Transport
Fra : Peter G C

Dato : 09-05-03 08:26

Aktieselskab A giver transport til Bank B på en forsikringssum i
forsikringsselskab F.

A--------> B

A går konkurs. Holder transporten til banken B ?

/Peter

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 09-05-03 17:04

"Peter G C" skrev:

> Aktieselskab A giver transport til Bank B på en forsikringssum i
> forsikringsselskab F.
>

> A--------> B

Er det korrekt forstået at A modtager forsikringssum fra F og at A
overdrager denne fordring til B for betaling af gæld?

> A går konkurs. Holder transporten til banken B ?

Prøv evt. at se Konkursloven § 67.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Peter G C

Dato : 09-05-03 19:08

In news:OjQua.56240$y3.3986096@news010.worldonline.dk,
Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> typed:

[klip]

> Er det korrekt forstået at A modtager forsikringssum fra F og at A
> overdrager denne fordring til B for betaling af gæld?

Noget i den retning. Revisoren er ikke helt med på transport af fordringer?

> Prøv evt. at se Konkursloven § 67.

Tak ..... nok ikke aktuelt pga fristerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 09-05-03 19:42

"Peter G C" skrev:

> Noget i den retning.

Hvilket vil sige jeg ikke var helt galt på den?

>Revisoren er ikke helt med på transport af fordringer?

Så så - nu skal juristen ikke være spydig, det er trods alt på dit
resortområde vi opererer :). Men selv i en eksamensopgave vil der være
flere oplysninger som man kan vurdere og komme med løsningsforslag
udfra.

> Tak ..... nok ikke aktuelt pga fristerne.

Så dit problem er stadig ikke løst?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Peter G C

Dato : 09-05-03 22:35

In news:aESua.56289$y3.4001447@news010.worldonline.dk,
Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> typed:

[klip]

> Hvilket vil sige jeg ikke var helt galt på den?

Groft sagt ja - om den juridiske teori er helt enig er måske tvivlsomt

> Så så - nu skal juristen ikke være spydig, det er trods alt på dit
> resortområde vi opererer :).

Jeg troede, at I lærte noget jura

Transporter er meget anvendt - jeg troede egentlig, at I havde lært noget
mere om det.

> Men selv i en eksamensopgave vil der være
> flere oplysninger som man kan vurdere og komme med løsningsforslag
> udfra.

Det er der ikke i denne sag.

> Så dit problem er stadig ikke løst?

Tjooo - jeg mener, at transporten holder i tilfælde af konkurs - transporten
er foretaget for lang tid siden, men nu truer en konkurs.

Tak for dine indput.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 10-05-03 09:32

"Peter G C" skrev:

> Jeg troede, at I lærte noget jura

Det gør vi skam også. Men erhvervsret er kun en mindre del af
revisorstudiet. Vi kommer ikke ind i alle små kroge.

> Transporter er meget anvendt - jeg troede egentlig, at I havde lært
noget
> mere om det.

Tjaa - nu ved jeg ikke hvilke forventninger du har til vores uddannelse,
men hovedvægten (i dag) er lagt på selskabsret og insolvensret.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Peter G C

Dato : 11-05-03 09:51

In news:KN2va.56460$y3.4050239@news010.worldonline.dk,
Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> typed:

[klip]

> Det gør vi skam også. Men erhvervsret er kun en mindre del af
> revisorstudiet. Vi kommer ikke ind i alle små kroge.

OK - transporter er meget anvendt som finansieringsgrundlag. Du har nok hørt
om factoring.

> Tjaa - nu ved jeg ikke hvilke forventninger du har til vores
> uddannelse, men hovedvægten (i dag) er lagt på selskabsret og
> insolvensret.

Insolvensret ... du husker nok omstødelse i factoringforhold? ) -ærlig
talt har jeg ikke emnet present.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 13-05-03 12:20

"Peter G C" skrev:

> Du har nok hørt
> om factoring.

Yes yes :)

> Insolvensret ... du husker nok omstødelse i factoringforhold? )

Det er ikke meget jeg umiddelbart kan lire af frit fra leveren på det
område. Men det har været en del af pensum.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Peter G C

Dato : 13-05-03 12:35

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Yes yes :)

Så ved (eller burde du vide) hvad en transport er.

> Det er ikke meget jeg umiddelbart kan lire af frit fra leveren på det
> område. Men det har været en del af pensum.

Dét kan jeg heller ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-05-03 20:00

Peter G C wrote:

> Dét kan jeg heller ikke.

Tidsfaktoren er afgørende.

Hvad sker hvornår.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-03 21:49

In news:3EC3E3A7.37BFE8F5@post1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> typed:

[klip]

> Tidsfaktoren er afgørende.

Ja, hvis vi taler omstødelse, ikke sandt?

> Hvad sker hvornår.

Transporten er givet for lang tid siden. En gang sidste år....

Konkursen er langt fra på vej - men risikoen er der.

- eller er det noget andet du tænker på?

/Peter

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-05-03 04:25

Peter G C wrote:
> Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> typed:
>
> [klip]

> Ja, hvis vi taler omstødelse, ikke sandt?

Jo, hvad er der ellers ?

> Transporten er givet for lang tid siden. En gang sidste år....
>
> Konkursen er langt fra på vej - men risikoen er der.
>
> - eller er det noget andet du tænker på?

Hm, du glemmer, at tiden er afgørende

Kravet skal være tidsmæssigt samtidigt (eller før) med transportens oprettelse,
dvs, der skal være en direkte sammenhæng mellem ny gæld og sikring af samme.

Hm, det er vist svært at forklare

Men du kan ikke få transport for gml. gæld, hvis der er nyere transportkrav.

Hm, jeg opgiver at give en præcis forklaring, og trøster mig ved, at T*S
heller ikke kan, de har en opfattelse af, at transport skal være nøjagtig
på beløb.

Fra : Peter G C

Dato : 16-05-03 18:25

In news:3EC45A09.BDE4BCAD@post1.tele.dk,
> [...]

> Kravet skal være tidsmæssigt samtidigt (eller før) med transportens
> oprettelse, dvs, der skal være en direkte sammenhæng mellem ny gæld

Næh - det går meget godt.

Vi taler vist om sikkerhed for gammel gæld - konkursretligt..... ikk'?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-05-03 03:34

Peter G C wrote:

> Aktieselskab A giver transport til Bank B på en forsikringssum i
> forsikringsselskab F.

> A går konkurs. Holder transporten til banken B ?

Fra praktikeren

Ja, den holder, det er jo hele formålet med transporten.

PT er det dog mest i overskydende skat og moms, vi bruger det.

Og så vil en transport i en forsikringssum normalt være lidt
odiøst, da der dels skal være fuld enighed om kravets størrelse
og betingelserne for udbetaling før en transport er anvendelig.