Telmore "automatisk optankning"
Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-05-03 18:34

Telmore har indført noget de kalder "automatisk optankning".

Her kan man fx vælge, at der automatisk bliver trukket 100,- på ens dankort
og indsat på mobilkontoen hos Telmore, hver gang ens saldo ryger under 50,-.
Man modtager så en SMS herom (til 2,-), hvori der informeres om, at ens
konto er blevet optanket, fordi den er nået under 50,-

Er det lovligt? Jeg mindes fra tidligere arbejde, at en kunde bestemt skulle
godkende en dankorttransaktion, hver gang der blev hævet penge - hvilket jo
ikke sker i dette tilfælde.

/Kenneth

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-05-03 19:41

In article <ba0j2m$3vd$1@sunsite.dk>, Kenneth Bon wrote:
> [...]
> godkende en dankorttransaktion, hver gang der blev hævet penge - hvilket jo

Hvordan er det anderledes end betalings service ?

JonB

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-05-03 19:54

Scripsit Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk>

> Hvordan er det anderledes end betalings service ?

Ved betalingsservice adviseres kontohaver om næste måneds træk ved en
betalingsoversigt som banken sender kort før næste månedsskifte.
Derefter har kunden mindst 7 dage til at afvise/afmelde betalinger,
som banken vel at mærke har pligt til at føre tilbage hvis de allerede
er foretaget.

Ved almindelige kortbetalinger informeres kunden normalt ikke særskilt
om den enkelte transaktion, før den bliver gennemført (idet han jo
netop forventes at have godkendt den udtrykkeligt inden beløbsmodtager
opkræver pengene).

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-05-03 22:37

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Hvordan er det anderledes end betalings service ?

Betalingsservice er vel ikke under betalingskortloven ? Bare fordi det er
PBS er det vel ikke det samme som betaling via dankort.

/Kenneth

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 15-05-03 22:10

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> Telmore har indført noget de kalder "automatisk optankning".

Det er ikke noget nyt, det har de tilbudt i lang tid.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-05-03 22:36

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> "Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er ikke noget nyt, det har de tilbudt i lang tid.

Det påstod jeg heller ikke - jeg spørger bare om det er lovligt.... jeg
mente bare der var noget i betalingskortsloven, der kræver at en bruger
godkender en transaktion - som man vel gør i *alle* andre tilfælde?

Såvidt jeg ved, skal der være meget gode grunde til at et firma må opbevare
dine kreditkortoplysninger for at kunne trække penge selv uden din accept
ved hver 'tankning'...

/Kenneth

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 15-05-03 23:48

> Såvidt jeg ved, skal der være meget gode grunde til at et firma må
opbevare
> dine kreditkortoplysninger for at kunne trække penge selv uden din accept
> ved hver 'tankning'...

Det er da en god service, sådan ser jeg det, hvis nu jeg rejste meget og
ikke altid have mulighed for at komme til en pc, så ordner de selv
betalingen for mig, jeg får jo en sms hver gang. Så på den måde har jeg
stadig overblikket, over min regning. Men jeg slipper for at min tlf lukkes
fordi jeg ikke har oveført penge.

Lovligheden kan jeg desværre ikke henvise noget til, men det er da en god
service, og det ville forbavse mig meget hvis telmore ikke havde chekket
lovligheden i denne service.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen ( ja jeg er tilfreds telmore
kunde )

Fra : David T. Metz

Dato : 16-05-03 12:49

Kenneth Bon skriblede:
> Telmore har indført noget de kalder "automatisk optankning".

> Er det lovligt?

Hvis det er aftalt med kunden ser jeg ingen problemer.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 16-05-03 20:39

> Kenneth Bon skriblede:

> Hvis det er aftalt med kunden ser jeg ingen problemer.

Det fungerer ganske enkelt ved at kunden skal tilmelde sig gratis
optankning, når saldoen nærmer sig nul bliver der sendt en SMS om at saldoen
nærmer sig nul, hvis man ikke ønsker at Telmore skal hæve beløbet kan man 1)
indsætte penge selv eller 2) ændre sin tilmelding, så der ikke sker
automatisk optankning. Så i princippet fungerer det vel ligesom PBS, der jo
også sender brevet ud inden regningerne betales. Hvis kunden ikke reagerer
på SMS'en er det vel en accept at betalingen, ligesom der er, hvis der ikke
reageres på en PBS meddelelse.

mvh
-Benedikte

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-03 21:57

Benedikte Skibsted Als skrev:

>Det fungerer ganske enkelt ved at kunden skal tilmelde sig gratis
>optankning, når saldoen nærmer sig nul bliver der sendt en SMS om at saldoen
>nærmer sig nul

Nej. Citat:

   Efter hver optankning orienterer vi dig med en SMS besked
   og det koster 2 kr. pr. Automatisk Optankning.

Bemærk "efter".

--
Bertel

Fra : Kenneth Bon

Dato : 17-05-03 09:10

"Benedikte Skibsted Als" <als@cs.auc.dk> wrote in message

> [...]
> også sender brevet ud inden regningerne betales. Hvis kunden ikke reagerer
> på SMS'en er det vel en accept at betalingen, ligesom der er, hvis der

Jeg kan stadig ikke se, hvordan PBS og betalingsservice kan sammenholdes med
at der uden absolut godkendelse hver gang kan frit kan hæves et beløb på dit
betalingskort. Mig bekendt er betalingskortloven noget strammere.

/Kenneth

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-03 09:22

Kenneth Bon skrev:

> [...]
>at der uden absolut godkendelse hver gang kan frit kan hæves et beløb på dit
>betalingskort. Mig bekendt er betalingskortloven noget strammere.

Lov om betalingskort er ophævet og erstattet af lov om
betalingsmidler. Men den udtaler sig ikke om hvordan der hæves
penge, kun om det er berettiget eller ej.

Er det ikke en aftale med PBS der lægger den omtalte stramme
begrænsning på?

(Jeg ved ikke om der er en sådan begrænsning)

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 17-05-03 12:37

Kenneth Bon skriblede:
> [...]
> sammenholdes med at der uden absolut godkendelse hver gang kan frit
> kan hæves et beløb på dit betalingskort. Mig bekendt er

Hvad er problemet? Hvis jeg aftaler at betale nogle omkostninger løbende,
hvilken indflydelse skulle det så have hvordan betalingen rent faktisk
foregår? Fordelen for forbrugeren ved den nævnte metode er jo at der er ret
stor sikkerhed indbygget netop pga. lovgivningen om sikkerhed ved Dankort,
idet der ikke benyttes underskrift eller pin-kode ved transaktionen. Dermed
er det relativt let at få en uberettiget transaktion tilbageført.

På den anden side er der udtalt aftalefrihed, så hvad der skulle stride mod
at indgå aftalen - der stadig i mine øjne favoriserer forbrugeren ganske
meget - kan jeg ikke se.

Fra : Kenneth Bon

Dato : 18-05-03 08:36

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> [...]
mod
> at indgå aftalen - der stadig i mine øjne favoriserer forbrugeren ganske

Mit spørgsmål gik blot på, om der i betalingskortloven ikke var en paragraf,
der pålægger virksomheden at kræve en accept fra kunden i ethvert isoleret
tilfælde, hvor der hæves penge på et af firmaet registreret betalingskort.

At det er smart og sikkert har jeg ikke benægtet - jeg mindes bare før at
have haft problemer med at registrere folks kreditkortoplysninger og have
dem liggende som stamoplysninger til brug for jævnlig træk.

/Kenneth

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-03 09:05

Kenneth Bon skrev:

> [...]
>tilfælde, hvor der hæves penge på et af firmaet registreret betalingskort.

Nej. Den bruger kun udtrykket "andres uberettigede anvendelse".
Det defineres ikke nærmere.

--
Bertel