kæmpe møgfald!!!
Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 14-05-03 11:43

Er ved at sprænge af raseri!
TV avisen på DR1 her til aften viste lidt om jægere og hvordan deres
anskydningsprocent var faldet. Fint nok.
Det jeg bare IKKE kan acceptere er det klip de viste om en håndfuld jægere
der opmuntrende stod og råbte: Hold fast, bid til!! til fire hunde der
lystigt skambed og flåede i en ræv der forgæves prøvede at forsvare sig og
komme væk, hvilket den på ingen måde havde mulighed for.
Ikke nok med det så mens hundene stadig har fat i den, bliver den slået
ihjel med en stor kæp. I hovedet! Jeg var ved at tude!!
Hundene kan fritages for skyld for det er jægerne der er skudt i hovedet,
bogstaveligt talt!!!
Jeg håber virkelig at de jægere der var med i klippet så det, og sidder med
en meget meget dårlig smag i munden!!

Al respekt til de jægere der i det mindste kan slå dyret ihjel ORDENTLIGT.
De andre har jeg ikke det der ligner respekt!!!

Betina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-03 11:53

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message
> [...]
> bogstaveligt talt!!!
> Jeg håber virkelig at de jægere der var med i klippet så det, og sidder

Det giver jeg dig 100000% ret i. Det er fuldstændigt uacceptabelt. Heldigvis
er det ikke typisk for jægere.
Hvis der er nogen der ikke har set klippet (jeg så det heller ikke, jeg var
til markprøve hundetræning er det her:

http://www.dr.dk/nsapi.dr/newton/tva_indslag/io_tvindexview.asp?id=67154

> Al respekt til de jægere der i det mindste kan slå dyret ihjel ORDENTLIGT.
> De andre har jeg ikke det der ligner respekt!!!

Enig.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Erik Poulsen

Dato : 14-05-03 13:18

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Al respekt til de jægere der i det mindste kan slå dyret ihjel ORDENTLIGT.
> De andre har jeg ikke det der ligner respekt!!!

Hej Betina, jeg er selv meget ivrig Jæger, men det jeg så i TVA som du også
beskriver,
det kan jeg langt fra acceptere. Det var ikke "Jægere" der opførte sig
sådan.
En rigtig Jæger ville have holdt hundene tilbage og givet Ræven et
Fangstskud.
Der er jo ingen grund til at selv en Ræv skal lide mere end højst nødvendig,
så jeg som Jæger tager
også KRAFTIG afstand for sådan en unødvendig opførsel det fremmer jo ikke
ligefrem Jægernes sag.

Med Jæger Hilsen
Erik Poulsen

Fra : h@rdis

Dato : 14-05-03 16:55

"Erik Poulsen" <oz3k@oz3k.dk> skrev i en meddelelse

klip
> [...]
> så jeg som Jæger tager
> også KRAFTIG afstand for sådan en unødvendig opførsel det fremmer jo ikke

Jeg har ikke set klippet, men det lyder helt horribelt. Så jeg er helt enig
i jeres indlæg!
Det jeg bare tænkte på da jeg læste indlægget var, hvorfor DR vælger at
illustrere problematikken om anskydning med sådanne billeder. Hvad er
formålet med det?
---
JØrgen

Fra : Buhl

Dato : 14-05-03 17:15

Linket til udsendelsen:
http://www.dr.dk/nsapi.dr/newton/tva_indslag/io_tvindexview.asp?id=67154

Er der nogle kloge-åger der ved om man kan lave krydspostning med
"tilbagevirkende kraft", således at tidligere kommentarer fra
dk.fritid.dyr.hund kommer med herover ?

mvh.
Hans Houmøller

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 14-05-03 19:35

On Wed, 14 May 2003 18:14:53 +0200, "Buhl"
<buhlspostkasse@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogle kloge-åger der ved om man kan lave krydspostning med
>"tilbagevirkende kraft", således at tidligere kommentarer fra

Bruker newsprogrammet Agent/Free Agent

En "ekte" kryssposting har begge gruppenavn i "Newsgroups:" feltet.
Svar kommer til begge grupper. En "fake" kryssposting er en melding
som sendes til begge grupper samtidig. Svar kommer i de respektive
grupper (ikke i begge). Det er også mulig å kryssposte (ekte) med
"ReplyTo" funksjonen, som sender alle svar til en av gruppene.

I Agent/Free Agent må en klikke "All Fields" for å få frem de
nødvendige feltene.

Fra : NEWS

Dato : 15-05-03 06:48

> [...]
>
> Al respekt til de jægere der i det mindste kan slå dyret ihjel ORDENTLIGT.
> De andre har jeg ikke det der ligner respekt!!!

Klip klip>

Hej Betina du har fuldstændig ret i at det var meget dårligt behandling af
vildt.
Jeg mener at jeg har set det klip før og at det er af ældre dato.>
Ved anskydning og det kan forekomme, uanset hvad vi gør og hvor godt vi
skyder, er det hundens opgave at gøre kort proces med vildtet, Derværre
lykkedes det ikke altid fordi det som i TV var for mange hunde indblandet.
Jeg vil ikke retfærdigøre filmen, men det er ligesom om, at når TV gentager
gamle film det være sig andejagter på Fyn som blev vist for over 10 år siden
så blusser det hele op igen.
Tag nu at glæd jer over at anskydningsprocenter rent faktisk er blevet
bedre.

mvh
Poul
Klip klip

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-05-03 10:25

"NEWS" <jyskkranservice@get2net.dk> wrote in message
[klip]
> Tag nu at glæd jer over at anskydningsprocenter rent faktisk er blevet
> bedre.

Jer? Glæder det ikke dig?

Sakset fra gårsdagens avis:

"Nye undersøgelser fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) viser, at omkring
hver 5 [det er 20 - tyve procent!] af rævene og gæssene i naturen har hagl i
kroppen efter at være anskudt af jægere.""

Det er ikke den slags nyheder, der får mig til at glæde mig, må jeg tilstå.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : NEWS

Dato : 15-05-03 11:20

Hej Karina, det var ikke dette der blev sagt i tv. men der blev der sagt at
anskydningsprocenter er gåe ned.Hvad så diverse aviser som jeg, af gode ikke
kan læse allesammen står noget andet, må stå for avisens regning.
Men du så måske kun billederne.
Mvh
Poul

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-05-03 11:42

"NEWS" <jyskkranservice@get2net.dk> wrote in message
[klip]
> Hej Karina, det var ikke dette der blev sagt i tv. men der blev der sagt
at
> anskydningsprocenter er gåe ned.

Det bestrider jeg heller ikke.

> Hvad så diverse aviser som jeg, af gode ikke
> kan læse allesammen står noget andet, må stå for avisens regning.

Øh ja? Det var du en pudsig bemærkning. Aviserne er da altid ansvarlige for,
hvad de trykker.

> Men du så måske kun billederne.

Jeg har ikke set indslaget. Jeg refererer blot til DMU's undersøgelse og
påpeger, at jeg ikke kan mobilisere den store glæde ved at vide, at 20% af
vores ræve og gæs går rundt med hagl i kroppen.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : J S L

Dato : 15-05-03 12:16

Hej!

Med hensyn til rævene vil jeg give dig helt ret, det skal gøres bedre.

Når vi ser på gæs, er det jo sådan at for størstedelens vedkommende gælder
det at det ikke er danske jægere der har sat hagl i kroppen på dem, men
derimod jægere fra andre lande.

Jægerne skal helt klart være bedre til at bedømme skudafstande samt vælge de
rigtige patroner. Men jeg vil ikke lægges til had for noget jeg ingen
indflydelse har på.

Mvh Jaime

Fra : Peter Weis

Dato : 14-05-03 20:57

> [...]

sig og
> komme væk, hvilket den på ingen måde havde mulighed for.

Det ser ikke helt godt ud, men der kan være en historie bag.
Hvis fx ræven er anskudt, så bør man sætte hunde på der kan løbe den
op og aflive den. Det skal selvfølgeligt ikke være sådan en
udisciplineret omgang som vist på TV.

> Ikke nok med det så mens hundene stadig har fat i den, bliver den
slået
> ihjel med en stor kæp. I hovedet! Jeg var ved at tude!!

Min erfaring fra kaniner siger at det er meget effektivt at slå dyret
i hovedet når det skal aflives.
Jeg har ingen tilsvarende erfaring med ræve.

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-03 07:57

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> [...]
> der
> sig og
>
> Det ser ikke helt godt ud, men der kan være en historie bag.

Billederne taler deres tydelige sprog.

> Hvis fx ræven er anskudt, så bør man sætte hunde på der kan løbe den
> op og aflive den. Det skal selvfølgeligt ikke være sådan en
> udisciplineret omgang som vist på TV.

De tv billeder er fuldstændigt uacceptable.

> slået
>
> Min erfaring fra kaniner siger at det er meget effektivt at slå dyret
> i hovedet når det skal aflives.

Man bedøver dem nok bare ?!?!

> Jeg har ingen tilsvarende erfaring med ræve.

Der skal nok mere til end ved kaniner.

Fra : Winther

Dato : 15-05-03 08:18

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i hovedet når det skal aflives.
> Jeg har ingen tilsvarende erfaring med ræve.

Nå-å, den korrekte måde at aflive kaniner, er at holde dem i bagbenene og så
give dem et slag i nakken....

Vh. Winther

Fra : Peter Weis

Dato : 15-05-03 10:18

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> wrote in message

> Nå-å, den korrekte måde at aflive kaniner, er at holde dem i
bagbenene og så
> give dem et slag i nakken....

Det har jeg til gengæld dårlige erfaringer med. De kan finde på at
lægge ørerne bagud så slaget glider af i stedet.
Når de blev slået for panden døde de med det samme, hver gang.

mvh
Peter

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 16-05-03 22:59

Resten af tråden upåagtet - synd at der findes skvadderhoveder af alle
kategorier, buddister, biodynamikere og søndagsjægere - så ER den korrekte
måde at aflive kaniner på at slå dem i nakken. Hvis du rammer rigtigt så
trækker du nakkehvirvlerne fra hinanden = brækker rygmarven med meget stor
sikkerhed, ører eller ej. Den gamle metode siger håndkantslag, jeg vil
tilråde at slå med en stump vandrør eller gren. Ikke fordi der skal slås ret
hårdt, men fordi du ved håndkantslag er tilbøjelig til at rykke
venstrehånden med kaninen til side, hvorved du rammer på hovedet i stedet
for i nakken. Slaget skal "trække" ikke slå i stykker. Når jeg regner efter
tror jeg at jeg må ha gjort det ca 400 gange, jeg husker een gang at have
måttet slå to gange.
MVH Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Peter Weis

Dato : 17-05-03 13:26

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@svigermor.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
regner efter
> tror jeg at jeg må ha gjort det ca 400 gange, jeg husker een gang at

Den korrekte metode ... efter hvilke kriterier?
Selv om jeg har brugt samme type slagvåben som du, så har jeg blandede
erfaringer med nakkeslaget. Jeg har oftere end du været nødt til at
slå to gange (anslået 10%). Kan kaninracen have spillet ind (vi havde
californiere)?
Men når man rammer rigtigt, så er det mere æstetisk at aflive kaninen
med slag i nakken. Det giver i hvert fald mindre svineri med blod.

mvh
Peter

Fra : J Nielsen

Dato : 17-05-03 15:34

On Sat, 17 May 2003 14:25:48 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote:

>Men når man rammer rigtigt, så er det mere æstetisk at aflive kaninen
>med slag i nakken. Det giver i hvert fald mindre svineri med blod.

Jeg har set et videoklip fra kaninfangst med fritte og net i Skotland.
Kaninfangeren aflivede kaninen ved at trække halshvirvlerne fra hinanden
med et enkelt greb. Han holdt kaninen i venstre hånd, greb om hovedet med den
højre, og knyttede hænderne. Fra kaninen var fri af nettet og til den var død
gik højest et par sekunder.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-05-03 18:21

-- Peter Weis <p.weis@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ba5avv$7s2$1@sunsite.dk...

> Den korrekte metode ... efter hvilke kriterier?

Du har ret, lidt højmåset formuleret. Der er naturligvis tale om min private
mening. Til gengæld mener jeg nu at ha et ret godt grundlag for min
opfattelse.
Konen havde angoraer, jeg selv hvid land slagtekaniner. Hvid land var de
mindste, fik almindeligvis ikke lov at blive så gamle, til gengæld var de
også de mest sejlivede. Jeg tror, at når du mislykkedes var det fordi du
ramte for langt ude på hovedet, slaget skal falde i nakken, så skal der
meget lidt til. En anden fejl er at slå for tidligt, lader du dyret hænge et
par sekunder falder den til ro, så foregår det pænt, renligt og humant.

Fra : Buck

Dato : 15-05-03 08:39

Klippet er nok iscenesat af www.antijagt.dk
--
/Buck

Fra : Winther

Dato : 15-05-03 08:55

"Buck" <buck@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Klippet er nok iscenesat af www.antijagt.dk
> --
> /Buck

Ja, det er altid de andre...

Vh. Winther

Fra : Henrik NIelsen

Dato : 15-05-03 11:30

"Buck" <buck@sol.dk> wrote in message
> Klippet er nok iscenesat af www.antijagt.dk
> --
> /Buck

Tåbelig kommentar......

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-05-03 12:45

On Thu, 15 May 2003 12:30:03 +0200, "Henrik NIelsen"
<til_henrik@hotmail.com> wrote:

>"Buck" <buck@sol.dk> wrote in message
>

>Tåbelig kommentar......

Hvorfor ? Det finnes flere eksempler på lignende fra andre lignende
organisasjoner. Blant annet har GreenPeace blitt avslørt i å ha
iscenesatt både falske "dokumentarer" om fangst av sel, og om jakt på
kenguru.

Fra : Henrik NIelsen

Dato : 15-05-03 15:10

"Jon Inge Bragstad" <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> wrote in message

> [...]
> kenguru.
>
> Hmm...og der er folk med blå briller og skæg overalt....

Der er ingen grund til at prøve at bortforklare indslaget som blev vist i
DR. Så tag afstand fra det istedet for at starte en debat om hvorvidet det
er et "fikset" indslag eller ej.......Indslaget var ubehageligt

Mvh / Henrik (som skam også synes det er rart at gå på jagt med sin hund)

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 16-05-03 14:32

On Thu, 15 May 2003 16:10:05 +0200, "Henrik NIelsen"
<til_henrik@hotmail.com> wrote:

<snip>
>Der er ingen grund til at prøve at bortforklare indslaget som blev vist i
>DR.

Jeg må bare nevne at jeg kun har sett nett-versjonen av innslaget, og
at kvaliteten var relativt lav.

>Så tag afstand fra det istedet for at starte en debat om hvorvidet det
>er et "fikset" indslag eller ej.......Indslaget var ubehageligt

Innslaget var ubehagelig slik det ble fremstilt i det korte klippet,
absolutt.
Man vet derimot ikke noe om verken hva som har skjedd like før, vi vet
ikke hvem som har sponset filmingen, hvem som har utført filmingen
(eller klippingen/redigeringen) osv.

>Mvh / Henrik (som skam også synes det er rart at gå på jagt med sin hund)

Jeg håper da i allefall at du ikke skyter en rev din hund står og
biter i.

Fra : Henrik NIelsen

Dato : 16-05-03 17:56

> On Thu, 15 May 2003 16:10:05 +0200, "Henrik NIelsen"
> <til_henrik@hotmail.com> wrote:

> Jeg håper da i allefall at du ikke skyter en rev din hund står og
> biter i.

Hvorfor skulle jeg gøre det ? Har jeg skrevet at jeg kunne finde på at gøre
det ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-03 07:50

"Jon Inge Bragstad" <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> wrote in message

> Jeg håper da i allefall at du ikke skyter en rev din hund står og
> biter i.

Hvis ens hund ikke bider i ræven er det jo ikke et problem.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 19-05-03 18:12

On Mon, 19 May 2003 08:50:22 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>"Jon Inge Bragstad" <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> wrote in message

>Hvis ens hund ikke bider i ræven er det jo ikke et problem.

Nei, men _det_ igjen er et problem den dagen en skadeskyter en rev, og
en selv ikke rekker frem for å skyte nådeskuddet.

Slik sett mener jeg det kan forsvares å "lære opp/trene opp" en hund
til å bite ihjel en rev, selv om man har mulighet til å avlive den med
skytevåpen - det kan bli meget nyttig i fremtidige jaktsituasjoner.

Jeg vil mye heller ha en ihjelbitt rev i kjeften på en av mine hunder,
enn en skamskutt rev i skogen.