Røget ål
Fra : Stefan Garvig

Dato : 07-05-03 05:04

Hej alle

Jeg skal holde en åleaften for gutterne, og jeg tænkte i den forbindelse:

Hvilke er de bedste røgede ål?

Flere har påpeget, at de såkaldte blankål er de bedste. Hvad mener I?

Har I erfaringer med specielt gode, røgede ål?

Kender I evt. en leverandør af røgede ål - en leverandør, der er bare helt
total i orden?

Glæder mig meget til at høre fra jer alle.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

--
**********
For direct reply only:

Fra : Finn Jespersen

Dato : 08-05-03 20:58

Vedr. Røget ål så er Blankål de bedste... helt afgjort... Det er fuldt
udvoksede ål.. som med sit store fedtdepot er på vej til Saragoso... for at
gyde,,, men disse fanges nomalt kun om efteråret,,(nomalt i bundgarn),,så
hvis fiskehandlerer annoncerer med disse,,lige nu , ja så er det gl.
nedfrosne ål fra sidste efterår... eller er det opdrætsål...som er noget
andet,,,,
jeg, som der er gl. åleopdrætter,,, nok må tilstå at opdrætsål knabt er så
fine som de rigtige vilde blankål...men jeg vil nok foretrække opdrætsål
til rygning lige nu,,, istedet for bl.. gamle..midt sommer er "gule
spidse" de bedste og til julefrokosten er det blankål der er bedst... pas
på discount ål,, køb friskrøget ved fiskehandleren ikke vacumpakket,,, man
ved aldrig hvornår de er røget,, eller de er selvdøde...
der er jo også fritidsfiskere ved havnen der måske er til at slå for en
enkelt røget pind...
ovenstående gælder også for Røget makrel,,, de bedste fiskes efterår,, i
Nordsøen ... nedfryses på stedet og bruges derefter hele året rundt, af
røgerierne...
hilsen Finn Ål..........

Fra : Stefan Garvig

Dato : 08-05-03 21:14

"Finn Jespersen" <anguilla@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ovenstående gælder også for Røget makrel,,, de bedste fiskes efterår,, i
> Nordsøen ... nedfryses på stedet og bruges derefter hele året rundt, af

Hej Finn Ål

Du nævner i dit svar, at "gule spidse" er de bedste - hvad slags ål er det?

Kan man købe friskrøget ål hos en fiskehandler her i maj?

Venligste ålehilsner

Stef@n

Fra : Finn Jespersen

Dato : 09-05-03 16:14

Hej Stefan

Friskrøget ål.. skulle være muligt at købe hos en god vel assorteret
Fiskehandler også her i Maj måned,,, men det vil sikkert være Opdrætsål
eller gemte frosne ål fanget sidste år,,

Men det skulle også være OK.hvis de ligger i køledisken og ikke er
vacumpakket,,, tørre og sprøde i skindet så vil jeg mene at kvaliteten er
bedst opnåeligt.

Jeg skal her prøve at forklare forskellene på Ål,,, selv om det er lidt
svært at forklare,,,, husk at ål lever 5-10 ål i vores farvande og forandre
sig meget,, samt at en kold sommer giver dårlige opvækst muligheder. osv..

OG det er en og samme ål vi taler om. Anquilla,anguilla. Europæisk ål

Vilde ål.

1) Blanke ål...

2) gule spidse

3) og sidst gule brede(hovedet)

4) og allersidst Sekunda,ål,,

ål som der er døde ,,, evt. under transport som bliver røget og omgående
vacumpakket..

Men alle ål kan jo vacumpakkes, så fortvivl ikke,, men super billige røget
ål kan ofte være af allersidste kategori.

Opdrætsål.....ja det er bare det,,, ingen problemer.

Som regel...er.det.som understående,

Som levende er 1) Blanke ål .hårde, tykt skind, STORE øjne ofte
kobberfarvet på siden og sølvfarvet bug. .hovedet virker lille og spidst og
bug flapperne( hvis den er renset) skal kødet være tykt,,( på engelsk
Silvereels)

2) Gule spidse.. en ål i god foderstand,,, små øjne Tyndt skind gul eller
hvid bug,,, sort sider og ryg, hovedet virker lille og spidst, man kan
måske sige at den har smilehuller i ryggen en fin sommer ål at ryge.

Gule bredhovedet. Er også en gul ål.. men hvor foderstanden er ringe..
hovedet virker derfor stort når kroppen er mager,og lang kommer også tit
fra Norge,,,, kan ryges men hører til de ringeste,, friskrøget kan den dog
også bruges,,

Sekunda er omtalt. døde ål.... Det kan være noget forfærdeligt skidt,,
bruges også i Tyskland til Ål i gele eller sådan noget ( leveres i glas)
jeg har på fornemmelsen at Føtex sælger dette produkt røget på særtilbud,,
har fået at vide det er sket..39,95 eller sådan noget..

Opdræts ål ligner Gule spidse idet de lever godt,,, jeg har dog aldrig set
dem med gul bug. De er som ofte korte og skindet er også tit tyndere end
blanke,,, tykke bug flapper. hvidt kød når den re rå

Forskellen er minimal,, på opdræt ål og vilde ål,,, men den er der,,, men vi
må nok se i øjnene at det vil være hvad vi kan få i fremtiden, der bliver
færre og færre vilde ål i vores farvande,,, opdræts ålene er opfodret med de
bedste fiske olier og fiske mel,,

så det er ikke så ringe enda.

håber denne "Lille" forklaring kan forstås og bruges

hilsen Finn

Fra : Stefan Garvig

Dato : 11-05-03 23:27

> [...]
>
> Men det skulle også være OK.hvis de ligger i køledisken og ikke er
> vacumpakket,,, tørre og sprøde i skindet så vil jeg mene at kvaliteten er

<<SNIP>>

Hej Finn

Tak for dit gode og fyldige svar.
Jeg printer det ud og tager det med til vores åleaften, så de andre også kan
blive klogere på røget ål.

Venligste ålehilsner fra

Stefan Garvig