Lindenborg
Fra : aafe

Dato : 06-05-03 16:25

Tilsyneladende eksisterer der en dødsanmeldelse
dateret Lindenborg d. 12 nov. 1846, på Kirsten
Iversdatters barn: Caroline Kirstine Krog.

På denne tid var Ib Christian Krogh (også kendt
som Ib Christian Jensen Krog) avlsforvalter på
Lindenborg, hvor han i 1842 avlede en datter,
Christine Krogh med pigen Caroline Hansen.

Jeg formoder således, at Ib Christian Krogh
også kan være far til afdøde barn, Caroline
Kirstine Krog.

Ligger nogen mon inde med oplysninger
omkring dette?

med venlig hilsen
Arne

Fra : Hans Poulsen

Dato : 06-05-03 23:06

"aafe" <intet@svar.dk> wrote in message news:<3eb7d3d9$0$95326$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Christine Krogh med pigen Caroline Hansen.
>
> Jeg formoder således, at Ib Christian Krogh
> også kan være far til afdøde barn, Caroline

Ib Kristian Krogh
født 22.04.1811
død 02.07.1880

søn af gårdejer, sognefoged, dannebrogsmand
Jens Michelsen Krogh, Nørretranders

Hvorvidt Ib var far til den pige, der blev født i 1842,
véd jeg ikke. Eller véd jeg "alt" om ham.

Min fornemmelse siger mig, at du er den Arne, som jeg
for få år siden hjalp med oplysninger om et medlem af Krogh-slægten.

Bor du, eller har du inden for de seneste år boet på Frederiksberg?
Hvis det er tilfældet, har du vist lige så stort kendskab til familien som jeg.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg

Fra : aafe

Dato : 07-05-03 00:21

"Hans Poulsen" skrev:

> Bor du, eller har du inden for de seneste år boet på Frederiksberg?
> Hvis det er tilfældet, har du vist lige så stort kendskab til familien som
jeg.

Hej Hans Poulsen

Jo, jo - jeg er skam mig

Og, ja - jeg har i forvejen et rimelig kendskab
til min tiptipoldefar Ib Christian Krogh, og nogle
led længere bagud.

> Hvorvidt Ib var far til den pige, der blev født i 1842,
> véd jeg ikke. Eller véd jeg "alt" om ham.

Jo, min tipoldemor, Christine Krogh var sandelig
datter af Ib Christian Krogh.

Men, så ser jeg tilfældigt i en lister over skifter mv.
at der på Lindenborg i 1846 døde et barn (vel
spæd eller dødfødt ) af pigen Kirsten Iversdatter.
Og eftersom barnet hed Caroline Kirstine Krogh,
samt den omstændighed at Ib Christian Krogh
var Avlsforvalter på Lindenborg, så vågner
interessen jo

Jeg har endnu ikke slået det efter i kirkebogen,
ligesom jeg hverken har haft held til at finde mor
og/eller barn på FamilySearch. Det nærmeste
jeg lige har fundet, er en 16 årig Kirsten Iversdatter
i FT 1840 Blenstrup, der måske/måske-ikke kan
være barnets mor.

Jeg vil naturligvis undersøge det i kirkebogen,
men ville dog også lige se, om der ikke skulle
være nogen, der kendte noget til dette forhold.

Hvis det evt. måtte have din interesse, har jeg
nu tilladt mig, at placere et maleri af Mariendal
Mølle i dk.binaer.historie.

Med billedet fulgte flg. beretning:

Når man i tidligere tider agede sydpå af
hovedvejen fra Aalborg mod Sofiendal, kom man
forbi Mariendals Mølle, som ved århundredeskiftet
1899/1900 var blevet flyttet til denne plads og
dengang lå ganske frit øverst på Skalborg Bakke.

Skagensmaleren Valdemar Secher, malede møllen
i 1921. Maleriet hænger stadig hos en familie i
Hasseris.

Møllen hørte til min 3 x tipoldefars gård. Gården
Mariendal kaldtes også Vester Mariendal til forskel
fra Øster Mariendal ved Vejgaard, øst for Aalborg.

Gården var en af Hasseris' gamle selvejergårde, og
1662 ydede fæsteren Lars Pedersen årlig 2 skilling
2 album i ledingpenge. I 1700-årene var Bjørn
Christensen og derefter sønnen Lars Bjørnsen fæster.

Sidstnævntes eftermand, Anders Jensen Gjelstrup,
købte gåren til selveje 2. oktober 1795, og da han et
par år efter døde, solgte hans enke gården til købmand
Andreas Sauerbier i Aalborg, som i 1801 efter udskiftningen
flyttede den fra dens tidligere placering på matrikel 27,
lidt syd for vejkrydset Gammel Hasserisvej/Skelvejen
(nu Skelagervej) i Gammel Hasseris, ud på et område,
der kaldtes "Svien".

17. juni 1807 overtog min 5 x tipoldefar gården. Han hed
- ligesom hans barnebarn, Jens Mikkelsen Krog.

Juledag 1845 overtog hans søn, Mikkel Jensen Krog gården,
og så igen dennes søn, min 3 x tipoldefar sognefoged og
dannebrogsmand Jens Mikkelsen Krog. Han døde 7. februar
1854. Men 3 år og 2 måneder tidligere, 27. december 1850,
havde hans søn, I. C. Jensen Krog, overtaget gården, som
han kun beholdt til 1856, hvorefter gården gik ud af slægtens
eje.

En senere ejer, Chr. Nielsen Thorn, (der havde giftet sig til
gården), solgte i 1922 møllen tillige med 19½ tønder land
til Aalborg Kommune - og i 1929 resten af gården.

Hvor møllen tidligere stod, er nu Mølleparken og Aalborgs
Zoologiske have indrettet.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Hans Poulsen

Dato : 07-05-03 08:37

"aafe" <intet@svar.dk> wrote in message news:<3eb8434e$0$95394$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> til Aalborg Kommune - og i 1929 resten af gården.
>
> Hvor møllen tidligere stod, er nu Mølleparken og Aalborgs

Kære Arne

Tak for dit svar. Du kender min egen tætte familiemæssige relation til
Krogh'erne. Det sparer os for en mængde "mellemregninger", når vi
skriver sammen her. Jeg håber, du kommer i bund i mysteriet om den
lille pige fra 1842.
Jo, alt om Krogh-slægten interesser mig - og derfor også din historie
om Mariendal Mølle.

Med hensyn til "dk.binaer.historie" har jeg det skidt. Af to grunde:
Jeg har aldrig kunnet finde ud af, hvordan jeg kalder den side frem,
og næsten hver dag ser jeg, at siden indgår i kommunikationen mellem
slægtsforskere. Den væsentligste grund er dog den, at et behjertet
menneske for et par år siden, da jeg efterlyste vejledning i at finde
frem til dk.binaer.historie, gav mig en omhyggelig vejledning, som jeg
straks printede ud - for en sikkerheds skyld.

Jeg fik aldrig takket ham, og det nager mig fortsat, og mit print kom
på afveje
og er ikke siden fundet. Jeg har hidtil været for flov til igen at
efterlyse en vejledning.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg

Fra : aafe

Dato : 07-05-03 18:20

"Hans Poulsen" skrev:

> [...]
> Jeg har aldrig kunnet finde ud af, hvordan jeg kalder den side frem,
> og næsten hver dag ser jeg, at siden indgår i kommunikationen mellem

Kære Hans Poulsen

Jeg synes også, at det ser ud, som om du
tilgår denne NG via http://groups.google.com/,
og der er binærgruppen - såvidt jeg ved - ikke
indbefattet i det tilgængelige udvalg.

Nu har jeg imidlertid lagt møllen ud på internettet her:

http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/mariendal.html

Via dette link kan du tilgå billedet med en almindelig
internet browser. Der er iøvrigt også lidt links til nogle
få Krogh udskrifter. Og, hvis du vil have kopier af
billederne, skal du blot højreklikke på billedet, og
vælge "Gem Billede som".

> [...]
> på afveje
> og er ikke siden fundet. Jeg har hidtil været for flov til igen at

Jeg synes nu ikke det er flovt - det er jo, hvad
der kan ske for os allesammen. Men, for at kunne
tilgå binærgruppen, kræves der enten en decideret
newsagent, eller f.eks den newsreader, der er
indbygget i Microsofts Outlook Express.

For at kunne sætte Outlook Express eller en
newsagent op, er det nødvendigt at vide, hvilken
internetudbyder du er kunde hos, idet du er nødt
til at tilgå binærgruppen via din udbyder.

mere om dette lidt senere, idet jeg nu må skynde
mig ud at få købt kaffe og brød

med venlig hilsen
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-05-03 18:32

On Wed, 7 May 2003 01:20:33 +0200, "aafe" <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>dengang lå ganske frit øverst på Skalborg Bakke.
>
>Skagensmaleren Valdemar Secher, malede møllen
>i 1921. Maleriet hænger stadig hos en familie i

Kære Arne

Jeg kan anbefale Jørgen Elsøe Jensen's bog
'HASSERIS - fra landsby til forstad'
På side 75 har vi et foto fra 1930 af møllen.
Er du interesseret kan jeg sende det til DK.binaer ??

Håber du har det godt.

Ketty Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : aafe

Dato : 07-05-03 21:03

"K. Thidemann" skrev:

> Jeg kan anbefale Jørgen Elsøe Jensen's bog
> 'HASSERIS - fra landsby til forstad'
> På side 75 har vi et foto fra 1930 af møllen.
> Er du interesseret kan jeg sende det til DK.binaer ??

Kære Ketty

Long time no hear

Tak for tipset. Jeg vil se, om jeg kan låne bogen
på biblioteket - samtidig vil jeg med glæde tage
imod dit tilbud, om at få placeret et foto fra 1930,
af møllen, på dk.binaer.historie.

Ja, du kan vel næsten regne ud, hvem i Hasseris
jeg har billedet og beskrivelsen fra

> Håber du har det godt.

Jo tak, og jeg håber, at i også det godt i Hasseris?

Mange venlige hilsener
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 07-05-03 21:59

On Wed, 7 May 2003 22:03:16 +0200, "aafe" <intet@svar.dk> wrote:

>Ja, du kan vel næsten regne ud, hvem i Hasseris
>jeg har billedet og beskrivelsen fra

Tja ... vel en hr. Vendelbo

Ellers går alt ved det gamle. Billedet må du vente med til i morgen.

Mvh
Ketty

Fra : aafe

Dato : 08-05-03 07:07

"K. Thidemann" skrev:

> Tja ... vel en hr. Vendelbo

Ja, lige netop - og nu hvor jeg har kigget lidt på
hans beretning, kan jeg se den nok ikke holder.

Peter skrev, at Jens Mikkelsen Krogs bedstefar,
der også hed Jens Mikkelsen [Krog] købte
Mariendal, hvorefter Jens Mikkelsen Krogs far,
Mikkel Jensen Krog overtog, og ligeledes, at
Ib Christian Krog så igen overtog efter sin far.

Hvis dette var tilfældet, ville den ældre Jens
Mikkelsen Krog have købt Mariendal som
86 årig, og det er vel næppe sandsynligt.

Hvis derefter hans søn, Mikkel Jensen Krog
skulle have overtaget gården i 1845, ville
det være sket 32 år, efter sønnens død. Og
det er vel heller ikke sandsynligt

Nu har jeg ganske vist ikke set skøderne,
eller hvad sådanne papirer nu hedder, men
jeg vil mene, at hverken Jens Mikkelsen [Krog]
den ældre eller Mikkel Jensen Krog den ældre
kan have ejet gården. Det må have været
Sognefogeden Jens Mikkelsen Krog, der i
en alder af 29 år købte Mariendal, hvorefter
hans ældste søn Mikkel Jensen Krog, som
37 årig, overtog i 1845, hvorefter lillebror,
Ib Christian Krogh, som 39 årig, overtog efter
sin storebrors død i 1850.

> Ellers går alt ved det gamle. Billedet må du vente med til i morgen.

Det vil jeg så se frem til!

med venlig hilsen
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 08-05-03 20:25

> [...]

>på biblioteket - samtidig vil jeg med glæde tage
>imod dit tilbud, om at få placeret et foto fra 1930,

Jeg beklager Arne, min scanning er for elendig til at blive vist på
nettet.
Til gengæld kan du se 2 stk. foto af Mariendals Mølle på nedenstående
side. = søgeord Mariendals Mølle.

Hilsen
Ketty

http://www.noks.dk

Fra : aafe

Dato : 08-05-03 23:37

"K. Thidemann" skrev:

> Jeg beklager Arne, min scanning er for elendig til at blive vist på
> nettet.

Jamen, så siger jeg ihvertfald tak for, at du prøvede!

> Til gengæld kan du se 2 stk. foto af Mariendals Mølle på nedenstående
> side. = søgeord Mariendals Mølle.

Tak for et godt link, og tak for de billeder der,
fandtes der.

Hvis man istedet for Mariendals Mølle søger
på Mariendal Mølle, får man en reference til
Mariendal Mølle i Ellinge (Vendsyssel), og
det synes jeg er pudsigt, fordi Jens Mikkelsen
Krogs hustru netop stammede fra Ellinge.

Iflg. Kr. Værnfelts "De tre Hasseriser", skulle
Mariendals Mølle også have heddet Skovbakke
Møllen, og blev oprindelig opført på Galgebakken
i 1764.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Hans Poulsen

Dato : 07-05-03 23:38

K. Thidemann <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<bngibvoqddaoag850qinkf4kl6c46k4dlm@4ax.com>...

> [...]
> 'HASSERIS - fra landsby til forstad'
> På side 75 har vi et foto fra 1930 af møllen.
> Er du interesseret kan jeg sende det til DK.binaer ??

Tak for billedet af Valdemar Sechers maleri af Mariendal Mølle
og tak for kopierne af Krogh-papirerne, som jeg har læst med in-
teresse.

Ligeledes tak for din instruktion med hensyn til binaer-mysteriet.
Jeg har Outlook Express, Version 6.0, og min udbyder er TDC. Det er
over midnat nu, men i lidt mere vågen tilstand vil jeg se, om jeg kan
koble mig på - and be one of the big guys.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : aafe

Dato : 08-05-03 04:03

"Hans Poulsen" skrev:

> Tak for billedet af Valdemar Sechers maleri af Mariendal Mølle
> og tak for kopierne af Krogh-papirerne, som jeg har læst med in-
> teresse.

Du er meget velkommen!

> [...]
> over midnat nu, men i lidt mere vågen tilstand vil jeg se, om jeg kan
> koble mig på - and be one of the big guys.

Dobbeltklik på Outlook Express
Gå ind i Indbakke
Vælg Funktioner (foroven)
På gardinet vælges Konti
Klik på Tilføj
Vælg Nyheder
Skriv dit navn eller andet i feltet
klik på Næste
Skriv din e-mail adresse eller andet
klik på Næste
Nyhedsserver kan være news.tele.dk
Nyhedsserver kræver ikke du logger på,
du skal derfor IKKe sætte hak i boksen
klik på Næste
klik på Udfør
Klik Ja til at hente Nyhedsgrupper
og bevæbn dig så med tålmod og
vent på, at der hentes over 36.000
nyhedsgrupper ned.
Nu kan du så vælge de grupper du er
interesseret i. skriv f.eks.:

dk.videnskab.historie.genealogi

i tekstboksen og dobbeltklik så
på den i det nederste vindue.

skriv derefter:

dk.binaer.historie

i tekstboksen og dobbeltklik så
på den i det nederste vindue ...

og så fremdeles.

Når du har fået de newsgrupper du
er interesseret i, klikker du på
OK.

Første gang du klikker på en af de newsgrupper
du nu har hentet, vil den automatisk hente de
seneste 300 indlæg ned til dig. Hvis du er
interesseret i, også at få ældre indlæg med,
må du igen ind under Funktioner, og på
gardinet skal du så klikke på, Hent de
næste 300 brevhoveder, og så fremdeles,
indtil du har hentet alt det ned du er
interesseret i.

Nu kan det så - efter min mening - være
smart, at højreklikke på de valgte newsgrupper
- en efter en - i mappepanet til venstre, og på
det popup gardin der fremkommer, at vælge
funktionen Følg med. Ved at gøre dette får
du alle de hentede indlæg markeret som
læste, og kan så tydeligt skelne, når der
er nye indlæg og svar.

Der skulle nu være styr på det mest
basale, men giv dig nu også lige tid til
at sikre dig, at vigtige indstillinger er i
orden, så du ikke havner i den situation,
at du godt kan læse, men ikke kan skrive
svar på indlæg.

I Indbakke vælger du så igen Funktioner
På gardinet vælges Indstillinger
Klik på fanen Læsning
Klik på skrifttyper
Vælg tegnsæt Vesteuropæis(ISO)
Klik på Benyt som standard
Klik på OK
Klik på Internationale Indstillinger
Hak i boksen,så standard bruges
til alle indgående meddelelser
Klik på OK
Klik på fanen Send
Klik på Internationale Indstillinger
Hak i boksen, så der altid bruges
engelske brevhoveder ved svar. Dette
er vigtigt.
Klik på OK
Ved Format for Nyheder, skal der være
prik i den runde boks ud for Almindelig
tekst - dette er også vigtigt.
Klik på Indstillinger for Almindelig
Tekst
Her kan det - aht. binær - være praktisk,
at der er prik i den runde boks ud for
Uuencode.
Klik på OK
Klik på Anvend
Klik på OK

Ja, så skulle den vist være der.
God fornøjelse.

med venlig hilsen

Arne

Fra : aafe

Dato : 08-05-03 09:19

"Hans Poulsen" skrev:

> Tak for billedet af Valdemar Sechers maleri af Mariendal Mølle
> og tak for kopierne af Krogh-papirerne, som jeg har læst med in-
> teresse.

Jeg må bede dig om, også at læse mit seneste
svar til Ketty, idet beskrivelse jeg videregav ikke
kunne holde til en nærmere granskning.

Problemet skyldes, at min kilde har oplysningerne
fra Kr. Værnfelts "De tre Hasseriser", og i den
forbindelse overså det lille ord "igen", hvilket så
resulterede i en uholdbar overtolkning

med venlig hilsen
Arne

Fra : Hans Poulsen

Dato : 08-05-03 16:32

"aafe" <intet@svar.dk> wrote in message news:<3eba1306$0$95351$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> fra Kr. Værnfelts "De tre Hasseriser", og i den
> forbindelse overså det lille ord "igen", hvilket så

Kære Arne

Det har været en go', go' dag, og det kan jeg takke såvel dig
som ham, der sidste år kom mig til hjælp med en vejledning til
at oprette adgang til dk.binaer.historie, for. Han har de seneste dage
fulgt din og min kommunikation og meldte sig nok en gang med en
vejledning. Det gav mig lejlighed til at undskylde og takke ham - og
det
lettede.

Også dig takker jeg meget. Nu er jeg på! Jeg har omhyggeligt fulgt din
beskrivelse, og det fungerer bare. Hvad tonede frem ved målet?
Mariendal
Mølle!

Jeg véd ikke, hvad du laver i det civile liv, men foretager du dig
andet end
skrive manualer til 66-årige, der har en veludviklet evne til at
kludre med
det tekniske ved en pc, Internet etc., er du havnet på den forkerte
hylde,
og du bør straks skifte erhverv.

Tak, Arne, for dit meget fine stykke arbejde til mig. Tak fordi du tog
dig tid.

Kr. Værnfelts "De tre Hasseriser" kender jeg ikke, men til gengæld kan
jeg
hans "Historien om de tre Torper" udenad og venter kun på, at nogen
sætter
melodi til, så jeg kan synge den ud i alle verdenshjørner. Han skrev
den i
1968, og lige siden har jeg ejet den. Det er et særtryk fra
"Himmerland og Kjær Herred", som du kan låne med hjem fra
Frederiksberg Bibliotek, Læsesalen. Den
går vistnok tilbage til 1915, og jeg har læst samtlige bind. Bind 2002
kan du
ikke låne de første par uger - det ligger nemlig p.t. inde i min
dagligstue.

Ha' det godt, Arne, og tak!

Med venlig hilsen

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg

Fra : aafe

Dato : 09-05-03 02:59

"Hans Poulsen" skrev:

> [...]
> fulgt din og min kommunikation og meldte sig nok en gang med en
> vejledning. Det gav mig lejlighed til at undskylde og takke ham - og

For mit vedkommende kan jeg kun sige velbekommen,
og takke for de venlige ord

med venlig hilsen
Arne