Gymnasie Computere, og adgang til netværk.
Fra : Klaus G.

Dato : 07-05-03 18:31

Hej.

Måske jeg er lidt OT men prøver alligevel.

En jeg kender skal starte på Gym, her i Holstebro. Hvis personen vil på
skolens netværk med en computer(bærbar), så _skal_ computeren købes gennem
skolen. Og da skolen så bliver mellemhandler(de vil jo tjene på det), ja så
stiger prisen omkring 50%. Hvis man køber en bærbar, ved en alm. edb-butik,
så må man ikke tilslutte den til netværket på skolen. Og så har de ikke
adgang til det fælles netværksdrev, internet, printere osv..

Den bærbar man køber af skolen må bruges som var det ens egen, dvs. til
spil, musik, porno, word, internet osv osv osv.. Så der er ingen forskel på
at købe den af skolen, da de ingen begrænsninger sætter på den pågældne
bærbar, eller at købe den ved en alm. edb-butik. Kan det være rigtigt? Det
giver jo noget der ligner monopol, på salg af bærbare computere på en
skole(gymnasie) med flere 100 elever?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Gorst-Rasmussen

Dato : 07-05-03 19:30

Klaus G. skrev:
> [...]
> skolen. Og da skolen så bliver mellemhandler(de vil jo tjene på det), ja

Nu er det ikke særligt almindeligt, at gymnasier driver ågervirksomhed over
for kommende elever. Jeg tror ikke på, at gymnasiet i Holstebro er ude på at
tjene fedt på at sælge PC' er til eleverne. Der er en masse bøvl forbundet
med den sag - ved jeg....

Nå, men jeg vil antage, at det hænger sammen med, at gymnasiet stiller
docking-stationer til rådighed for eleverne. Disse er ikke "all-round"
(endnu) men passer f. eks. til Dell eller Fujitsu-Siemens. - Derfor kan jeg
godt forstå, gymnasiet vil have ensartede PC' er - hvis man vil have adgang
til gratis internet osv.
Naturligvis kan man også få adgang til gymnasiets intranet via en almindelig
stationær PC derhjemmefra.....

Dette var ikke et særligt "juridisk" svar. Men almindelig snusfornuft siger
mig, at gymnasiet godt kan stille bestemte krav, hvis man vil bruge sin
bærbare som "plug- and-play" på selve skolen.-

Vh

Jesper

Fra : Klaus G.

Dato : 07-05-03 20:11

> [...]
at
> tjene fedt på at sælge PC' er til eleverne. Der er en masse bøvl forbundet
Om de er ude på at tjene fedt på at sælge Bærbar PC'ere det ved jeg ikke,
men synes det lugter, når man ikke må bruge sin egen bærbar PC.

> [...]
jeg
> godt forstå, gymnasiet vil have ensartede PC' er - hvis man vil have
"Docking-Stationer", hvad er det? Ang. at have ensartede PC'ere, så kan jeg
ikke se problemet i at have andet hardware, når bare LAN forbindelsen er sat
rigtigt om med protocoller, IP, DNS, Gateway osv..

> Naturligvis kan man også få adgang til gymnasiets intranet via en
almindelig
> stationær PC derhjemmefra.....
Hvis man invistere i et modem ja. Desuden er det slet ikke brugbart når man
sidder på skolen jo. Og skolen har slet ikke computere nok til at
tilfredsstille behovet i skoletiden.

> [...]
> mig, at gymnasiet godt kan stille bestemte krav, hvis man vil bruge sin
> bærbare som "plug- and-play" på selve skolen.-
Jeg kan udemærket godt forstå at en systemadministrator sætter krav for hvad
der må, og ikke må, tilkobles hans LAN. Men at de så siger, at kun de Bærbar
PC'ere som skolen sælger, må bruges til LAN. Det står jeg uforstående
overfor. De bruger jo ikke samme model hvert år. Så i praksis er der mindst
3forskellige bærbar computere, da der er 3 årgange.

Man kan sammenligne det lidt med at jeg har lavet et produkt som de fleste
mennesker bruger hver dag. Lad os sige dette kunne være en motorvej til kbh
fra resten af sjælland. Hvis folk vil køre på den vej, så _skal_ de købe de
biler som kommer fra min fabrik. Også selv om mine biler koster 50% mere.

Til sidst vil jeg lige sige, at det godt kan være mig som er galt på den,
men synes bare det lyder så urimligt. Ikke alle studerende som har råd til
en ny bærbar til 14-15k. Den bærbar skal ikke kunne ret meget andet end at
køre Internet Explorer, og så office pakken. Hvilket ikke kommer til at
koste mere end 3-4k, at købe brugt. Eller man kan bruge den man har i
forvejen.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-05-03 20:26

Klaus G. wrote:
> "Docking-Stationer", hvad er det? Ang. at have ensartede PC'ere, så kan jeg
> ikke se problemet i at have andet hardware, når bare LAN forbindelsen er sat
> rigtigt om med protocoller, IP, DNS, Gateway osv..

Og hvem skal så sørge for det? Det er da tænkeligt der følge noget
support med i købet, hvorfor spørger du ikke bare gymnasiet hvordan det
hænger sammen i stedet for at komme med en masse spekulationer.

Mvh

Bruno

Fra : Klaus G.

Dato : 07-05-03 20:34

> Og hvem skal så sørge for det? Det er da tænkeligt der følge noget
> support med i købet, hvorfor spørger du ikke bare gymnasiet hvordan det
> hænger sammen i stedet for at komme med en masse spekulationer.

Den Bærbar som købes er opsat fra man køber den, ja. Men derefter er man
selv herre over den. Dvs. man ikke skal regne med at en EDB sagkyndig vil
komme springene hver gang lille Lone har klokket i Netværksopsætningen.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Gorst-Rasmussen

Dato : 07-05-03 20:31

> [...]
> køre Internet Explorer, og så office pakken. Hvilket ikke kommer til at
> koste mere end 3-4k, at købe brugt. Eller man kan bruge den man har i

Skolen stiller naturligvis også almindelig PC til rådighed for eleverne, vil
jeg tro. Egentlig synes jeg, det er flot, at man overhovedet "gider" have
besværet med at elever kan transportere deres PC mellem hjem og skole og så
blot koble direkte op på et stort og kompliceret netværk.
Det er vel ikke et krav for at gå på Holstebro Gymnasium, at man har en
bærbar PC - med mindre man altså har tilmeldt sig en særlig PC-klasse. Det
er helt sikkert en ekstra service, der tilbydes. Som teknikken er på
PC-området i dag er det ikke "ulovligt" eller urimeligt at stille særlige
krav til det grej, man forlanger brugerne skal bruge. Gymnasieelever kan
forårsage uoprettelige skader på et netværk - og på et gymnasiums omdømme!

For at blive i dit billede med motorvejen: Du må godt køre på den, men det
skal være i en bil, der kan godkendes af Statens Bilinspektion. Man kan vel
bare vælge IKKE at købe en bærbar på gymnasiet. Mon ikke man kan bestå sin
studentereksamen alligevel??

Vh

Jesper

Fra : Klaus G.

Dato : 07-05-03 20:41

> [...]

> krav til det grej, man forlanger brugerne skal bruge. Gymnasieelever kan
> forårsage uoprettelige skader på et netværk - og på et gymnasiums
Som jeg har skrevet tidligere, så har Holstebro Gym langt fra computere nok
til at tilfredsstille behovet. Derfor ser jeg et problem i at de "udnytter"
denne mangel, ved at tjene penge.

Kan godt være det er kompliseret, men ikke for brugeren vil jeg mene. Det
hele er jo sat op, man skal bare logge ind, samt have ændre sin IP, dns,
gateway osv. fra det man bruger hjemme.

Ang. at man kan forsage uoprettelige skader, hvorfor er man ikke i stand til
det på den bærbar man har købt af skolen? Format C: og man har en maskine
som var den købt i bilka.

> [...]
vel
> bare vælge IKKE at købe en bærbar på gymnasiet. Mon ikke man kan bestå sin

True med motorvejen, men hvis vi skal overføre det til en Bærbar, så er det
jo et spørgsmål om at have en maskine med samme opsætning som dem man køber,
hvilket ikke er noget problem, da samtlige protocoller er indbygget i
windows, eller kan hentes gratis.

Jo man kan "nemt" gennemføre. Men hva nu hvis man er van til at skrive på
PC? Hvis man er van til at have alle sine notater samlet ét sted, nemlig sin
PC, osv osv osv.. Ikke noget man bare lige sådan omstiller sig fra. Jeg kan
personligt stige betydeligt i karakter hvis jeg skriver på en Computer, frem
for at skulle skrive en danskstil i hånden. Bare et eksempel.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Gorst-Rasmussen

Dato : 07-05-03 21:02

> for at skulle skrive en danskstil i hånden. Bare et eksempel.

-"En jeg kender skal starte på Gym, her i Holstebro"

Jeg synes, din "bekendte" skal forelægge sine frustrationer over alle de
mange urimeligheder på Holstebro Gymnasium for amtsrådet, der jo råder over
uanede ressourcer til at imødekomme forkælede gymnasiasters behov for at
fræse omkring på gratis internet.

Ellers kan han jo true Holstebro Gymnasium med at gå i lære hos en bager
eller en smed i stedet for at beære institutionen med sit fremmøde.

Slut herfra

Vh

Jesper

Fra : Klaus G.

Dato : 07-05-03 22:06

> [...]
> Ellers kan han jo true Holstebro Gymnasium med at gå i lære hos en bager
> eller en smed i stedet for at beære institutionen med sit fremmøde.
Altid godt med et svar som man kan bruge til noget? Og ikke folks meninger
om forkælede unge i det 21. århundrede...

> Slut herfra
Tak...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Rasmus

Dato : 08-05-03 11:10

"Gorst-Rasmussen" <igr@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ellers kan han jo true Holstebro Gymnasium med at gå i lære hos en bager
> eller en smed i stedet for at beære institutionen med sit fremmøde.

Fuck en omgang bræk at lukke ud...., hvis du ikke har noget fornuftig at
bidrage med, så lad vær´!

....jævnfør det du skrev i et tidligere indlæg i denne tråd er det ikke noget
problem for skolen at elever kommer med deres egen bærbare, så længe de
logger på et domæne kan sysadmin sætte begrænsningerne

mvh
Rasmus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-03 21:22

Gorst-Rasmussen skrev:

>jeg tro. Egentlig synes jeg, det er flot, at man overhovedet "gider" have
>besværet med at elever kan transportere deres PC mellem hjem og skole og så
>blot koble direkte op på et stort og kompliceret netværk.

Hvilket besvær? Skolen skal ikke foretage sig en snus i den
anledning. På min datamatikerskole kan man slæbe bærbare med og
sætte til et netstik alt det man gider. Hvis det ikke virker -
ja, så virker det ikke.

--
Bertel

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 07-05-03 21:53

On Wed, 07 May 2003 22:21:50 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>anledning. På min datamatikerskole kan man slæbe bærbare med og
>sætte til et netstik alt det man gider. Hvis det ikke virker -

På min skole skal man så bruge et trådløst netkort for at komme på
nettet på den "rigtige" måde. Man kan så vælge at leje et af skolen
eller købe et selv. Lejer man det af skolen følger der noget opsætnings
hjælp med. Mens at man så selv skal rodde med det netkort man selv
køber.

Men bortset fra det der hjælper de med generelle netværksting såsom at
tilføje printere eller netvæksdrev på min skole uanset om man lejer
eller selv har købt netværkskortet.
Flemming Jacobsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-05-03 06:13

Klaus G. wrote:

> "Docking-Stationer", hvad er det?

En ret vigtig ting i denne sammenhæng.

Hvis skolen baserer sig på docking-stationer (hvilket jeg synes er lidt
et spøjst valg, men det er nok bedre at diskutere i en teknikgruppe),
er det ikke bare et spørgsmål om at sætte LAN rigtigt op.

En docking station er en holder, hvori man kan placere en bærbar. Når
den bærbare placeres i holderen, kobles den derved til strømforsyning,
netværk, skærm, tastatur, mus og hvad man nu kan finde på. Som Jesper
er inde på, betyder brugen af docking-stationer at der kun kan
tilsluttes bestemte computere. Det er ikke et software spørgsmål, men
derimod en spørgsmål om rent fysisk at få den bærbares størrelse og
placering af stik til at passe ned i holderen.

Det virker lidt underligt at skolen kræver køb gennem dem, i stedet for
at angive hvilke modeller af bærbare, der er kompatible med deres
docking-stationer. Men det var jo også mere eller mindre dit
oprindelige spørgsmål.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 08-05-03 14:59

> [...]
> derimod en spørgsmål om rent fysisk at få den bærbares størrelse og
> placering af stik til at passe ned i holderen.

Så kan jeg hilse at sige, at de ikke har sådanne stationer, men bare nogle
edb-lokaler, samt ekstra netstik i disse.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : David T. Metz

Dato : 08-05-03 10:51

Klaus G. skriblede:
> [...]
> købes gennem skolen. Og da skolen så bliver mellemhandler(de vil jo
> tjene på det), ja så stiger prisen omkring 50%.

Er du sikker på det? Kan det ikke fx være sådan at skolen har entreret med
en netværksleverandør, der fx. har opsat et netværk til gengæld for at have
monopol på levering af maskiner til opkobling?

Jeg mener nemlig at der er meget strenge regler for hvilken type
"indtægtsdækket virksomhed" en offentlig institution må drive og jeg kan
ikke forestille mig at salg af pc'er er en af dem - slet ikke med
monopolstatus. Jeg har dog ikke detaljeret kendskab til reglerne.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-05-03 18:03

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote:

>Jeg mener nemlig at der er meget strenge regler for hvilken type
>"indtægtsdækket virksomhed" en offentlig institution må drive og jeg kan
>ikke forestille mig at salg af pc'er er en af dem

Nu er det jo ikke sikkert, at skolen tjener paa salget. Den er
muligvis bare en daarligere indkoeber, end den studerende ville
vaere.

Til de, der synes, at det er rimeligt, at skolen for at beskytte
sig stiller krav til den baerbare:
Det kan der vaere meget fornuft i, men et saadant krav boer
foerst og fremmest dreje sig om programmel og konfiguration, og
her har de studerende jo netop ingen begraensninger.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : pg

Dato : 15-05-03 07:34

Svar inline

> En jeg kender skal starte på Gym, her i Holstebro. Hvis personen vil på
> skolens netværk med en computer(bærbar), så _skal_ computeren købes gennem
> skolen.

Dette er ikke korrekt. Elever må gerne tilslutte deres private bærbar. Det
kræver dog at Norton Antirus kører på maskinen.
Et program skolen tilbyder gratis, og som skolen hjælper med at installere.

>Og da skolen så bliver mellemhandler(de vil jo tjene på det), ja så
> stiger prisen omkring 50%.

Dokumentation for at skolen tjener på det ?
Skolen indhenter tilbud på en konfiguration af en bærbar ved en leverandør.
Prisen er mig bekendt lavere end ved normal handel som privatperson.

>Hvis man køber en bærbar, ved en alm. edb-butik,
> så må man ikke tilslutte den til netværket på skolen. Og så har de ikke
> adgang til det fælles netværksdrev, internet, printere osv..

Ikke korrekt. En elev med privat bærbar har adgang til alle skolens
ressourcer.

Mvh Preben Graversen
Ansat i IT-supporten Ringkøbing AMT

Fra : David T. Metz

Dato : 15-05-03 09:01

pg skriblede:

> Ikke korrekt. En elev med privat bærbar har adgang til alle skolens
> ressourcer.
>
> Mvh Preben Graversen
> Ansat i IT-supporten Ringkøbing AMT

Tak for den afklaring!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-05-03 09:08

In article <b9vcd4$kns$2@news.net.uni-c.dk>, pg wrote:
> [...]
> kræver dog at Norton Antirus kører på maskinen.
> Et program skolen tilbyder gratis, og som skolen hjælper med at installere.

fint nok, men hvad med de elever der ikke bruger en pc ?

JonB

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 15-05-03 18:55

Det

> fint nok, men hvad med de elever der ikke bruger en pc ?

Ja hvad med dem? De må jo så bare sejle deres egen sø... FUT til en anden
gruppe hvis du vil diskutere disse elever. Jeg syntes ikke diskussionen om
"de andre elever, der ikke bruger en pc" hører hjemme her...

Endvidere er der flere andre ting i denne tråd, jeg ikke mener har noget med
jura at gøre.

Jeg tror derfor at i er off-topic. Jeg personligt syntes ihvertfald ikke der
er noget jura tilbage i tråden. Og nu hvor Preben Graversen f.eks. har
afklaret og påpeget at der er flere ting der overhovedet ikke passer sammen
smuldrer grundlaget for diskussion af emnet. Jeg syntes diskussionen hører
til i dk.snak.off-topic, dk.politik eller tilsvarende. Der er ihvertfald
ikke noget jura i den (medmindre en eller anden nu begynder at spørge om
lovgrundlaget for salg af computere på offentlige institutioner, etc,
LOL)... Eller tilsvarende, hvad jeg ikke umiddelbart kunne forestille mig

Mvh.
Martin Jørgensen.