.doc pr mail ødelæges på Mac
Fra : Anders Petersen

Dato : 07-05-03 20:57

Jeg ar bejder både på Mac og PC, og har nu flere gange oplevet, at når folk
sender mig fx. .doc-filer, og jeg bruger Mozilla's mailklient på Mac'en som
den første til at hente mailen (IMAP-konto), så optræder filen som
'winmail.dat', hvorefter filen også fremttræder sådan ved en efterfølgende
hentning fra PC.

Hvad kan man gøre ved det? Det virker som om, at hvis Mac'en får fat i
filen, så ødelægges den...

På forhånd tak,

/Anders

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-05-03 21:11

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> [...]
> hentning fra PC.
>
> Hvad kan man gøre ved det? Det virker som om, at hvis Mac'en får fat i

Træk den over StuffIt Expander.

--
Preben Bødker Nielsen . preben AT ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Morten Lind

Dato : 08-05-03 13:34

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Træk den over StuffIt Expander.

Hej Preben - det er fandenmig rart at "se" dig igen))
Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-05-03 21:53

Anders Petersen <anders@nospamgadefejer.dk> writes:
>Hvad kan man gøre ved det? Det virker som om, at hvis Mac'en får fat i
>filen, så ødelægges den...

Det kan også være sket undervejs.
Muligvis kan du forhindre problemet ved at bede pc-brugerne navngive
filerne fornuftigt (ingen mellemrum, punktummer og mærkelige tegn) - det
løste problemet hos os. En mere besværlig - men fungerende - løsning er,
at bede pc-brugerne zippe filerne før de sendes.

Ben

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-05-03 22:23

On Wed, 07 May 2003 22:53:03 +0200, Ben Knudsen wrote:

> [...]
> løste problemet hos os. En mere besværlig - men fungerende - løsning er,
> at bede pc-brugerne zippe filerne før de sendes.

Man kan også bare fortælle dem at de skal lade være med at bruge fucking
rtf i deres mail. Det gør nemlig at Exchange-serveren synes at mailen skal
have et helt bestemt format, der har det med at kun af fungere fornuftigt
når den modtagene postserver også er en Exchange-server, eller at
mailklienten som minimum er en Outlook på en PC.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-05-03 00:37

> Man kan også bare fortælle dem at de skal lade være med at bruge fucking
> rtf i deres mail.

Altså som vedlagte filer, går jeg ud fra, at du mener. Men hvad gør amn
så? Jo, du skriver noget nedenfor (som jeg ikke har indsigt i)

Mit mere overordnede spørgsmål er så: FIndes der dog ikke én (siger og
skriver : èn) tekststandard, som kan anvendes som vedlæg?

Vi diskuterer det herhjemme, for konen er på WIN på arbejdet og
æææælsker sin WordPerfect (whatever version). Jeg er på Mac OS 10.1.5 og
kan som regel 'knække' alle vedlagte tekstfiler, men selvfølgelig
forsvinder noget af den mere fancy ombrydning i f.eks. .doc filer. Men
jeg oplever også ofte problemer fra WINs .doc filer til min Word til Mac
2001 !

Ofte oplever jeg at fremsendte/vedlagte filer af .doc typen skal en tur
gennem MacLinkPlus for at "fixes"

Så mit spørgsmål er enkelt at stille: Kan man da ikke sige til sine
forbindelser, at de skal sende filer frem i ét format .... som så kan
læses uanset platform og OS versionsnummer?

Spørgmålet er måske ikke helt så let at besvare ? Hvem sagde
fællesstandard?

> [...]
> når den modtagene postserver også er en Exchange-server, eller at
> mailklienten som minimum er en Outlook på en PC.

Undskyld, men det forstår jeg ikke meget af. Men jeg er heller ikke
nogen exchange-student

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-05-03 22:28

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> løste problemet hos os. En mere besværlig - men fungerende - løsning er,
> at bede pc-brugerne zippe filerne før de sendes.

Det er nu Microsoft Outlook (altså via Exchange-server), der har en
"feature"*) for at gøre livet lettere mellem Outlook brugere, men som så
gør livet surt for alle andre.

Info og et program, der kan hjælpe:

<http://www.joshjacob.com/macdev/tnef/>

*) Et ægte MS trick som går ud på at bruge et proprietært format til
"rich text" i mail i stedet for HTML eller andet standardiseret.
--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 07-05-03 23:07

On 07/05/03 21:57, in article
Xns9374DF5058DABandersNOSPAMgadefeje@62.243.74.162, "Anders Petersen"
> [...]

> hentning fra PC.
>
> Hvad kan man gøre ved det? Det virker som om, at hvis Mac'en får fat i

Jeg har samme erfaring, men har fundet ud af at det skyldes at word filen på
pc´en er trukket ind i mail feltet, istedet for at blive vedhæftet.

Du kan oftes læse winmail.dat filen via import af filen som unicode tekst i
word. Her vil du også se at filen starter med en masse mail relateret
oplysninger, hvorfor jeg tror at winmail.dat filen er en sammenblanding af
word dokumentet og emailen (netop pga. at dokumentet er trukket ind i email
tekst feltet).

MVH

Tommy

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-05-03 10:14

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:
> [...]
>når den modtagene postserver også er en Exchange-server, eller at
>mailklienten som minimum er en Outlook på en PC.

Hos os var der - på det tidspunkt - ikke blandet nogen exchange server ind
i balladen. Hvilket vel betyder, at MS er så dygtige, at selv deres gratis
mailklient Outlook Express sagtens kan ødelægge en mail uden hjælp udefra.
Men jeg må indrømme, at jeg ikke gik så dybt ind i årsagerne - efter at
have konstateret, at konservativ navngivning afhjalp problemet, lod jeg
afdelingen forstå, at jeg ville lade layouterens lange metal-lineal danse
lystigt over fingrene på enhver der var dum nok til at bruge danske tegn
eller punktummer i et dokumentnavn.
Det hjalp.

Ben

- og sig så ikke, at vold - eller trusler om vold - ikke løser nogen
problemer

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-03 10:34

On Thu, 08 May 2003 11:14:22 +0200, "Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk>
wrote:

>- og sig så ikke, at vold - eller trusler om vold - ikke løser nogen
>problemer

Det kunne jeg så sandelig heller aldrig kunne finde på at sige.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-05-03 11:21

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> writes:
>Det kunne jeg så sandelig heller aldrig kunne finde på at sige.

Det vidste jeg faktisk godt

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-03 19:15

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> Hvad kan man gøre ved det? Det virker som om, at hvis Mac'en får fat i
> filen, så ødelægges den...

Jeg har aldrig haft sådanne problemer. Men jeg bruger også Entourage og
i enkelte tilfælde FirstClass Client.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.