Optagelse af telefonsamtale
Fra : Michael Hempel-Jørge~

Dato : 07-05-03 10:14

Hej,

i forbindelse med nogle telefoninterviews kunne det være optimalt hvis jeg
havde mulighed for at optage samtalen. Jeg tænkte om jeg kunne udnytte at
min iBook (hvid dual USB 500MHz) har indbygget modem og mikrofon? Lige nu
kører den Mac OS X 10.1.x.

Er der nogen der kender nogle mulige løsninger til problemet?

mvh
Michael

Fra : Tom Dissing

Dato : 07-05-03 10:57

Brug en lille mikrofon, og placer den der hvor dit øre er..
Det er den letteste måde, og giver som regel det bedste resultat..
Hvis du både skal bruge hvad der bliver sagt I telefonmikrofonen og
telefonhøjtaleren.. Bruger du blot to mikrofoner..
Tom

Hvis du overvejer selv at lodde I ledningerne etc..vil du finde ud af at der
er noget "mærkeligt" strøm I en telefon, hvorfor det som regel giver et
underligt resultat..
En anden måde kunne være at sætte medhør på og så ellers optage den vej
rundt..

Software..
Brug Spark lite fra TC works ( gratis..)
http://www.tcworks.de/home/content/en/Welcome/render_top

On 07/05/03 11:13, in article
Xns937471DFDAF54hempelmibaaucdk@192.168.38.195, "Michael Hempel-Jørgensen"

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-05-03 11:14

"Michael Hempel-J¯rgensen" <hempel@miba.auc.dk> writes:
>Er der nogen der kender nogle mulige løsninger til problemet?

Hos f.eks. brinck elektronik (www.brinck.dk) kandu købe en dims, som
kobles på telefonledningen og som kan levere et almindeligt lydsignal ud.
Desværre kan du ikke sluttet den direkte til din iBook, da den ikke har
lydindgang - du skal rundt om f.eks. en iMic til 500,- og det har du måske
ikke lyst til.
Alternativt kan du jo prøve at bruge en telefon med medhør og optage
direkte fra den indbyggede mikrofon. Brug Spark (som Tom foreslår) til at
optage lyden.

Mvh Ben

Fra : Michael Hempel-Jørge~

Dato : 07-05-03 14:29

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote in

> [...]
> Alternativt kan du jo prøve at bruge en telefon med medhør og optage
> direkte fra den indbyggede mikrofon. Brug Spark (som Tom foreslår) til

Jeg har overvejet de forslag I er kommet med, men jeg tænkte om man kunne
udnytte at iBook'en har indbygget modem og undgå at skulle bruge en
telefon. Det jeg forestiller mig er at man bruger iBook'en som telefon med
den indbyggede modem, højttaler og mikrofon, og at man så samtidigt kan
optage lyden fra både mikrofonen og modemet (dvs mig og personen i den
anden ende). Hvis dette kan lade sig gøre vil det nok give den bedste
kvalitet og så undgår man at skulle have extra hardware (bla. en telefon
med medhør som jeg ikke har).

Jeg har også to PC'er som begge har lyd ind/ud men ingen modem så jeg kan
evt godt bruge dims'en du nævner fra brinck, men hvis jeg kan undgå at købe
HW er det et hit

> Mvh Ben

Ellers tak for foreslagene.

mvh
Michael

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 07-05-03 15:02

"Michael Hempel-Jørgensen" <hempel@miba.auc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har også to PC'er som begge har lyd ind/ud men ingen modem så jeg kan
> evt godt bruge dims'en du nævner fra brinck, men hvis jeg kan undgå at

Hej Michael,
Havde du f.eks. haft en lidt ældre mac kunne Audiocorder fra BlackCat
Systems have været en mulighed. Men i omtalen af Audiocorder står der
udtrykkeligt at det ikke virker med en iBook.

"Finally, Audiocorder works as a telephone call recorder under MacOS9! Using
just your internal modem, you can record telephone conversations. This
should work with many internal modems, but be sure to test it out on yours.
It doesn't work on all Mac models, and only works under MacOS 9. (Be sure to
check with your local regulations regarding recording such calls) Note, this
will not work on iBooks and Cubes, as these models do not have analog sound
input capabilities. Nor does this work under MacOSX, due to limitations of
OSX beyond our control - for some reason Apple doesn't route modem audio to
sound input under OSX."

Læs mere om Audiocorder her:
http://www.blackcatsystems.com/software/audiocorder.html

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-05-03 01:18

> Hvis dette kan lade sig gøre vil det nok give den bedste
> kvalitet og så undgår man at skulle have extra hardware (bla. en telefon
> med medhør som jeg ikke har).

Jeg har den omtalte dims, og du må gerne låne den og eksperimentere.
Lydkvaliteten i telefonen er så ringe, at det ikke er vigtigt på hvad
du optager. Vigtigere er det at undgå støj og her er dimsen stærk. Den
har phono stik.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Michael Hempel-Jørge~

Dato : 11-05-03 09:36

Mikael Kern <"øvspampost"@kern.dk> wrote in news:3EBD96C2.96301EB3@kern.dk:

> [...]
> Lydkvaliteten i telefonen er så ringe, at det ikke er vigtigt på hvad
> du optager. Vigtigere er det at undgå støj og her er dimsen stærk. Den

Vi låner en telefon med medhør så problemet er løst (her i Aalborg), men
tak for tilbuddet.

> mvh Mikael Kern

mvh
Michael

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-05-03 15:08

> [...]
>anden ende). Hvis dette kan lade sig gøre vil det nok give den bedste
>kvalitet og så undgår man at skulle have extra hardware (bla. en telefon

Det tror jeg ikke du skal regne med.

>Jeg har også to PC'er som begge har lyd ind/ud men ingen modem så jeg kan
>evt godt bruge dims'en du nævner fra brinck, men hvis jeg kan undgå at
>købe
>HW er det et hit

Dimsen fra brinck er ikke dyr. Jeg mener, den koster ca. en
hundrekroneseddel og de penge er godt givet ud i forhold til andre
løsninger. Den er nemt at bruge og virker altid.

Ben

Fra : Bitbucket

Dato : 07-05-03 17:30

> [...]

> kører den Mac OS X 10.1.x.
>
> Er der nogen der kender nogle mulige løsninger til problemet?

Du skal enten forbinde en USB mikrofonkonverter med telefonen på
medhør/telefonsvarestikket eller du kan tappe lyden fra telefonen
elektronisk med en drosselspole.
global village idiots. - Paul Ginsparg.