jit compiler til linux
Fra : kim

Dato : 10-05-03 15:17

Hej,

hvor finder jeg en fornuftig jit compiler til linux. Med jit compiler mener
jeg en compiler som gør det muligt at eksekverer mine java programmer uden
vm. Jeg har søgt lidt og fundet at kaffe og gcj angiveligt skulle kunne gøre
det, men jeg fandt ikke rigtig nogle tutorials til dem. Producerer de
fornuftig/stabil eksekverbar programmer?

Mvh
Kim

Fra : Morten

Dato : 10-05-03 17:27

kim wrote:
> [...]
> det, men jeg fandt ikke rigtig nogle tutorials til dem. Producerer de
> fornuftig/stabil eksekverbar programmer?

Du har ikke helt fat i begrebet JIT, prøv
http://wwws.sun.com/software/solaris/jit/

Det du vil have er en Java til native compiler. Du nævner selv gcj, den
har jeg brugt og det virkede fint (omend lidt omstændigt i første
ombæring). Jeg antager at det er til afvikling under et UNIX OS?
gcj virkede, da jeg prøvede det, kun med en delmængde af klasse
biblioteket.

TowerJ er gået nedenom. Til windows er der Jet som jeg ikke har
prøvet http://www.excelsior-usa.com/jet.html (de er vist også på vej
med en compiler til Linux).

Mvh Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-05-03 19:56

"kim" <kim@kjsdflkjsadl.dk> writes:

> [...]
> det, men jeg fandt ikke rigtig nogle tutorials til dem. Producerer de
> fornuftig/stabil eksekverbar programmer?

gcj understøtter kun en delmængde af tingene (specielt grafiktingene
mangler) men kan åbenbart oversætte statisk (hvilket betyder at
gcj-bibliotekerne ikke behøver være installeret).

Jeg er ikke sikker på at kaffe kan oversætte statisk, og den tidligere
1.0.6 der fulgte med Red Hat havde store problemer med at køre andet
end det mest trivielle.

Hvad er det du ønsker?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Kim Bendtsen

Dato : 10-05-03 23:38

Den Sat, 10 May 2003 20:55:30 +0200, skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> [...]
>
> Jeg er ikke sikker på at kaffe kan oversætte statisk, og den tidligere
> 1.0.6 der fulgte med Red Hat havde store problemer med at køre andet

Det er en analyse af programmeringssprog til et program som skal afvikles
på en mini-computer ala liab. Java skulle selvfølgelig også overvejes
da det er let at udvikle i, men ville fortrække at kunne køre programmet
native.

Jeg har også lige fundet ud af at gcj kun understøtter en delmængde af
java, og RMI delen skulle angiveligt ikke være særlig gennemtestet endnu.
Så det skal nok være en anden compiler end gcj.
Mvh
Kim

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 11-05-03 03:17

Hvis du skal kode native er det ikke værd at tænke i java. Jeg har haft
et par problemer undervejs med kode, der ikke opfører sig, som jeg
forventede.

Hvis du har GCJ, har du også Gc og Gc++. I hvert fald hvis du har hele
GCC kompileren installeret.

Der er nok ikke mange andre gratis compilere derude, der laver så
effektiv kode, specielt under LINUX og BSD.

Forskellen mellem Java og C++ er vel også til at overse? Det synes jeg i
hvert fald.

Nico
Tidligere C++ user, nu java

Fra : Kim Bendtsen

Dato : 11-05-03 08:24

> Forskellen mellem Java og C++ er vel også til at overse? Det synes jeg
> i hvert fald.
Java er bare rigtig godt beskrevet og der følger klasser til mange flere
ting med.
Da jeg skulle bruge tråde i c++ fandt jeg zthreads, men det tog da også
et par timer at finde/få det op at køre.. Database tilgang tog igen et
par timer, og så ændre interfacet sig når/hvis jeg ændre den
underliggende db (pqxxlib). Der er selvfølgelig også andre klasser som
kan de samme ting, men det var dem som jeg fandt var mest brugbare.
Så hvis det var muligt at bruge java på mini-computeren var det ikke så
tosset. Helst native, uden at betale vel og mærke.. :)

mvh
Kim

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-05-03 06:27

"Kim Bendtsen" <lksdf@lksdf.dk> writes:

> [...]
> på en mini-computer ala liab. Java skulle selvfølgelig også overvejes
> da det er let at udvikle i, men ville fortrække at kunne køre programmet

I samme øjeblik hvor der er en eller anden begrænsning i den
afviklende maskine, bør man overveje hvordan det påvirker ens
program. Hvis hukommelse er et problem, bør man være forsigtig med
Java (ihvertfald hvis man ikke kan bruge en af de JVM'er der er
beregnet til Palm's og mobiltelefoner).

Har du overvejet et scriptsprog - fx Python. Folk der kender det, er
glade for det, og det giver fornuftig kode og fylder forholdsvis lidt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Kim Bendtsen

Dato : 11-05-03 08:05

Den Sun, 11 May 2003 07:26:40 +0200, skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> Har du overvejet et scriptsprog - fx Python. Folk der kender det, er
> glade for det, og det giver fornuftig kode og fylder forholdsvis lidt.

scriptsprog er ikke blevet overvejet, og bliver det sandsynligvis ikke.
Men jeg må lige prøve python inden næste større projekt :)

Mvh
Kim