skyldsspørgsmål
Fra : Cl@us

Dato : 12-05-03 14:36

X kører på motorvejen -i overhalingsbanen- med 110 km/t da 2 lastvognstog
pludselig og uden varsel bremser, skifter vognbane og trækker ud foran. For
at undgå
sammenstød bremser X kraftigt og forsøger at undvige i motorvejens inderste
bane/nødsporet, men her holder årsagen til de 2 lastbilers pludselige
manøvre, en parkeret lastbil / blokvogn og sammenstød er umuligt at undgå .
Blokvognen var ikke markeret med advarselstavle eller lignende.

Hvordan afgøres skyldsspørgsmål i denne sag ?

Mvh

Cl@us

Fra : Dan Mortensen

Dato : 12-05-03 16:05

"Cl@us" <cba@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> X kører på motorvejen -i overhalingsbanen- med 110 km/t da 2 lastvognstog

med 110 skulle det være muligt at komme ned på en fornuftig hastighed efter
kraftig nedbremsning, men det var jo ikke det spørgsmålet gik på.

Hvad angår blokvognen:
Stk. 2. Køretøj, som på grund af færdselsuheld, motorfejl eller af anden
årsag er standset på et sted, hvor det er forbudt at standse eller parkere,
skal snarest muligt flyttes til et passende sted, medmindre andet følger af
bestemmelserne i § 9. Er køretøjet standset på et sådant sted eller på en
sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen, skal føreren,
såfremt køretøjet ikke straks fjernes, træffe foranstaltninger for at advare
andre trafikanter. Motordrevet køretøj, bortset fra tohjulet knallert og
tohjulet motorcykel uden sidevogn, samt påhængskøretøj skal afmærkes med en
trekantet advarselsanordning. Denne skal anbringes, så kørende, der nærmer
sig, advares i god tid. Trafikministeren fastsætter nærmere regler om
advarselsanordningen og dens anbringelse.

/DM

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 12-05-03 16:31

Hej.

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>med 110 skulle det være muligt at komme ned på en fornuftig hastighed efter
>kraftig nedbremsning,

Hvis alt dette sker mens du er ved at overhale lastbilen som bekendt kun må
køre 80, og man befinder sig 4 meter fra bagenden af lastbilen, så tror jeg
at det er meget begrænset hvor meget man når at bremse farten ned. Husk på
at lastbilen bremser jo nok også.

> [...]
parkere,
> skal snarest muligt flyttes til et passende sted,

Det er vel ikke forbudt at standse i et nødspor på en motorvej ?

> [...]
> sig, advares i god tid. Trafikministeren fastsætter nærmere regler om
> advarselsanordningen og dens anbringelse.

Det er vel aktuelt hvor længe blokvognen har holdt stille i nødsporet.

--
M.v.h.
Fr@nk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 12-05-03 17:28

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Det er vel ikke forbudt at standse i et nødspor på en motorvej ?

Helt sikkert derfra ordet nødspor, dog er det i visse tilfælde lovligt:

§ 47. Tvinges et køretøj til standsning på grund af færdselsuheld, motorfejl
eller af anden årsag, skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for
kørebanen og derefter snarest muligt fjernes fra motorvejen, medmindre andet
følger af bestemmelserne i § 9. Såfremt køretøjet ikke straks fjernes fra
kørebanen, skal føreren træffe foranstaltninger for at advare andre
trafikanter, jf. § 31, stk. 2, 3.-5. pkt. Under brug af nødtelefon skal

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 12-05-03 19:58

> Helt sikkert derfra ordet nødspor, dog er det i visse tilfælde lovligt:

Historien melder jo ikke noget om hvorfor at blokvognen var stoppet.
Det kunne jo være en motorfejl.

> [...]
> trafikanter, jf. § 31, stk. 2, 3.-5. pkt. Under brug af nødtelefon skal
> køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen.

Nødsporet er udenfor kørebanen, og det kunne jo være at chaufføren var på
vej ud for at sætte advarsel op.

--
M.v.h.
Fr@nk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 12-05-03 17:35

> [...]

jeg
> at det er meget begrænset hvor meget man når at bremse farten ned. Husk på

Ja nu så jeg ikke der stod 4 meter nogen steder men det er godt nok ikke
meget når man bevæger sig med ca 35 m/s. Jeg tænkte bare at 30 kmt forskel
ikke var meget når der alligevel var tid til at bremse hårdt og bagefter
undvige bagom lastbilen over to baner.

/DM

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 12-05-03 20:00

> [...]
> ikke var meget når der alligevel var tid til at bremse hårdt og bagefter

Det stod der heller ikke.
Men det er jo ikke utænkeligt, når x er ved at overhale at han var 4 meter
fra.

--
M.v.h.
Fr@nk

Fra : Thomas

Dato : 12-05-03 16:41

> [...]
..
> Blokvognen var ikke markeret med advarselstavle eller lignende.
> Hvordan afgøres skyldsspørgsmål i denne sag ?

Hmm... der er flere vist forhold indblandet her.
Muligt at førerne af de to lastvognstog, som skifter bane, overtræder §18
stk. 2 (se nedenfor). Ligeledes muligt at føreren af den parkerede
lastbil/blokvogn overtræder en eller flere af bestemmelserne i kapitel 6.
Måske er blokvognens blotte tilstedeværelse på motorvejen i sig selv
ulovlig. Om ikke andet er det i hvert fald ulovligt at parkere, som du
skriver var tilfældet.)
Men uanset disse forhold fritages X næppe for sit ansvar jfr. §15 stk. 3.
Generelt skal man skal altid kunne bremse, uanset hvad der sker. Kan man
ikke det, har man ikke kørt efter forholdene.
Thomas
Paragraffer:

Færdselslovens §15 (om placeringen på vejen)
"Stk. 3.Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der
ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets
hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig
hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område
tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer
uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran."

Færdelslovens §18 (om vending, bakning og vognbaneskift m.v.)
"Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved
vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre
sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det
samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter
hastigheden."

Færdelslovens kapitel 6 (særlige regler for færdsels på motorvej og
motortrafikvej)
"§44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan
vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres
med en hastighed af mindst 40 km i timen.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel med blokvogn, hvis en
transport ikke med rimelighed kan gennemføres på anden måde.

Stk. 3. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel som led i
erhvervsudøvelse fra nærmeste tilkørsel til nærmeste frakørsel på motorveje
over Storebælt og Øresund med andre motordrevne køretøjer end de i stk. 1 og
2 nævnte, hvis kørslen ikke med rimelighed kan gennemføres på anden måde.
Der kan ikke gives tilladelse til kørsel med knallert på de nævnte
vejstrækninger.

§ 46. stk. 2. På motorvej og på tilkørsels- eller frakørselsvej til sådan
vej er det ikke tilladt at foretage vending eller bakning. Der må ikke
standses eller parkeres uden for de anviste parkerings- eller rastepladser.
Standsning ved nødtelefon er dog tilladt med henblik på anvendelse af
nødtelefonen. Trafikministeren kan fastsætte regler om lejlighedsvis
standsning og parkering af arbejdskøretøjer, der ikke udfører vejarbejde.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 17:51

"Cl@us" wrote:

> Hvordan afgøres skyldsspørgsmål i denne sag ?

Har du helt glemt kravet om at afpasse farten efter forholdene,
det er bl.a. kravet om at holde afstand, så bremselængden altid
kan overholdes ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : MAndersen

Dato : 12-05-03 17:59

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har du helt glemt kravet om at afpasse farten efter forholdene,
> det er bl.a. kravet om at holde afstand, så bremselængden altid
> [...]

Helt enig med Erik G.

Ingen skyld til lastbil, fuld skyld til dig.

Jeg ser lige om jeg kan finde forsikringsselskabernes fordelingsnøgle til
denne

MAndersen

Fra : bem

Dato : 12-05-03 18:00

Erik G. Christensen wrote:

> Har du helt glemt kravet om at afpasse farten efter forholdene,
> det er bl.a. kravet om at holde afstand, så bremselængden altid
> kan overholdes ?

Jo men så simpelt er det jo ikke i denne sag. X er jo i gang med at foretage
en overhaling og lastbilerne trækker ud foran ham. Han kan derfor ikke
bebrejdes den korte bremseafstand.

/Bo

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 18:09

bem wrote:

> Jo men så simpelt er det jo ikke i denne sag. X er jo i gang med at foretage
> en overhaling og lastbilerne trækker ud foran ham. Han kan derfor ikke
> bebrejdes den korte bremseafstand.

Og det er helt dokumenteret, udover udsagnet ?

Og så er det vel et krav når man færdes i trafikken, at man altid venter
det værste fra sine medtrafikanter, eller,
påkørselsret ?

Der skal jo holdes tilbage ved overhaling, men hvor er grænsen, især på
motorvej,
og især for en som mig, der kører 105 km/t, da det er optimum for mit
bensinforbrugsaccept i forhold til min marginale tidsbesparelse.

Fra : bem

Dato : 12-05-03 18:14

Erik G. Christensen wrote:

> Og det er helt dokumenteret, udover udsagnet ?

Det var dét der var spørgsmålet. Vi ved jo slet ikke, om der er tale om en
rigtig sag eller bare et eksempel.

> Og så er det vel et krav når man færdes i trafikken, at man altid
> venter det værste fra sine medtrafikanter, eller,
> påkørselsret ?

Joh, men man må altså godt overhale en bil på en motorvej.

> og især for en som mig, der kører 105 km/t, da det er optimum for mit
> bensinforbrugsaccept i forhold til min marginale tidsbesparelse.

Snegl

/Bo

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 18:32

bem wrote:

> Snegl

Næ, næsten økolog, og især bevidst om bensinforbrug og kørsel, da det ikke
berører mine andre erhvervsinteresser

Der er ca 20% bensinforbrug at spare, hvis du kører efter det..

Hvor er din bils mest bensinøkonomiske hastighed ?

Fra : bem

Dato : 12-05-03 18:43

Erik G. Christensen wrote:

> Der er ca 20% bensinforbrug at spare, hvis du kører efter det..

Jeg kan ikke spare benzin ved at køre økonomisk.

> Hvor er din bils mest bensinøkonomiske hastighed ?

Der hvor den har det højeste drejningsmoment, går jeg ud fra.

/Bo

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 19:02

bem wrote:

> Jeg kan ikke spare benzin ved at køre økonomisk.

> Der hvor den har det højeste drejningsmoment, går jeg ud fra.

Du bruger ikke meget tid på at minimere din personlige CO2 belastning,
som det mest ustyrligere er netop bensinforbruget.

Men hvor er din besparelse, at køre ned af med beskeden fartsænkning,
så du bl.a. ikke skal bremse før svingning, generelt er bremseanvendelse
spild af energi,
og ved acceleration, der er flere niveuaer, bruger du den laveste ?

Der er mellem 20 og 25% besparelse ved personlige transportmidler,
hvis vi bruger dem bedre,
og får dem bedre..

Fra : bem

Dato : 12-05-03 19:39

Erik G. Christensen wrote:
> Du bruger ikke meget tid på at minimere din personlige CO2 belastning,
> som det mest ustyrligere er netop bensinforbruget.

Hæ hæ, jeg kører diesel, din miljøgris

> [...]
> og ved acceleration, der er flere niveuaer, bruger du den laveste ?
>
> Der er mellem 20 og 25% besparelse ved personlige transportmidler,

Jeg ved godt at du har ret.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-03 18:24

Erik G. Christensen skrev:

>Og så er det vel et krav når man færdes i trafikken, at man altid venter
>det værste fra sine medtrafikanter, eller, påkørselsret ?

Måske, men man kan ikke foretage en overhaling uden på et
tidspunkt at være totalt chanceløs hvis den overhalede beslutter
sig til at skifte ud i overhalingsbanen.

>Der skal jo holdes tilbage ved overhaling ...

Hvad mener du? Da jeg tog kørekort, skulle man sænke hastigheden
hvis man blev overhalet, men husker jeg ret, skal man i dag kun
holde til højre og må ikke øge hastigheden

PS. ... hvilket jeg *tre* gange på samme dag var ude for på
strækningen mellem Horsens og Århus. De overhalede gassede op og
kørte fra mig i indersporet med 120-130 km/t. Én af dem grinede.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-05-03 20:00

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> Og så er det vel et krav når man færdes i trafikken, at man
> altid venter det værste fra sine medtrafikanter, eller,
> påkørselsret ?

Altså kører vi på en lang række på motorvejen idet alle forventer at
alle andre trækker ud foran dem når vil overhale ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 20:08

Henrik Stidsen wrote:

> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> Altså kører vi på en lang række på motorvejen idet alle forventer at
> alle andre trækker ud foran dem når vil overhale ?

Hvis dine evner ikke strækker videre,
så bør du gøre sådan..

Men jeg kan nu holde en gns fart på 105 km/t fra syd for Århus til nord
for Randers uden det problem,
kan du ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-05-03 00:21

> Hvis dine evner ikke strækker videre,
> så bør du gøre sådan..

Hvordan mine evner kommer ind i billedet ved jeg ikke...

Der blev sagt at vi burde forvente det værste fra alle andre
billister. Det må altså betyde at vi forventer de trækker ud når vi
er lige ved siden af dem og ikke har en chance for at undvige -
derfor må vi nok hellere holde os bag dem.

> Men jeg kan nu holde en gns fart på 105 km/t fra syd for Århus
> til nord for Randers uden det problem,
> kan du ?

Det har jeg ikke prøvet på.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-05-03 17:54

> Hvordan afgøres skyldsspørgsmål i denne sag ?

Jeg _tror_ at den lastbil der foretager et vognbaneskift mens den bliver
overhalet vil få en del og måske endda hele skylden for ulykken.

Den der overhaler skal sikre at det kan gøres uden fare. Så hvis han på
en motorvej "kun" kører 110km/t i andet spor og ingen af lastbilerne har
givet tegn til vognbaneskift på det tidspunkt han indleder overhalingen
(når han ikke længere har sin sikkerhedsafstand) kører han korrekt.

Den der bliver overhalet skal holde retning og hastighed. Det
pludselige vognbaneskift og nedbremsning kan kun skyldes at han ikke har
holdt tilstrækkelig afstand til den forankørende lastbil og for sent
opdager at hans spor er "spærret"

Lad os få svaret når politiet og forsikringselskaberne er færdige med
sagen.