Køb pr efterkrav - må man dette?
Fra : Bilbo

Dato : 12-05-03 20:51

Hej.
Vi er en lille butik, som også er begyndt at sælge pr postordre via
Internettet. Det giver dog en hel del unødige udgifter og arbejde, da en del
mennesker bestiller varer i andres navne, bestiller varer pr efterkrav og så
alligevel ikke vil modtage pakken. I begge tilfælde får vi pakken retur fra
Postvæsenet, men det er så os der skal afholde porto-udgiften. Denne unødige
udgift kan vi jo desværre kun indtjene igen fra de kunder som vitterlig
køber hos os, så derfor har vi planlagt en lille ide, men vi ved ikke om det
er lovligt, eller hvor vi skal spørge.

Til dem der bestiller en vare, men som ikke vil modtage pakken, eller ikke
afhenter den på deres posthus inden henlæggelsesfristen udløber, vil vi
sende et girokort på 75,- kr til dækning af forsendelsesomkostninger. Hvis
vi gør opmærksom på denne fremgangsmåde under Handelsbetingelser på vores
Internetshop, er dette så lovligt?

Hilsen
Bilbo

Fra : Jørn

Dato : 12-05-03 21:03

Jeg var ude for samme problem men bad dem til sidst om at betale forud
derved blev mange udgifter sparet
ikke meget med jura at gøre sorry

Fra : TGD

Dato : 12-05-03 21:13

"Bilbo" <chanelle4@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> vi gør opmærksom på denne fremgangsmåde under Handelsbetingelser på vores

Du må gerne opkræve portoudgiften, dette skal dog fremgår af
handelsbetingelsermne også af dem der udnytter 14 dages returret ved ikke at
hente pakken.

Yderligere info www.net-tjek.dk .

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-03 21:25

Bilbo skrev:

> [...]
>vi gør opmærksom på denne fremgangsmåde under Handelsbetingelser på vores

Der er erfarne jurister, bl.a. forbrugerombudsmanden, som tolker
loven sådan at det må du gerne. Blot skal det være klart at der
er tale om to aftaler. Hvad selve aftalen om varen angår siger
forbrugeraftaleloven nemlig klart:

§ 12 c.   Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b,
   kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende
   aftalen gældende mod forbrugeren.

Men hvis forsendelsen er en anden aftale end købet, er
paragraffen irrelevant.

Jeg er ikke jurist, og ikke erfaren. Alligevel tillader jeg mig
at være dybt uenig i den tolkning. Jeg kan ikke rumme en
forestilling om fjernhandel hvor varen slet ikke bliver sendt.
Men det behøver du jo ikke tage dig af.

Jeg vil derfor mene at svaret på dit sørgsmål er ja. Imidlertid
kunne jeg have en fæl mistanke om at dem der bestiller og så ikke
engang gider hente varen, heller ikke vil betale et tilsendt
girokort.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-05-03 21:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke rumme en
> forestilling om fjernhandel hvor varen slet ikke bliver sendt.

Du gjorde da ellers for nylig meget ud af at argumentere for at det også
var fjernhandel når man hentede varen? (ikke at vi skal tage den
diskussion igen)

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-03 22:08

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Du gjorde da ellers for nylig meget ud af at argumentere for at det også
>var fjernhandel når man hentede varen? (ikke at vi skal tage den
>diskussion igen)

Du har da fuldstændig ret, og jeg trækker min indvending mod den
nævnte tolkning af loven tilbage - og mener altså nu som
forbrugerombudsmanden at butikken godt kan tage sig betalt for
portoen helt i overensstemmelse med loven blot det er klart
meddelt.

--
Bertel

Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-05-03 21:22

On Mon, 12 May 2003 21:50:46 +0200, "Bilbo" <chanelle4@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>vi gør opmærksom på denne fremgangsmåde under Handelsbetingelser på vores

Hvis det er fordi folk bestiller i andres navn så nytter det jo ikke
meget - og uanset så skal du jo stadig kunne bevise hvem der rent
faktisk var afsender af ordren. Og det er ikke værd at forfølge.

Vi havde samme problem, og har ændret forretningen til at vi ikke
sender pr. efterkrav mere - bortset fra at vi så gør en undtagelse ved
folk vi taler med og dem der før har handlet hos os. Men der er ikke
noget online der fortæller at vi kan sende pr. efterkrav.

I øvrigt kan Dankort klart anbefales, vi går 90% af vore ordrer den
vej.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Britta

Dato : 13-05-03 08:09

"Bilbo" <chanelle4@hotmail.com> wrote in message
> [...]
da en del
> mennesker bestiller varer i andres navne, bestiller varer pr

Hej Bilbo,
Beklager et ganske ujuridisk svar, men måske kan idéen bruges. Jeg er
i samme situation, og har oplevet samme problematik. Vi har løst
problemet ved at kræve efterkravsportoen forudbetalt på vores konto.
Når den er modtaget sender vi pakken per efterkrav. Det har sorteret
useriøse ordreafgivere fra.

Venligst,
Britta

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-05-03 13:37

"Britta" <briped@gmx.net> wrote in message

> [...]
> problemet ved at kræve efterkravsportoen forudbetalt på vores konto.
> Når den er modtaget sender vi pakken per efterkrav. Det har sorteret

Går hele idén så ikke af at man skal bestille per efterkrav hvis man skal
forudbetale noget alligevel?
Hvis jeg skulle indbetale penge på en konto ville jeg da ikke have resten af
beløbet per efterkrav. Jeg villederimod hellere smide hele beløbet på en
konto og spare efterkravsgebyret.

FUT: ?

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Britta

Dato : 13-05-03 16:39

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> "Britta" <briped@gmx.net> wrote in message

> Går hele idén så ikke af at man skal bestille per efterkrav hvis man skal
> forudbetale noget alligevel?

Nej, ikke hele idéen. Mange vil gerne købe på efterkrav fordi de ikke stoler
på at butikken virkelig sender varen når først hele beløbet er forudbetalt.
Er man bange for det, risikerer man trods alt ikke at miste så meget hvis
man kun betaler efterkravsportoen forud. Det er så ærgerligt for butikken
gang på gang at måtte modtage en uafhentet efterkravspakke og ovenikøbet
dække portoen for ingenting, så på den anden måde slår man risikomæssigt en
slags halv skade med kunden.

> [...]
af
> beløbet per efterkrav. Jeg villederimod hellere smide hele beløbet på en

Det vælger de fleste, og det er da også langt nemmere, billigere etc. Det er
bare ærgerligt at ikke alle butikker og kunder er seriøse nok til at
overholde en aftale.

> FUT: ?
Ja, jeg har forsøgsvis futtet til dk.forbruger, men er ikke helt sikker på
at jeg har gjort det rigtigt.

Venligst,
Britta