Testamente
Fra : skummus

Dato : 08-05-03 18:05

Hej gruppe,

Lige et hurtigt spørgsmål:
En enke sidder i uskiftet bo uden særeje og har to livsarvinger. Hun vil nu
tilgodese den ene i sit testamente med "mest muligt". Hvor stor en andel er
der her tale om? Umiddelbart tænkte jeg 3/4 dele af hele boet, men er der
ikke noget om at hun kun må råde over halvdelen sin halvdel i testamentet?

Hilsen
Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-03 19:07

"skummus" <skummus@kabelnettet.dk> wrote in message
> [...]
> ikke noget om at hun kun må råde over halvdelen sin halvdel i testamentet?

En testator kan råde over ½ af den arv, der falder efter personen. Den anden
del er tvangsarv til livsarvingerne. Fordelingen afhænger af, hvilke
livsarvinger, der er tale om, da en ægtefælle arver 1/3 af tvangsarven, mens
børn arver 2/3 af tvangsarven. Det afhænger også af, om den afdøde mand har
nogle livsarvinger, eftersom halvdelen af fællesboet er hans boslod.

Mvh Lisbeth

Fra : skummus

Dato : 08-05-03 19:06

> [...]
har
> nogle livsarvinger, eftersom halvdelen af fællesboet er hans boslod.

Så det vil sige at når det drejer sig om deres to fælles børn og der ikke
findes andre
livsarvinger end dem, får den der tilgodeses mest muligt 1/4 plus halvdelen
af de resterende 3/4???

Mvh
Heidi

Fra : Gorst-Rasmussen

Dato : 08-05-03 19:27

"skummus" <skummus@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> findes andre
> livsarvinger end dem, får den der tilgodeses mest muligt 1/4 plus

Hmm, hvis vi skal følge Lisbeths oplysninger, må det vel hænge sammen
nogenlunde sådan:

Enken hensidder i uskiftet bo. Lad os antage, at boet ved hendes mands
dødsfald var 600.000 kr. værd.- Hun ejer halvden af fællesboet (300.000, -
kr.) og arver 1/3 af manden halvdel (100.000) mens de to børn arver
200.000,- , som enken dog hensidder med i uskiftet bo.
Hendes ejendom er herefter 400.000,- som hun kan fordele med halvdelen til
yndlingsbarnet x (x får 200.000 via testamente), mens hadebarnet y kun kan
få halvdelen af tvangsarven (200.000 x ½ = 100.000,- ). Hadebarnet y får
derfor ved mors død udbetalt 200.000 (100.000 fra den oprindelige fædrende
arv +100.000 i tvangsarv fra mor), mens yndlingsbarn x får 400.000.-
.........skulle jeg mene.

Jesper

Fra : Jan Baggesen

Dato : 09-05-03 14:20

"Gorst-Rasmussen" <igr@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
fædrende
> arv +100.000 i tvangsarv fra mor), mens yndlingsbarn x får 400.000.-

Det ville passe, ved et skifte i enkens levende live. Ved et skifte af det
uskiftede bo efter længstlevende er død, skal der ikke beregnes arvelod til
længstlevende efter førsteafdøde, jf. AL §19,stk1,2.pkt. Halvdelen af
formuen til derfor falde i arv efter førsteafdøde (med halvdelen til hver)
og den anden halvdel kan længstlevende testere over halvdelen af, således at
3/4 går til det ene barn. Den mest skæve fordeling ved skifte efter
længstlevendes død er derfor 5/8 mod 3/8.

Enken kan dog til hver en tid vælge at skifte i levende live jf. §17,stk1 i
hvilket tilfælde Jespers beregning vil være udfaldet.

// Jan Baggesen