Generalfuldmagt
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-05-03 20:30

Hej

Jeg har nu skrevet et udkast til en generalfuldmagt. Vil dette være
gyldigt med begge vores og to vidners underskrifter?

<fuldmagt>
Jeg, Trine Kornum Christiansen, /CPR/, befuldmægtiger hermed /navn/,
/CPR/ til at bestyre hele min formue, intet undtaget, og at foretage
enhver disposition over den med samme retsvirkning, som om den var
foretaget af mig personligt.

Hvad /navn/ er berettiget til at udføre gennem denne fuldmagt, kan han
\emph{ikke} lade andre udføre.
</fuldmagt>

Kan jeg skrive noget, så han også kan indhente oplysninger fra
kommune og læger om mig, altså så han kan udnytte aktindsigtsretten?
Hvad skal der i givet fald stå?

Andre gode råd modtages med tak.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : alexbo

Dato : 12-05-03 20:58

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i

> Andre gode råd modtages med tak.

Enten gør den generel, eller præciser hvad den gælder.

Uanset hvad så gør den tidsbegrænset, den er svær at tilbagekalde.

Mange steder forlanger man den originale fuldmagt, så et antal originaler
kan være klogt.

Mens min søn og familie var bortrejst solgte jeg deres hus på en fuldmagt,
og næsten alle, advokat, ejendomsmægler, bank, osv. ønskede en original
fuldmagt til deres sagsmapper.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mari

Dato : 13-05-03 19:17

> [...]
> /CPR/ til at bestyre hele min formue, intet undtaget, og at foretage
> enhver disposition over den med samme retsvirkning, som om den var

I princippet umyndiggør du dig selv - med denne ordlyd - for den
befuldmægtigede kan med denne fuldmagt i hånden annullere dine
beslutninger med fuld gyldighed.

Du bør kun give en fuldmagt til eet bestemt formål.......
gøre den tisdmæssigt afgrænset - og afhængig af at
det forhold I har til hinanden består - f.eks. ægteskab el.lign.

Gælder fuldmagten agtindsigt - så skriv dét.......

/Mari

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-05-03 19:23

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> writes:

> [...]
> gøre den tisdmæssigt afgrænset - og afhængig af at
> det forhold I har til hinanden består - f.eks. ægteskab el.lign.

Den vil blive gjort tidsbegrænset for fem år af gangen. Jeg er fuld
klar over, at fuldmagthaveren kan gøre alt, det er også det der er
meningen. Jeg vil have at han kan gøre alt for mig, hvis jeg skulle
komme ud for en ulykke eller hvis jeg skulle blive senil.

> Gælder fuldmagten agtindsigt - så skriv dét.......

Det vil jeg tilføje.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-05-03 19:50

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Jeg vil have at han kan gøre alt for mig, hvis jeg skulle
> komme ud for en ulykke eller hvis jeg skulle blive senil.

Hm, du går en forkert vej efter mit skøn,
du bør så skrive, at de betingelser skal opfyldes, før fuldmagten kan
anvendes.

Jeg har pt en totalfuldmagt fra en af mine kunder, alene begrænset
af, at jeg skal have en email fra dem for at anvende den, da emails
ikke kan bruges til bl.a. underskrift af skøder.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-05-03 19:59

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> writes:

> Hm, du går en forkert vej efter mit skøn,
> du bør så skrive, at de betingelser skal opfyldes, før fuldmagten kan
> anvendes.

Det vil så forhindre ham i også at kunne bruge den, når jeg skal have
et eller andet ordnet i banken eller hentet på posthuset, men ikke
selv er hjemme til det.

Ville han så skulle have en lægeerklæring med i f.eks. banken for at
kunne gøre noget, og hvordan skal han i givet fald få lægeerklæringen?

> Jeg har pt en totalfuldmagt fra en af mine kunder, alene begrænset
> af, at jeg skal have en email fra dem for at anvende den, da emails
> ikke kan bruges til bl.a. underskrift af skøder.

Hmm, det var måske en ide. Hvordan virker det i praksis? Sender han en
(signeret) mail til dig, som du så vedlægger fuldmagten?

Kan man skrive noget i retningen af, at den kun gælder, hvis der ikke
er begæret skilsmisse? Det er min mand, der skal have fuldmagten.

Fra : Mari

Dato : 16-05-03 00:12

> Det vil så forhindre ham i også at kunne bruge den, når jeg skal have
> et eller andet ordnet i banken eller hentet på posthuset, men ikke
> selv er hjemme til det.

Hvis din mening er, at han skal kunne hæve 500 kr. til dig, eller betale
DINE
regninger - og han så i stedet bruger fuldmagten til at anskaffe sidste nye
Ford-model, i dit navn - men med ham som bruger...... så ville ingen
kunne omstøde den beslutning - hvis hans argumentation f.eks. er at han
vil kunne køre dig "ud_i_det_blå_om_søndagen". Alt beror på tillid - med
her mener jeg du har andre muligheder - end at overlade alt jordisk gods
ad libitum.

Man kan lave en fuldmagt i banken, som lægger de begrænsninger,
som der bør være...... når andre skal kunne disponere ens midler.

> Ville han så skulle have en lægeerklæring med i f.eks. banken for at
> kunne gøre noget, og hvordan skal han i givet fald få lægeerklæringen?

Han skal ikke bruge en generalfuldmagt..... blot for at kunne gå i banken
for
dig - en sådan mener jeg kun man bør give til personer, der på en eller
anden
måde er bundet op mod et autoriseret løfte af et vis format - ala
advokat/revisor - et løfte som ikke vil blive brudt, fordi det har
vidtgående
konsekvenser at berige sig på "klientkontoen".

I dit sted ville jeg konsultere advokat eller statsaut. revisor, for at få
kvalificeret rådgivning om dine behov og muligheder.

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-05-03 04:33

Mari wrote:

> I dit sted ville jeg konsultere advokat eller statsaut. revisor, for at få
> kvalificeret rådgivning om dine behov og muligheder.

Hm, jeg er hverken det ene eller det andet, så hvorfor skal hun bruge ekstra
på at få deres råd ?

Og jeg har en forsikring.

Fra : Mari

Dato : 17-05-03 19:11

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hm, jeg er hverken det ene eller det andet, så hvorfor skal hun bruge
ekstra
> på at få deres råd ?

Jeg tvivler ikke på, at du vil kunne give ligeså god
rådgivning......... så det drejer sig om at få hjælp
til at afgrænse fuldmagten, så den ikke kan misbruges.

Men jeg regner med, at du er enig med mig i, at man skal søge
face_to_face hjælp til så væsentlige beslutninger
som generalfuldmagter og deres udformning......

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-05-03 19:39

Mari wrote:
> [...]
> face_to_face hjælp til så væsentlige beslutninger
> som generalfuldmagter og deres udformning......

Hm, gml tråd, men det var nu din henvisning til stataut. rev. der drev
mig,
det er ikke min fornemmelse / erfaring, at der er særlig stor viden om
fuldmagter der, så jeg ville nøjes med advokater,
eller mig

Ham der Trads var vist ;.)

Fra : Mari

Dato : 19-05-03 20:34

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hm, gml tråd, men det var nu din henvisning til stataut. rev. der drev
> mig,

Nååh dé...... ) det var nu en tilføjelse for at skille
grundejerforeningens
revisor ud fra flokken af kompetente )

> det er ikke min fornemmelse / erfaring, at der er særlig stor viden om
> fuldmagter der, så jeg ville nøjes med advokater,
> eller mig

Hvem man vælger afhænger måske af, hvor "stiff upperlippen" er blevet
på de valgbare )
Jeg har faktisk gode erfaringer med mine revisorer - langt
bedre end med advokaterne - når det kommer til denne type
rådgivning. Måske er det usædvanligt.........

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-05-03 20:08

> Hmm, det var måske en ide. Hvordan virker det i praksis? Sender han en
> (signeret) mail til dig, som du så vedlægger fuldmagten?

Nej, dette er alene imellem fuldmagtsgiver og mig, (eller dem jeg
giver ret),
det er således, at jeg overfor trediemand har total fuldmagt, jeg kan
gøre alt,
men under ansvar over fuldmagtsgiver, at jeg skal have en skriftlig
bekræftelse på hvad jeg gør,
og da de rejser i Portugal, Spanien med hotmail, er der intet mere,
men vi har aftalt et bestemt ord, der skal eller ikke forekomme.