Rødvin til fisk
Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 03:43

Rødvin til fisk

Kan nogen komme på en UNDSKYLDNING FOR VINSNOBBER som Per "Charme" Pallesen
og andre i MorgenTV2, der påstår at særlig rødvinstype hører til særligt
kød.

Hvis man sobert og fordomsfrit ser på hvad smager godt sammen, så er der
nogle grundregler, såsom at sur rødvin ikke IKKE ER PERFEKT sammen med
eddolesure marinerede sild

Og efter kogt torsks fine smagsnuancer er hvidvin vistnok bedre end rødvin

Og der er vel også noget om at rødvin harmonerer med oksekød - måske dog
mest pga ens farve. Og vanetænkning, især. Tradition former hjernen og
smagsløg er lidet vigtige, ligesom med sex sker begejstringen mellem ørerne

Men hvidvin er fin til alt mørkt kød, hvis det er sommer og man er i humør
til kold vin

Sild der er korttids-varmet og spises ukrydret , især usaltet sammen med
brød, er fremragende sammen med rødvin (Sild er bedste fisk efter laks og
tun, den er fed og konserverer sig selv. Andet er vandsjask. )

Kejserens Ny Klæder snobberne , der kun har til formål at skabe
mindreværdskomplekser hos de uuddannede, skulle skamme sig!

Har du haft japalenos i munden, er det afgjort ligegyldigt hvilken god vin
der følger efter,

Som min far sagde "Giv os noget koncentreret så vi kan blive fulde i en
fart".

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 16-05-03 08:23

Jeg synes at øl generelt er et bedre supplement til danske fiskeretter
(stegte sild, rødspætter, kogt torsk, osv.) end rødvin og hvidvin.
Til friturestegte middelhavsretter med fisk, rejer, blæksprutter og krebs
vil jeg også klart gå efter en øl. Til Sushi drikker jeg altid øl og sake.

Når det så er sagt vil jeg da generelt ta' hvidvin til franske fiskesupper
og retter.

Hvad mon man drikke i Bretagne? Cider, vin eller øl?

Bjarke

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 10:09

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> wrote in message
> [...]
> og retter.
>
> Hvad mon man drikke i Bretagne? Cider, vin eller øl?

Man behøver ikke at slå op i Nietzsche for at vide at FRANSKMÆNDENE HAR
EUROPAS FINESTE SMAGSKULTUR (måske sammen med det gamle kulturfolk
italienerne)

Så de er for kloge til at have faste regler.
De drikker hvad de har lyst til og ønskes beruselse og man er tørstig så øl,
Knap så tørstig, vin. Har man en sød tand eller er æble-fan så citer.
Jeg har været i Nantes og erfaret at de er mindre snobbede end i Paris.

Du har vist ret i at visse fiske-retter er hvidvinsegnede.

Men har nogen et gæt på hvorfor.

Blanding af cocktails har KEMISK FORNUFT

Likør er for kvalm (og dyr), så stærk brændevin uden sukker tilsættes.
Vermouth er for bitter så whisky fortyndes med , så Manhattan
Vodka og gin gør fuld for hurtigt, så vermouth blandes i, så Martini eller
Manhattan
Farver er sjove, så Campari - og så smager selv den billigste sodavand lidt
sjovt,
og er avanceret longdrink
Et skvæt angusturabitter når piloten skal flyve, giver også
alkohol-fornemmelse og gør softdrinken brun - og det smager lidt sjovt, lidt
frækt, lidt mindre af børnefødselsdag.