"Lejeværdi af egen bolig" vs. Ejemdomsværd~
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 09-05-03 17:17

Hej

Jeg har lige modtaget et "lille" tilbagebetalings krav fra SU styrelsen.

Jeg sidder derfor og kigger lidt i lovteksterne, for at se hvordan jeg kan
slippe...

I "Bekendtgørelse af lov om statens uddannelsesstøtte" (LBK nr 627 af
28/06/2001) har jeg fundet frem til §23 stk. del 2. (Citeret nederst i denne
mail)

Der står at man kan trække "lejeværdien af bolig i egen ejendom" fra,
betyder det så at man nu kan trække Ejemdomsværdiskatten fra? Eller er det
bare et fradrag der er bortfaldet?

Den er bortfaldet i tillægget "LOV nr 416 af 06/06/2002", men SU kravet er i
2001.

Mvh
Morten Klostergaard

§ 23. Den uddannelsessøgendes egenindkomst opgøres for hele støtteåret
uanset støtteperiodens længde.

Stk. 2. Egenindkomsten er enhver positiv indkomst, der henføres til
eller indgår i den personlige indkomst, kapitalindkomsten og aktieindkomst,
der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 2, med tillæg af vederlag
omfattet af ligningslovens § 28 A omregnet efter ligningslovens § 28 B, stk.
3.

Stk. 3. I egenindkomsten fradrages

1) stipendium efter afsnit I i denne lov,

2) lejeværdien af bolig i egen ejendom,

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-05-03 18:36

"Morten Klostergaard" <mgk@remove.tera.dk> wrote in

> [...]
> det bare et fradrag der er bortfaldet?
>
> Den er bortfaldet i tillægget "LOV nr 416 af 06/06/2002", men SU

"Fradraget for lejeværdi" neutraliserede indregningen af lejeværdien i den
skpl. indkomst, der bruges som udgangespunkt for aftrapningen af SU. Når
lejeværdien er bortfaldet (fra 2000) er der ikke længere noget at
neutralisere, så derfor er der ikke noget for dig at hente her......

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 09-05-03 19:04

"Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> lejeværdien er bortfaldet (fra 2000) er der ikke længere noget at
> neutralisere, så derfor er der ikke noget for dig at hente her......

Ja, det er det der er ment med det, men det er ikke det der står, sådan som
jeg ser det.

Så jeg overvejer at skrive noget i stil med:

Som det fremgår af lov­be­kendt­gørelse nr. 627 §23 stk. 3 nr. 2 er man
berettiget til et fradrag for "lejeværdien af bolig i egen ejendom". Jeg
købte en ejendom pr. 1/5-2001 og ser mig derfor berigtiget til dette
fradrag. Da dette ikke længere er et skattepligtigt beløb, er det svært for
mig at fastsætte korrekt, men da det skattemæssigt blev udskiftet med "
Ejendomsværdiskaten" ser jeg det rimeligt at fradraget fastsættes til samme
beløb som jeg betalte i "Ejen­doms­værdi­skat" i 2001.

Mon de vil spise den?

Hvad vil deres modargumenter være?

\MK

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-05-03 21:29

> [...]
> da det skattemæssigt blev udskiftet med " Ejendomsværdiskaten" ser jeg
> det rimeligt at fradraget fastsættes til samme beløb som jeg betalte i

Henvise dig til reglerne fastsat efter § 23, stk. 5.

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 09-05-03 22:03

> Henvise dig til reglerne fastsat efter § 23, stk. 5.

Hmmmm, hvor kan man finde dem?

I øvrigt er §23 stk. 5 er ophævet pr. 06/06/2002, så kan
"Undervisningsministeren" med henvisning til §23 stk. laver regler på
nuværende tidspunkt?

\MK

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 09-05-03 22:12

"Morten Klostergaard" <mgk@remove.tera.dk> wrote in message
> "Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> wrote in message

> Hmmmm, hvor kan man finde dem?

Hvis jeg kigger på http://www.uvm.dk/lov/index.htm?menuid=5004 er det eneste
relevante jeg kan finde de regler der ligger på SU delen:
http://www.retsinfo.dk/index/UND/AT000815.htm

Men der står ikke noget omkring lejeværdi.

\MK

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-05-03 23:04

"Morten Klostergaard" <mgk@remove.tera.dk> wrote in

> "Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> wrote in message

> Hmmmm, hvor kan man finde dem?

BEK nr 715 af 06/09/1999

> I øvrigt er §23 stk. 5 er ophævet pr. 06/06/2002, så kan
> "Undervisningsministeren" med henvisning til §23 stk. laver regler på
> nuværende tidspunkt?
§ 23 stk 3 2) om fradrag for lejeværdi er også ophævet

Gamle regler er normalt gældende for forhold vedr tiden før de nye reglers
ikrafttræden

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 10-05-03 08:28

> BEK nr 715 af 06/09/1999

I den står der:

§ 25. I egenindkomsten fradrages lejeværdi af bolig i egen ejendom, jf.
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6, efter bestemmelserne i ligningslovens
§ 15 A-C og E-K.

Jeg kan ikke finde de for tidspunktet gældende versioner af disse love.
Nogen ide om hvor?

\MK

Ps. Jeg glemmer helt at takke dig, Poul, for den gode hjælp.

Fra : Poul Christensen

Dato : 10-05-03 14:24

> [...]
> ligningslovens § 15 A-C og E-K.
>
> Jeg kan ikke finde de for tidspunktet gældende versioner af disse

På Retsinfo kan du i en søgning vælge historiske versioner af
lovbekendtgørelser m.v.

> Ps. Jeg glemmer helt at takke dig, Poul, for den gode hjælp.

Det var så lidt
-
Med venlig hilsen
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 10-05-03 16:33

Morten Klostergaard skriblede:
> "Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> wrote in message

> Ja, det er det der er ment med det, men det er ikke det der står,
> sådan som jeg ser det.

Måske mangler du info? Lejeværdien var noget der indgik i den
skattepligtige indkomst - en slags "fiktiv" indkomst som man blev beskattet
af. Derfor kom den også til at få betydning ift. SU, fordi SU-reglerne tog
udgangspunkt i skpl.indkomst. For at undgå at SU blev påvirket af "fiktiv"
indkomst kunne man altså fradrage lejeværdien. Da ejendomsværdiskatten ikke
ændrer noget ved personens indkomst er der ingen grund til at tage højde
for den i SU-reglerne ...

Derfor var der tale om en "neutralisering" som Poul skriver, nemlig en
neutralisering ift. SU-retten. Der er derfor ikke noget at komme efter ift.
ejd.værdiskat.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller: