nio og danske charset
Fra : AH

Dato : 07-05-03 07:31

Hej,
hvis man vil bruge danske bogstaver (og i det hele taget så mange specielle
tegn som muligt), hvilke charset er så anbefalelsesværdige? Jeg skal bruge
det til en nio-applikation.
java.nio.charset.Charset.forName("et-eller-andet");

Fra : Steen Varsted

Dato : 07-05-03 18:40

AH wrote:
> [...]
> det til en nio-applikation.
> java.nio.charset.Charset.forName("et-eller-andet");

Tegnsæt bruges i java til at kommunikere med omverdenen, hvis denne
insisterer på at tale noget andet end utf16, eller hvis man vil gemme
noget tekst til senere brug og synes at utf16 bruger for meget plads.

Hvis du bruger tegnsæt af den første grund så vil tegnsættet som regel
være givet af den du taler med. Hvis du bruger tegnsæt af den anden
grund er utf8 et godt bud fordi de fleste tegn vil bruge 1 byte, men
alligevel kan alle tegn gemmes - du taber ikke information ved at
konvertere utf16 til utf8 og tilbage igen.

Steen

Steen Varsted Software
Java, J2EE, C++, perl, HTML, XML, XSLT, javascript
Innovativ konsulentbistand på freelance basis
http://www.svsoft.dk/cv.html

Fra : AH

Dato : 08-05-03 17:42

Tak for tippet,