Hjælp, det tordner.
Fra : Lotte Christensen

Dato : 13-05-03 12:06

Hej gruppe,

Først lige en præsentation, da jeg har læst længe i denne gruppe, men ikke
sagt ret meget. Jeg er den glade ejer af en Golden Retriever på 7 år, Woody.
Han er en "genbrugshund", og kæresten og jeg fik ham for 3 år siden.

Han er normalt en meget ligevægtig og glad hund, og vi har faktisk ikke haft
noget "bøvl" med ham. Bortset fra nytårsaften og dage som i dag, hvor det
tordner. Han panikker fuldstændigt, og ligegyldigt hvad vi gør, piber og
ryster han og er meget, meget bange. Vi prøver at være helt normale overfor
ham, vi har prøvet at aflede ham ved at lege med alt yndlingslegetøjet -
endda med kiks og alskens lækkerier. Men lige lidt hjælper det - Woody er
fuldstændigt panisk, og det kunne ikke rage ham mindre, om vi så viftede med
en engelsk bøf foran hans snude (heh; overdrivelse fremmer forståelse - han
ville nok æde den ;)). Han lægger sig som regel ind under mit bord og ryster
og piber. Og det er jo synd for ham. Så jeg tænkte, at nogle af jer måske
har et rigtigt godt råd - hvad kan vi mere gøre for at overbevise ham om, at
torden ikke er farligt??

I håb om mange gode inputs
Lotte

Fra : Ditte K

Dato : 13-05-03 12:25

Hejsa

Man kan få cd'er med torden, fyrværkeri, skud osv, hvor man starter med at
afspille den meget lavt, hvorefter man gradvist skruer op. Spørg dyrlægen og
sådan en cd, det er da værd at prøve

Mvh Ditte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-05-03 12:26

Hej Lotte

Velkommen til!

Jeg har fantastisk erfaring med at købe et hult bed ved dyrlægen og så fylde
det op med leverpostej. Inde i leverpostejen gemmer jeg små godtere som
pølsestykker osv. Benet bliver så puttet i fryseren . Nytårsaften når min
gamle tæve kommer får hun så benet og glemmer alt om skud osv. Hun er ellers
normalt virkelig angst i tordenvejr og til nytår. En anden god indflydelse
på min gamle tæve er at hun er sammen med en eller flere hunde der er meget
fattede i både torden og krudt! Vores hunde har aldrig haft problemer og
min gamle tæve fik først da jeg flyttede hjemmefra, -helt sikkert fordi min
mor ynker hende! *suk* Det er tilsyneladende ikke det der er problemet ved
dig, men det kan da være nogen af de råd hjælper alligevel...?!

--
Rinnie

Flattere: Ciko (250692) Balto (170602) og Shanti (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Lotte Christensen

Dato : 13-05-03 12:59

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Velkommen til!

Takker

>En anden god indflydelse på min gamle tæve er at hun er sammen med en eller
flere >hunde der er meget fattede i både torden og krudt!

Det lyder som en rigtig god ide at låne en hund, der ikke er bange, så han
kan se, at det virkelig ikke er så farligt (så er det bare med at låne den
en dag, hvor der er torden i luften

> [...]
> mor ynker hende! *suk* Det er tilsyneladende ikke det der er problemet ved
> dig, men det kan da være nogen af de råd hjælper alligevel...?!

Ja, jeg er bange for, at han "lærte" at være bange det første sted han var,
for han har altid været så angst :-/

Ditte skrev:

> [...]
>afspille den meget lavt, hvorefter man gradvist skruer op. Spørg dyrlægen

Jeg har spurgt dyrlægen om sådan en cd en gang, men hun mente, at hunden
godt kan skelne mellem lyden i radioen og den i "den virkelige verden", og
at man så lærer hunden, at det ikke er farligt med fyrværkeri og torden i
radioen - men at den stadig vil være bange, når det tordner udenfor. Om det
er rigtigt.. tja... jeg skal ikke kunne sige det - jeg vil overveje det igen

Takker mange gange for tipsne

Lotte :)

Fra : Jytte

Dato : 13-05-03 13:12

"Lotte Christensen" <lut@FJERNDETTEgvdnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> er rigtigt.. tja... jeg skal ikke kunne sige det - jeg vil overveje det

Hej.
Vores venners hund er også meget nervøs nytårsaften og når det tordner. De
har prøvet CDen, den er han helt ligeglad med. Hunde kan godt skelne.
Hilsen
Jytte

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 13-05-03 13:41

"Lotte Christensen" <lut@FJERNDETTEgvdnet.dk> wrote in message
> Det lyder som en rigtig god ide at låne en hund, der ikke er bange, så han
> kan se, at det virkelig ikke er så farligt (så er det bare med at låne den
> en dag, hvor der er torden i luften

risikere man ikke bare at den nervøse hund smitter den ligeglade hund, så
man står med 2 nervøse vovser ?

Lasse
www.neelix.lundberg-net.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-05-03 15:49

> risikere man ikke bare at den nervøse hund smitter den ligeglade hund, så
> man står med 2 nervøse vovser ?

Jo, men jeg har aldrig oplevet det... Specielt ikke hvis man, som os, er så
heldig at den nervøse hund kommer ind på mine sikre hundes "domæne" hvor den
nervøse hund er godt tilpas, kender sin plads og ikke ligger øvrest på
rangstigen:) Jeg har aldrig oplevet at det smittede negativt i hvert fald!:)

Rinnie

Fra : skingur

Dato : 13-05-03 23:13

Vores lille langhårede gravhund tilbragte sit første år sammen med vores
gamle, pivede islandske fårehund, der hverken kunne lide tordenvejr
eller at være alene. Selvfølgelig var vi bange for, om vi endte med at
have 2 pivede hunde, men gravhunden tager alt i stiv arm..i dag da det
tordnede, gik jeg ude (under halvtag!) og ordnede terrasse, døren til
stuen stod åben. Og i stuen stod gravvufferen fredeligt og spiste sin
mad, mens det buldrede så ruderne rystede!
Så det smitter altså ikke nødvendigvis!
Christina og den lille langhårede

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann K

Dato : 13-05-03 23:27

Hejsa.

>Jo, men jeg har aldrig oplevet det...

<> Det har vi desværre
Vi har skam også forsøgt os med cd'en - uden ønsket resultat... verden kan
for vores hunds vedkommende sagtens gå under i bulder og brag - blot det
sker i tv eller radio ;)
Det eneste, der har lidt effekt er at vi hurtigst muligt tager vores nervøse
hund "under kommando"... dvs lidt nemme og velfunderede lydighedsøvelser
(sit; stå, plads)... og når vi kan se at hendes opmærksomhed er delt mellem
os og bragene, så giver vi hende enten "frosne ben" eller spreder lidt mad
ud på gulvet...

> [...]
rangstigen:) Jeg har aldrig oplevet at det smittede negativt i hvert fald!:)

<> Vi er ikke så heldige... vores nervøse hund _er_ normalt den dominante

dvs at hun smitter vores anden hund... som, hvis den er alene, _ikke_ er
nervøs! Den reagerer kun på at det, den normalt opfatter som en sikker og
tryghedsgivende fører, lige pludselig giver udtryk for at der er noget
farligt...
Dette betyder at vi omgående "isolerer" den ikke-nervøse i vores anneks -
gerne med selskab fra et menneske...
Sådan har min mand og jeg nu tilbragt de seneste tre nytårsaftener... man
kan sagtens sidde i hver sin del af et hus og skråle "Godt nytår"

Mvh Ann

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 14-05-03 19:22

Hej Ann

Min gamle kære Asko der for nylig er gået over på den anden side, var
også dominant men totalt angst for torden og fyrværkeri, dog er min
anden hund der er usikker totalt nervefast og lader sig ikke mærke med
at der er brag eller at asko var angst, det var en lidt underlig
situation, dog har jeg tilbragt de sidste mange år også i selskab med
mine hunde og et par veninder der også har hunde med angst for torden
og fyrværkeri, jeg fornemmede det hjalp at der var mange hunde og
ejere der var afslappede og rolige, jeg føler det hjalp at der var
mange andre hunde der så aktiverede hinanden...og at jeg så også selv
forsøgte ikke at bekymre mig så meget for "det lille pus"

Men det er en svær situation, det ved jeg og jeg ved ikke om det kan
ændres, hvis først de har fået skræk i livet, det lykkedes ikke mig at
ændre på asko's problem...men høj musik eller TV hjalp en del..at vi
så skal råbe for at kommunikere...nå ja, vi gør jo hvad vi kan for de
kære dyr ikke

Håber at det lykkedes en dag af hjælpe jeres hund med dens problem,
jeg ved I jo ikke giver op i forsøgene

KNUS og hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Michael Hjorth

Dato : 14-05-03 21:12

Jeannette Svensson wrote:

> [...]
> ændre på asko's problem...men høj musik eller TV hjalp en del..at vi
> så skal råbe for at kommunikere...nå ja, vi gør jo hvad vi kan for de

Jeg har oplevet at den metode fungerede rigtigt godt med min gamle hund,
som desværre lige døde for et par måneder siden, kun 8 år
Nytårsaften plejede jeg at sætte musik på anlægget, og fluks lagde han
sig mellem højtalerne og faldt fuldstændig til ro. Der skal være skruet
noget op for styrken, så hunden skal nok være vant til musik i huset for
at det virker.

Michael.

Fra : Max Larsen

Dato : 14-05-03 10:28

Du kunne også kigge lidt på disse to links:

http://www.biodyr.dk/Artikler/sandy.htm

http://www.biodyr.dk/Artikler/NytAARSANGST.html

der står det mest almindelige i forbindelse med nytårs problemer.

Kærligst

Max