Udsætningsjagter - har vi brug for det??
Fra : JSC

Dato : 09-05-03 10:00

Hej Gruppen

Det er tydeligt, at når anti-jægere skal angribe vores hobby, så er det
altid med udgangspunkt i jagterne på udsatte fugle. Det er jo typisk
dagsjagterne, hvor det skydes 100 vis fasaner eller ænder.

Hvor mange udøver denne jagtform??

Har vi som jægere brug for denne jagtform??

Personligt vil jeg ikke savne dette tilbud, hvis det drejer sig om at skyde
meget, så foretrækker jeg en udfordrende lerduebane a´la Susegaard i
Sverige. Jeg har intet problem med lidt hobby udsætning af vildt, men den
kommercielle udsætningsjagt undværede jeg gerne, hvad siger du???

/Jørgen

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 09-05-03 11:07

Jeg har ikke prøvet det og kommer nok aldrig til det, så jeg er egentlig
græsk katolsk overfor det.

Men markedet vil sikkert fortsat efterspørge fasaner til restaurationer
m.m., hvis udsætningsjagter forbydes.

Det er ikke sikkert at økonomien ved opdræt her hjemme kan hænge sammen
uden jagtindtægten - men prøv at lade det være antagelsen.

Er det så mere etisk korrekt at opdrætte fasanerne i traditionelle
"hønsefarme" og sende dem direkte til slagteriet, i forhold til de bliver
udsat i naturen og der bliver drevet jagt på dem?

I det sidste tilfælde er der i hvert tilfælde flere der får glæde af dem,
økonomien vil være bedre og mange af fugle vil sikkert undgå jægerne og
blive i naturen.

Jeg ved det ikke (Lonøeee)! - men jeg syntes ikke at sagen er hverken sort
eller hvid.

Skal det i øvrigt forbydes totalt eller skal det f.eks. være OK at udsætte
10 parhøns i løbet af en sæson til træning af sin stående hund. Skal det
være OK at udsætte 20-30 fasaner i et mindre konsortie eller 150 i et
større til jagt?

Jeg føler mig til gengæld overbevist om at hvis vi jægere ukritisk og uden
at have en strategi/et alternativ og går ud og tordner i mod
udsætningsjagter, så risikerer vi at have smidt en bommerang af anselige
dimentioner - og har gjort os selv en kæmpe bjørnetjeneste! Jeg skal nok
lade være med at udtrykke min mening om Dansk Land og Strandjagt, men den
er ikke svær at regen ud i.h.t. ovenstående.

Mvh Steen

JSC <jsc_dk@hotmail.com> wrote in article
<3ebb6dfd$0$50383$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-05-03 11:14

"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> escribió en el mensaje
> Det er tydeligt, at når anti-jægere skal angribe vores hobby, så er
det
> altid med udgangspunkt i jagterne på udsatte fugle.

Jeg tror du tager fejl. Vi anti-jægere er ikke så meget imod en
speciel type jagt, men derimod at lyste sig ved at dræbe dyr.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : jens

Dato : 09-05-03 13:12

hr lars hoffmann
hvor sjovt er det at side og spise en kyling der har hængt i benene, 5
minuttet før den er blevet dræbt, og hvad med den morder der gjorde det. så
når du snakker etik så husk
din egen morale, spis kun grønt.ingen protein til dig.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-05-03 13:08

"jens" <jsh@it.dk> escribió en el mensaje
> [...]
benene, 5
> minuttet før den er blevet dræbt, og hvad med den morder der gjorde

Hvad har det med jagt at gøre? Så absolut intet! en ugerning
retfærdiggør ikke en anden.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-05-03 19:57

er hælerne ikke lige så slem som stjæleren ??? eller med andre ord er ham
der spiser den ikke lige så skyldig som ham der slår kyllingen ihjel ??? at
sige noget andet er hyklerisk !!!
desuden "Lyster jeg mig ikke med jagt" for mig er det en måde at komme ud i
naturen, arbejde med min hund, socialt samvær med gode kammerater og som en
ekstra gevinst kan jeg høste lidt af naturen så jeg kan glæde min famillie
og venner med et udsøgt måltid mad.

Mvh

Martin

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-05-03 08:18

Martin Sørensen escribió / skrev

> er hælerne ikke lige så slem som stjæleren ??? eller med andre ord
> er ham der spiser den ikke lige så skyldig som ham der slår
> kyllingen ihjel ??? at sige noget andet er hyklerisk !!!

Jo det har du ret i, det bestrider jeg ikke, jeg påpeger blot at det
intet har med den aktuelle diskussion at gøre.

> [...]
> kammerater og som en ekstra gevinst kan jeg høste lidt af naturen
> så jeg kan glæde min famillie og venner med et udsøgt måltid mad.

Det er da også en fin definition på at "lyste sig"
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Weis

Dato : 09-05-03 10:56

"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
men den
> kommercielle udsætningsjagt undværede jeg gerne, hvad siger du???

Jeg har aldrig været med på en dagsjagt, og har altså ikke oplevet
kommercielle udsætninger.

I flere konsortier, hvor jeg har været medlem er der imidlertid blevet
sat fugle ud. Ikke mange ... fra 20 stk i nogle remiser hos en
bondemand til 200 - 300 i 300 hektarer skov. De er alle blevet sat ud
den foreskrevne tid før jagtsæsonens start, så de har haft god tid til
at vænne sig til skoven.

Jeg er i øvrigt lidt ambivalent over for det "jagt-økonomiske" i at
gøre det.
Typisk gør man det, hvis der ikke er en bestand af fugle i forvejen.
Men de steder hvor der ikke allerede er en bestand, skyldes det ofte
forhold som får de udsatte fugle til at forsvinde hurtigt igen. Disse
forhold kan have med rovdyr at gøre, forstyrrelser fra skovgæster og
løse hunde, manglende fødegrundlag etc. Så udsætning mht til
bestandsopbygning skal i hvert fald følges op af biotopforbedringer.
I det store hele skyder man også en meget lille del af de udsatte
fugle. Om resten ender hos naboen eller i maven på Mikkel Ræv ved jeg
ikke.

mvh
Peter

Fra : CRO

Dato : 09-05-03 13:02

"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sverige. Jeg har intet problem med lidt hobby udsætning af vildt, men den
> kommercielle udsætningsjagt undværede jeg gerne, hvad siger du???

Jeg tror, jeg vil våge det ene øje og prøve at forsvare dagsjagter på
udsatte fasaner. Det er min opfattelse at på de fleste større jagter passes
udsætningen af en skytte, der er meget omhyggelig med at fasanerne trives
bedst muligt. Fuglene sættes ud mindst en måned før jagten går ind og man
venter med afskydningen til man er godt inde i sæsonen, så fuglene er vilde
og velflyvende.

De større jagter arrangeres så der er rigeligt af dygtige apportører til
rådighed til at samle alt vildt op. Der er rift om pladserne som hundefører
på sådanne jagter. Og de enkelte såter drives så tilpas sjældent, at fuglene
ikke forstyrres unødigt og forsvinder.

Da det er forholdsvis kostbart at deltage på sådanne jagter er det som regel
også ældre og erfarne skytter, der kan præstere en vis skydefærdighed. Der
er selvfølgeligt undtagelser og her kommer de dygtige hunde til sin ret. De
fasaner der skydes ender alle på middagsbordet. Jeg tror faktisk, at på
disse jagter er anskydningsprocenten meget lav. Så det må være tanken om at
der er nogle, der kan komme på sådanne jagter der er frastødene, mere end
det rent dyreetiske. Blandt jægere er det måske en smule misundelse. De skal
bare huske, at der er en stor udvandring af fasaner til de omkringliggende
terræner til glæde for jægerne her.

Det der åbenbart falder antijægerne for brystet, er tanken om at der er
mennesker, der kan få sig selv til at slå dyr ihjel. Vil man spise kød eller
fisk, må man også slå dyr ihjel. Jeg syntes det er sørgeligt at antijægerne
er kommet så langt væk fra naturen at de ikke kan acceptere, at der er nogle
der sætter pris på at deltage i den, i stedet for kun at være tilskuer. Det
er som regel folk fra de større byer, hvor det vildeste er duerne på
Rådhuspladsen og naturen er en luftetur på Vestre Kirkegård eller i
Bernstoffparken.

Hilsen

Christian

Fra : Ernst Hove

Dato : 12-06-03 21:34

"CRO" <cro@renovationsteknik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er som regel folk fra de større byer, hvor det vildeste er duerne på
> Rådhuspladsen og naturen er en luftetur på Vestre Kirkegård eller i

Her er lidt fra en ikke jæger og bybo.

Udsætningjagt, ja hvis dyren er sat ud et godt stykke tid før der jages,
eller sbliver det vel bare afskydning.

Jagt i øvrigt helt fint
1 Vildt opfatter jeg som en afgrøde på jorden.
2 Dyrene har haft et bedre og mere naturligt liv end i mange
fabrikslandbrug (måske fordi vi ikke vil betale for at dyrene i
stalden kan få et ordentligt liv).
3 Jeg mener at menesket stadig fra naturen er et rovdyr (jæger), der
afliver deres bytte så humant som muligt.

Hvor mange har i øvrigt set hvorda det foregår på et slagteri ?

Hilsen

Ernst

Fra : NEWS

Dato : 10-05-03 06:14

Der er alt for mange der kun ser på de store gods jagter, med flere hundred
fugle på paraden. Det er med til at ødelægge det hele for os andre, der kun
sætter få fugle ud. Vi sætter typsk ca 100 til 200 fugle ud fra august og
alle fugle er i området inden 1 september.Vi skyder måske 10% af fuglene så
det kan siges at det er en dårlig forretning. Det er rævene og rovfuglene
der får mest ud af det. Men vi fortsætter trods det ringe udbytte for uanset
hvordan det sker så har fuglene haft et godt liv i den tid de har været til
og vi andre har sammen med hundene haft en god oplevelse. Er der nogen der
ikke kan lide den form for jagt, kan de jo bare gå ned på grillen og tage en
halv kylling medens de tænker over dette. Jeg har forøvrigt været inde på
siden www.antijagt.dk og det var sku sjov læsning. Det er ufatteligt hvad de
mennesker kan finde på at skrive, om os jægerer. Tag det fra den
humoristiske side, fordi de ved ikke hvad jagt er. Deres viden er fra den
gang man brændte hekse på bålet.

Poul

Fra : John Hansen

Dato : 12-05-03 01:24

Jeg tror ikke vi helt skal afvise at antijagt desværre sometider har fat i
noget rigtigt, vi må erkende at vi faktisk godt kan lide at gå ude i
naturen med det mål at få et dyr inden for skudhold i jagtsæssonen, vi
skyder da fordi vi syntes det er spændende og fordi vi kan lide den hobby.
jeg nægter at tro der er nogen der går på jagt med våben udelukkende for at
komme en tur ud, det er da ligesom lystfiskeren der tager på fisketur, han
gør det heller ikke fordi han kan lide at stå på en åbred og kigge på vand.

Det ville jo ellers være idiotisk at opdrætte fasaner til udsætning med det
mål at vi kan skyde nogle selv. hvis det kun var kødet vi var ude efter
ville det være det rene spild at udsætte, jeg har aldrig hørt en landmand
slippe alle hans dyr løs for senere at kunne indfage nogle få til slagtning.

Måske ville det være en ide at prøve at se det hele fra antijagts side og
prøve at komme med fornuftige agumenter for vores hobby i stedet for at
opføre sig som et barn der prøver at få alle over på sin side ved at komme
med bemærkninger om at de er helt til grin.
folk som står sammen med antijagt har deres fulde ret til at være imod det
vi gør, vi giver bare næring til mere kritik ved at prøve at latterligøre
dem.

vedr. de om hvorvidt de store godsjagter er ren nedslagtning, det kan tage
op til 1 - 2 uger at finde alt anskudt vildt efter en sådan jagt.

John