/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
AGP 8x i et 2x slot
Fra : M.Kay


Dato : 09-05-03 13:19

Hej alle,

Kan det lade sig gøre at putte et moderne GFX kort med AGP 8x i en gammel
'puter med AGP 2x understøttelse. (bundkortet er et abit VA6, med 1GHZ PIII)

takker

--
Mkay

 
 
Villy Jensen (09-05-2003)
Kommentar
Fra : Villy Jensen


Dato : 09-05-03 15:17

> Kan det lade sig gøre at putte et moderne GFX kort med AGP 8x i en gammel
> 'puter med AGP 2x understøttelse. (bundkortet er et abit VA6, med 1GHZ
PIII)


Nej, det er ikke sikkert...
AGP 8x-kort understøtter sædvanligvis kun AGP 8x og AGP 4x.
AGP 2x-kort kører med anderledes spændingsniveauer på dataledningerne

Kik i databladet for AGP 8x-kortet FØRST, så du ikke brænder MOBO
eller skærmkort af!


Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy



Peter Pan (09-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter Pan


Dato : 09-05-03 17:20

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> wrote in message
news:3ebbb869$0$48913$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nej, det er ikke sikkert...
> AGP 8x-kort understøtter sædvanligvis kun AGP 8x og AGP 4x.
> AGP 2x-kort kører med anderledes spændingsniveauer på dataledningerne

Hvilke kort gør dog det? Jeg har aldrig hørt om et grafikkort som ikke
understøtter AGP 1.0, men som understøtter AGP 2.0 og/eller 3.0

Kan du give et eksempel på et kort?

Mvh
Anders



Kim Fritze Sillasen ~ (09-05-2003)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 09-05-03 19:10

> Hvilke kort gør dog det? Jeg har aldrig hørt om et grafikkort som ikke
> understøtter AGP 1.0, men som understøtter AGP 2.0 og/eller 3.0
>
> Kan du give et eksempel på et kort?

Det er ikke grafikkortet der er tvivl om. Det er bundkortet.

Spændingerne er enten 3,3V eller 1,5V svjh. De nyere standarder er 1,5V og
de gamle er 3,3V. Hvis du så putter et nyere grafikkort (som kun skal have
1,5V) i et bundkort som giver 3,3V, så futter du nok skidtet af.



iddqd@worldonline.dk (09-05-2003)
Kommentar
Fra : iddqd@worldonline.dk


Dato : 09-05-03 21:11

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:
> Det er ikke grafikkortet der er tvivl om. Det er bundkortet.
>
> Spændingerne er enten 3,3V eller 1,5V svjh. De nyere standarder er 1,5V og
> de gamle er 3,3V. Hvis du så putter et nyere grafikkort (som kun skal have
> 1,5V) i et bundkort som giver 3,3V, så futter du nok skidtet af.
>
>

Det er altså den anden vej rundt der kan være problemer, altså et gamelt
grafikkort på et nyt motherboard! Derfor ser man også mange nye
motherboards der undlader at starte op hvis der sidder et sådanne gamelt
kort på, mit nuværende har endda en lysdiode til at fortælle hvis
problemet opstår.

Mit ATI Radeon 9700 Pro, det er et AGPx8, fungerede fint da jeg brugte
på mit Abit BH6 Rev 1.01 motherboard, og performance var forøvrigt også
helt fin selv om det kun kørte i AGPx2.

Mvh

Bruno


Kim Fritze Sillasen ~ (09-05-2003)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 09-05-03 22:41

> Det er altså den anden vej rundt der kan være problemer, altså et gamelt
> grafikkort på et nyt motherboard! Derfor ser man også mange nye
> motherboards der undlader at starte op hvis der sidder et sådanne gamelt
> kort på, mit nuværende har endda en lysdiode til at fortælle hvis
> problemet opstår.
>
> Mit ATI Radeon 9700 Pro, det er et AGPx8, fungerede fint da jeg brugte
> på mit Abit BH6 Rev 1.01 motherboard, og performance var forøvrigt også
> helt fin selv om det kun kørte i AGPx2.

Jamen for f***** da. Det er jo ligegyldigt! Hvis grafikkortet skal have den
ene spænding, men bundkortet kun kan levere den anden, så er den gal uanset,
hvilken vej det er, men i DETTE tilfælde er problemet om et *nyt grafikkort*
kan køre på et *gammelt bundkort*. Problemet er begge veje, men her snakkes
ikke om gammelt grafikkort og nyt bundkort, vel?

Som man dog skal pensle det ud nogen gange......



iddqd@worldonline.dk (09-05-2003)
Kommentar
Fra : iddqd@worldonline.dk


Dato : 09-05-03 22:46

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:
> Som man dog skal pensle det ud nogen gange......
>
Jeg forstod dig godt første gang, men jeg er altså ret sikker på du
tager fejl. Kan du ikke komme med et link til et sted der opklarer det
for os begge.

Mvh

Bruno


Peter Pan (10-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter Pan


Dato : 10-05-03 13:13

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <kimsillasenSPAM@hotmail.com> wrote in message
news:b9gqtl$1fhi$1@news.cybercity.dk...
> > Hvilke kort gør dog det? Jeg har aldrig hørt om et grafikkort som ikke
> > understøtter AGP 1.0, men som understøtter AGP 2.0 og/eller 3.0
> >
> > Kan du give et eksempel på et kort?
>
> Det er ikke grafikkortet der er tvivl om. Det er bundkortet.

I dette tilfælde er det grafikkortet.

> Spændingerne er enten 3,3V eller 1,5V svjh. De nyere standarder er 1,5V og
> de gamle er 3,3V. Hvis du så putter et nyere grafikkort (som kun skal have
> 1,5V) i et bundkort som giver 3,3V, så futter du nok skidtet af.

Ikke korrekt. Spændingen er 3,3v, 1,5v eller 0,8v. - AGP 3.0 kører 0,8v. AGP
2.0 kører 1,5v og AGP 1.0 kører 3,3v. (men det gør det jo ikke ligefrem
bedre!)

Hvis det link taler sandt som Villy har postet, så er der også grafikkort
som ikke understøtter alle AGP standarder. Og det er nyt for mig.

Mvh
Anders



Villy Jensen (10-05-2003)
Kommentar
Fra : Villy Jensen


Dato : 10-05-03 06:38

> > Nej, det er ikke sikkert...
> > AGP 8x-kort understøtter sædvanligvis kun AGP 8x og AGP 4x.
> > AGP 2x-kort kører med anderledes spændingsniveauer på dataledningerne


> Hvilke kort gør dog det? Jeg har aldrig hørt om et grafikkort som ikke
> understøtter AGP 1.0, men som understøtter AGP 2.0 og/eller 3.0
>
> Kan du give et eksempel på et kort?



http://tw.giga-byte.com/VGA/Products/Products_ComparisonSheet_List.htm
forekommer flere kort, der ikke understøtter AGP 2x


Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy




iddqd@worldonline.dk (11-05-2003)
Kommentar
Fra : iddqd@worldonline.dk


Dato : 11-05-03 10:40

Villy Jensen wrote:
> På
> http://tw.giga-byte.com/VGA/Products/Products_ComparisonSheet_List.htm
> forekommer flere kort, der ikke understøtter AGP 2x
>

Jeg er nu ret sikker på at de gør det alligevel, på mit ATI 9700 Pro
fremgik det ikke på hverken deres hjemmeside eller på æsken først i
manualen stod 2x nævnt. Min fornemmelse er at 2x understøttelse
betragtes som en selvfølgelighed, ligesom mange af de andre gamle
standarder.

Mvh

Bruno


Benito (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Benito


Dato : 12-05-03 00:24

Prøv at kigge her: http://www.directron.com/15agpguide.html her står der
lidt om AGP og forskellene !
--
§ ?
(*-*) Benito \(*.*)/
/O~ O
_/\_ _/\_



M.Kay (24-05-2003)
Kommentar
Fra : M.Kay


Dato : 24-05-03 21:27

I know it's awful, but Benito wrote to everybody in
dk.edb.hardware.grafikkort saying:

> http://www.directron.com/15agpguide.html

Hvorfor var der ingen der sagde det straks? ;)
Men tak for det udmærkede link.

--
MKay - mkay[a]mail.dk

- If we stop voting, will they all go away? -

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste