Privat overførsel af radioprogram
Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 08-05-03 12:44

Hos mine forældre kan man modtage en svensk lokalradio, som er den
eneste kanal jeg gider at høre. Derfor vil jeg gerne opstille en tuner,
og optage digitalt fra denne. Jeg kan dog ikke finde ud af om det er
lovligt og under hvilke omstændigheder, og om jeg eller mine forældre
skal betale licens. Følende ting har sikkert indflydelse:

Om jeg eller mine forældre ejer tuneren.
Om jeg streamer det eller overfører det med CD.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-05-03 13:12

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> lovligt og under hvilke omstændigheder, og om jeg eller mine forældre
> skal betale licens. Følende ting har sikkert indflydelse:

Der skal betales licens for modtageren, - der står helt klart.
Det er i princippet brugeren der skal betale licensen, og det kunne jo godt
lyde som om, at det så er dig.
Men i praksis vil en modtager opstillet hos dine forældre nok blive
betragtet som deres, og den vil dermed falde under deres husstandslicens (og
dermed ikke give yderligere betaling, hvis de betaler licens i forvejen).

Hvad angår lovligheden i at gøre det så hører det under ophavsretsloven.
Ifølge den er det lovligt at lave kopier af udgivet materiale til privat
brug. Så en opsamling på CD er i orden.
Kopien må ikke viderespredes til andre, så streamingen kan give problemer,
hvis andre også kan komme til den. Det vil nogle måske opfatte som en
ulovlig spredning af en kopi.

/Per

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 08-05-03 13:48

On Thu, 8 May 2003 14:12:25 +0200 Per Christoffersen wrote:

> Kopien må ikke viderespredes til andre, så streamingen kan give problemer,
> hvis andre også kan komme til den. Det vil nogle måske opfatte som en
> ulovlig spredning af en kopi.

Streaming er måske ikke den rigtige tekniske betegnelse. Det vil
blive sendt igennem en krypteret ssh-forbindelse. Så det skulle ikke
blive noget problem.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-05-03 14:29

> Streaming er måske ikke den rigtige tekniske betegnelse. Det vil
> blive sendt igennem en krypteret ssh-forbindelse. Så det skulle ikke
> blive noget problem.

Næh.
Det kan godt tænkes at der også er en regulering af hvem og hvordan der må
videresendes radiosignaler.
Men det vil jeg altså ikke kloge mig på...

/Per

Fra : Palle Bruselius

Dato : 08-05-03 16:57

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad angår lovligheden i at gøre det så hører det under ophavsretsloven.
> Ifølge den er det lovligt at lave kopier af udgivet materiale til privat
> brug. Så en opsamling på CD er i orden.

Er du sikker på det? Hvad med radiostationens ophavsret på udsendelserne?

Palle

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-05-03 16:59

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> skrev:

> Er du sikker på det?

Se lov om ophavsret §12

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : SoftMan Brian

Dato : 08-05-03 20:30

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message
> [...]
> Kopien må ikke viderespredes til andre, så streamingen kan give problemer,
> hvis andre også kan komme til den. Det vil nogle måske opfatte som en

Hverken cd, eller streaming (selv via sikker forbindelse) er vel privat
brug, hvis de videregives til sønnen (som såvidt jeg har forstået bor
udenfor husstanden)? (kopier må ikke udlånes/videregives)

Få radiostationen til at streame

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-05-03 09:00

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> brug, hvis de videregives til sønnen (som såvidt jeg har forstået bor
> udenfor husstanden)? (kopier må ikke udlånes/videregives)

Det er jo ham selv, der laver kopien.

/Per

Fra : SoftMan Brian

Dato : 09-05-03 12:11

> Det er jo ham selv, der laver kopien.

Men med forældrenes hjælp (de stiller modtageudstyr (betalt af deres
husstandslicens) samt strøm til rådighed). eller mere præcist, han kan ikke
lave kopien uden dem.

Rent ujuridisk, er jeg så rimelig overbevist om at der ikke ville ske noget,
hvis han gør det over en sikker forbindelse.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-05-03 12:26

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev:

> Men med forældrenes hjælp (de stiller modtageudstyr (betalt af
> deres husstandslicens) samt strøm til rådighed). eller mere
> præcist, han kan ikke lave kopien uden dem.

Personlig brug betyder indenfor husstanden og "hjælp" skal ikke tolkes
så bredt som du lægger op til.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-05-03 12:48

> [...]
>
> Men med forældrenes hjælp (de stiller modtageudstyr (betalt af deres
> husstandslicens) samt strøm til rådighed). eller mere præcist, han kan

Næh. Men det gør heller ikke noget.
Dels er det ikke den slags hjælp der tænkes på i loven*, og dels er
radioudsendelser ikke omfattet af de eksplicitte bestemmelser om fremmed
medhjælp.

* Lovens § 12 siger at man må 'enhver fremstille eller lade fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug'.
Man må også godt låne naboens fjernsyn og video til at optage en udsendelse
til sig selv.

/Per

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 12-05-03 19:54

On Thu, 8 May 2003 13:44:02 +0200 Anders Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> skal betale licens. Følende ting har sikkert indflydelse:
>
> Om jeg eller mine forældre ejer tuneren.
> Om jeg streamer det eller overfører det med CD.

Jeg takker for de mange svar. Det med licensen ved streaming kræver vel
egentlig et fortilfælde, før man kan sige noget om det.