Som lejer: Tilkaldelse af håndværker, uden~
Fra : L

Dato : 13-05-03 13:24

Kloaksystemet er ved at være stoppet,
vandet løber stadig af,
men det løber temmelig langsomt.

Det er formentlig bare et spørgsål om tid,
før det er stoppet til helt.

Problemet eksiterer for hele huset,
alle lejere vil således være ramt (7-8 personer)

Jeg har prøvet at kontake udlejer (via telefon),
men kun fået telefonsvarer.

Må jeg selv tilkalde en slamsuger,
og sende regningen videre til udlejer ?

Hvis det for mig (lejeren) er "lovligt" selv
at tilkalde slamsugeren (og sende regningen videre),
hvor lang tid skal der gå,
inden jeg opgiver at kontake udlejer via telefon ?

Er det et eller andet jeg skal huske,
for at undgå pludselig selv at stå med regningen ?

Ejendommen det drejer sig om,
er en villa, hvor de enkelte værelse er
udlejet til forskellige personer bl.a. studerende.
Der er ikke tale om ungdomsboliger.

Mvh.
Lars

Fra : Inger & Søren Sturm

Dato : 13-05-03 14:19

"L" <AOVXDYHWKYCP@spammotel.com> wrote in message
> [...]
>
> Ejendommen det drejer sig om,
> er en villa, hvor de enkelte værelse er
> udlejet til forskellige personer bl.a. studerende.

Lejelovens § 19 stk. 1: "Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede
forsvarligt vedlige. Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys,
gas, vand, varme og kulde skal holdes i god og brugbar stand."

Efter reglerne om negotiorum gestio (uanmodet forretningsførelse) vil jeg
mene, at du godt kan tilkalde slamsugeren og sende regningen videre. Du
handler på udlejerens vegne, hvilket han jo nødvendigvis må være
interesseret i, da slamsugeren vil afværge yderligere økonomisk skade.
Betingelsen er dog, at du virkelig IKKE kan få fat i udlejeren, og at fare
for skade er rimelig overhængende.

Mvh Inger

Fra : L

Dato : 13-05-03 14:35

On Tue, 13 May 2003 15:18:52 +0200, "Inger & Søren Sturm"
<sturm@mail.dk> wrote:

>Mvh Inger

Hej

Tak for det hurtige svar.