Grand caynon
Fra : TN

Dato : 12-05-03 07:52

Er der nogen der har erfaringer med en "gåtur" ned i bunden af GC ? I så
fald - hvad kræver det så af udstyr, tid, vand mv. ? Eventuelt ædsel ???

Vi skal afsted i midten af juli måned.

TN

Fra : Cadeu

Dato : 12-05-03 12:46

"TN" <thomas@thonor.dk> skrev i en meddelelse news:b9ng9g$7ul$1@sunsite.dk...
> Er der nogen der har erfaringer med en "gåtur" ned i bunden af GC ? I så
> fald - hvad kræver det så af udstyr, tid, vand mv. ? Eventuelt ædsel ???
>
> Vi skal afsted i midten af juli måned.

Jeg vil foreslå gruppen: dk.fritid.spejder

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 12-05-03 18:11

> Er der nogen der har erfaringer med en "gåtur" ned i bunden af GC ? I så
> fald - hvad kræver det så af udstyr, tid, vand mv. ? Eventuelt ædsel ???

> Vi skal afsted i midten af juli måned.

Vi var der i 2000. Vi gik to dage i træk halvvejs ned til bunden af kløften
af hhv. South Kaibab Trail og Bright Angel Trail. Af disse to stier er
førstnævnte den mest spændende at gå på, da den går direkte ud i kløften
mens Bright Angel Trail går i et indhug det første stykke.

Vi havde talt om at gå ned af den ene sti og op af den anden i løbet af en
dag; desværre var der regnvejr den dag vi skulle have gjort det, så derfor
blev det kun til en halv tur (regnvejr er værre end solskin, da det ret
hurtigt bliver koldt at opholde sig nede i kløften).

Rangerne vil fraråde jer en endagstur op og ned. Hvis i er i god form og
vandt til at gå, vil det dog ikke være noget problem - turen er lidt over 20
km totalt set. På en normal sommerdag i Grand Canyon vil i ikke være i stand
til at gå midt på dagen - det er simpelt hen for varmt. Dels den direkte
varme fra solen, og dels den indirekte varme fra klipperne, når de først er
blevet varmet op. Husk det bliver mørkt der markant tidligere end i DK. Da
vi var der (også juli måned) gik solen ned kl. 7.47 og kort efter er det
bare totalt mørkt. Man skal derfor være oppe igen inden da.

På South Kaibab Trail skal i være selvforsynende med vand, da der ingen
naturlige kilder er. På Bright Angel Trail er der et par kilder under vejs
hvor i kan fylde jeres flasker op. Af madvarer er det vigtigt både med noget
der giver en god bund, samt nogle hurtige kulhydrater (chokolade, bananer)
og gerne nogle chips for at få noget salt.

Vores gangtempo var højere da vi gik opad end nedad. Det lyder nok
underligt, men stien er ikke altid verdens bedste, og så er det lettere at
holde i godt tempo i opadgående retning.

Næste gang jeg kommer til Grand Canyon vil jeg gerne overnatte på den ranch,
der er i bunden af kløften. Det kræver dog reservation i god tid, men jeg
vil anbefale jer at undersøge, om i er for sent ude. Jeg mener navnet er
Phantom Ranch, men er ikke helt sikker.

God tur - gid det var mig igen. For os var det feriens højdepunkt.

Henrik

Fra : Henning Nielsen

Dato : 12-05-03 19:06

> [...]
> vil anbefale jer at undersøge, om i er for sent ude. Jeg mener navnet er

Vil meget varmt anbefale at overnatte på Phantom Ranch. Både for at spare på
kræfterne, men også for at opleve Grand Canyon "by night" - der er nemlig
MEGET mørkt dernede !!!. Tjek den her hjemmeside - hvor du også kan
reservere http://www.grandcanyonlodges.com/

Det anbefales vist altid at reservere, men da jeg var der for nogle år
siden, var der plads samme dag. Der er et sted oppe på toppen hvor man kan
spørge om der er ledige senge.

God tur derned - det er en gåtur i verdensklasse. Du kan evt. se mine
billeder her http://home5.inet.tele.dk/henning/usa02.htm

Venlig hilsen
Henning

Fra : Peter G

Dato : 12-05-03 18:34

TN skrev:

> Er der nogen der har erfaringer med en "gåtur" ned i bunden af GC ? I
> så fald - hvad kræver det så af udstyr, tid, vand mv. ? Eventuelt
> ædsel ???

Tid, gode sko, Tøj der kan vædes, 2-3 liter dunke med vand som fyldes op
undervejs (der er vandposter for ca. hver 3. kilometer), salt (til at
bevare ionbalancen) noget sukker, let føde samt en ordentlig morgenmad.

Så anstrengende er det heller ikke. Og skulle det værste ske kan man altid
overnatte i bunden eller lade sig transportere med æsel/hest.

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Korrigér endelig mit sprog, stavefejl, grammatik, kommatering m.m.

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 15-05-03 08:14

Hej

Vi tog turen i 2000 - også midt i juli.

Det vigtigste er at starte tidligt, da det er meget varmt midt på dagen. Så
er der heller ikke så mange mennesker på stierne.

Vi startede kl. 5 og gik ned i bunden - spiste morgenmad, holdt pause en
time eller halvanden og var oppe igen kl. omkring kl. 13.

Vi havde 3 l. vand med hver, og fik fyldt op på vejen op (vi tog Bright
Angel Trail både op og ned). Kilderne er helt ok.

Rangerne vil HELT sikkert sige, at man ikke kan gå ned og op samme dag,
hvorfor vi ikke tog den "store tur" - men bare ned og op samme vej. Næste
gang vil vi dog gøre det - det kan godt lade sig gøre.

Vi havde sandwich, kiks og chokolade med samt en pose chips. Det er godt med
noget salt !

Go tur - det var fantastisk !

/Pernille

Fra : Christian Lyng

Dato : 29-06-03 08:45

"TN" <thomas@thonor.dk> wrote in message news:b9ng9g$7ul$1@sunsite.dk...
> Er der nogen der har erfaringer med en "gåtur" ned i bunden af GC ? I så
> fald - hvad kræver det så af udstyr, tid, vand mv. ? Eventuelt ædsel ???

> [...]
hvis du er i nogenlunde form og bringer masser af vand så kan du godt tage
Bright Angel Trail, det har jeg selv på en endags tur, man bliver godt nok
frarådet men det bunder nok mest i af folk generelt derovre er mere
'usunde'.

Chr.