Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Obligationer
Fra : smaz

Dato : 08-05-03 23:47

Er der nogle sider på Nettet der forklarer hvordan obligationer fungerer?

mvh/smaz

Fra : Christian

Dato : 09-05-03 14:26

"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle sider på Nettet der forklarer hvordan obligationer fungerer?

Søg via Google og du får svar

Det var noget jeg lærte allerede i Folkeskolen, så måske har du "sovet" i timen ?

Fra : Leonard

Dato : 09-05-03 14:40

"Christian" <devnull@sunsite.dk> wrote:

>Det var noget jeg lærte allerede i Folkeskolen, så måske har du "sovet" i timen ?

Da jeg gik i folkeskole var der ikke noget der hed Google.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : smaz

Dato : 09-05-03 23:51

"Christian" <devnull@sunsite.dk> skrev i en meddelelse
> Søg via Google og du får svar

Tak for det venlige svar

Jeg HAR forsøgt med Google og GoogleGroups, men uden at det har givet mig
det nødvendige overblik. Jeg har aldrig ejet obligationer eller aktier, så
det er meget abstrakte begreber for mig.

Hvordan prissættes de? Hvordan beskattes de? Hvorfor er der overhovedet
nogen der køber obligationer for frie midler? Hvornår udtrækkes de? Hvordan
beregner man afkastet? Hvilken betydning har renten? Hvad er en kuponrente?
Indeksobligationer? Løbetid? Effektiv rente? Annuitetsobligation? Osv. osv.
osv.

Der må da findes en side på Nettet hvor disse forhold og mange flere er
beskrevet? Ellers må der da være nogen der har lyst til at lave en sådan?

mvh/smaz
der ikke er blevet klogere denne gang...

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-05-03 18:54

On Fri, 9 May 2003 00:46:59 +0200, "smaz"
<smaz-snabel@-get2net.dk> wrote:

>Er der nogle sider på Nettet der forklarer hvordan obligationer fungerer?

Den hurtige forklaring:

1: Du skal bruge nogle penge, og låner dem i en
kreditforening.

2: Kreditforeningen sælger det antal obligationer der skal
til for at de kan låne dig beløbet.

3: På lånet betaler du rente til kreditforeningen, og
kreditforeningen betaler så denne rente videre til dem der
har købt obligationerne.

4: Du betaler også et afdrag til kreditforeningen så din lån
bliver mindre. Kreditforeningen bruger dette afdrag til at
indfri en del af obligationerne ved udtrækning og derved
bliver kreditforeningens lån (obligationsgælden) ligeledes
mindre.

Dette var den korte, men grundliggende udgave af hvordan
obligationslån fungerer.

/Knud

Fra : smaz

Dato : 09-05-03 23:53

"Knud Berggreen" <usenet@berggreen.dk> skrev i en meddelelse
> Dette var den korte, men grundliggende udgave af hvordan
> obligationslån fungerer.

Det var mest i investeringsøjemed at spørgsmålet var stillet.

mvh/smaz

Fra : Jacob Riis

Dato : 10-05-03 07:35

"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle sider på Nettet der forklarer hvordan obligationer fungerer?
>
> mvh/smaz

På min uddannelse har jeg beskæftiget mig en smule med obligationer. Her
brugte vi noget materiale fra Unibank (nu Nordea), de havde et lille rød
hæfte med alt næsten alt hvad der var værd at vide omkring investering. Jeg
søgte lidt på deres side men kunne ikke finde noget om bogen. Men du kan da
prøve at kigge ind hos din lokale Nordea og se om de har den, den er ganske
god.

I stedet fandt jeg
www.onlineinvestering.dk/OIWebSite.nsf/WebAllHTML/Hvad_er_en_obligation ,
håber den kan bruges. Den går ikke i dybden med de forskellige ting. Men det
er måske også en god idé når man ikke har kendskab til det.

--
Jacob

Fra : Hans

Dato : 10-05-03 09:27

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en meddelelse

> [...]
> håber den kan bruges. Den går ikke i dybden med de forskellige ting. Men det
> er måske også en god idé når man ikke har kendskab til det.

Det link er rigtig godt for en begynder - der har vundet millioner i Lotto som spørgeren
har

Fra : smaz

Dato : 10-05-03 19:12

"Hans" <devnull@sunsite.dk> skrev i en meddelelse
> Det link er rigtig godt for en begynder - der har vundet millioner i Lotto
som spørgeren
> har

I wish

mvh/smaz