|
| Skal man være visevært som lejer? Fra : jørgensen |
Dato : 10-05-03 19:05 |
|
OBS: Dette er et "stort" indlæg om lejeloven mht. udvendig/indvendig
vedligeholdelse...
Hej med jer :)
Jeg har fået mig lidt af et problem. Min udlejer har sendt mig følgende
brev:
<start>
Vedr. renholdelse af fællesarealer
Vi har været på besøg i ejendommen, og konstateret at det ser lidt sløjt ud
med renholdelsen af fællesarealerne. Både indvendigt i gangen og udvendigt
på flisegangen og tagterrassen er der behov for en ordentlig omgang
rengøring.
Husk herefter af rengøre hver uge, som det står anført i lejekontrakten.
Såfremt der trods denne henvendelse ikke holdes rent, ser vi os nødsaget til
at bestille rengøringsfirma til opgaven med efterfølgende opkrævning af
udgiften hos dig og de øvrige i opgangen. Denne udgift vil være pligtig
pengeydelse i lejeforholdet, således at manglende betaling i yderste
konsekvens kan føre til udsættelse af lejemålet.
Vi ser frem til at møde rene fællesarealer ved næste besøg.
mvh..
<slut>
I min lejekontrakt står følgende:
<start>
Fællesarealer rengøres på skift med de øvrige lejere mindst 1 gang om ugen.
Emballage, affald m.v. og andre ejendele må ikke hensættes eller henkastes
på fællesarealer, herunder i kælder og trappeopgang samt gård og haveanlæg.
Lejeren har selv den indvendige vedligeholdelse.
Lejemålet er inden lejemålets påbegyndelse malet og tapetseret og i øvrigt
istandsat.
....
<slut>
For at du skal forstå mit spørgsmål, må jeg lige forklare, hvordan bygningen
er rent fysisk:
Der er 3 etager. Der er brandtrappe fra gågadeniveau til 2. sal. Her er der
en adgangsvej til indgangsdøren til den fælles gang. Denne gang deler 3
lejligheder, hvoraf 2 af dem er i 2 plan (2. og 3. sal). Som en del af
adgangsvejen før indgangsdøren til boligen, er der en udendørs træterrasse.
At renligheden i den fælles gang ikke er i orden, er jeg indforstået med.
Det er efter, at der har været håndværkere i en af de 3 lejligheder, som for
nylig er blevet fraflyttet og derefter genudlejet. Det skal naturligvis
ændres - evt. af mig. Mit problem er bare, at udlejningsselskabet også
forventer(sådan læser jeg det), at den udvendige tagterrasse skures ren. Det
skal vel foregå med en højtryksrenser... Men kan det være rigtigt, at jeg
sammen med andre lejere skal stå for det jeg vil kalde den udvendige
vedligeholdelse. Her tænker jeg på algebekæmpelse og højtryksrensning af
terrassen, som i øvrigt er i samme dårlige stand, som da jeg flyttede ind
for snart 3 år siden?
Som jeg læser det i lejeloven, skelnes der kraftigt mellem udvendig og
indvendig vedligeholdelse. Da der ikke står noget i min kontrakt om den
udvendige vedligeholdelse, kan jeg så regne med, at det ikke er mit problem?
På forhånd tak, og med venlig hilsen
Martin Jørgensen
(Som føler sig lidt udnyttet)
Hej Beboerklagenævnet i Kolding.
Først vil jeg lige sige, at jeg aner ikke, om jeg har kontakt med den
rigtige, eller om Kolding kommune overhovedet kan hjælpe mig. Men jeg har
altså fået mig et mindre problem med en privatlejet lejlighed i Kolding
midtby. -Hvis du ikke kan hjælpe mig, kunne du så eventuelt lede mig på
sporet af, hvem der kan hjælpe mig? tak!
MIT PROBLEM:
Min udlejer har sendt mig følgende brev:
<start>
Vedr. renholdelse af fællesarealer
Vi har været på besøg i ejendommen, og konstateret at det ser lidt sløjt ud
med renholdelsen af fællesarealerne. Både
indvendigt i gangen og udvendigt på flisegangen og tagterrassen er der behov
for en ordentlig omgang rengøring.
Husk herefter af rengøre hver uge, som det står anført i lejekontrakten.
Såfremt der trods denne henvendelse ikke holdes rent, ser vi os nødsaget til
at bestille rengøringsfirma til opgaven med
efterfølgende opkrævning af udgiften hos dig og de øvrige i opgangen. Denne
udgift vil være pligtig pengeydelse i
lejeforholdet, således at manglende betaling i yderste konsekvens kan føre
til udsættelse af lejemålet.
Vi ser frem til at møde rene fællesarealer ved næste besøg.
mvh..
<slut>
I min lejekontrakt står følgende:
<start>
Fællesarealer rengøres på skift med de øvrige lejere mindst 1 gang om ugen.
Emballage, affald m.v. og andre ejendele må ikke hensættes eller henkastes
på fællesarealer, herunder i kælder og
trappeopgang samt gård og haveanlæg.
Lejeren har selv den indvendige vedligeholdelse.
Lejemålet er inden lejemålets påbegyndelse malet og tapetseret og i øvrigt
istandsat.
....
<slut>
For at du skal forstå mit spørgsmål, må jeg lige forklare, hvordan bygningen
er rent fysisk:
Der er 3 etager. Der er brandtrappe fra gågadeniveau til 2. sal. Her er der
en adgangsvej til indgangsdøren til den fælles
gang. Denne gang deler 3 lejligheder, hvoraf 2 af dem er i 2 plan (2. og 3.
sal). Som en del af adgangsvejen før
indgangsdøren til boligen, er der en udendørs træterrasse.
At renligheden i den fælles gang ikke er i orden, er jeg indforstået med.
Det er efter, at der har været håndværkere i en af
de 3 lejligheder, som for nylig er blevet fraflyttet og derefter genudlejet.
Det skal naturligvis ændres - evt. af mig. Mit
problem er bare, at udlejningsselskabet også forventer(sådan læser jeg det),
at den udvendige tagterrasse skures ren. Det
skal vel foregå med en højtryksrenser... Men kan det være rigtigt, at jeg
sammen med andre lejere skal stå for det jeg vil
kalde den udvendige vedligeholdelse. Her tænker jeg på algebekæmpelse og
højtryksrensning af terrassen, som i øvrigt er i
samme dårlige stand, som da jeg flyttede ind for snart 3 år siden?
Som jeg læser det i lejeloven, skelnes der kraftigt mellem udvendig og
indvendig vedligeholdelse. Da der ikke står noget i
min kontrakt om den udvendige vedligeholdelse, kan jeg så regne med, at det
ikke er mit problem?
På forhånd tak, og med venlig hilsen
Martin Jørgensen
(Som føler sig lidt udnyttet)
| |
rea721 (10-05-2003)
| Kommentar Fra : rea721 |
Dato : 10-05-03 22:06 |
|
[Ikke et juridisk svar]
>jørgensen wrote:
-snip-
Umiddelbart ser det ud til at du blander 2 begreber sammen, nemlig
vedligeholdelse og renholdelse.
I din lejekontrakt står der at i er fælles om at holde rent på fælles
arealerne og i henvendelsen fra udlejer taler man også om renholdelse,
hvorimod du taler om vedligeholdelse. Så ja, i har lavet en aftale om fælles
renholdelse og den skal i naturligvis overholde.
At i måske har forsømt (sådan opfatter jeg det) den udvendige renholdelse så
der nu måske skal hårder midler til at få rengjort terrassen må i lejerer jo
tale sammen om.
Bemærk at udlejer ikke taler om vedligeholdelse nogen steder, og ej heller
nævner terrassen.
Just my 2 coins.
--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse
Den sidste operative Flyvestation på Sjælland.
| |
jørgensen (11-05-2003)
| Kommentar Fra : jørgensen |
Dato : 11-05-03 12:38 |
|
Hmmm...At rengøringen er forsømt i den fælles gang er jeg med på. Det er der
rettet op på - selvom det ikke kan være meningen, at man skal rydde op efter
andres håndværkere. Ang. terrassen, så er det efter udlejers mening også
lejernes ansvar at holde den ren - udover at feje den, på trods af, at
terrassen er adgangsvejen til lejligheden. Ydermere har jeg fået at vide, at
kælderskakt også er lejers problem at få fejet. Er det mig, der har
misforstået begrebet "at leje", og derved være fri for alle de udendørs
problemer???
Hvor går grænsen mellem renholdelse og vedligeholdelse? Er det også lejers
pligt at vaske fasaden?
mvh. martin
"rea721" <leon@721.dk> skrev i en meddelelse
news:3ebd69b4$0$83050$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [Ikke et juridisk svar]
>
> >jørgensen wrote:
>
> -snip-
>
> Umiddelbart ser det ud til at du blander 2 begreber sammen, nemlig
> vedligeholdelse og renholdelse.
>
> I din lejekontrakt står der at i er fælles om at holde rent på fælles
> arealerne og i henvendelsen fra udlejer taler man også om renholdelse,
> hvorimod du taler om vedligeholdelse. Så ja, i har lavet en aftale om
fælles
> renholdelse og den skal i naturligvis overholde.
>
> At i måske har forsømt (sådan opfatter jeg det) den udvendige renholdelse
så
> der nu måske skal hårder midler til at få rengjort terrassen må i lejerer
jo
> tale sammen om.
>
> Bemærk at udlejer ikke taler om vedligeholdelse nogen steder, og ej heller
> nævner terrassen.
>
>
> Just my 2 coins.
>
> --
> Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
> Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse
> Den sidste operative Flyvestation på Sjælland.
>
>
| |
Torup & Bachmann (11-05-2003)
| Kommentar Fra : Torup & Bachmann |
Dato : 11-05-03 12:55 |
|
"jørgensen" <martin_t_jFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ebe36d0$0$4362$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hmmm...At rengøringen er forsømt i den fælles gang er jeg med på. Det er
der
> rettet op på - selvom det ikke kan være meningen, at man skal rydde op
efter
> andres håndværkere. Ang. terrassen, så er det efter udlejers mening også
> lejernes ansvar at holde den ren - udover at feje den, på trods af, at
> terrassen er adgangsvejen til lejligheden. Ydermere har jeg fået at vide,
at
> kælderskakt også er lejers problem at få fejet. Er det mig, der har
> misforstået begrebet "at leje", og derved være fri for alle de udendørs
> problemer???
>
> Hvor går grænsen mellem renholdelse og vedligeholdelse? Er det også lejers
> pligt at vaske fasaden?
>
> mvh. martin
Hej Martin
Umiddelbart er det ikke lejers pligt at renholde som du beskriver, men du
kan jo godt have viceværtsforpligtelser i din lejekontrakt og så betale
mindre i husleje.
Når vi ikke kan se din lejekontrakt er dit spørgsmål ikke helt enkelt at
svare på.
Henvend dig til din nærmeste lejerorganisation og bed dem om at kigge
lejekontrakten igennem.
MVH Rikke
| |
jørgensen (11-05-2003)
| Kommentar Fra : jørgensen |
Dato : 11-05-03 15:37 |
|
Hej Rikke!
Det var lige præcis det svar, som jeg selv håbede på. Det er netop
definitionen af fællesarealer, som jeg mangler. For mig er en
gang/trappeopgang et fællesareal. Men er fortorvet til en bygning samt
kælderskakt et fællesareal?
Du skriver om "lejerorganisation". Kan du give et eksempel på, hvilken
organisation det kunne være. Tænker du her på LLO? (Nej, du kan sikkert godt
høre, at jeg ikke er inde i alt det her...)
mvh. martin
"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:KSqva.24$to.11@news.get2net.dk...
>
> "jørgensen" <martin_t_jFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3ebe36d0$0$4362$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Hmmm...At rengøringen er forsømt i den fælles gang er jeg med på. Det er
> der
> > rettet op på - selvom det ikke kan være meningen, at man skal rydde op
> efter
> > andres håndværkere. Ang. terrassen, så er det efter udlejers mening også
> > lejernes ansvar at holde den ren - udover at feje den, på trods af, at
> > terrassen er adgangsvejen til lejligheden. Ydermere har jeg fået at
vide,
> at
> > kælderskakt også er lejers problem at få fejet. Er det mig, der har
> > misforstået begrebet "at leje", og derved være fri for alle de udendørs
> > problemer???
> >
> > Hvor går grænsen mellem renholdelse og vedligeholdelse? Er det også
lejers
> > pligt at vaske fasaden?
> >
> > mvh. martin
>
>
> Hej Martin
> Umiddelbart er det ikke lejers pligt at renholde som du beskriver, men du
> kan jo godt have viceværtsforpligtelser i din lejekontrakt og så betale
> mindre i husleje.
> Når vi ikke kan se din lejekontrakt er dit spørgsmål ikke helt enkelt at
> svare på.
> Henvend dig til din nærmeste lejerorganisation og bed dem om at kigge
> lejekontrakten igennem.
>
> MVH Rikke
>
>
| |
Torup & Bachmann (11-05-2003)
| Kommentar Fra : Torup & Bachmann |
Dato : 11-05-03 18:21 |
|
"jørgensen" <martin_t_jFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ebe60a3$0$280$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Hej Rikke!
>
> Det var lige præcis det svar, som jeg selv håbede på. Det er netop
> definitionen af fællesarealer, som jeg mangler. For mig er en
> gang/trappeopgang et fællesareal. Men er fortorvet til en bygning samt
> kælderskakt et fællesareal?
Nej ikke fortov, men kælderskakt ja, sådan ser jeg det i hvert fald, men der
vil givetvis være forskellige tolkninger.
>
> Du skriver om "lejerorganisation". Kan du give et eksempel på, hvilken
> organisation det kunne være. Tænker du her på LLO? (Nej, du kan sikkert
godt
> høre, at jeg ikke er inde i alt det her...)
LLO er altid en rigtig god idé, men måske er min holdning lidt farvet, da
jeg sidder i bestyrelsen i LLO i Hovedstaden, men for retfærdighedens skyld
skal det bestemt nævnes, at vi ikke er den eneste lejerorganisation på
markedet, så der skulle være lidt at vælge mellem
MVH Rikke
>
> mvh. martin
>
>
> "Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:KSqva.24$to.11@news.get2net.dk...
> >
> > "jørgensen" <martin_t_jFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:3ebe36d0$0$4362$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > > Hmmm...At rengøringen er forsømt i den fælles gang er jeg med på. Det
er
> > der
> > > rettet op på - selvom det ikke kan være meningen, at man skal rydde op
> > efter
> > > andres håndværkere. Ang. terrassen, så er det efter udlejers mening
også
> > > lejernes ansvar at holde den ren - udover at feje den, på trods af, at
> > > terrassen er adgangsvejen til lejligheden. Ydermere har jeg fået at
> vide,
> > at
> > > kælderskakt også er lejers problem at få fejet. Er det mig, der har
> > > misforstået begrebet "at leje", og derved være fri for alle de
udendørs
> > > problemer???
> > >
> > > Hvor går grænsen mellem renholdelse og vedligeholdelse? Er det også
> lejers
> > > pligt at vaske fasaden?
> > >
> > > mvh. martin
> >
> >
> > Hej Martin
> > Umiddelbart er det ikke lejers pligt at renholde som du beskriver, men
du
> > kan jo godt have viceværtsforpligtelser i din lejekontrakt og så betale
> > mindre i husleje.
> > Når vi ikke kan se din lejekontrakt er dit spørgsmål ikke helt enkelt at
> > svare på.
> > Henvend dig til din nærmeste lejerorganisation og bed dem om at kigge
> > lejekontrakten igennem.
> >
> > MVH Rikke
> >
> >
>
>
| |
rea721 (11-05-2003)
| Kommentar Fra : rea721 |
Dato : 11-05-03 18:36 |
|
[ikke et juridisk svar]
jørgensen wrote:
> Er det mig, der har misforstået begrebet "at leje", og
> derved være fri for alle de udendørs problemer???
Ja det er det måske..jeg ved det jo ikke
Men som sagt er der jo nævnt nogle fællesarealer i leje kontrakten som i
lejerer i fællesskab skal renholde, og hvis i ikke selv er helt 100% sikre
på hvilke områder og i hvilket omfang udlejer mener i skal holde rent, må i
forlange en liste eller et kort der precist nævner hvad, hvor og hvormeget i
skal holde rent. Hvis i mener at det er helt urimeligt kan i jo følge
rikke's forslag og gå til en lejer organisation.
> Hvor går grænsen mellem renholdelse og vedligeholdelse?
Det må udlejeren i første omgang vurdere.
> Er det også lejers pligt at vaske fasaden?
Jeg tror ikke at der er nogen grund til at du nævner "mærklige ting" det
forplumre kun debatten i gruppen og hjælper dig formentlig ikke... desuden
har jeg meget svært ved at forstå hvordan du kan få tanken om at en facade
skulle være et fælles areal. Et areal er som regel noget der er vandret og
som man kan være på, altså i stil med græsplæner, gangarealer, baggårde,
parkeringspladser osv. Men som sagt, få et kort over de områder som udlejer
mener i skal renholde.
--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse
Den sidste operative Flyvestation på Sjælland.
| |
Torup & Bachmann (11-05-2003)
| Kommentar Fra : Torup & Bachmann |
Dato : 11-05-03 22:19 |
|
"rea721" <leon@721.dk> skrev i en meddelelse
news:3ebe8a01$0$83060$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [ikke et juridisk svar]
>
> jørgensen wrote:
>
>
> > Hvor går grænsen mellem renholdelse og vedligeholdelse?
>
> Det må udlejeren i første omgang vurdere.
Det ville jeg nok ikke anbefale, men i stedet som tidligere nævnt gå til en
lejerorganisation eller evt. selv klage til huslejenævnet.
Ikke sådan at forstå, at alle udlejere bare er "dumme", men noget kunne godt
tyde på, at han forsøge at få sine lejere til at lave noget af det han selv
skal gøre og som lejerne formentlig også betaler ham for at gøre gennem
huslejen
Men det er jo lidt svært, når man ikke kender ejendomstypen, hvilken
husleje, der bliver betalt, lejekontrakt osv.
MVH Rikke
| |
rea721 (11-05-2003)
| Kommentar Fra : rea721 |
Dato : 11-05-03 22:27 |
|
Torup & Bachmann wrote:
>> Det må udlejeren i første omgang vurdere.
> Det ville jeg nok ikke anbefale, men i stedet som tidligere nævnt gå
> til en lejerorganisation eller evt. selv klage til huslejenævnet.
Vi er nok enige men taler forskeligt "sprog".
Når jeg skriver "i første omgang" mener jeg at det jo ikke nytter noget at
gå til en lejer organisation _før_ man har noget håndgribeligt at komme med,
noget "urimeligt".
Derfor først lade udlejeren komme med sit bud på hvad han mener skal laves,
og er det rimeligt så ok, ellers til LLO eller andre organisationer.
--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse
Den sidste operative Flyvestation på Sjælland.
| |
|
|