mac og formatering?
Fra : AN

Dato : 05-05-03 15:01

Hej

Jeg står for at skulle formatere en mac og geninstallere OS8.6 på den, men
jeg ved meget lidt om mac, så jeg er ikke helt med på hvordan jeg gør.

Er det bare at smide skiven i skuffen og starte op på den ved at holde c
nede, og så bare følge instrukserne, eller hvordan gør man?

Mvh.
Anders

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 05-05-03 15:08

AN <tox@xot.denmark> wrote:

> Er det bare at smide skiven i skuffen og starte op på den ved at holde c
> nede, og så bare følge instrukserne, eller hvordan gør man?

Ja, når du starter op fra cd kan du få lov at formatere harddisken. Der
skulle gerne ligge et program der hedder noget lignende "Drive Setup"
(ved ikke hvad det hedder på dansk) på cd'en - med det kan du
partitionere og formatere harddisken i maccen. I options i Drive Setup
kan du evt. vælge at skrive nuller på hele harddisken (zero all data),
hvis det er for at fjerne hemli' eller privat data fra harddisken.

- Jørgen

Fra : AN

Dato : 05-05-03 15:20

"Jørgen Tietze" wrote in message :

> [...]
> kan du evt. vælge at skrive nuller på hele harddisken (zero all data),
> hvis det er for at fjerne hemli' eller privat data fra harddisken.

Jeg takker Det lyder ikke så svært. Det sværeste bliver nu at finde cd'en
i rodeskuffen Men det er der jo kun en der kan hjælpe mig med, og det er
mig!

Jeg takker igen...

Mvh.
Anders

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-05-03 16:21

AN <tox@xot.denmark> wrote:

> [...]
> i rodeskuffen Men det er der jo kun en der kan hjælpe mig med, og det er

Hvad er det for en Mac ofg hvor meget RAM er der i den ? Du kan med stor
fordel installere OS 9 fremfor 8, hvis den er ellers er det til.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : AN

Dato : 06-05-03 10:26

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote in message

> Hvad er det for en Mac ofg hvor meget RAM er der i den ? Du kan med stor
> fordel installere OS 9 fremfor 8, hvis den er ellers er det til.

Kan ikke lige finde ud af hvor jeg finder ud af hvor meget RAM der er i den.
På fronten står der følgende:
PowerPC
PowerMacintosh
8500/150

Og så lige til sidst... Jeg har en 8.6 cd, men ikke en OS9, så det er ikke
en mulgihed.

Mvh.
Anders

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-05-03 12:54

AN <tox@xot.denmark> wrote:

> [...]
> 8500/150
>
> Og så lige til sidst... Jeg har en 8.6 cd, men ikke en OS9, så det er ikke

I æblemenuen i øverste venstre hjørne, er der en Apple System Profiler -
der kan du se alt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 05-05-03 15:16

"Jørgen Tietze" <tietze@mail.dk> wrote in message

> [...]
> kan du evt. vælge at skrive nuller på hele harddisken (zero all data),
> hvis det er for at fjerne hemli' eller privat data fra harddisken.

Og som en ekstra detalje kan du også vælge at formattere i almindeligt
format eller i udvidet format. Det hedder henholdsvis HFS og HFS+. Det
udvidede format er indført fra og med OS 8.1 og skulle efter sigende udnytte
harddisken bedre. Det gælder især situationen med "stor" harddisk og mange
"små" filer.

Fra : AN

Dato : 05-05-03 15:33

"Henrik G. Jacobsen" wrote in message

> [...]
udnytte
> harddisken bedre. Det gælder især situationen med "stor" harddisk og mange

Uha... nu bliver jeg lidt forvirret igen. Det jeg har brug for er, to
partitioner. En til programmer som photoshop o.lign. og en til mange filer,
der typisk fylder op til 1-2MB stykket.

Mvh.
Anders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-03 16:16

Hej Anders

AN wrote:

> Uha... nu bliver jeg lidt forvirret igen. Det jeg har brug for er, to
> partitioner.

Lad være med det. Det er der slet ingen grund til. Åbn Drive Setup /
Diskværktøj. Den ligger i mappen Hjælpefunktioner / Utilities på OS 8.6 CD'en.
Marker disken, klik på 'Initialize' / 'formater'. Vælg 'Custom' / 'Speciel'
nederst i vinduet.

Du får så et vindue op, hvor harddisken er markeret som et firkantet felt til
venstre og til højre har du forskellige popup menuer, hvor du kan vælge diskens
format - HFS eller HFS+ + en masse andre, som du bare skal lade ligge og glemme
alt om. Vælg HFS+ og i den øverste popup menu vælger du 2 partitioner. og du
vil nu få 2 lige store partitioner.

Hvis du så vil have forskellig str. markerer du i den ene partition - fx. den
øverste med et museklik og skriver det antal mb/kb du vil have den på. - Fx.
hvis disken er en 40gb, så vil det være godt med en partition på 15-18gb til
system og programmer og resten til lager.

Når du så har sat str. klikker du på 'OK' og 'Formater'/'Initialize', og hvis
der ikke er ændret noget i indst. i øverste menu 'Funktioner' / 'Options', så
vil der gå et par sek. så har du 2 nye 'diske' liggende på skrivebordet.

> En til programmer som photoshop o.lign. og en til mange filer,
> der typisk fylder op til 1-2MB stykket.

Vær opmærksom på, at du skal slå Virtuel Hukommelse fra i OS 8.6. Der er
konflikter mellem OS 8.6 og Photoshops swapdiske, hvis VM er aktiv. Hvis du
absolut vil bruge VM, så sæt Photoshops swapfil til at være placeret på den
anden partition, så undgår du konflikter mellem swapdisken og filen VM Storage
File.

Og da det er 8.6, så _skal_ du hente 'Apple Fonts Manager 1.0' enten hos apples
software sites eller på www.versiontracker.com under Mac OS. Der er en grim
fejl i 8.6, der gør, at skrifter kan forsvinde i netop bl.a. Photoshop.

Ellers er selve installering bare at følge vejledningen, når du har klikket på
install.

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-05-03 16:23

Lad nu være med at forvirre manden. Når han har skrevet hvad det er for
en Mac og specs på den, så er det meget nemmere at give god råd.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-03 02:05

Hej Jesper

Tværtimod - Det her, jeg har skrevet er generelt for alle Mac, der kører
med klassisk Mac OS!

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Lad nu være med at forvirre manden. Når han har skrevet hvad det er for
> en Mac og specs på den, så er det meget nemmere at give god råd.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Bitbucket

Dato : 05-05-03 15:22

AN <tox@xot.denmark> wrote:

> [...]
>
> Er det bare at smide skiven i skuffen og starte op på den ved at holde c
> nede, og så bare følge instrukserne, eller hvordan gør man?

Ja, ingen ben i det.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-05-03 12:21

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>Lad være med det.
Hvorfor dog det?
Der er da mange fordele ved at have sine diske partitioneret.

Frank Løkkegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-03 06:19

Hej Frank

Første sætning referer ti lførste sætning..., - så Anders skal bare
ikke lade sig forvirre... - Det var såmænd det hele..

Frank Løkkegaard wrote:

> Hvorfor dog det?
> Der er da mange fordele ved at have sine diske partitioneret.

mvh. Erik Richard - der selv har masser af partitioner på en enkelt
disk..