Hvem kaldte metoden??
Fra : Michael Banzon

Dato : 08-05-03 09:48

Hej

Jeg sidder med en metode, der gerne skulle vide hvem (hvilket objekt, evt.
linienummer)
der har kaldt den. Men jeg kan ikke lige huske hvordan det gøres
Er der nogen andre der kan huske det??

/ Michael

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 08-05-03 10:03

> Jeg sidder med en metode, der gerne skulle vide hvem (hvilket objekt, evt.
> linienummer)
> der har kaldt den. Men jeg kan ikke lige huske hvordan det gøres
> Er der nogen andre der kan huske det??

Hej Michael

Så vidt jeg husker:

new Exception().printStackTrace();

/Søren

Fra : Michael Banzon

Dato : 08-05-03 10:34

"Søren Berg Glasius" <spamfree@privat-post.dk> skrev i en meddelelse
> new Exception().printStackTrace();

Ja, det nåede jeg også til, men det "printer" jo hele retracet fra stacken,
og det var kun navnet + evt. linienummer på/i den metode der foretog
kaldet...

Jeg sidder og kigger på Throwable.getStackTrace() ... ...

/ Michael

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 08-05-03 11:28

> [...]
> kaldet...
>
> Jeg sidder og kigger på Throwable.getStackTrace() ... ...

Hej Michael,

Prøv med

java.io.StringWriter out = new java.io.StringWriter();

new Exception().printStackTrace(out);

String stack = out.toString()

out.close();

Så kan du jo bare parse 'stack' og finde nr. 2 eller 3 linie som indeholder
den, som har lavet kaldet.

/Søren

Fra : Michael Banzon

Dato : 08-05-03 12:11

> Så kan du jo bare parse 'stack' og finde nr. 2 eller 3 linie som
indeholder
> den, som har lavet kaldet.

Hmm... jeg kalder bare:

StackTraceElement caller = ((new Throwable()).getStackTrace())[1];

Og så hiver jeg de nødvendige data ud af "caller" med hhv. .getClassName(),
..getMethod()
og .getLineNumber()

Det virker umiddelbart noget nemmere end selv at skulle kaste en Exception
og
så parse output fra den...

/ Michael

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 08-05-03 12:21

> [...]
> og .getLineNumber()
>
> Det virker umiddelbart noget nemmere end selv at skulle kaste en Exception

Hej Michael

Vældig meget mere elegant - det må jeg indrømme! Men jeg kaster i øvrigt
heller ikke en exception - og Exception er jo en nedarvning af Throwable.
Jeg kendte blot ikke til "StackTraceElement" - så derfor min "anderledes"
løsning

/Søren

Fra : Michael Banzon

Dato : 08-05-03 12:37

> Vældig meget mere elegant - det må jeg indrømme!

> Men jeg kaster i øvrigt heller ikke en exception

Nej, sorry...

/ Michael