forbruger vs. erhverskøb
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-05-03 15:04

Hvis en ansat går ned i en almindelig forretning og køber en vare og denne vare
senere bogføres i regnskabet for en virksomhed. Er det så erhvers eller forbruger
køb?

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-03 15:12

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vare
> senere bogføres i regnskabet for en virksomhed. Er det så erhvers eller

Principielt erhvervs- eller civilkøb.

Det afhænger af, hvem eller hvad der skal anvende det købte. Se Købelovens §
1 til 4a.

/Peter

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-05-03 16:07

In article <b9doii$c33$1@sunsite.dk>, Peter G C wrote:
> [...]
>
> Principielt erhvervs- eller civilkøb.
>
> Det afhænger af, hvem eller hvad der skal anvende det købte. Se Købelovens §

Nu har jeg læst dem, og jeg blev ikke meget klogere.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL
beskriver mig bekendt hverken erhvers eller civil køb,
men nævner dog handels køb. Gider du uddybe hvad civil køb er?

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-03 16:35

In news:slrnbbkski.q0l.bendtsen@brok.diku.dk,
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> typed:

[klip]

Det er ikke nemt at se, det indrømmer jeg. Men hovedmomentet i afgørelsen er
anvendelsen.

Se om køb (herunder begreberne):
http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-05-03 15:16

"Jon Bendtsen" skrev:

> [...]
> vare
> senere bogføres i regnskabet for en virksomhed. Er det så erhvers eller

Så er det et civil- eller handelskøb (afhængig af de nærmere
omstændigheder), men ikke et forbrugerkøb.

Dog skal man være obs på, at det er den erhvervsdrivende (her:
sælgeren/butikken), der skal bevise, at der IKKE er tale om et forbrugerkøb,
jf. kbl. § 4a, stk. 1.

/kristian

Fra : bem

Dato : 08-05-03 16:01

Kristian Storgaard wrote:

> Så er det et civil- eller handelskøb (afhængig af de nærmere
> omstændigheder), men ikke et forbrugerkøb.

Hvordan kan køb hos en erhvervsdrivende blive til et civilkøb? Hvis køber
handler uden for sit erhverv, så er der vel tale om forbrugerkøb jf.
købelovens § 4a. Hvis køber handler inden for sit erhverv, så er der tale om
handelskøb jf. § 4.

/Bo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-05-03 15:49

"bem" skrev:

> [...]
> handler uden for sit erhverv, så er der vel tale om forbrugerkøb jf.
> købelovens § 4a. Hvis køber handler inden for sit erhverv, så er der tale om

Det gælder kun handlende jf. § 4 stk. 1. Handlende er defineret i § 4 stk.
2.

En erhvervsdrivende er ikke nødvendigvis handlende. Fx. er landbrug ikke
omfattet af begrebet handlende. Der er vist også noget med de liberale
erhverv, men det kan jeg ikke lige huske i hovedet.

/kristian

Fra : bem

Dato : 11-05-03 08:13

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> ikke omfattet af begrebet handlende. Der er vist også noget med de
> liberale erhverv, men det kan jeg ikke lige huske i hovedet.

Jeg forstår desværre ikke hvad du mener. Det oprindelige spørgsmål var:

Hvis en ansat går ned i en *almindelig forretning* og køber en vare og denne
vare senere bogføres i regnskabet for en virksomhed. Er det så erhvers eller
forbruger køb?

Dertil svarede både du og Peter, at der kunne være tale om enten handels og
civilkøb (men ikke forbrugerkøb, åbenbart). Jeg kan ikke se, hvordan et køb
i en almindelig forretning kan blive til et civilkøb.

/Bo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-05-03 20:56

"bem" skrev:

> Dertil svarede både du og Peter, at der kunne være tale om enten handels og
> civilkøb (men ikke forbrugerkøb, åbenbart). Jeg kan ikke se, hvordan et køb
> i en almindelig forretning kan blive til et civilkøb.

Et civil er i dag nærmest defineret som et køb, der ikke er et forbruger-
eller handelskøb. Altså nærmest en slags "rest".

Forbrugerkøb er når en forbruger (der i det væsentligste handler uden for
sit erhverv) køber af en erhvervsdrivende. (der handler indenfor sit
erhverv).

Handelskøb er når to købet foregår mellem to handlende, som led i deres
bedrift. En handlende er en erhvervsdrivende, der driver handel (eller nogle
af de andre erhverv, der er nævnt i kbl. § 4 stk. 2). Man kan godt være
erhvervsdrivende uden at være handlende (men det er relativt sjældent).

Hovedområdet for civilkøb i dag er handel mellem private (forbrugere), men
parterne i et civilkøb kan også godt være erhvervsdrivende.

/kristian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-05-03 21:07

In article <BAE47761.1BE45%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>, Kristian Storgaard wrote:

> [...]
>
> Hovedområdet for civilkøb i dag er handel mellem private (forbrugere), men
> parterne i et civilkøb kan også godt være erhvervsdrivende.

Okay, men hvad så når jeg som systemadministrator på mit arbejde køber computere
fra en forretning. Er det så erhverskøb? Meningen er jo ikke at handle med
computerne, men at bruge dem i virksomheden.

JonB

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-05-03 21:37

"Jon Bendtsen" skrev:

> [...]
> fra en forretning. Er det så erhverskøb? Meningen er jo ikke at handle med
> computerne, men at bruge dem i virksomheden.

Der er ikke noget i købeloven der hedder erhvervskøb. Det er handelskøb,
forbrugerkøb eller civilkøb.

Kriteriet for at det er et handelskøb, er at det foregår, som et led i den
handlendes bedrift. Hvis computerne er til brug for virksomheden hos en
handlende, og i køber af en anden handlende, så er det handelskøb.

/kristian

Fra : bem

Dato : 11-05-03 21:26

Kristian Storgaard wrote:
> [...]
> sit erhverv).
>
> Handelskøb er når to købet foregår mellem to handlende, som led i

Ja, og når køberen i eksemplet køber til sin virksomhed, så er der vel tale
om handelskøb? Jeg kan stadig ikke se, hvordan man kan købe noget som helst
i en forretning uden at det *enten* er handels- eller forbrugerkøb. Køber
handler jo enten inden for eller uden for sit erhverv, og sælger er da i
hvert fald regnet som erhvervsdrivende jf. § 4a.
Hvad i eksemplet gør, at handel i en forretning ikke er handelskøb? Eller
forbrugerkøb, hvis nu køber ikke bogfører i sin virksomhed?

> Hovedområdet for civilkøb i dag er handel mellem private
> (forbrugere), men parterne i et civilkøb kan også godt være
> erhvervsdrivende.

Ja, men det kræver vel at i det mindste sælgeren ikke handler som led i sit
erhverv (med mindre han er omfattet af undtagelserne i § 4, stk. 2, sidste
punktum)? Gør han det, er der jo tale om handelskøb eller forbrugerkøb

/Bo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-05-03 21:45

"bem" skrev:

> [...]
> erhverv (med mindre han er omfattet af undtagelserne i § 4, stk. 2, sidste
> punktum)? Gør han det, er der jo tale om handelskøb eller forbrugerkøb

Den ene part i et civilkøb kan godt være handlende, mens den anden er
erhvervsdrivende uden at være handlende, fx. inden for landbruget.

Som sagt er det ikke det mest forekommende i praksis, men ikke umuligt.

/kristian

Fra : bem

Dato : 11-05-03 22:03

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> erhvervsdrivende uden at være handlende, fx. inden for landbruget.
>
> Som sagt er det ikke det mest forekommende i praksis, men ikke

Ja, det kan jeg forstå. Men jeg kan stadig ikke forstå, hvordan der kan være
tale om civilkøb, når købet er foretaget i en *forretning* - og jeg synes
ærligt talt, at du undviger spørgsmålet, hr Storgaard Hvis der er tale
om en forretning, er der ikke tvivl om sælgers status. Købers status afgør
kun, om der er tale om forbrugerkøb eller handelskøb, som jeg ser det.

/Bo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-05-03 22:37

"bem" skrev:

> Ja, det kan jeg forstå. Men jeg kan stadig ikke forstå, hvordan der kan være
> tale om civilkøb, når købet er foretaget i en *forretning* -

En forretning er en som udgangspunkt en handlende, der handler som led i sin
bedrift. Det tror jeg vi er rimeligt enige om.

> og jeg synes
> ærligt talt, at du undviger spørgsmålet, hr Storgaard

Jeg kan ærligt talt ikke se, hvordan jeg undviger. Jeg prøver bare at
forklare og uddybe situtionen.

> Hvis der er tale
> om en forretning, er der ikke tvivl om sælgers status.

Nej, det er vi vist enige om.

Nej. Som jeg beskrev i det indlæg du svarede på:
> [...]

Forestil dig fx. en landmand (som vi her antager er erhvervsdrivende), der
går ind i en forretning (fx. en landhandel) og køber noget til sit landbrug.
Handelen er foretaget i en forretning (sælger er altså handlende), men køber
er ikke i denne henseende forbruger. Han handler jo netop til sit erhverv,
men er ikke selv handlende. Ergo er der hverken tale om forbruger- eller
handelskøb. Så falder man tilbage på residualformen; civilkøb.

Landbruget er et (skole-)eksempel på et erhverv, der ikke er handlende jf.
kbl. § 4 stk. 2. Andre klassiske eksempler er mejerier og gartnerier.

Jeg har prøvet at undersøge lidt om, hvorvidt opregningen i § 4 stk. 2 er
udtømmende, og hvilken status fx. liberale erhverv (der ikke er nævnt) har.
Jeg har dog ikke fundet svar i de første 4 værker. Noget siger mig sog at de
fleste "ordentlige" erhverv i dag anses for handlende.

/kristian

Fra : bem

Dato : 11-05-03 23:17

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> handlende. Ergo er der hverken tale om forbruger- eller handelskøb.
> Så falder man tilbage på residualformen; civilkøb.

Okay, eksemper hjælper ofte på forståelsen. Men hvorfor skriver du så, at
det ikke er så ofte forekommende? Det må dag være en ganske dagligdags
begivenhed, at en landmand køber noget til sin bedrift hvor sælger er
handlende.

/Bo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-05-03 18:32

"bem" skrev:

> Okay, eksemper hjælper ofte på forståelsen. Men hvorfor skriver du så, at
> det ikke er så ofte forekommende?

Tja, jo, det er det vel... Men civilkøb er nok alligevel stadig den mindste
gruppe af køb i forhold til handels- og forbrugerkøb. Jeg har ikke noget
særligt belæg for det.

/kristian