Hjælp til tydning: Skagen KB 1850 fødte...~
Fra : Jens M. Jensen

Dato : 10-05-03 22:12

Hej NG!

Jeg har et problem med fadderne til Maren Pedersen, født i skagen 9. marts
1850 - hvem var de ? (se dk.binaer.historie)
Og hvad står der foran faderens navn ?

Jeg mener at kunne læse det øvrige således:

Forældre: [???] Peder Christian Pedersen og Hustru Ane Marie Christensdatter
af Skagen
Faddere: Mariane [?????......]
Jævnførelsesregister: 408-91.
Anmærkning: Barnets moder indledtes 9. mai.

Og nok et spørgsmål: "Det almindelige Jævnførelsesregister" - hvad var det
for en størrelse ?

mvh.
Jens Møller Jensen
Toftlund
--
____________

Personal web-site: http://hjem.get2net.dk/jensmjensen
E-mail: jens.m.jensen@get2net.dk

Fra : aafe

Dato : 10-05-03 22:41

"Jens M. Jensen" skrev:

> "Det almindelige Jævnførelsesregister"
> - hvad var det for en størrelse ?

Jeg vil kalde det en tabel i kirkebogen,
hvor man kan se, hvad der iøvrigt er
registreret på den pågældende, og
hvor i kirkebogen.

med venlig hilsen

Arne

Fra : LisBJensen

Dato : 10-05-03 22:49

hej Jens
jeg har skrevet ind i din egen tekst med blokbogstaver - håber du kan
komme videre med den smule hjælp.

Lis

"Jens M. Jensen" skrev d. 10-05-03 22:12 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg mener at kunne læse det øvrige således:
>
> Forældre: [TØMMERSVEND] Peder Christian Pedersen og Hustru Ane Marie
Christensdatter
> af Skagen
> Faddere: Mariane [ANDERSEN OG ?? K?? ??, ?? JENS CHRISTIAN sØRENSEN,
JAKOB M??, CHRISTEN ?? ALLE AF SKAGEN]

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 11-05-03 08:17

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-05-03 01:19

"Jens M. Jensen" <jens.m.jensen@get2net.dk> skrev Sat, 10 May 2003
23:11:35 +0200

>Og nok et spørgsmål: "Det almindelige Jævnførelsesregister" - hvad var det
>for en størrelse ?

Det er nogle sider der som regel kommer sidst i kirkebogen.

Iden med det var, at alle indførsler i kirkebogen skulle noteres dér
efter navn i alfabetisk rækkefølge - og altså udgøre et egentligt
register til kirkebogen.

Man skal altså bare kigge i registret og flux får man oplyst alle de
steder (med angivelse begivenhed og folio) hvor den pågældende person er
nævnt - jammen er det ikke bare genialt.?

Men i praksis er det desværre næsten værdiløst. Nogle præster / degne
har kun ført visse typer af begivenheder, andre har kun ført det når de
var i godt humør, og atter andre har slet ikke ført det. Nogle har ført
det efter fornavn og andre efter efternavn og atter andre steder er det
en skøn sammenblanding af alt det ovennævnte.

Så Summa Summarum: De steder hvor registret findes kan det være en hjælp
til at finde en person. Men omvendt skal man også gøre sig klart at
selvom en person ikke er noteret registret - så er det ikke noget bevis
for at vedkommende ikke alligevel er nævnt eet eller flere steder.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 11-05-03 19:59

Hej igen -

den er åbenbart ikke helt let og ligetil denne gang. Jeg har fået en hel del
gode forslag, også til min private e-mail. Og meget er der enighed om, men
enkelte ting driller

Dette er hvad der rimeligvis er enighed om nu:

Forældre:
Tømmermd. Peder Christian
Pedersen og Hustru
Ane Marie Christens-
datter af Skagen

Faddere:
Mariane [An?/Ren?]de[r?]sen og [Kirsten?/Line?]
Krogh Tjenestepiger; Fisker
Jens Christian Sørensen, J[acob?/ens?]
M[osberg?/adsen?] og Christen Ug[er?]holt, alle
af Skagen

Jævnførelsesregister:
408-91.

Anmærkning:
Barnets moder indledtes 9. mai.

Tak for hjælpen indtil nu! Flere forslag modtages gerne - jeg arbejder
indædt videre

mvh.
Jens Møller Jensen
Toftlund

Jens M. Jensen <jens.m.jensen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ebd6cce$0$68865$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Betty Nielsen

Dato : 22-05-03 14:39

Mit bud er:
Forældre: Tømmermd [snedker på skib]Peder Christian Pedersen og hustru
Ane Marie Christensdatter af Skagen.
Faddere: Mariane Andersen og Mine Krogh Tjenestepiger, Fisker Jens
Christian Sørensen, Jens Morborg (Norborg], Christen Udholt alle af
Skagen.

Venligst
Betty Nielsen
Frederikshavn