"Anne - Marie Jensen" skrev:
> Er der nogen her, der kan give mig svar på følgende spørgsmål?
> 1. Hvor meget kan man få aktindsigt i sin egen journal i social
> forvaltningen?
Du kan få aktindsigt i din egen sag efter forvaltningslovens § 9.
Omfanget af aktindsigten er beskrevet i § 10:
"§10 En parts ret til aktindsigt omfatter med de i §§ 12-15 nævnte
undtagelser
1) alle dokumenter, der vedrører sagen, herunder genpart af de skrivelser,
der er udgået fra myndigheden, når skrivelserne må antages at være kommet
frem til adressaten, og
2) indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den
pågældende sags dokumenter."
D.v.s. som udgangspunkt alle akter, dog undtaget interne arbejdsdokumenter.
Du kan læse de øvrige undtagelser i §§ 12-15. Forvaltningsloven kan du finde
på
www.retsinfo.dk.
Du skal være opmærksom på en enkelt lille krølle, nemlig at du efter
offentlighedslovens § 8 nr. 4 har ret til indsigt i dokumenter, der
indeholder generelle retningslinier for behandlingen af bestemte sagstyper
(skuffecirkulærer), hvilket du ellers ikke har efter forvaltningsloven.
Endvidere har du ret til såkaldt egenacces efter persondataloven § 31. Det
betyder at du i et vist omfang har ret til at få at vide, hvilke oplysninger
der findes om dig i forvaltningens registre, hvad oplysningerne anvendes til
og hvor de stammer fra.
> 2. Hvor længe må kommunen være, om at yde denne aktindsigt?
Behandlingen af anmodningen om aktindsigt skal ske snarest. Hvis sagen ikke
er afgjort inden 10 dage skal du have besked om, hvorfor den er forsinket,
og hvornår du kan forvente en afgørelse, jf. forvaltningslovens § 16 stk. 2.
Da behandlingen af en aktindsigtssag er en afgørelse, skal afgørelsen være
begrundet (hvis ikke du får medhold) jf. forvaltningslovens § 22. Du kan
kræve at få afgørelsen og begrundelsen skriftligt jf. § 23.
Du skal endvidere have klagevejledning, hvis afgørelsen kan påklages, jf.
forvaltningslovens § 25.
/kristian