ide omkring Kattelov
Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 08:08

For et par dage siden sendte jeg en mails til de involverede parter hvor jeg
takkede dem for endelig
at tage katten seriøst og hvor jeg skrev hvad jeg kunne
tænke mig i sådan en lov.

*At alle fritløbende katte skulle være neutraliserede og
øremærkede. At det blev gjort til lov at killinger skal
være hos deres mor til de er 12 uger.*

Om de tager notits af det, kan man jo ikke vide, men
det er ihvertfald værd at prøve.

Jeg sendte det til følgende.
justitsministeren jm@jm.dk
dansk folkeparti dfchhh@ft.dk
kattens værn kv@kattens-vaern.dk
dyrenes beskyttelse db@dyrenes-beskyttelse.dk

I skal være velkomne til at "stjæle" ideen.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Some people have lives, others have cats.

Fra : Jynis

Dato : 07-05-03 09:07

">
> *At alle fritløbende katte skulle være neutraliserede og
> øremærkede. >
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***

Det vil altså sige at en kat der er givet så naturligt liv som det
overhovedet kan lade sig gøre ikke må få killinger. Det er jeg ikke enig med
dig i .
Det er noget skit for kattene at det kun er avlere med indekatte der må
yngle.
Øremærkning er en rigtig god ting. Så kan man gå tilbage med de katte der
bare bliver sat af. Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Jytte

Dato : 07-05-03 08:52

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> yngle.
> Øremærkning er en rigtig god ting. Så kan man gå tilbage med de katte der

Katten er jo et husdyr, der er jo heller ikke andre husdyr der formerer sig
frit.
I nogle lande er der forvildede hunde der lever en kummerlig tilværelse, som
de forvildede katte gør hos os.
Ja, kattekillinger skal kun komme til verden hos ansvarsbevidste opdrættere,
det gælder også huskatte, der som navnet siger er et husdyr.
Der findes jo rigtige vilde katte i nogen lande, men ikke i Danmark.

Hilsen
Jytte

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 09:54

Jytte skrev
> Det vil altså sige at en kat der er givet så naturligt liv som det
overhovedet kan lade sig gøre ikke må få killinger. Det er jeg ikke enig med
dig i .>

Det er din fortolkning, det kunne også betyde at når man
har fertile katte, så prøver man at have lidt kontrol med dem, beskytter mod
sygdom og ikke planlagt drægtighed
ved at holde dem i løbegårde. Så vidt jeg husker er de
mest Felv / Fiv plagede områder i DK, de områder hvor
flest katte render frit, fertile og uvaccinerede. Vores verden er nu engang
ikke indrettet til den såkaldte "naturlige" måde at holde katte på.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 07-05-03 14:55

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3eb8c9c7$0$96906$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

.. Vores verden er nu engang
> ikke indrettet til den såkaldte "naturlige" måde at holde katte på.

Nu bliver jeg altså nysgerrig.. - fordi det ovenstående er et generelt
argument for at katte skal holdes "indespæret" - går ud fra at du med Vores
verden - mener DK ? - i så tilfælde vil jeg spørge ikke bare dig, men
generelt.. - Hvad skade er det, at der lever løse katte ? - fordi
umiddelbart for mig virker det da som om, at kattene har fundet ud af at
trives under de danske forhold som "vildkatte" :) - selvom jeg måske nok
ikke synes problemet med så mange vildkatte.. er så stort som nogle gør
det.. - godt nok bor jeg pt i en storby.. men har da boet i en landsby.. og
der var der altså ikke katte over det hele :)

katja

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 15:42

Katja skrev
<- går ud fra at du med Vores
verden - mener DK ? - >

Ja nu er det jo her vi bor *GG* men det gælder såmænd
også for alle de andre højt industrialiserede tæt beboede
lande. I det ideelle samfund *for katte* ville der være
plads til at hver fertil kat kunne have sit eget revir, størrelse af revir
ville være afhængig af fødemængden,
den mulighed er der ikke som vores samfund ser ud,
forestil dig en kat hvis revir er delt op af helsingørmotor-
vejen, hvor længe tror du at den ville overleve ?? den
tætte kattebefolkning betyder også en meget større grad
af sygdomsrisiko, Felv og Fiv bl.a.

<- selvom jeg måske nok
ikke synes problemet med så mange vildkatte.. er så stort som nogle gør det.

Hmm så kan jeg kun foreslå dig at besøge forskellige
internater i løbet af sommeren, flere hundrede katte
bliver aflivet hver sommer.
Sidste år *kun* på Bornholm blev der indfanget 862
herreløse katte, ca. 200 af dem blev formidlet ud i nye hjem, resten blev
aflivet, de var i for dårlig stand, og det
er *kun* DB's tal, det er ca 450 "overskudskatte" bare på Bornholm, men hva'
fanden, det er jo heller ikke ret mange..................vel ??

Fra : KatjaStrofen

Dato : 07-05-03 16:57

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3eb91b40$0$96899$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> forestil dig en kat hvis revir er delt op af helsingørmotor-
> vejen, hvor længe tror du at den ville overleve ??

Det er selvfølgelig rigtigt nok, men det ideele samfund for katte er jo
heller ikke, at de bliver hegnet inde - og holdt i små? bure . dvs 3x3 meter
eller hvor store diverse løbegårde er..

Livet for vilde dyr, er jo aldrig en dans på roser... de kæmper alle for at
overleve... mange i frygt for at blive mad, andre for at finde mad osv....

Menneskers levealder vil da sikkert også blive sat op.. hvis man lukkede dem
inde i et form for reservat, hvor man fjernede alle farer, og pudsede og
plejede om dem .. mens man sørgede for de fik den rigtige kost og motion
[medmindre de selvfølgelig ville slå hinanden ihjel i frustration.. sådan i
ren bigbrother stil *GG*]

> [...]
hva'
> fanden, det er jo heller ikke ret mange..................vel ??

Umiddelbart jow! - hehe - jeg havde ikke tjekket tal.. men klart det er da
mange katte..

katja

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 17:44

Katja skrev
<Det er selvfølgelig rigtigt nok, men det ideele samfund for katte er jo
heller ikke, at de bliver hegnet inde - og holdt i små? bure >

Næh..........men jeg tror at vi løber ind i større problemer
hvis vi "prøver" at stoppe udviklingen for at der kan
blive "plads" til kattene, kan du forøvrigt nævne 5 ting
i vores verden (DK) der er ideelle, det behøver ikke
nødvendigvis at være omkring katte

<- og holdt i små? bure . dvs 3x3 meter eller hvor store diverse løbegårde
er..>

ja nu er det jo sådan at alle jeg kender der har løbegårde,
der har kattene fri adgang til både løbegård og hjemmet,
det er jo ikke sådan at de *kun* er i løbegård, udover
det, gør langt de fleste meget ud af at indrette hjemmet
så det også tilgodeser kattenes behov for klatring og
udfordring.

<Livet for vilde dyr, er jo aldrig en dans på roser... de kæmper alle for at
overleve...>

Ja og katten (idag i DK)er ikke engang et vildt dyr, den er blevet tvunget
til at leve som et sådan af os mennesker.

<Menneskers levealder vil da sikkert også blive sat op.. hvis man lukkede
dem inde i et form for reservat>

Hmm er det ikke det man allerede gør med "betonkasse-
lejligheder, skoler og børnehaver, det kan da umuligt
være naturligt

<Umiddelbart jow! - hehe - jeg havde ikke tjekket tal.. men klart det er da
mange katte..>

Et skud på landsbasis kan så være 12-1500 katte, og
det synes jeg helt ærligt ikke at vi mennesker kan være
bekendt, når der skal så lidt til at ændre det, husk på at
den *eneste* grund til at det nu er nødvendigt at lovgive
på området, det er at vi mennesker selv har "ødelagt"
det ved at være ansvarsløse, ligegyldige og uoplyste.

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 18:20

Jeg sad lige og lavede et lille regnestykke, der blev
aflivet 450-460 katte på Bornholm sidste år, et bud
på landsbasis-tal kan være 1500, det betyder at 4 "vild-
katte" bliver af livet om dagen, dertil kommer så de
katte der dør ude i naturen af sygdom, skader efter på-
kørsel / slagsmål eller som falder i hænderne på "tumper"
og så er der stadig nogle der ikke "forstår" hvorfor det
er tid at gøre noget ved det.

De 1500 er *ikke* et officielt tal men blot mit bud, udfra
den Bornholmske undersøgelse.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 07-05-03 23:44

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3eb9404b$0$96902$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> er tid at gøre noget ved det.
>
> De 1500 er *ikke* et officielt tal men blot mit bud, udfra

Jeg tror altså desværre også, du skal noget højere op Jeg var jo
tidligere på året i kontakt med kattefangeren her i Århus for at få hans tal
(postede dem også dengang). De er gældende for StorÅrhus 2002:

Indfanget: 776

Heraf
Genudsat: 30
Formidlet i ny hjem: 15
Aflivet: 731

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Pia J

Dato : 08-05-03 12:30

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message

> verden - mener DK ? - i så tilfælde vil jeg spørge ikke bare dig, men
> generelt.. - Hvad skade er det, at der lever løse katte ? - fordi

Tja, måske ikke løse katte, men vilde. Vi har en gammel grå hankat her i
området som går og strinter overalt - hans revir er stort, hans nosser er på
størrelse med en ornes, han er grim og mangler en bid af øret - og så jager
han andres (tamme) katte væk fra deres hjem. Her til morgen så jeg ham
nidstirre og jage Mivs to gange, det er sandsynligvis ham der har skræmt
hendes søn væk, som vi ikke nåede at overtage sammen med huset.

Så ja, hvis han skal fordrive mine 4 tamme, søde, raske, elskede
missebasser, så mener jeg det er skade. Han er IKKE et attraktivt byt i mine
øjne, selvom han sikkert kan fange ligeså mange mus som Mivs. Bortset fra at
min garage stinker, og det ville en løbegård ikke hjælpe på. Kattene fodres
inde, så det er ikke det han kommer efter.

Det lykkedes at få hunden til at jage ham op i birketræet, mor her i sutsko
ud efter vandslangen og så blev han ellers spulet ned og tværs hen over
taget, hvor han sad og gemte sig i en krog, drivvåd. Jeg ved ikke om han er
syg eller hvor godt hans liv er, men han skal ikke rende her og smitte dem
allesammen med øjenbetændelse eller hvad ved jeg. Næste skridt bliver at
spørge hele vejen om nogen vil kendes ved ham, og kommer han tilbage låner
jeg en fælde. Nu har jeg været så heldig med Muddi at hun er så sød og nem -
men det er ikke et pensionat det her.

:Pia

Fra : Kate

Dato : 10-05-03 09:56

> [...]

> Nu bliver jeg altså nysgerrig.. - fordi det ovenstående er et
> generelt argument for at katte skal holdes "indespæret" - går ud

Ja, min argumentation er ikke hovedsageligt at det er fordi katten ikke
er naturligt forekommende i DK.
Der hvor jeg undrer mig i alle diskussioner, både her og udenfor, er at
ingen stiller spørgsmåltegn ved at hunde holdes på egen matrikel og at
man sørger for at have styr på den når man lufter. De fleste jeg møder
på min vej synes jeg er underlig når jeg holder mine katte inde, men
samtidig møder jeg fra samme folk en irritation over de vilde katte som
skider i deres bede, vader på deres biler osv.
Jeg mener seriøst at jeg har anskaffet min kat, eller for den sags
skyld min kanin, altså bør jeg gøre hvad jeg kan for at den ikke
generer mine naboer.

Jeg ved ikke hvordan en kattelov skal skrues sammen, men jeg ville
meget gerne have højnet kattens status så den generelt kan få et bedre
liv, ude eller inde.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Jynis

Dato : 07-05-03 15:30

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det gælder også huskatte, der som navnet siger er et husdyr.
> Der findes jo rigtige vilde katte i nogen lande, men ikke i Danmark.

Man behøver da ikke at være avler for at være ansvarsbevist.
Jeg mener bare ikke at andre skal bestemme om min eller andres katte skal
have killinger . Jeg ville være meget ked af , hvis noboernes katte ikke
kunne fange mus herude på min lager plads. Det vil koste på miljøet med alt
det muse / rottegift , der skulle til i stedet.
Jeg blev rådet til her på gruppen at lade hittemis være ude hele tiden så
den evt. selv kunne finde hjem igen. Altså blev hun gravid. ( hvis ikke hun
var det i forvejen)
Hun fik 5 store killinger, som alle lever. Jeg forsøger at finde gode hjem
til dem, det er måske også galt. Jeg synes nu selv jeg gør hvad der er
muligt . Hun Begyndte med p. piller i går og skal steriliseres når
killingerne er 8 uger i samråd med dyrlægen. Så kan i kalde mig uansvarlig
om i vil. Jeg er ligeglad.
Ingen skal bestenne om mine naboers katte skal have killinger andre end dem
selv.
Politikerne har da forhåbendtlig også andet at tage sig til.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-05-03 15:51

Jynis wrote:
> [...]
> Jeg blev rådet til her på gruppen at lade hittemis være ude hele
> tiden så den evt. selv kunne finde hjem igen. Altså blev hun gravid.

det råd kom jo i forventning om at hittemis havde et godt hjem et andet
sted...
har du gjort noget for evt at finde det hjem??

> [...]
> der er muligt . Hun Begyndte med p. piller i går og skal
> steriliseres når killingerne er 8 uger i samråd med dyrlægen. Så

hvis du alligevel sterriliserer Hittemis kan jeg ikke forstå hvad det er du
er så irritabel over??
der er jo ingen der siger at det du gør nu ikke er godt nok, vi siger jo
bare at Hittemis's oprindelige ejer burde have gjort det allerede inden hun
kom til dig, så havde du ikke stået med ansvaret for 5 killinger.....

> Jeg er ligeglad.
> Ingen skal bestenne om mine naboers katte skal have killinger andre
> end dem selv.
> Politikerne har da forhåbendtlig også andet at tage sig til.

forhåbentlig ikke..... Kattene er ikke naturlige i DK's natur, og bør i min
bog sidestilles med hunde og andre husdyr som undulater, køer, heste, og
lignende...
en hunkat kan feks på en sæson nå at få 3 kuld killinger.... hendes første
kuld kan nå at få et kuld sent på sæsonen med et gennemsnit på 4 killinger
pr kuld, hvoraf halvdelen er hunkatte giver en hunkat alene 20 killinger,
hvor hunkillingerne ( 10 stk der hver kan producere samme altal på en sæson)
begynder samme cyklus året efter, hvis de ikke er døde af sygdomme, sult,
blevet indfanget eller kørt over...... efter 2-3 sæsoner er hunkatten slidt
op af de mange´kuld og hendes immunforsvar smadret, og derfor vil hun
sansyneligvis dø ret tidlligt....
er det det du mener med et naturligt liv??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 16:32

Jytte skrev
<Ingen skal bestenne om mine naboers katte skal have killinger andre end dem
selv.>

Der er INGEN der vil bestemme hvem der skal have
killinger, og hvem der ikke skal, udover ejeren selv, men
man har vel lov at forvente/forlange at det sker på en
for morkat og killinger, fornuftig og forsvarlig måde, kan
ejeren ikke finde ud af det, tjaa så bør ejeren måske slet
ikke have kat....................................

Fra : Freedom

Dato : 07-05-03 09:00

> [...]
> yngle.
> Øremærkning er en rigtig god ting. Så kan man gå tilbage med de katte der

Hvad skal de avle for?

Det er ikke et naturligt vilddyr i Danmark!!! Jeg kan ikke se hvad formålet
skulle være! Tror du de sidder og græder fordi de ingen killinger får? Når
de er neutraliseret så er de bedøvende ligeglade med at få killinger!

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-05-03 09:01

Jynis wrote:

> Det vil altså sige at en kat der er givet så naturligt liv som det
> overhovedet kan lade sig gøre ikke må få killinger. Det er jeg ikke
> enig med dig i .

for huskatte er det ikke naturligt at leve vildt i naturen, da de ikke er
indfødte her......
det er mange tusind år siden at kattene har levet vildt 100%... det er nok
nærmest et rent held at de har bevaret nogle af deres instinkter......

> Det er noget skit for kattene at det kun er avlere med indekatte der
> må yngle.

nej, det er noget skidt for den danske natur og for kattene at de avler som
kaniner og spreder sygdom og død omkring sig og deres afkom, uden kontrol...
jo flere killinger jo mere sygdom, både til kattebestanden men også til de
dyr der kommer i kontakt med dem......

> Øremærkning er en rigtig god ting. Så kan man gå tilbage med de katte
> der bare bliver sat af. Mvh.

det kan man ikke altid "bare"... det kræver en bedre registrering, og
opfølgning af denne..... det skal udover øremærkning være en pligt at
"ejerflytte" øremærkede katte..... ligesom med biler og hunde....

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 10:17

Lidt tanker omkring den "naturlige måde" at have kat på.

Der er 1000vis af ting i vores samfund der *ikke* er
naturlige, hvorfor er det så lige at katten skal stå for skud.

Det er bestemt heller ikke naturligt at neutralisere, men
jeg synes at kunne huske at du vil gøre det med mor-
missen, hvorfor det ??? Det er heller ikke "naturligt"
at vaccinere, så hvorfor gør vi det ??? dyrlæger er
heller ikke "naturligt" forekommende alligevel bruger vi
dem, hvorfor ?? at en kat bliver kørt ned er vel heller
ikke "naturligt" eftersom bilen er skabt af mennesker, når
en kat går i en rævefælde eller får hovedet hugget af er
det vel heller ikke "naturligt"

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 07-05-03 09:38

Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvad mon der sker med den danske natur,
hvis man nu "naivt" forestiller sig at alle katte enten bliver holdt inde
eller neutraliseret (er der ikke noget med at en kastrat er en lidt sløvere
jæger?)
Tænker selvfølgelig på fuglelivet og mus/rotter. Vil bestanden mon ikke gå
helt agurk?

--
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Pia J

Dato : 07-05-03 09:31

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> wrote in message

> eller neutraliseret (er der ikke noget med at en kastrat er en lidt
sløvere
> jæger?)

NOT! Jeg fandt sidste uge Mivs i garagen, forpustet og lignede noget der
havde været i mudder-brydekamp. Foran hende lå 1½ varm mosegris, større end
hendes eget hovede....

Og jeg samler jævnligt diverse gnavere op på min morgenhaverundfart. (ellers
gnasker Molly dem)

Skumbananerne er kun nået til fluer og edderkopper - men entusiasmen fejler
ikke noget!

:Pia

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 10:03

*GG* ja mine "fede dovne inde-kastrater" er også
eminente jægere i vinterhalvåret hvor musene husere
i væggene.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-05-03 09:38

Nina, Tender Tribes wrote:
> [...]
> er en lidt sløvere jæger?)
> Tænker selvfølgelig på fuglelivet og mus/rotter. Vil bestanden mon

det er muligt kastrater er lidt "dovnere", men vil den dermed længere
levetid ikke opveje det??
en kastrat strejfer mindre og er dermed mindre udsat for at dø tidligt, og
vil sansyneligvis i en levetid tage langt flere mus og deslige end en enkelt
fertil vil kunne, så i sidste ende tror jeg det opvejer sig selv.....
desuden vil der altid være katte der ikke "når" at blive neutraliseret inden
de bliver gravide, så jeg tror ikke det vil være det store problem....

Fra : Pernille Scharff

Dato : 07-05-03 09:57

Hej Nina,

vores to gamle huskatte-hunkastrater var i hvert fald ganske effektive
jægere indtil de blev ca. 16 år....den ene døde som 17-årig, den anden er
lige fyldt 19 og lever i bedste velgående endnu, men hun er ikke så
jagt-effektiv længere *grin* mærkeligt ikke?

Jeg har slet ikke tal på hvor mange mus og fugle jeg har fjernet inde i
huset og der må have været mange ofre efterladt eller spist udenfor! Og en
solsort fylder HELT VILDT MEGET når alle fjerene bliver pillet af og spredt
over hele huset.....

/Pernille

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 10:01

Nina skrev
<(er der ikke noget med at en kastrat er en lidt sløvere
jæger?)>

Jeg tror faktisk at det er omvendt, en neutraliseret velpasset kat, vil ikke
bruge tid på at lede efter og
kurtisere den udkårende, mange fertile katte har svært ved at holde
"ideal-vægten" netop fordi det hele går op
i "hormoner" mener også at jeg et eller andet sted er stødt på en
undersøgelse om det, men kan ikke huske hvor,
hmm var det den store engelske, hvor de talte byttedyr ??

Fra : Lene

Dato : 07-05-03 17:18

Ang. vores snak om Katteloven:

Åh, nej, nu ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre!!
Her på havnen i Skive er der i hvert fald 10 hun-og hanmisser som jeg
fodrer. De får ikke killinger (det sørger jeg for). Jeg kan slet ikke
overskue at få dem allesammen neutraliserede og øremærkede. Og jeg kan ikke
forestille mig at de skal aflives. De har navne allesammen. Lillemor,
Gråmis, Lillegrå, Babuschka, Lillesøster, Bennie, Lille haleløs, Tullemus,
Pepe, Leo (han ligner virkelig en løve) o.s.v.
Inderst inde ved jeg jo godt at de er "vilde", men jeg har gjort så meget
for at de skal vide hvem de er, i min menneskeverden. Jeg har gjort det
bevidst,( altså givet dem navne, og gjort dem vant til mig) så jeg kan få
fat i dem, hvis de skal til dyrlægen. Og det har været nødvendigt ind i
mellem. Og ved I hvad, de søger mig hvis de er syge eller har det skidt. De
har alle fået vaccinationer mod alskens kattesyge og andet. Nu sidder jeg
her og føler mig rigtigt skyldig i forhold til hvad der er "rigtigt"! Men
altså de var her, da vi flyttede ind. Jeg ved godt at vilde katte ikke er
lykkelige katte. De savner nære relationer. Men ved I hvad, de kender, og
er trygge ved hinanden. Og jeg elsker dem alle sammen, og jeg kender dem, og
omvendt.
I dyb frustation Lene, Molly, Vol au Vent og alle havnem(b)isserne.

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 18:05

Lene skrev bl.a
<Nu sidder jeg her og føler mig rigtigt skyldig i forhold til hvad der er
"rigtigt"! >

Hej Lene

Du skal ikke føle dig skyldig, tværtimod........du gør
hvad du kan for misserne, det ansvar andre mennesker
har været "kolde" overfor, har du påtaget dig ved at sørge
for at de ikke formere sig yderligere, ved at sørge for
vaccinationer, ved at fodre dem og allermest ved at
give dem "lidt" kærlighed og tryghed, i et ellers meget
hårdt liv. Så glem frustrationen, du er en engel.

Stort knus fra rivejernene her på lolland.

Fra : Lene

Dato : 08-05-03 07:27

Tak Marianne, det varmede helt ind i mit hjerte!
Knus fra Lene og alle de andre havnebisser

Fra : Jette

Dato : 08-05-03 22:37

"Nina, Tender Tribes" skrev:

> [...]
> jæger?)
> Tænker selvfølgelig på fuglelivet og mus/rotter. Vil bestanden mon ikke gå

Min kastrat Batman er så luddoven at han nærmest ikke kan gå 2 meter før han
kaster sin krop på gulvet og tar en "velfortjent" pause. Hvis han ligger
foran en dør der bliver åbnet, glider han hen ad gulvet i bedste
gulvmoppe-stil...han gider _ikke_ rejse sig. Men hvis der er et mikroskopisk
insekt i rummet, bliver han til en vagtsom gepard, og er villig til at kaste
sig ud i de mest drabelig krumspring for at fange og myrde den uindbudte
gæst. Han kan også hoppe meget højt efter sin hoppebold og han bliver
aldeles vild når han hører lyden af en papirskugle... jeg har en teori om at
sammenkrølning af papir, minder om lyden af en mus der kriblekrabler i høet
eller skovbunden.

Alt hvad der er småt og bevæger sig bliver halshugget ... og det er uanset
om han lige har spist for 5 min. siden eller 6 timer siden. Jeg tror ikke at
katte dræber fordi de føler sult eller fordi de er fertile... det er
simpelthen et instinkt der ligger så dybt, at de ganske enkelt ikke kan lade
være.

.... det er i hvert fald min erfaring ... ikke at jeg har så frygtelig meget
af det, men man kan jo ikke lade være med at gå brygge på sine egne små
teorier

Mvh. Jette

Fra : marianne hellemose

Dato : 09-05-03 06:20

Jette skrev
<Jeg tror ikke at katte dræber fordi de føler sult eller fordi de er
fertile... det er simpelthen et instinkt der ligger så dybt, at de ganske
enkelt ikke kan lade være.>

Det kan jeg tilslutte mig, jeg får vel 10-15 mus ind i
huset i de kolde måneder, de bliver alle konsekvent "nakket" af den kat der
nu lige er heldig denne gang,
men det er kun sket en gang at den er blevet spist, og
det var af Fnugger 4 md. gammel, idag som voksen
kunne han ikke drømme om at spise den. Næh det er
selve jagten der er topprioritet.

Fra : Coffea ramosa

Dato : 07-05-03 16:33

> For et par dage siden sendte jeg en mails til de involverede parter hvor
jeg
> takkede dem for endelig

Godt initiativ, og tak for at du putter alle mails her, ellers fik jeg nok
ikke selv taget mig sammen til det.

> dansk folkeparti dfchhh@ft.dk

Hvad er det for en underlig email?

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 17:18

Coffea skrev
<Hvad er det for en underlig email?>

det er en mail til en politiker på folketinget ft.dk =
folketinget

Fra : maz

Dato : 07-05-03 20:07

"marianne hellemose" wrote in message
> *At alle fritløbende katte skulle være neutraliserede og
> øremærkede. At det blev gjort til lov at killinger skal
> være hos deres mor til de er 12 uger.*

Rigitg god idé, Marianne.
Bortset fra, at fritløbende ejerhunkatte ikke *skal* være neutraliserede
IMO - de kan også være på p-piller.. men det forudsætter selvfølgelig, at
dens ejer ikke 'glemmer' en pille hist og her. Jeg kan sagtens forstå dit
forslag, så vi undgår alle de hovsa-kuld, der aldrig skulle have været bragt
til verden for derefter at aflive killinger/katte senere hen på internater
rundt omkring - det er vanvittigt!
Jeg vil nu bare forbeholde mig retten til selv at vælge hvorvidt min kat (i
teorien) skal have killinger eller ej - og samtidig være fritløbende - på
p-piller naturligvis (men jeg kan også magte ansvaret)...
maria

Fra : Ann K

Dato : 07-05-03 22:37

Hejsa.

> [...]
teorien) skal have killinger eller ej - og samtidig være fritløbende - på
p-piller naturligvis (men jeg kan også magte ansvaret)...

<> Jamen Maria... lige netop dette er jo hvad _alle_ vil sige om sig selv!

Når du siger, at du kan magte ansvaret, betyder det så også, at du vil være
i stand til få din hunkat kastreret, hvis den bliver uønsket gravid???
hvis ikke - så er du jo "bare" endnu én af dem, som ikke tager ansvar for
sin egen kat... og dermed er er en del af årsagen til den store
overproduktion

Ja... en lidt provokende kommentar... men jeg er nu ikke ude efter at
skændes!

Mvh Ann - med en hunkat, der kastede p-pillen op udendørs... resultat 5
vidunderlige små dunbolde... og at vi lige pludselig også måtte se i øjnene
at vi nu havde 3 katte - fordi vi ikke kunne komme af med alle de
forbistrede små tingester ;-( Havde jeg vidst at en hunkat godt kunne
kastreres trods graviditet, havde vi nok stadig kun haft en kat! (og ikke de
ialt 6 styks antallet efterhånden har sneget sig op på)

Fra : maz

Dato : 08-05-03 13:47

"Ann K" <wrote in message
> [...]
> hvis ikke - så er du jo "bare" endnu én af dem, som ikke tager ansvar for
> sin egen kat... og dermed er er en del af årsagen til den store
Øhh... nå! Jeg baserer min holdning på min egen erfaring i dette spørgsmål,
og jeg har sgu' aldrig haft problemer med at få vores hunkatte til at
indtage deres p-piller. De har heller aldrig fået killinger som ikke var
planlagt (1 kuld planlagt og gennmført korrekt, hvor katten var inde i
løbetiden - jeg er altså ikke komplet åndssvag, Ann) og de var alle
fritløbende ! Men.....jeg gider faktisk ikke diskutere med indekatte-folket,
for vi bliver aldrig enige. Og du har ingen ret til at sætte mig i bås med
'andre', der bidrager med uønskede killinger, for du har intet kendskab til
mig!
Derudover er det en teoretisk diskussion, hvor jeg vil forbeholde mig retten
til selv at bestemme subj., men jeg har ikke nogle umiddelbare personlige
planer om killinger (min er kastreret og det bliver den næste også...)

> Ja... en lidt provokende kommentar... men jeg er nu ikke ude efter at
> skændes!
Det virker ellers sådan fordi jeg tillader mig at mene og altid vil mene at
katte skal have lov til at være fritløbende, men det er jo ikke tilladt i
dette forum, så jeg fordufter nok snart!!

Fra : Pia J

Dato : 08-05-03 13:55

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> wrote in message news:3eba51df$0$95380

> [...]
> katte skal have lov til at være fritløbende, men det er jo ikke tilladt i
> dette forum, så jeg fordufter nok snart!!

Jeg har fritløbende katte, så jeg er nok ikke den rigtige til at sige dette,
men hvorfor er der så stor forskel på katte og hundes ret i denne henseende?
Jeg har en hund som absolut ville trives fint med at tusse rundt i hele
nabolaget og snuse, rulle sig i rævelort og hilse på alle de dejlige venner
hun kunne møde på vejen. Den eneste forskel på hende er vel størrelsen af
poteaftryk i folks bede og på deres tøj, når hun i overstadig glæde kommer
trampende gennem det hele for at sige dav. Er det også ok at alle folks
hunde render rundt som vildkatte? Som beskrevet i et andet indlæg kan løse
katte være ligeså besværlige som førnævnte vovse. Boede jeg tilnærmelsesvis
tættere på folk og trafik, ville mine katte alle være buret inde. Og jeg
tror de tilpasser sig fint.

:Pia

Fra : Jette

Dato : 08-05-03 22:56

"Pia J" skrev:
> [...]
tilnærmelsesvis
> tættere på folk og trafik, ville mine katte alle være buret inde. Og jeg

Hørt!

Jeg har også tit tænkt på hvorfor kaniner, skildpadder og marsvin ikke
render frit? Det ville da være det mest "naturlige" for dem, men det hører
man aldrig nogen snakke om. De eneste der argumenterer for fritløbende
kæledyr, er kattejere.

Men hvad er det lige der er så fedt ved at være fritløbende forstads- eller
bykat? Jeg synes da det er fint at katte løber frit på landet, hvor der er
et miljømæssigt formål med det ... men hvad er det der er så naturligt ved,
at en kat render rundt i tætbebyggede områder med biler, knallerter,
fabrikker og højhuse?

....og hvis det er så forfærdelig at holde indekat, hvorfor er der så, så få
af dem der er adfærdsvanskelige? Jeg mener, hvis katten virkelige ikke egner
sig til at være inde, må det da betyde stor psykisk belastning ... hvis det
er tilfældet synes jeg de skjuler det godt. Min dyrlæge kan ikke engang
gennemskue det - hun siger hver gang, at mine katte er meget
velafbalancerede... Ja, de er skam snu, de små bæster

Mvh. Jette

Fra : Ann K

Dato : 08-05-03 23:21

Hej Maria.

>Øhh... nå! Jeg baserer min holdning på min egen erfaring i dette spørgsmål,
og jeg har sgu' aldrig haft problemer med at få vores hunkatte til at
indtage deres p-piller.

<> Tja - det har jeg heller ikke haft!
Men det er edderhakkeme umuligt at forhindre katten i at kaste pillen op
udendørs... og lige så umuligt at opdage at det er sket!

>De har heller aldrig fået killinger som ikke var
planlagt

<> Nå ja, men det har min kat... netop pgr oventstående problem!
Indtil videre vil jeg betegne din succes med at undgå uønskede killinger,
som rent held....

>(1 kuld planlagt og gennmført korrekt, hvor katten var inde i
løbetiden

<> Ser du... når ens normalt meget HØJTråbende løbske hunkat _ikke_ siger en
lyd og ikke ændrer adfærd til at være direkte klæbende og konstant
jamrende... så regner man slet ikke med at den er i løbetid... når samtidig
man kan se at der ligger sne i ca ½ meter højde og man ved at katten _hader_
den slags og at den derfor højst er ude i max et kvarter... så er en gravid
kat i huset, det sidste man venter ! Dertil kommer at katten jo _havde_
fået sin p-pille!!!!

>- jeg er altså ikke komplet åndssvag, Ann)

<> Dét har jeg såmænd heller aldrig, hverken troet eller ment!
Men når du betegner dig selv som ansvarsbevidst (hvilket jeg ikke har grund
til at tro, at du ikke er), så må du jo også kunne se, at det lige netop er
hvad _alle_ andre _også_ vil gøre!!!
Derfor spørger jeg om, hvad du vil gøre med en _uønsket_ graviditet.. hvor
ansvarsbevidst er du så?

>og de var alle fritløbende ! Men.....jeg gider faktisk ikke diskutere med
indekatte-folket, for vi bliver aldrig enige.

<>Dér skyder du over målet!
Ganske vist har jeg to indekatte... men jeg vil påstå at de er indekatte
fordi jeg holder af dem... Min aby-pige ville kun (efter min mening og
overbevisning!) kunne overleve i højst et par timer udendøre... og jeg
synes helt ærligt at det vil være synd for min "nye" skovkattepige, hvis hun
får lov til at løbe frit, når nu jeg _ved_ at jeg om kort tid lukker helt af
for den mulighed!
Grunden til at jeg fremover ikke vil have fritløbende katte er meget
ligetil... jeg bor ca 20 meter fra en motorvej... i løbet af 2003 skal denne
renoveres og udbygges, hvilket betyder at det støjværn, der pt forhindrer
katte i at komme op på vejen, fjernes... Udelivet må fremover leves i en
dertil indrettet løbegård...
Er ret sikker på at den beslutning vil blive modtaget meget unådigt af mine
fire andre katte... der alle er fritløbende! Og som jeg holder mindst
lige så meget af, som mine to indekatte...

Og du har ingen ret til at sætte mig i bås med
'andre', der bidrager med uønskede killinger,

<> Ret og ret... Jeg sætter dig skam ikke i bås... påpeger blot at der altså
_er_ et uhyggeligt stort problem mht overproduktion af katte... og at
_alle_, der selvfølgelig selv mener at være lige så ansvarlige som du, er
med til at bidrage til denne overproduktion...
Min kats uplanlagte killinger var faktisk temmelig uønskede... i sådan en
grad at vi hurtigt måtte indse, at vi var nødt til at beholde to selv...
Ansvarlighed midt i uansvarligheden! ;)

>for du har intet kendskab til mig!

<> Du har helt ret... jeg kender dig ikke... Og så alligevel - jeg mener da
så afgjort at du er en ansvarlig katteejer... Denne mening er jeg kommet
frem til gennem dine indlæg i denne gruppe...
Men jeg er da ked af at du har misforstået mine spørgsmål... Normalt
forsøger jeg at "gå efter bolden og ikke manden" og det lykkes mig da som
regel også at få mine indlæg formuleret sådan, at man kan se at det er det
jeg gør...

> [...]
til selv at bestemme subj., men jeg har ikke nogle umiddelbare personlige
planer om killinger (min er kastreret og det bliver den næste også...)

<> Diskussioner, hvor man kun diskuterer "alment og generelt" (hvilket er
hvad jeg forsøger!) kan altid kun blive teoretiske! ;)

>Det virker ellers sådan fordi jeg tillader mig at mene og altid vil mene at
katte skal have lov til at være fritløbende, men det er jo ikke tilladt i
dette forum,

<> Nu gik mine kommentarer faktisk _ikke_ på, hvorvidt katte skal være
fritløbende eller ej!!!
Jeg forsøger stadig kun at tale om den overproduktion, der findes, pgr
katteejere, der mener at de _er_ ansvarlige (som fx dig og mig selv)...

>så jeg fordufter nok snart!!

<> Jamen så farvel da... Men det er da et lidt tyndt grundlag at forlade
gruppen på - synes du ikke??

Mvh Ann

Fra : marianne hellemose

Dato : 09-05-03 06:29

Ann K skrev
[...]

Dertil kan man så lægge, at en hankat kan lugte løbetiden, før ejeren
hører/ser det, i min tid med opdræt fortalte
katraterne mig om løbetid før hunkatten, inden hun fik
"lyd" på rendte de med næsen i r**** af hende et par
dage, så jeg kunne være forberedt og finde ørepropper
frem.

Fra : Jette

Dato : 09-05-03 00:26

"maz" skrev:
> [...]
> katte skal have lov til at være fritløbende, men det er jo ikke tilladt i
> dette forum, så jeg fordufter nok snart!!

Jo, naturligvis må du have en mening... det er jo derfor vi er her - for at
debatere. Men man skal så til gengæld også være lidt ligeglad og kunne tåle
at bølgerne går lidt højt ind imellem

Mvh. Jette

Fra : Kate

Dato : 10-05-03 10:00

> Det virker ellers sådan fordi jeg tillader mig at mene og altid
> vil mene at katte skal have lov til at være fritløbende, men det
> er jo ikke tilladt i dette forum, så jeg fordufter nok snart!!

Jeg synes du lægger en aggressivitet i Anns indlæg, som jeg ikke
oplever er der.
Hvergang diskussionen om inde/ude-katte går bølgerne højt, men ligefrem
blive sur over at man ikke får ret, tja, det kan jo kun du bestemme,
men må medlemmerne ikke debattere det der ligger dem på sinde, så
bliver gruppen jo udelukkende den sødsuppegruppe vi tidligere er blevet
så hårdt kritiseret for at være.

Fra : Jette

Dato : 10-05-03 19:10

"Kate" skrev:
> [...]
> men må medlemmerne ikke debattere det der ligger dem på sinde, så
> bliver gruppen jo udelukkende den sødsuppegruppe vi tidligere er blevet

Nemlig! ... som jeg selv skrev er man nødt til at være en smule
ligeglad... og med det mener jeg at man skal lade være med hele tiden at
sidde og analysere indlæggene og finde personlige undertoner... Det gælder
jo bare om at svare på argumentationen, og ikke andet. Og hvorfor egentlig
svare på et indlæg som gør én sur? Hvis man finder et indlæg stødende, skal
man da bare ignorere det... ... det' da leth...

Mvh. Jette