Elektrisk løbehjul og større batterier
Fra : Morten

Dato : 13-05-03 21:22

Hej NG

Jeg har et teoretisk spørgsmål, håber nogen kan besvare det, det er nemlig
ret drilsk ;)

Der har været meget polimik omkring de elektriske løbehjul, men nu er de
første godkendte versioner ved at dukke op. De er godkendt som knallert-30

http://www.pedersen-bike.dk/loebehjul.htm
http://www.gt.dk/scooter/trailz.htm

OK, de kan køre ca. 10-15 km på en opladning (se
http://www.gt.dk/scooter/shockwave.htm ).
Hvad hvis nu det ikke er nok, er det så tilladt at sætte større batterier på
den?
Motoren får stadig samme spænding og tophastigheden er uændret. Er det
lovligt?

Nu kommer det rigtig drilske. Man kan få små benzin-generatorer, der snildt
kan være på baggagebæren eller sågar med lidt snildhed spændes på ryggen.
Det er så meningen at den skal drive en lader til batterierne, således at
motoren stadig får samme spænding og køretøjets hastighed er stadig ikke
forandret. Man kan altså sige man blot har taget laderen med... Er det
lovligt?

Logisk set burde der jo ikke være forskel på første og andet forslag og rent
teknisk er der heller ingen direkte ændring af køretøjet som sådan, idet man
blot parrallel kobler lader eller extra batterier med de eksisterende
batterier. Altså har man bare mere energi med sig.
Det skal dertil siges at hastighedsbegrænsningen ikke ligger at batterierne
er små, selv små opladelige batterier kan trække heftige strømme, men kun
over kort tid. Begrænsningen er indbygget i elektromotoren, som driver
køretøjet.

Mvh
Morten

Fra : Pcman

Dato : 15-05-03 07:42

"Morten" <tilt_u_FJERNtekstenher@HOTMAIL.com> wrote in message
> Hej NG

Hej.

> Jeg har et teoretisk spørgsmål, håber nogen kan besvare det, det er nemlig
> ret drilsk ;)

§§§ kender jeg ikke, men jeg vil prøve med mine mange års erfaring at
vejlede.

> [...]
> første godkendte versioner ved at dukke op. De er godkendt som knallert-30

Interessant!!

> OK, de kan køre ca. 10-15 km på en opladning (se
> http://www.gt.dk/scooter/shockwave.htm ).

Okay og så opladeren med i tasken og hjem igen

> Hvad hvis nu det ikke er nok, er det så tilladt at sætte større batterier

> den?

Det er da ihverttilfælde lovligt at have ekstra batterier i rygsækken og så
føre en ledning til motoren.

> Motoren får stadig samme spænding og tophastigheden er uændret. Er det
> lovligt?

Den eneste regel du nok kommer i klemme med er: Den om at fastmontere
barrerierne på køretøjet. Men hvis de indbygges i en lille topbox der
klikkes af og på og så en ledning til motoren, kan jeg ikke se at der bliver
overtrådt nogen love. Hastigheden er jo uændret.

> [...]
> motoren stadig får samme spænding og køretøjets hastighed er stadig ikke
> forandret. Man kan altså sige man blot har taget laderen med... Er det

Sålænge den ikke er fastmonteret på køretøjet, men blot kan pilles af med et
lille klik, kan jeg ikke se at reglerne bliver overtrådt. Der er jo ikke
ændret på drivkraften.

> [...]
> er små, selv små opladelige batterier kan trække heftige strømme, men kun
> over kort tid. Begrænsningen er indbygget i elektromotoren, som driver

Jeg er helt enig i dine antagelser. Men lad os se hvad §§§érne siger.

> Mvh
> Morten

I lige måde herfra.
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Morten

Dato : 15-05-03 22:39

> Jeg er helt enig i dine antagelser. Men lad os se hvad §§§érne siger.

Ja, det er netop det jeg synes kunne være interessant...

Jeg leder med lys og lygte efter et køretøj, der skal bruges en gang om
ugen. Normalt tager jeg nemlig toget til arbejde, så der er kun behov for
den i weekenden.
En alm. knallert vil blot stå ude (bor i lejlighed) uden halvtag eller noget
og ruste og med risiko for tyveri plus man risikerer at skulle servicere den
i kulde og regn. Et løbehjul tager man blot med op.

Jeg ved der bliver arbejdet på at få en benzin version (andet fabrikat,
anden importør, men også løbehjul) godkendt, den vil naturligvis være mest
oplagt.
Men der er selvfølgelig også en Di Blasi (www.2-wheels.dk), men den beskedne
motorkraft af en 45'er bekymrer mig lidt. Jeg har dog ikke prøvet den, men
skal besøge familie i Jylland i slutningen af måneden, så kigger jeg nok
forbi for at få en prøvetur.

Mvh
Morten

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-05-03 19:40

> [...]
> prøvet den, men skal besøge familie i Jylland i slutningen af
> måneden, så kigger jeg nok forbi for at få en prøvetur.

Den er tung... Jeg har løftet på den på en bådudstilling i
bellacentret... Til bybrug vil jeg sige at enten skal der være
motorkraft nok til at følge trafikken (dvs ikke en 45knallert) eller
også skal det være et køretøj der er godkendt til brug på cykelstien (30
knallert eller elcykel). Hvis du ikke har prøvet en elcykel synes jeg du
skulle prøve en. Jeg har kørt prøveture på både en aprilia og en yamaha
og elmotoren er virkelig en hjælp. Man skal selvfølgelig selv træde i
pedalerne men man skal næsten ikke lave noget .... - Så prøv det

/A

Fra : Morten

Dato : 16-05-03 23:05

> Den er tung... Jeg har løftet på den på en bådudstilling i

Ja, 30 kg. Det svarer vist nogenlunde til et nyere 25" TV - blot her har du
her en taske, så den er nemmere at holde, så det ser jeg egentlig ikke som
det store problem. For et par år siden (da jeg var under uddannelse) havde
jeg et sommerferie job hvor jeg kørte rundt med fjernsyn til reparation.

> bellacentret... Til bybrug vil jeg sige at enten skal der være
> motorkraft nok til at følge trafikken (dvs ikke en 45knallert) eller

Ja, det er også min bekymring. Jeg har før haft en 45'er, men den kunne køre
70 (fy skamme), så der var bykørsel ikke noget problem.

> [...]
> og elmotoren er virkelig en hjælp. Man skal selvfølgelig selv træde i
> pedalerne men man skal næsten ikke lave noget .... - Så prøv det

Ja, det har jeg også overvejet, men kan de foldes sammen? Kender ikke lige
Aprilia og Yamaha...
Hvad er rækkevidden for dem? Ja, jeg kan også cykle helt uden motor, men når
man er træt og skal hjem en sen aften orker man ikke lige at cykle 20 km.

Men tak for tippet :) Jeg vil da undersøge dem, men først i morgen, nu skal
der soves :)

Mvh
Morten