Ny riffel
Fra : Buhl

Dato : 08-05-03 09:09

Jeg har for nyligt bestået jagtprøven, og står nu overfor at ville anskaffe
mig en riffel. I den forbindelse vil jeg gerne trække lidt på noget af al
den erfaring der må være herinde. Jeg syntes det er lidt af en jungle mht.
kalibre, kikkerter og mærker.

Situationen er den at jeg regner med at skyde råvildt her i DK, og elg i
Sverige hvor min familie har noget skov. Min jagtlærer anbefaler kaliber
308, med begrundelse om at større kaliber, eks. 3006 brager mere, og har
mere rekyle. Problemet er at de rifler jeg har kigget på (mest brugte, da
jeg er på SU) for det meste er 6,5x55 eller 3006 - er forskellen så stor på
rekyle ? og hvad med kugleenergi og ballistik ?

Er der andre anbefalelsesværdige kalibre der er tilstrækkelige til elg, og
ikke ødelægger for meget af mindre vildt som eks. rådyr ?

Hvilken kiggertdimensioner vil være passende - og hvad med mærket - jeg ved
at tyskerne laver nogle fabeltagtige (dyre) produkter - er der lavprismærker
der kan anbefales ?

På forhånd mange tak !

Hans Houmøller

Fra : JSC

Dato : 08-05-03 11:14

"Buhl" <buhlspostkasse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg er på SU) for det meste er 6,5x55 eller 3006 - er forskellen så stor

> rekyle ? og hvad med kugleenergi og ballistik ?

Jeg har en cal 222 og 30.06 begge er brugt til rensdyr på grønland ganske
lovligt. Med den lette caliber valgte jeg en maksafstand på 100m og med 3006
skød jeg enkelte gange på længere hold.

Min anbefaling vil være at vælge 6,5*55, her kan du få billig
træningsammunition (og få trænet en masse, hvilket er vigtigt). Det kan godt
være at du skal minimere skudafstanden på elg lidt i forhold til en
3006/308, men der er en mere velegnet kaliber til råvildt.

Vil du have en tungere caliber så er 3006 fin, den har typisk en lidt
fladere kuglebane end 308, og rekylforskellen er sikkert minimal.

Jeg bruger faktisk kun min cal 222 i dag, da jeg mener er 308/3006 er for
grov til råvildt.....

I den sidste ende er det nok lettere at blive en dygtigere skytte, hvis man
ikke skal koncentrere sig om rekylet, hvilket også taler for 6,5*55

> [...]
ved
> at tyskerne laver nogle fabeltagtige (dyre) produkter - er der

Jeg har haft udmærket erfaringer med Tasco kikkerter i 1000-1500 kr.
klassen.

/Jørgen

Fra : Niels

Dato : 08-05-03 13:52

"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved
> lavprismærker
>
> Jeg har haft udmærket erfaringer med Tasco kikkerter i 1000-1500 kr.

Jeg kan kun støtte om om dette fine indlæg. Tydeligere kan det ikke siges.
Og så passer 6,5x55 fint til din SU!!
Niels

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-05-03 15:07

Ang. tasco i 1000-1500 kroners klassen kan jeg kun fraråde dem !!!!!!!!!!!
den første tasco jeg havde var ikke vandtæt med det resultat at jeg på en
krondyr jagt ikke kunne kigge igennem kikkerten pga af is på indvendig side.
Jeg fik kikkerten byttet til en ny som også måtte retur da den ikke var
skarp under alle forstørrelser. Jeg vil nærmest fraråde tasco i den billige
ende. Har dog hørt at tasco titan er ok !!

/Martin

Fra : JSC

Dato : 09-05-03 07:29

"Martin Sørensen" <ms@***danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den første tasco jeg havde var ikke vandtæt med det resultat at jeg på en
> krondyr jagt ikke kunne kigge igennem kikkerten pga af is på indvendig

Det er muligt at jeg var lidt optimistk med priserne - for ca. 10 år siden
gav jeg 1000 kr. for en Tasco World class og den har da være med på
fjeldet/i skoven en del gange uden problemer. Men enig man bør nok holde sig
fra de billigste modeller.

/Jørgen

Fra : NEWS

Dato : 09-05-03 13:38

Jeg er enig med martin om at 1000 til 1500 kr for en kikkert er ikke
kvalitets, men nærmest noget pangel man får. Uanset kaliberen og fabrikat
så køb gerne den billige riffel, som passer dig og brug pengene til en bedre
kikkert.
En 6,5X55 eller 308 er helt fint pga. billig trænings ammu.
MVH
Poul Jacobsen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 09-05-03 22:58

On Thu, 8 May 2003 12:14:23 +0200, "JSC" <jsc_dk@hotmail.com> wrote:

<snip>
> [...]
>
>Vil du have en tungere caliber så er 3006 fin, den har typisk en lidt
>fladere kuglebane end 308, og rekylforskellen er sikkert minimal.

Generelt sett vil våpenets tyngde og hvilken stokk som sitter på
våpenet, ha langt større innvirkning på (merkbar) rekyl enn kaliber -
når en snakker om så marginale forskjeller som det er mellom 308 og
30-06. Forskjellen i kulebane er kun av praktisk betydning dersom du
skal skyte bort fluer på over 150 meter. Med korrekt innskytning er
kalibrene likeverdige. En 308 er "best" med 9,7g kule, mens 30-06
gjerne kan utrustes med en 11,7g kule. Derimot kan det, såfremt
våpenet stabiliserer kulen tilfredsstillende, gjerne brukes langt
tyngre kuler i 308 også. Jeg har bl.a ladet en del 13g Lapua Mega i
308, til elg. Den lave kulehastigheten en får med denne ladningen gjør
at kjøttødeleggelsen blir mindre, mens effekten beholdes.

>Jeg bruger faktisk kun min cal 222 i dag, da jeg mener er 308/3006 er for
>grov til råvildt.....

Jeg skal nesten garantere deg at du får finere slakt med en 30-06, med
tunge rundnesede kuler og moderat fart - enn med de vanlige
fabrikkladningene i 222 Rem.

Jeg har skutt en del rådyr med 243w, 308w og 35 Whelen. De desidert
fineste slaktene får jeg med de tyngste premiumkulene i moderat
hastighet fra 243w, eller med 250gn kulene (15g) i 35 whelen.
Sistnevnte gir nesten ikke kjøttødeleggelser.

<snip>
>Jeg har haft udmærket erfaringer med Tasco kikkerter i 1000-1500 kr.
>klassen.

Jeg har hatt utelukkende dårlige erfaringer med billige kikkerter,
deriblant Tasco og Simmons, og har jaktet med jegere som har gått med
bl.a Hakko, Bushnell og lignende merker som har tatt inn vann, fått
løse retikler osv.

Jeg ville ha satset på å kjøpe en brukt kvalitetskikkert, gjerne en
tysk eller østerriksk (Zeiss, Swarowski, Kahles, Doctor,
Schmidt&Bender m.fl) eller Leupold (Amerikansk). Selv har jeg en
Kahles 1,5-6x42 som jeg er meget godt fornøyd med. Denne har jeg hatt
i over 3 sesonger, noe som er en rekord for mine kikkerter, og med
Kahles 40 års garanti, har jeg denne kikkerten i mange år fremover.

I tillegg får du en langt bedre optikk, og en større trygghet (du kan
i større grad stole på at kikkerten ikke skifter treffpunkt om den får
seg en smell).

Fra : J S L

Dato : 01-06-03 15:02

"JSC" wrote>

> Jeg bruger faktisk kun min cal 222 i dag, da jeg mener er 308/3006 er for
> grov til råvildt.....

Hej!

Det er noget pjat at 3006 er for grov til råvildt. Jeg skyder med en 11,7 g
kugle. Den laver et indgangshul på str. med en fingerspids og udgangshullet
er ikke størrer end en tokrone.

Mvh Jaime

Fra : W Bee

Dato : 08-05-03 14:40

Hej Hans
Hvis du er intraseret så har jeg en fuldskæfter Kriko 3oo6 der der er til
salg.
Jeg kan ikke lige huske hvad det er for en men der sedder en 4 x et eller
andet kikkert på

Jeg købte den fordi jeg syntes den var meget pænere og bedre at skyde med
end en karl g.....
Riflen har ikke skudt ret meget da Ambitionerne oversteg penge pungen.
Du skal få den til 7000 kr hvis der ikke er nogen der byder over.
Det er det jeg er blevet budt i en forretning mod køb af andet.
Men da jeg ikke har tid og TID til jegt må jeg afsette den anden steds.
kan evt byttes med kabine båd eller do

Hilsen
Stig@andersen.tdcadsl.dk Horsens

Fra : Tikka

Dato : 08-05-03 21:44

Hej

Jeg kan anbefale Tikka Master 6,5x55 (Se også Jæger bladet)
Med en Tasco Titan kikkert

Jeg har sættet og det er bare perfekt.

Mvh. Tikka

Fra : Michael Frandsen

Dato : 09-05-03 18:32

jeg har en Tikka Master 30.06 med en Tasco Titan 3-9x42 og det har aldrig
svigtet mig

Fra : Buhl

Dato : 10-05-03 16:02

Hej NG
Jeg takker alle for deres gode råd og vejledning. Jeg har netop erhvervet
mig(indsendt ansøgning om våbentilladelse) en Husqvarna 6,5x55 i rigtig pæn
stand. Kikkerten er ikke noget at skrive hjemme om, men den rækker til at
bestå riffelprøven med, og vil blive udskiftet så snart der er penge til
det.

God weekend & tak for vejledning!

Mvh.
Hans Houmøller