Re: Gode hjem til killinger søges!!
Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 06-05-03 13:42

Godt indlæg jytte. Jeg er helt enig. Og til I andre har jeg aldrig oplevet
at mine katte har været psykist nedbrudt eller adfærdsvanskelige fordi de er
kommet hjemmefra når de var omkring 8 uger. Derimod har jeg oplevet min
hunkat tage kraftigt afstand fra sine killinger i den alder.Skubbet dem væk
når de ville patte osv.netop fordi hun var i løbetid igen. Det mener jeg er
mere synd end at beholde dem hjemme.Det der med 12 uger er der nogle "kloge"
hoveder der har fundet ud af - men hvordan foregår det egentligt hvis katten
levede vildt og selv bestemte?
Egentlig ville jeg ikke deltage i denne marahton diskussion og vi bliver
heller aldrig enige.Når jeg har læst disse indlæg virker det lidt som en
sammenspist gruppe der straks "hugger" ud når nogen ikke lige arter sig
"rigtigt".Jeg har kun læst i nyhedsgrupperne fordi jeg mistede min kat. Har
fundet en ny mis så det er slut nu.

Hilsen Karin

Fra : marianne hellemose

Dato : 06-05-03 14:35

Karin skrev
<Det der med 12 uger er der nogle "kloge"
hoveder der har fundet ud af >

Ja eks.v. Kattens Værn som ikke bygger deres erfaring
på en, to eller ti katte, men rigtig mange hundrede katte,
hvorfor er det nu lige, at man ikke vil acceptere den
erfaring, de som har arbejdet med katte i årevis har gjort,
jeg mener hvis jeg skal have trukket en tand ud, så går jeg
til en med erfaring i tandudtrækning og ikke en skomager
med erfaring i forsåling. Vi behøver vel ikke at blive ved med at opfinde
hjulet.

<Når jeg har læst disse indlæg virker det lidt som en
sammenspist gruppe >

Hvis vi virker "sammenspiste" er det måske fordi vi har
EN vigtig fælles interesse, nemlig kattens ve og vel, vi
ønsker at "bygge op" på vores viden om disse skønne
dyr, IKKE at rive ned, og/eller vende tilbage til den
sorte middelalder hvor man ikke vidste bedre.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Some people have lives, others have cats.

Fra : Preben Bohn

Dato : 07-05-03 20:07

marianne hellemose wrote:
> [...]
>
> Ja eks.v. Kattens Værn som ikke bygger deres erfaring
> på en, to eller ti katte, men rigtig mange hundrede katte,

Jeg gad egentlig godt vide hvordan/hvornår/om Kattens Værn har lavet
undersøgelser der rent faktisk viser at det er bedre at tage dem væk ved
12 uger end som 8 uger.

Jeg ville umiddelbart gå ud fra at det op til en vis grænse er bedst at
lade dem være hos moren så lang tid som muligt. Så at sætte grænsen ved
12 uger i stedet for 8 uger betyder muligvis at flere af ungerne ikke
bliver adfærdsvanskellige (eller hvad de nu bliver), men hvis man satte
grænsen ved 16 uger ville det være endnu bedre. Så hvad er magisk ved 12
uger?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-05-03 21:26

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver adfærdsvanskellige (eller hvad de nu bliver), men hvis man satte
> grænsen ved 16 uger ville det være endnu bedre. Så hvad er magisk ved 12

Så vidt jeg ved, var de 12 uger vist nok netop en
kompromis-løsning mellem 8 og 16 uger - det mener jeg i
hvert fald at have hørt og det lyder ikke usandsynligt. Selv
har jeg en grænse på 14 uger eller 3 måneder.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Helle Andersen

Dato : 06-05-03 15:25

"Karin Offenbach Rasmussen" <kr@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse
> Det der med 12 uger er der nogle "kloge"
> hoveder der har fundet ud af - men hvordan foregår det egentligt hvis
katten
> levede vildt og selv bestemte?

I naturen bliver killingerne hos deres mor til de er omkring
6 måneder - og I den perfekte verden ville det også være
sådan vi burde gøre med vores tamkillinger.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-05-03 18:18

Hej Karin

> [...]
er
> kommet hjemmefra når de var omkring 8 uger.

Vi har jo heller aldrig påstået, at alle katte, der tages for tidligt fra,
bliver adfærdsvanskelige. Desuden er det nok ikke mange, der forbinder
urenlighed, der starter, når katten er 3 eller 5 år gamle med det, at den er
taget for tidligt fra moren

> [...]
væk
> når de ville patte osv.netop fordi hun var i løbetid igen. Det mener jeg

Nej det er faktisk en del af deres uddannelse, idet de lærer at blive afvist
og lærer, hvordan man afviser. Altså en vigtig del af "sprogundervisningen"

>Det der med 12 uger er der nogle "kloge"
> hoveder der har fundet ud af - men hvordan foregår det egentligt hvis
katten
> levede vildt og selv bestemte?

Så bliver killingerne hos moren til de er ca. 6 mdr. Og det er ikke bare
nogle kloge hoveder, der har siddet og udtænkt det, de har faktisk gjort
forsøg med det.

> [...]
> heller aldrig enige.Når jeg har læst disse indlæg virker det lidt som en
> sammenspist gruppe der straks "hugger" ud når nogen ikke lige arter sig

Måske virker vi sammenspist, men jeg kan love dig, at selv om vi også mødes
iblandt, så er vi ikke medlem af "Foreningen til indbyrdes beundring", men
vi er villige til at lære af dem, der har størst erfaring/ af videnskabens
resultater. Vi hugger heller ikke, men vi anser det for vigtigt for kattene,
at udbrede så meget viden som muligt om dem.

>Jeg har kun læst i nyhedsgrupperne fordi jeg mistede min kat. Har
> fundet en ny mis så det er slut nu.

Til lykke med den nye mis. Men var det ikke netop nu du skulle være her?

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jette

Dato : 07-05-03 19:14

"Nina El Falaki" skrev:

> Til lykke med den nye mis. Men var det ikke netop nu du skulle være her?

Hun skulle vel bare købe katten, og så var det dét

Jeg har fulgt tråden og undrer mig egentlig over at katte i fangenskab
bliver sammenlignet med katte i naturen.... jeg mener - der må da være
forskel på de to typer katte?

I det hele taget står jeg helt uforstående over for, at nogle ikke vil lytte
til gode råd fra Dyreværnsforeninger, dyrlæger og opdrættere.. folk der har
stor erfaring og også har talt med mange andre, der har de samme erfaringer.
Det synes jeg er bund-ærgeligt og synd for misserne

Mvh. Jette

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-03 19:41

Jette skrev
[...]

Osse mig, det er som om at lige netop den viden om
katte, der er kommet de sidste mange år går helt hen
over hovedet på dem, de holder fast ved "som det var
for 50 år siden" da verden så helt anderledes ud. Trist.