjelse og god bededagsferie.>

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-05-03 17:03

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg har fanget mig en torsk på 3.2 kilo. Og jeg vil gerne lave kogt torsk
> med sennepssovs. Jeg har; torsk, fiskesennepspulver, nye sydfranske
> kartofler, og en masse koldt øl. Hvordan gør jeg?

Min mor ville sige at sommertorsk ikke er særligt gode at koge, men sådan er
der jo så meget.
Når jeg skal koge torsk, foregår det som følger.

Torsken koges i en lage bestående af 1/2 dl eddike og ca 25 g salt pr. liter
vand. Der skal være så meget vand, at du kan dække torsken. I den kolde lage
kommes et laurbærblad og en 10-20 sennepskorn. Torsken kommes i det kogende
vand og den bringes op på kogepunktet. Her skal den simre i ca. 25 min og
derefter trække 10-15 min i vandet.
Hertil kan du så servere en sennepssovs og evt klaret smeltet smør. Som
tilbehør ses ofte ristede bacontern, hakket hårdkogt æg og hakkede rødbeder.
Ja, og så selvfølgeligt kartofler.

velbekomme.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 16-05-03 18:35

Fri, 16 May 2003 18:03:27 +0200, skrev "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net>
:

>Hertil kan du så servere en sennepssovs og evt klaret smeltet smør. Som
>tilbehør ses ofte ristede bacontern, hakket hårdkogt æg og hakkede rødbeder.

Vi får også altid høvlet peberrod til, når vi får kogt torsk "med hele
svineriet".

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens