Kørselsfradrag
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-05-03 08:46

Hvad er reglerne for kørselsfradrag?

Hvis en person har folkeregisteradresse i f.eks. Århus, arbejder i København
og bor nogle nætter hos familie i Holbæk?

Kan hele afstanden Århus-København trækkes fra for alle arbejedage?

Jesper

Fra : chr Vestergaard

Dato : 11-05-03 09:03

> [...]
København
> og bor nogle nætter hos familie i Holbæk?
>
> Kan hele afstanden Århus-København trækkes fra for alle arbejedage?

I princippet ja, men det er ikke lovligt :). Kørselsfradrag er jo netop for
at dække nogle af de transportomkostninger man har ved, at tabe på arbejde.
På den anden side kan man sige, at det næppe ville blive opdaget, men i mine
øjne stadigvæk uærligt, da det går udover vi andres skattekroner :).

Mvh.
Jeppe Vestergaard

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-05-03 09:22

"chr Vestergaard" <chr_vestergaard-SPAM-@ofir.dk> skrev:

> I princippet ja, men det er ikke lovligt :).

Jo det kan godt være lovligt. Kørselsfradrag beregnes ud fra afstanden
fra den sædvanlige adresse til arbejdspladsen. Dvs. hvis Århusadressen
er den sædvanlige adresse så kan der beregnes kørselsfradrag herfra.

> Kørselsfradrag er jo
> netop for at dække nogle af de transportomkostninger man har ved,
> at tabe på arbejde.

Nej. Kørselsfradrag er ikke omkostningsbestemt.

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-05-03 10:27

> Jo det kan godt være lovligt. Kørselsfradrag beregnes ud fra afstanden
> fra den sædvanlige adresse til arbejdspladsen. Dvs. hvis Århusadressen
> er den sædvanlige adresse så kan der beregnes kørselsfradrag herfra.

Min situation ligner den skitserede. Jeg har folkeregisteraddresse i det
midtjyske men arbejder i det københavnske. Da det er urealistisk at tage
frem og tilbage hver dag "bor" jeg også tættere på min arbejdsplads og
tager kun den lange vej frem og tilbage en gang om ugen. Måske jeg har
misforstået den vedjledningen jeg fik fra told&skat. Men jeg fik den
klare besked at jeg kun kunne få et fradrag for den rent faktisk kørte
distance. Dvs en gang tur/retur om ugen.

Men i tilfældet med holbæk/århus og københavn må turen holbæk <>
københavn jo også give lidt da den når over de 24 km dagligt.

/A

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-05-03 11:06

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by
email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:

> [...]
> urealistisk at tage frem og tilbage hver dag "bor" jeg også
> tættere på min arbejdsplads og tager kun den lange vej frem og

Så er din sædvanlige adresse i denne sammenhæng heller ikke din
folkeregisteradresse men der, hvor du rent faktisk opholder dig. Det
har så den konsekvens, at den ene dag om ugen, hvor du tager den lange
vej der kan du kun få fradrag for den korte rute.

Der ligger en fin vejledning på Told & Skats hjemmeside, der forklarer
dette.

> Måske jeg har misforstået den
> vedjledningen jeg fik fra told&skat. Men jeg fik den klare besked
> at jeg kun kunne få et fradrag for den rent faktisk kørte
> distance. Dvs en gang tur/retur om ugen.

Hvis de har godtaget det får du i princippet mere end du har krav på.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-05-03 13:36

> [...]
> har så den konsekvens, at den ene dag om ugen, hvor du tager den lange
> vej der kan du kun få fradrag for den korte rute.

Nej -Told&Skat akcepterer at min sædvanlige addresse er i det jyske hvor
jeg har kone og barn, baseret på en vurdering af hvilket opholdssted jeg
har mest tilknytning til. De kalder det noget så fint som "centrum for
livsinteresser". Sagen havde en været en anden hvis jeg var enlig

BTW så arbejder jeg også hjemmefra en eller 2 dage om ugen - men det var
ikke afgørende for told&skat..

Et par citater der er relevante i forhold

Desuden skal du regne med den sædvanlige bopæl .... (centrum for
livsinteresser)

Hvis der er tale om ekstraordinært store afstande, skal skatteyderen
kunne sandsynliggøre, at transporten mellem hjem og arbejde har fundet
sted i det selvangivne omfang.

.... få et særligt fradrag for dokumenteret transport over Storebælt samt
fradrag for dokumenterede udgifter til færgetransport, der indgår i den
normale transportvej mellem hjem og arbejde.

Specielt næstsidste er relevant. Århus->København er vist hvad man vil
kalde "ekstraordinært store afstande", så man skal have den gode
forklaring klar hvis man har selvangivet daglige transporter from og
tilbage .... Specielt hvis man også har selvangivet fradrag for
storebælt eller færger ...

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-05-03 13:39
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-05-03 13:44

Endnu et citat fra Ligningsmæssige fradrag
Rubrik 51 Befordring

Antal arbejdsdage
For at beregne befordringsfradraget, skal du opgøre det faktiske
antal arbejdsdage i indkomståret, hvor du har haft befordring. Fridage,
ferier og sygedage tæller derfor ikke med som arbejdsdage.

Det er ikke nogen betingelse for at få befordringsfradrag, at du
dagligt rejser frem og tilbage til dit arbejde. Du kan f.eks. også få
fradrag for weekendrejser hjem, hvis du midlertidigt arbejder et andet
sted.

Heraf konkluderer jeg at der kun er fradrag for faktisk befordring
(antal dage, hvor du har haft befordring) og derfor ikke fuldt fradrag
ved overnatning i holbæk, for spørgeren i århus

/A

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-05-03 15:27

> Nej -Told&Skat akcepterer at min sædvanlige addresse er i det
> jyske hvor jeg har kone og barn, baseret på en vurdering af
> hvilket opholdssted jeg har mest tilknytning til.

Jeg ved ikke hvilke regler din kommune administrerer efter
men Told & Skat har følgende vejledning til borgerne:

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133162&ov_id=200217&search=befordringsfradrag¤kørselsfradrag

Hvis skattevæsenet som du angiver opfatter din bopæl i Jylland
som værende centrum for dine livsinteresser (sædvanlig bopæl)
så kan du fratrække hele transporten fra Jylland til København
hver arbejdsdag.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-05-03 15:58

> [...]
> som værende centrum for dine livsinteresser (sædvanlig bopæl)
> så kan du fratrække hele transporten fra Jylland til København

Hvordan harmonerer det med Ligningsmæssige fradrag, Rubrik 51
Befordring: "For at beregne befordringsfradraget, skal du opgøre det
faktiske
antal arbejdsdage i indkomståret, hvor du har haft befordring"

Det læser den lokale skatteforvaltning, som der kun er fradrag for
faktisk befordring. Men jeg vil da gerne have hjælp til lidt skyts mod
dem. Hvis jeg kan få fadrag for samtlige arbejdsdage bliver mit fradrag
3-4 gange større og det er da ikke uinteressant ....

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-05-03 15:59

Rettelse:

Hvis jeg kan få fadrag for samtlige arbejdsdage _i københavn_ bliver mit

Fra : Lars

Dato : 11-05-03 16:08

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> som værende centrum for dine livsinteresser (sædvanlig bopæl)
> så kan du fratrække hele transporten fra Jylland til København

Nej, kun de dage hvor du rent faktisk har haft befordring frem og tilbage
til/fra arbejde kan der foretages fradrages for.

I det link du selv henviser til står følgende:

"Fradraget opgøres som antallet af arbejdsdage gange et kilometerfradrag pr.
arbejdsdag med befordring."

Det væsentlige i ovenstående sætning er de 4 sidste ord: "pr. arbejdsdag med
befordring".

/Lars

Fra : Lars

Dato : 11-05-03 16:10

Ups, jeg overså dit "pr. arbejdsdag" - vi er vist enige

/Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-05-03 10:31

> I princippet ja, men det er ikke lovligt :).

Hver også opmærksom på at fradrag for passage af storebælt og færger
skal kunne dokumenteres. Så stiller told&skat spørgsmål til opgørelsen
ser det nok underligt ud kun at kunn edokumentere ganske få at af turene
over vandet....

Fra : JS

Dato : 11-05-03 14:44

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
København
> og bor nogle nætter hos familie i Holbæk?
>
> Kan hele afstanden Århus-København trækkes fra for alle arbejedage?

Hvis det er midlertidigt arbejde kan du evt. tjekke:
TSS-cirkulære: 2001-43: "Skattefri godtgørelse til dækning af rejseudgifter,
gældende fra 1. januar 2002"
Ifølge dette kan du få 534 kr. pr. arbejdsdag og derudover få kørselsfradrag
for dine rejser.

Fra : Sonil

Dato : 11-05-03 18:57

> Kan hele afstanden Århus-København trækkes fra for alle arbejedage?

Hvis du forsøger dette gætter jeg på at de vil se dokumentation for
færge/bro for alle de dage du trækker fra......

Søren

Fra : Bruno Christensen

Dato : 11-05-03 20:39

On Sun, 11 May 2003 09:46:10 +0200, Jesper Nielsen wrote:

> [...]

> og bor nogle nætter hos familie i Holbæk?

> Kan hele afstanden Århus-København trækkes fra for alle arbejedage?

Dobbelt husførelse kan måske have interesse for dig, det er hvis du lejer en
lejlighed i nærheden af arbejdsstedet, men beholder din nornale bolig.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-05-03 07:19

> Dobbelt husførelse kan måske have interesse for dig, det er hvis du
lejer en
> lejlighed i nærheden af arbejdsstedet, men beholder din nornale bolig.

Det kræver at arbejdet er af midlertidig karakter og fradraget kan
højest fåes i to år. Hvis man er ansat på "alm" vilkår vil man kunne få
fradraget i prøveperioden.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 17:09

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> og bor nogle nætter hos familie i Holbæk?
>
> Kan hele afstanden Århus-København trækkes fra for alle arbejedage?

Ja, de gange du kører ruten, forudsat at din folkeregisteradresse også er
dit "livscentrum".

Men er det det, kan du i en tidsbegrænset periode trække udgifter til
dobbelt husførelse fra, men det kræver lidt flere oplysninger.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.