Våbenskab Hvilket ????
Fra : Henrik NIelsen

Dato : 08-05-03 22:03

Hvad skal man være opmærksom på når man anskaffer sig subject ?

Hvis i vil være så venlig at skrive lidt om hvorfor i foretrækker det ene
frem for det andet !

Henrik

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 08-05-03 22:39

"Henrik NIelsen" <til_henrik@hotmail.com> wrote in news:3ebac5f6$0$50386
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> Hvad skal man være opmærksom på når man anskaffer sig subject ?
>
> Hvis i vil være så venlig at skrive lidt om hvorfor i foretrækker det ene
> frem for det andet !

Det vigtigste er at det er godkendt til opbevaring af våben, dvs .Skafor blå
klasse.
Det næste er at der skal være plads til de våben du har, og måske også dem
du planlægger at anskaffe i fremtiden. Det er desuden en god ide at have en
eller flere hylder til patroner mm. Så kan der også blive plads til konens /
kærestens ssmykker mm.
En anden vigtig ting er måden skabet låses på, nogæe skabe låses med enkelte
paler i top og bund, mens andre låses hele vejen langs lågen. Dette har stor
betydning for hvor svært skabet er at bryde ind i.
Mht. til placeringen af skabet er det vigtigt at det kommer til at stå et
sted hvor det kan boltes til gulvet eller væggen, således at det ikke er
muligt at stjæle hele skbaet.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Ps. Fjern _nospam_ fra min mailadresse, hvis du vil sende en e-mail til mig.

Fra : Buck

Dato : 09-05-03 07:53

Søren Hjelholt wrote:
> en eller flere hylder til patroner mm. Så kan der også blive plads til
> konens / kærestens ssmykker mm.

Vær opmærksom på at hvis konens juveler skal opbevares i våbenskabet, så
skal det (for at være forsikringsmæssigt gyldigt) boltes fast af en
autoriseret låsesmed.
Jeg ved ikke om det er nok at låsesmeden kommer og godkender, hvis man selv
bolter skabet fast.
Uden låsesmeden er der forsikringsmæssigt ingen forskel på om juvelerne
ligger i våbenskabet eller en skrivebordsskuffe.

Her er nogle godkendte skabe til rimelig pris:
http://www.skytten.dk/skyttebutikken/vaabenskabe/
Jeg har selv G-10, og det kan godt anbefales.

Våbenskabe er ikke særlig kønne at have stående, og man skal også overveje
at placere det så det ikke er at se ind gennem et vindue.
Hos Østjysk har jeg set et våbenskab camoufleret som karlekammerskab. Det
så faktisk ret godt ud, men prisen var også derefter.
Måske hvis man har et stort klædeskab med fast bund og uden bagbeklædning.
Så kunne man "gemme" våbenskabet deri.
--
/Buck

Fra : Bo Havmand

Dato : 09-05-03 08:33

Jeg kan anbefale et våbenskab af mærket TopMark. designet er ikke det et
til at have ståendei stuen, medmindre man investere i deres
teaktræs-kabinet - så bliver det noget helt andet.
jeg har selv modellen DDSafe® 510H - der er plads til alt det udstyr jeg
ligger inde med...

Mvh
BMH

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 09-05-03 13:45

Buck <buck@sol.dk> wrote in
news:3ebb50ce$0$96910$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> Uden låsesmeden er der forsikringsmæssigt ingen forskel på om juvelerne
> ligger i våbenskabet eller en skrivebordsskuffe.

Jeg skal ikke udtale mig om det lovgivningsmæssige, men det er alt andet
lige noget sværere for tyven at bryde ind i våbenskabet end i
skrivebordsskuffen. Særligt for ting med en hvis affektionsværdi kan det
være en fordel at få dem låst forsvarligt inde.

Fra : Henrik NIelsen

Dato : 09-05-03 08:41

"Henrik NIelsen" <til_henrik@hotmail.com> wrote in message
> Hvad skal man være opmærksom på når man anskaffer sig subject ?

Er der noget man skal være opmærksom på med hensyn til de skumgummi
indsatster som fås med mange skabe. Jeg synes ikke det ser så holdbart ud ?

Hnerik

Fra : John Reinau

Dato : 09-05-03 12:41

Med hensyn til holbarhed af skumgummi så er det jo ikke sådan at man pøler
rundt inde i skabet ,, mit skab er i den billige ende og jeg har ingen
problemer med "gummiet"
Men helt rigtigt skrevet så skal skabet jo opfylde de basale krav , som
"minimum" skafor blå. Det med juvelerne kender jeg ikke nok til, men jeg vil
da tro at forsikringen dækker selv om de er låst inde i dit våbenskab, for
de dækker vel også tyveri af sådanne selv om de kun ligger i en skuffe, bare
hoved døren er låst.

Fra : Buck

Dato : 11-05-03 21:07

Henrik NIelsen wrote:
> Er der noget man skal være opmærksom på med hensyn til de skumgummi
> indsatster som fås med mange skabe. Jeg synes ikke det ser så holdbart ud

Den stang skumgummi der er i mit skab holder sig nogenlunde på plads hvis
jeg ikke lige roder alt for meget rundt inde i skabet. Det er brugbart, men
bestemt ikke verdens mest smarte løsning.

Jeg har set en der har sat nogle holdere til haveredskaber ind i skabet.
Det er et stykke fjederstål med 2 gummiruller på, beregnet til at du
"klikker" f.eks. skaftet af en rive ind i så den kan hænge på væggen.
De fås også i størrelser der passer nogenlunde til et riffel løb.

Holderen skal så limes ind i skabet med 2-komponent lim, da man vistnok
ikke må bore huller til skruer i et godkendt våbenskab!

Begge dele kan købes i det lokale byggemarked.

Hvorvidt det holder i længden ved jeg ikke, men det så da smart ud. Jeg har
bare ikke fået taget mig sammen til at gøre det samme i mit skab endnu :o7
--
/Buck