Licenser til programudvikling?
Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 15-05-03 21:22

Hejsa

Vi er et par gutter som går og overvejer at udvikle et program, med henblik
på at sælge det senere. Men så kom vi til at undre os over hvilke licenser
vi skal have, før at det er lovligt for at sælge vores produkt videre? Og
selvfølgelig også hvilke licenser skal modtageren have?
Vi vil udvikle programmet i Microsoft Visual C++ og benytte os af MFC til
det grafiske. Der udover skal programmet arbejde sammen med en database
lavet i Microsoft Access 97, via standard ODBC-driver.
Det eneste der vil blive udleveret til de eventuelle kunder, er en exe-fil
lavet med Microsof Visual C++ og database-filen (.mdb).

Er der nogen derude der ved noget?

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 15-05-03 21:39

In <3ec3f6e7$0$24675$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "Lasse Kjærsgaard" <lassekj@get2net.dk> writes:

> [...]

>Det eneste der vil blive udleveret til de eventuelle kunder, er en exe-fil
>lavet med Microsof Visual C++ og database-filen (.mdb).

Det kommer an paa hvilken version af Visual C++ I bruger. Hvis det f.x.
er den "gratise" version, som maa kan faa hvis man er studerende, maa
I _ikke_ saelge programmet.
Men hvis I har koebt Visual C++ paa normal maade, maa I godt saelge
jeres program udviklet med Visual C++.

Mvh
Martin M. Pedersen

Fra : HKJ

Dato : 15-05-03 21:56

"Lasse Kjærsgaard" <lassekj@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> vi skal have, før at det er lovligt for at sælge vores produkt videre? Og
> selvfølgelig også hvilke licenser skal modtageren have?

Det står normalt i betingelserne for sproget. Det almindelige er at gratis
versioner ikke må bruges til at tjene penge. Programmer lavet med
købeversioner af sproget må gerne sælges inklusiv nogle biblioteker
(databaser koster normalt ekstra). Der er også sommetider klausuler om at du
ikke må bruge sproget til at skrive et konkurerende program til nogle af,
leverandøren af sprogets, produkter.

Nogle specielle sprog kræver specielle "runtime" licenser, men jeg tror ikke
at nogen almindelige sprog gør det.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-03 23:04

HKJ wrote:

> Der er også sommetider klausuler om at du
> ikke må bruge sproget til at skrive et konkurerende program til nogle af,
> leverandøren af sprogets, produkter.

Er der nogen, der tør komme med en vurdering af, om en sådan klausul vil
holde i en retssag? Er det ikke en urimelig betingelse?

Jeg tænker her på, at hvis et firma som for eksempel Microsoft opnår en
monopollignende tilstand med et udviklingsværktøj, så kan en sådan
klausul bruges til at opnå/opretholde monopoler på andre programmer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Frederiksen

Dato : 15-05-03 22:11

> det grafiske. Der udover skal programmet arbejde sammen med en database
> lavet i Microsoft Access 97, via standard ODBC-driver.

Det tyder ikke på en prof. indgang. Access er fint nok til privat brug, men
man baserer ikke hele eller dele af sin forretning på en databse af den
kaliber (eller mangel på samme). Med andre ord, så får i svært ved at sælge
produktet med den database.

Mvh Maria

Fra : P. Larsen

Dato : 15-05-03 22:57

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> man baserer ikke hele eller dele af sin forretning på en databse af den
> kaliber (eller mangel på samme). Med andre ord, så får i svært ved at

Vedr. Access saa var der nu en runtime licens ved de tidligere versioner.
Jeg har ikke rigtigt fulgt med for tiden, men mange af mine kollegaer rundt
om i verden, bruger Access som lagring af data, når de udvikler mindre
systemer. Og jeg har endnu ikke mødt nogen af dem, der påstod at de havde de
ikke lov til - sålænge de altså ikke installerer Access hos kunden.

Mvh.
P. Larsen

Fra : Frederiksen

Dato : 16-05-03 23:37

> systemer. Og jeg har endnu ikke mødt nogen af dem, der påstod at de havde
de
> ikke lov til - sålænge de altså ikke installerer Access hos kunden.

Vi er OT i jura-gruppen (kan en eller anden ikke fortælle mig hvordan man
FUT'er?) - men det er ikke et spørgsmål om "lov til". Access er brugbart til
private ting., ikke til et firma.

Mvh Maria

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-05-03 09:03

> [...]
> FUT'er?) - men det er ikke et spørgsmål om "lov til". Access er brugbart

Okay, jeg troede at tråden var død, men nu når den bliver genoplivet, bliver
jeg NØD til at svare.

Jeg har set Access brugt i flere store systemer, hvor der ikke har været
krav om hastighed eller sikkerhed, men hvor det har været udviklingstiden
der har været den vigtige.
Det kan fx bruges til loggin/debuging af systemer som skal bruges før den
endelig spec er færdig og derfor kan risikere tit at skulle laves kraftigt
om.

Access virker fint som en nu og her løsning, SQL og lign. er tit at skyde
gråspurve med kanoner.

Mvh
Morten Klostergaard
Dataingeniør

FUT: dk.edb.database

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-05-03 10:03

Det kunne være at Maria's indlæg gik på MSaccess sikkerhed, eller
mangel på samme, det bør også indgå som parameter når man vælger SW,
specielt hvis det skal køre via et netværk.
(jeg ved heller ikke hvordan man FUTer, men det burde gøres)

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-03 23:21

> [...]

> forretning på en databse af den kaliber (eller mangel på samme).
> Med andre ord, så får i svært ved at sælge produktet med den

Enkelte vil endda vove at sige at Access ikke er en database :)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-05-03 06:21

> Enkelte vil endda vove at sige at Access ikke er en database :)

Er det ikke mere et spørgsmål om at det er MS? Enkelte vil også vove at
påstå at Windows ikke er et OS... de tager også fejl.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-03 08:59

In article <ba1sfv$15be$1@news.cybercity.dk>, Jakob Nielsen wrote:

> Er det ikke mere et spørgsmål om at det er MS? Enkelte vil også vove at
> påstå at Windows ikke er et OS... de tager også fejl.

Du må finde en anden gruppe at svare i. Dette er off-topic.

(Og Windows 3.x / 95 / 98 / Me er alle programmer der kører oven på
DOS, og kun tilnærmelsesvis et OS (ihvertfald ikke mere end Java VM
er et OS)).

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-05-03 15:50

> Du må finde en anden gruppe at svare i. Dette er off-topic.

Du svarede dog her. Det gør jeg også for dette ene indlægs skyld så du
faktisk ser svaret.

> (Og Windows 3.x / 95 / 98 / Me er alle programmer der kører oven på
> DOS, og kun tilnærmelsesvis et OS (ihvertfald ikke mere end Java VM
> er et OS)).

Sikke noget pladder. Du ved tilsyneladende ikke hvad du taler om. Windows 9x
er i allerhøjeste grad ikke bare programmer på dos. Du vil så påstå at
systemet selv og applikationer til win9x alle kører 16 bit realmode? Det er
sandt at windows 9x starter i 16 bit (dos om du vil) og at en del af kernen
også er 16 bit (dos om du vil), men det er også det.
Det er ellers en meget polulær myte at windows 9x er dos programmer som
viser lidt pæn grafik og det er det.

Hvis du vil diskutere det yderligere så lad os da smutte over i
dk.edb.system.ms-windows. Så ved vi begge hvor vi skal kigge efter den
andens indlæg.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-05-03 11:25

"Jakob Nielsen" <jn@no.mail.no> wrote in

> Er det ikke mere et spørgsmål om at det er MS? Enkelte vil også
> vove at påstå at Windows ikke er et OS... de tager også fejl.

Nej - det har noget med Access evner at gøre.
Faktisk var det en Windows IT mand der sagde det.

FUT : dk.edb.database

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-05-03 15:07

> Nej - det har noget med Access evner at gøre.
> Faktisk var det en Windows IT mand der sagde det.

Tja. Jeg er også en windows udvikler og har flere gange brugt access-motoren
(jet) til store systemer hvor den leverede varen, så det er garanteret i høj
grad et ms-spørgsmål.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-05-03 17:22

> Tja. Jeg er også en windows udvikler og har flere gange brugt
> access-motoren (jet) til store systemer hvor den leverede varen,
> så det er garanteret i høj grad et ms-spørgsmål.

Så iorden - men jeg kan ikke lige se hvordan du kan få det til at
være et M$ spørgsmål...

FUT : dk.edb.database (igen!)

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 16-05-03 09:22

> [...]
> man baserer ikke hele eller dele af sin forretning på en databse af den
> kaliber (eller mangel på samme). Med andre ord, så får i svært ved at

Hejsa

Hvad kan du så anbefale i stedet for? Vi har eksperimenteret lidt med MySQL,
men det er meget mere besværligt en lige at smide en .mdb-fil med
programmet. MySQL kræver jo en eller anden form for server der kører på
computeren, i modsætning til Access.

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-05-03 10:06

Clarion for windows, er fin, så er jeres licensproblem også løst (Når
i har købt programmet)

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-05-03 15:10

> [...]
> men det er meget mere besværligt en lige at smide en .mdb-fil med
> programmet. MySQL kræver jo en eller anden form for server der kører på

Hvis Access understøtter det behov/krav I/kunden har til datastorage så
fortsæt trygt med denne metode
Jeg har brugt Access professionelt igennem mange år uden problemer, man skal
"bare" kende begræsningerne - og man finder dem endog meget hurtigt

Mht spørgsmål om licens og Access så er en den enkelte MDB ikke pålagt flere
restriktioner end fx DOC/DOT - XLS/XLT filer

En sidebemærkning: Man kan lave hele applikationer i Access - i sagens natur
må/kan man ikke sende en fuld access installation med til kunden (uden
licens/betaling) derved kommer runtime/developer versionen af Access ind i
billedet
Har man licens til developer versionen må frit distribuerer runtime
installationer af _programmet_ til der gør brug af Access MDB filer

mvh/Peter Lykkegaard