Campingpas mm. - Jeg er forviret....
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-05-03 09:04

Hejsa

Ja, nu skal vi så med telt sydpå for første gang. Turen går til Italien, men
hvad skal men have med af forskellige kort og beviser?

1. Campingpas? Skal man have sådan et, og hvad bruger man det til? Kan man
bruge et skandinavisk campingpas, eller skal det være det der internationale
til omkring en 300,- inkl. medlemskab af en eller anden organisation?

2. Skal man have et DK-mærke på bilen (syntes jeg at man skulle en gang)?

3. Og så har jeg hørt noget om at man skal have et eller andet kort for at
køre igennem Østrig. Hvad er det, og hvor køber man det?

4. Er der andet, man skal huske, ud over grønt/rødt-kort?

mvh Frank

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-05-03 09:42

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3eb8bd41$0$260$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
internationale
> til omkring en 300,- inkl. medlemskab af en eller anden organisation?

Er normalt ikke nødvendig uden for scandinavien.

> 2. Skal man have et DK-mærke på bilen (syntes jeg at man skulle en gang)?

Ja altid uden for DK

> 3. Og så har jeg hørt noget om at man skal have et eller andet kort for at
> køre igennem Østrig. Hvad er det, og hvor køber man det?

Det hedder vignette, og kan købes på tankstationer lige inden man kører ind
i Østrig og også på de første tankstationer i Østrig.

> 4. Er der andet, man skal huske, ud over grønt/rødt-kort?

Kører kort, pas og registrerings attest.

Hilsen Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-05-03 09:44

Frank K. Jensen wrote:

> 1. Campingpas? Skal man have sådan et, og hvad bruger man det til?

Det bør man have - om ikke andet, så kræves det her i landet.

Sydpå vil du ofte opleve at det ikke kræves - til gengæld vil du ofte blive
afkrævet dit rejsepas! Det vil jeg ikke aflevere da det vil kunne give store
besværligheder hvis det forsvinder.

En fotokopi af passets relevante sider samt et campingpas vil kunne klare
det. Samtidig er der ofte rabat på overnatningspriserne hvis du har et
campingpas.

> Kan man bruge et skandinavisk campingpas, eller skal det være det der
> internationale til omkring en 300,- inkl. medlemskab af en eller
> anden organisation?

Spring du blot det dyre internationale over og brug det skandinaviske
SCC-pas. Bestil det via nettet (gratis) og køb (Kr. 80) årsmærke på en dansk
campingplads Det er vist den billigste løsning. Se mere om det her:

http://www.campingstuff.dk/cs/cardscan.php

> 2. Skal man have et DK-mærke på bilen (syntes jeg at man skulle en
> gang)?

Ja. det skal du. Nogle gange kan man opleve tysk grænsepoliti opkræve
tilskud til kaffekassen hvis det mangler.

> 3. Og så har jeg hørt noget om at man skal have et eller andet kort
> for at køre igennem Østrig. Hvad er det, og hvor køber man det?

Det du har hørt om kaldes en vignette. Det kræves for at køre på de
østrigske motorveje. Det kan købes på alle tankstationerne ved grænsen til
Østrig. I forhold til dine rejseplaner skal du være opmærksom på hvad der
bedst kan betale sig - de findes med forskellige gyldighedsperioder.

Men du kan også køre gennem Østrig uden at komme på motorvej og dermed få
både en større oplevelse og spare lidt. Jeg bruger gerne A7 gennem Tyskland
til grænseovergangen ved Füssen og via Fernpass, Imst, Landeck og over
Rechenpass til Italien. Den rute er absolut en oplevelse værd og hvis der
kræves overnatning vil jeg foreslå en eller to på
http://www.aktiv-camping.at/ der ligger ideelt i forhold til den rute og
ideelt til et par dages udforskning af Tirol, Kaunertal og mange andre ting.
Derfra er det også let at klare et besøg i det toldfri Samnaun.

> 4. Er der andet, man skal huske, ud over grønt/rødt-kort?

Vel egentlig ikke, ud over hvad man altid har med på langturene

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 07-05-03 18:57

> [...]
> Hejsa
>
> Ja, nu skal vi så med telt sydpå for første gang. Turen går til Italien,

glæd dig det bliver herligt !!

> [...]
internationale
> til omkring en 300,- inkl. medlemskab af en eller anden organisation?

Køb CCI Pas uden medlemskab evt. hos dit turisburo - så er du sikker!

> 2. Skal man have et DK-mærke på bilen (syntes jeg at man skulle en gang)?

Ja ... og uden reklame på

> 3. Og så har jeg hørt noget om at man skal have et eller andet kort for at
> køre igennem Østrig. Hvad er det, og hvor køber man det?

2 muligheder ....... Hos FDM og den første tankstation efter grænsen i
Østrig - køb det ikke i Tyskland her svinger priserne. Jeg har altid købt
det hos FDM eller ved grænsen her har Østrigs ÖSAG et lille kontor se også
www.vignettenverkauf.at/Start.htm

> 4. Er der andet, man skal huske, ud over grønt/rødt-kort?

Pas, VISA, konen, registreringsattest, gult sygesikring
- Ja og så husk selv om der står "tissemænd" på ALLE Raststätte i Tyskland -
og de står så du ikke kan undgå og se de gerne vil "tikke" penge fra dag -
ja så er du IKKE forpligtiget til at give Dem noget - men de er der alle
steder hele tiden selv midt om natten.

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-05-03 20:05

T. Hartung wrote:

> 2 muligheder ....... Hos FDM og den første tankstation efter grænsen i
> Østrig - køb det ikke i Tyskland her svinger priserne.

Den påtrykte pris er den samme alle steder - men der kan selvfølgelig være
gebyrer.

Jeg ville vælge en rute gennem Østrig uden vignettepligt.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Gismo

Dato : 07-05-03 21:10

Carsten Stage wrote:

> Jeg ville vælge en rute gennem Østrig uden vignettepligt.
>
> Med venlig hilsen,
>
> Carsten Stage

Den rute du beskriver, har du tidliger beskrevet med rute nr.
(indlæg fra 15.08.02 Gennem Østrig uden vignette)
Fra A7 stopper og til man igen er på motorvej i Italien hvor
mange km. er den rute?

Og er det korrekt forstået, at man skal holde sig fra motorvejen
uden om Landeck for at undgå vignetten?

På den måde du beskiver et det i indlæg løser jeg det som om at
man kommer ad B171 og skal finde B 180 inde i Landeck by?

Gismo.

Fra : T. Hartung

Dato : 07-05-03 22:06

"Gismo" <baatnakkedummy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og er det korrekt forstået, at man skal holde sig fra motorvejen
>for at undgå vignetten?

Der står i dag i sidste nr. af DCU-bladet at Østrisk politi er meget strikse
med et evt. manglende vignette -
Erstatningsbøde ? 120 der skal betales straks - kan man ikke det er bøden
fra ?400 -? 4000 når man kommer hjem . Højeste bøde til dato ?2.200 - så de
ca. ?8 for 10 dage er nok værd at ofre hvis man vil køre 100 km/t med CV

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-05-03 08:42

T. Hartung wrote:

> Der står i dag i sidste nr. af DCU-bladet at Østrisk politi er meget
> strikse med et evt. manglende vignette -

Det er for en gangs skyld en helt rigtig oplysning...

> ... så de ca. ?8 for 10 dage er nok værd at ofre hvis man vil
> køre 100 km/t med CV

Jo da - men min erfaring med de østrigske hovedveje er at hastigheden ofte
er tæt på de 100 alligevel. Endelig er det synd at haste gennem Østrig.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-05-03 08:39

Gismo wrote:

> Den rute du beskriver, har du tidliger beskrevet med rute nr.
> (indlæg fra 15.08.02 Gennem Østrig uden vignette)
> Fra A7 stopper og til man igen er på motorvej i Italien hvor
> mange km. er den rute?

Det er ifølge min ruteplanner cirka 240 km. fra A7 ved Füssen til A22 ved
Bolzano

> Og er det korrekt forstået, at man skal holde sig fra motorvejen
> uden om Landeck for at undgå vignetten?

Jeps...

> På den måde du beskiver et det i indlæg løser jeg det som om at
> man kommer ad B171 og skal finde B 180 inde i Landeck by?

Rigtigt... Og det var ikke svært. Det var halvmørkt og småregn da vi kørte
turen.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jan Viegand

Dato : 08-05-03 06:37

> 4. Er der andet, man skal huske, ud over grønt/rødt-kort?

Registreringsattest for bilen i original.

Jan

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 08-05-03 08:50

> [...]
> køre igennem Østrig. Hvad er det, og hvor køber man det?
>
> 4. Er der andet, man skal huske, ud over grønt/rødt-kort?

Jeg siger tak for de mange svar. Jeg er dog stadig i tvivl, om det er et
krav, at man har et campingpas, og om man kan klare sig med det
skandinaviske, men det afhænger jo sikkert af pladsen. Vi ender nok med at
købe det internationale bare for at være sikker.

Igen tak for svarene,
mvh Frank

Fra : Gismo

Dato : 07-05-03 23:33

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> skandinaviske, men det afhænger jo sikkert af pladsen. Vi ender nok
> med at købe det internationale bare for at være sikker.

Du skal ikke regne med at det er en garanti for at det er legitimation nok,
i Italien, tag en kopi af relevante sider i det rødbede farvede pas.

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-05-03 16:46

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> skandinaviske, men det afhænger jo sikkert af pladsen. Vi ender nok
> med at købe det internationale bare for at være sikker.

Det skandinaviske - Camping Card Skandinavia - var det eneste Hans Duggen
havde med på lang tur til Spanien, Frankrig og Tyskland i vinter. Alle
steder var det nok, som beskrevet på den side du fik link til i mit første
indlæg.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 08-05-03 17:27

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde med på lang tur til Spanien, Frankrig og Tyskland i vinter. Alle
> steder var det nok, som beskrevet på den side du fik link til i mit første

Ja, jeg har læst den. Hmmm, så kan det ske at vi bare prøver det.

mvh Frank