Prog. som Kazaa osv. kvæler musikken - dis~
Fra : Lars Lauridsen

Dato : 05-05-03 14:36

Personligt kunne jeg ikke være mere uenig. At jeg kan hente musik over
internettet, skærper min musik interesse og min brede smag, da jeg ikke
bruger særlig meget tid på MTV, Boogie osv.

Over de sidste 3 mdr. har jeg købt 4 cd'er (Muse - Showbiz, Manic Street
Preachers - The Greatest Hits, Kashmir - Zitilites, Carpark North og Foo
Fighters - One By One)

Bortset fra Kashmir, var alle købene primært "stimuleret" af det faktum at
jeg havde hørt noget med dem på en tilfældig mp3, fået tilsendt en mp3 af en
ven eller hørt lidt i radioen. Så har jeg hentet nogle flere numre og er
blevet overbevist om kvaliteten i musikken, og så køber jeg pladen.
Medmindre det lige er Red Hot Chili Peppers eller Kashmir, fungerer mine
pladekøb som regel sådan. Derfor finder jeg det hyklerisk, når man kræver
programmer som kazaa, napster osv. ulovlige.

PT overvejer jeg at købe Mew - Frengers samt Mando Diao - Bring em in. -
Specielt Mando Diao havde jeg aldrig hørt om, hvis det ikke var for kazaa.

Hvad mener I?

Mvh.
Lars

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 05-05-03 14:37

"Lars Lauridsen" <Crazy_Jellyfish@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Specielt Mando Diao havde jeg aldrig hørt om, hvis det ikke var for kazaa.

Glemte lige summasumarum: Hvis jeg mener musikken er min smag og har den
rette kvalitet, så køber jeg cd'en, så det er bare op til musikerne at lave
noget godt musik, så er internettet alle tiders reklame!

Mvh.
Lars

Fra : gooferd

Dato : 05-05-03 16:12

> [...]
lave
> noget godt musik, så er internettet alle tiders reklame!

Problemet for musikerne er nok ikke folk der som dig benytter internet og
mp3 som en slags "musikleksikon" til at udvide din musikalske horisont
med... Men det er desværre svært via et program som fx kazaa at skelne
mellem den type musik-downloader (som jeg selv også tilhører) og den type
der downloader cd'er med cover, brænder ud som audio cd, printer coveret ud,
smækker det hele i en box og lægger den i pladehylden.. eller måske endda
laver mange eksemplarer og sælger dem til sine venner for en slik...

----
Anders Jensen

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-05-03 16:24

gooferd wrote:

> [...]
> smækker det hele i en box og lægger den i pladehylden.. eller måske endda
> laver mange eksemplarer og sælger dem til sine venner for en slik...

Hvor mange findes der af den slags? Jeg kender ingen.

/David

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-05-03 17:58

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Hvor mange findes der af den slags? Jeg kender ingen.

Jeg tror faktisk, at der er en hel del {tm}, uden at jeg selv kan komme på
nogen. Men det sker da, at man støder på folk, som ikke har købt en cd i
over et år.

/Nikolaj

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 07-05-03 17:56

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote:

>Jeg tror faktisk, at der er en hel del {tm}, uden at jeg selv kan komme på
>nogen. Men det sker da, at man støder på folk, som ikke har købt en cd i
>over et år.

Sidste CD jeg købte fra ny af var soundtracket til Matrix, det er nogle år siden den
film kom frem.

På grund af priserne på nye cdere holder jeg mig til lejlighedsvist at købe brugte
cdere.

Men så køber jeg gerne mange brugte vinylplader. Hvorfor give 40, 69 og 150 for en
plade som kan fås ned til 3 kroner per styk brugt? På denne måde får jeg både gammel
og ny musik billigt.

-breiler

Fra : gooferd

Dato : 06-05-03 01:44

> Hvor mange findes der af den slags? Jeg kender ingen.

> /David

Jeg kan selvfølgelig ikke give dig et tal... for jeg aner det ikke... men
jeg ved da at det ikke er noget problem at få fat i.. Jeg kender både til
folk der brænder cd'er og sælger dem (ikke i stor stil) og folk der brænder
til sig selv... jeg kunne dog forestille mig at det er meget mere sjældent
at finde folk der sælger end det var for et par år siden.. men det hænger jo
nok mere sammen med at langt flere har cd-brænder end tidligere.....

-----
Anders Jensen

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 05-05-03 16:31

"gooferd" <gooferd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> smækker det hele i en box og lægger den i pladehylden.. eller måske endda
> laver mange eksemplarer og sælger dem til sine venner for en slik...

Der er helt sikkert mange af dem der aldrig køber cd'er - kender også nogle
stykker. Men egentlig kender jeg ikke længere nogen der sælger dem - Er den
slags generelt døet ud? Eller er der bare meget få der sælger rigtig meget?

Samtidig skal man så også huske på den omvendte bonus: Muse og Mando Diao er
jeg i hvert fald 100% sikker på jeg næppe nogensinde havde købt cd'er med
uden internettet, det samme tror jeg egentlig også gælder Foo Fighters.
Manic havde jeg _måske_ købt uden, og jeg tror der er mange der har det på
den måde.

Altså må det et eller andet sted være en udemærket reklame. Svjh. var
pladesalget forøvrigt steget da Napster var på sit højeste i USA, ikke at
det nødvendigvis havde noget med hinanden at gøre, men det modbeviser da at
pladesalget skulle lide under p2p programmerne!

Mvh.
Lars

Fra : zcully

Dato : 05-05-03 16:20

"Lars Lauridsen" <Crazy_Jellyfish@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Specielt Mando Diao havde jeg aldrig hørt om, hvis det ikke var for kazaa.

Jep jeg holder fuldt ud med dig!!
Jeg vil sige at meget af årsagen til at jeg også downloader udover for at
høre om det er noget for mig, det er at jeg ikke finder nutidens musik
særlig holdbart og det er sjældent at kunstnerne idag laver et HELT fedt
album. Så syntes jeg det er spild af penge at give så meget for en ny Cd når
man er træt af de 2-3 fede numre på et par uger!!

En af de andre årssager til at jeg downloader er den nye kopibeskyttelse!
Den nye Madonna og den nye med Carpark North (de har lavet en EP før) kunne
jeg sinpelthen slet ikke spille på min computer og visse numre på Carpark
har decideret dårlig lyd på min DVD afspiller. Jeg hører meget af min musik
på computeren, så jeg syntes det er for dårligt at man ikke kan det med de
kopibeskyttede. Dem gik jeg så ud og byttede og downloadede dem istedet.
Hurra for kopibeskyttelsen. Den gør en til forbryder....

Bare lige min kommentar!!

/Zcully

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 05-05-03 16:32

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> kopibeskyttede. Dem gik jeg så ud og byttede og downloadede dem istedet.
> Hurra for kopibeskyttelsen. Den gør en til forbryder....

Helt enig, og hardcorepiraterne kan så nemt omgå kopisikringen alligevel, så
det hjælper jo ikke en fis.

Mvh.
Lars

Fra : Daniel Andersen

Dato : 05-05-03 19:52

> Hvad mener I?

Jeg har samme holdning som dig generelt.Udnytter især features på
Amazon.com, hvor man kan søge på et album, og da får at vide hvad dem der
købte det album ellers også købte. Ofte er det i samme stil, men ukendt for
en selv. Så har man lige muligheden for at tjekke ud hvad det er inden man
bruger pengene på en CD - Udvide sin horisont. Nemlig det faktum, at
musikerne så må lave noget ordentligt, da et enkelt hit på et album ikke
helt retfærdiggører at man skal betale for en hel CD. Nu er det dog ikke
meget af det musik jeg hører hvor MAXI'erne er lige til at finde - Oftest
fordi jeg ikke er enige med bandet om hvilket nummer der skal udgives på
MAXI, men det er en anden snak...

ELLERS er der jo alle de døgnfluer, som man hører på radioen mm. - Jeg kørte
engang med et mobildiskotek, hvor det er påkrævet man altid har det seneste
dansepladder (ja, med 2 d'er ), som jo outdates en gang om måneden. Så er
det sgu' dyrt at handle musik!!!. - Lortet er jo ubrugeligt efter 1-2
måneder, og man hører det aldrig igen. Der "kender jeg så en" der istedet
bare har hentet dem på nettet, pga. den korte levetid... Albums som man ved
vil vare længe er det bestemt værd at bruge penge på - Så støtter man også
noget sjæl - Nogle der lever for musikken... Istedet for de vrag der lige
skal lave et par hurtige millioner...

Mine 25 øre!!!

/Daniel-San

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 05-05-03 20:43

> [...]
> måneder, og man hører det aldrig igen. Der "kender jeg så en" der istedet
> bare har hentet dem på nettet, pga. den korte levetid...

Vil da lige knytte yderligere en kommentar til det du skriver, Daniel.
Har selv været DJ (selvom det er et noget fortærsket udtryk efterhånden...)
og de penge man tjente på at stå og rive musik rundt, ja det røg så over
disken i den lokale pladebiks og man kunne så være heldig at være røget i en
måned, hvor der var to hits (maxier til 69,-) mindre og så have penge til at
købe noget musik man selv har lyst til at høre derhjemme.
Stoppede, da det blev påkrævet at det var "toppen af poppen" der blev
spillet - og ikke de (efterhånden få) musikalske udstikkere, jeg holdt så
meget af....

Punkt ét i min svada er at det er noget skrammel at så få vil høre noget
"ordentlig" musik i byen - jo der ryger da mange dansevenlige produktioner
igennem i mixerpultene rundt omkring, men kommer de ud til folket? Radioen
spiller dem ikke, de bliver ikke promoveret af andet end måske en plakat i
pladebiksen og diskotekerne er så bange for at skille sig ud (vi snakker
generelt) at de heller ikke får spillet noget der bare ligner andet end
radio versionen, xtended eller måske trance-udgaven...
Det er såmænd også fint nok, men hvis det er standarden og måske nogenlunde
det eneste der er, så forstår jeg sq. godt folk ikke køber musik - det er jo
det der ryger rundt i radioen og på disko - hvornår skal de så selv spille
det?

Pkt. 2 er at DJ's på generelt niveau har svært ved at få fat i de nye numre
(hvilket de jo nærmest SKAL spille) - altså tyer man til kazaa o.l. når man
skal have det nummer med der kører i hot-rotation på radioen - er numrene
ikke til at komme i nærheden af, så finder man andre veje...

Hænger du på endnu?...

Jeg synes pladebranchen griber den nye store mulighed - Internettet -
forkert an, hvis der var nogen der ville putte lidt energi i det, så kunne
det vendes til en stor succes og promoveringskanal med mulighed for at give
køberne ligenøjagtig det de ville have - og det være sig når køberne har
tid!...helt ærlig, hvor længe vil I bitche over jeres faldende salg, kære
pladebranche - vis lidt initiativ og lidt mindre "pengemaskine" og kom ud af
hulemandshysteriet...

Jeg stopper nu...

/Niels-zan (!)

Fra : Lars Bernau

Dato : 05-05-03 21:10

Niels Præstegaard wrote:

> [...]
> skal have det nummer med der kører i hot-rotation på radioen - er numrene
> ikke til at komme i nærheden af, så finder man andre veje...

HVad forhindrer en Dj i at melde sig ind i fx. Ideal Promotion?
(http://www.idealpromotion.dk/) Hvis man er andet hygge DJ hjemme i
soveværelset, må man forvente at skulle ud og spille hver weekend. Og
igen er man over hygge stadiet hiver man forhåbentligt også mere end 300
kroner og fri bar hjem på at være ude at spille. Og så burde man have råd
til være medlem af fx. Idel Promotion. (Jeg mener at det er 1200 kroner
det koster - enten en mdr og pr. 2 mdr.)

--
Lars Bernau
"Diskussioner bliver tit ødelagt af folk,

Fra : Daniel Andersen

Dato : 05-05-03 21:18

> [...]
> til være medlem af fx. Idel Promotion. (Jeg mener at det er 1200 kroner
> det koster - enten en mdr og pr. 2 mdr.)

Det med at spille hver weekend er vist lidt utopi i dagens Danmark for det
fleste. Der er MANGE om udbuddet, og kunderne vil helst ikke af med mere end
1500 - Så dem der har forstand på at spille musik til enhver fest bliver
udfaset af alle nybegynderne fordi de kan gøre det billigere (dog sjældent
bedre). Jeg valgte ikke at stoppe med mit - Det kom ganske automatisk pga.
dette...

Så når ens kundekreds er ret faldende, og ikke har været på
"hver-weekend-basis" på noget tidspunkt, så er det lidt en investering. Så
er det sgu' mest sikkert lige at hente de nyeste nye inden man skal på en
aften - også selvom det ikke lige er "efter bogen"...

Fra : Lars Bernau

Dato : 05-05-03 21:58

Daniel Andersen wrote:
> [...]
> er det sgu' mest sikkert lige at hente de nyeste nye inden man skal på en
> aften - også selvom det ikke lige er "efter bogen"...

Der er jo heller ingen der siger at man skal starte med at melde sig ind
sådan et sted.

Hvis man bliver DJ for at blive rig, har man truffet et forkert valg. Det
er de færreste der bliver rige af at være DJ i DK. Man må se i øjnene at
man skal bruge penge på plader, på enten den ene eller anden måde. Og man
må indse at man er nødt til at have en del musik man ikke bryder sig om.
Men nu spiller man nu heller ikke musik for sig selv, men for publikum.

Problemet er bare, udover selve ulovligheden i det, at du nemt ender med
at have noget skrammel, rent lydkvalitetsmæssigt. Plus at det kan være
svært at finde de fede versioner af de numre man leder efter (extended
udgaver og så videre)

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 05-05-03 22:04

> [...]
> til være medlem af fx. Idel Promotion. (Jeg mener at det er 1200 kroner
> det koster - enten en mdr og pr. 2 mdr.)

Ideal Promotion er ikke noget man lige melder sig ind i. Man melder sig til
deres liste og så bliver det vurderet, hvor man spiller og hvor meget i
forhold til om det er interessant at sende plader til én. Mener de har
mellem 100-150 dj's på listen. Men konceptet ville da være fint, hvis det
var muligt for alle der ville betale for at blive holdt "opdateret" i rette
tid...

Og ja, hvis man er mere end soveværelses dj, hiver man fine penge hjem, men
når der ryger 1500+ til plader, som i forvejen er lidt "for gamle" så får
pengene ben at gå på. Og man bruger da trods alt sine nætter på det - og så
meget er der ikke tilovers vil jeg mene...

Hele situationen omkring at der skal være mere party-uartig-knald-i-låget
til ingen penge fra dj'en gør at os der er der for musikken og de dansende
mennesker - definitionen på en dj om man vil - til en truet art...:-/

/Niels

Fra : Daniel Andersen

Dato : 05-05-03 21:12

> [...]
> Stoppede, da det blev påkrævet at det var "toppen af poppen" der blev
> spillet - og ikke de (efterhånden få) musikalske udstikkere, jeg holdt så

Ja, sørgeligt at se når de dyrebarer maxi'er man har shoppet for "andres"
skyld bliver helt ubrugelige. Det er jo ikke ligefrem de er penge værd
heller...

> [...]
jo
> det der ryger rundt i radioen og på disko - hvornår skal de så selv spille

Ja, for man kender det godt når man selv står bag pulten. Er der noget folk
ikke kender, eller ikke kan synge med på i 4 ud af 5 vers, så skrider de fra
dansegulvet. Man havde heldigvis en trofast bunke CD'er med sikre hits -
80'ere og 90'ere. Og når de ikke kunne bruges mere i diskoet fordi man
stopper, så er de stadig noget værd for en selv, da de har en lytte-værdi
stadigvæk.
Med de priser der er kan man ihvertfald ikke bare finde en CD og tænke "den
ser da ok ud" - og så købe den. Med det musik der er i de kommercielle
butikker (De butikker der ikke har det fede musik (Bilka mm.)- For mig
ihvertfald), er man garanteret at få noget poop med hjem under armen...
Well - Jeg er ihvertfald

Fra : Daniel Andersen

Dato : 05-05-03 21:14

> numre
> man

JEP! - Kom lige til at trykke send lidt tidligt - UPS!

Enig!

Fra : MP Jakobsen

Dato : 05-05-03 20:43

"Lars Lauridsen" <Crazy_Jellyfish@hotmail.com> wrote

> Hvad mener I?

Fundamentalt det samme som dig! Jeg synes at det er til grin at det skal
være ulovligt at downloade musik fordi:
1. MP3 er som oftest i dårligere kvalitet end med CD på et anlæg
2. Det udvider ens musikhorisont
3. Det er en bedre måde at lave reklame på end ved at sende reklamer i
fjernsynet fordi det forpligter på kunsteren og ikke på en eller andet
multinational pengemaskine
4. Det er umuligt at forhindre

Til gengæld må jeg sige at jeg synes at det er noget svineri at det er
tilladt at kopiere en cd man har lånt fra sin ven eller på biblioteket. Det
skærper (især nye danske) kunstnere i at tjene penge til at lave ny fed
musik (Swan Lee, Kashmir, Carpark North, Mew, Venice mv klare den heldigvis,
og tak for det). Det rammer CD-butikkerne (landets bedste pladebutik,
Phonoteket i Helsingør, måtte for nylig lukke).
Jeg synes helt uden tvivl at det burde være lovligt at brænde sine egne
musik-cder til sig selv og sit eget forbrug. Når jeg har købt en CD vil jeg
have lov til at lave en kopi til min bil eller for at undgå ridser i
originalen når der skal holdes fest.

Så en lille hilsen til Kulturministeriet: Frigør MP3'en og luk for den
lovlige kopiering af biblioteks CDer. Vi vil have mere kunst og mindre
pengemaskine!

MP

Fra : Christian Muus

Dato : 05-05-03 23:13

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> Så en lille hilsen til Kulturministeriet: Frigør MP3'en og luk for den
> lovlige kopiering af biblioteks CDer. Vi vil have mere kunst og mindre
> pengemaskine!

Ja, den har jeg heller ikke helt fattet. Man må dog ikke kopiere en i
forvejen kopieret cd. Hvad er i princippet forskellen, og hvordan vil de
administere den lov?

Fra : sune vuorela

Dato : 06-05-03 00:09

En der kalder sig "Lars Lauridsen" <Crazy_Jellyfish@hotmail.com>
skrev:

>Hvad mener I?

Jeg er studerende og bor på kollegie med tilhørende
internetforbindelse.

Folk på mit studie - og på mit kollegie undre sig enormt meget over at
jeg bruger mange penge på CD'er - når man nu uden problemer gratis kan
downloade dem på internettet.

Jeg kender rigtig mange mennesker, der ikke har købt cd'er siden de
kom på nettet med stor forbindelse.

Og når man tilmed bor i et lille værelse hvor man ikke har langt fra
computeren til stereoanlægget, så er det jo nemt at forbinde de to. et
kabel koster jo højst en 50'er.

Jeg mener afgjort at her er et problem for kunstnerne!

Det kan godt være at der er nogen, der bruger internettet til at
skærpe interessen om den nye musik og derefter køber cd'erne. Men jeg
tror på at det er et fåtal!

Selvom folk i denne nyhedsgruppe alle siger at de gør det for at finde
ny musik, så mener jeg absolut ikke at brugere af dk.kultur.musik er
et repræsentativt udvalg af de danske internetbrugere.

Hygge

Sune

Fra : Don G.

Dato : 06-05-03 02:11

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev...

> Det kan godt være at der er nogen, der bruger internettet til at
> skærpe interessen om den nye musik og derefter køber cd'erne.
> Men jeg tror på at det er et fåtal!

Tja - jeg gør som de fleste andre i denne tråd - smuglytter - og vil gerne
indrømme at jeg næsten ikke køber singler mere som jeg gjorde tidligere.
Derimod køber jeg meget mere - og mere alsidigt - musik i dag, netop fordi
nettet giver brugeren mulighed for at undersøge, studere og nærlytte til
musikken inden man tager sine valg nede i pladebutikken.
Mange nye og små bands har jo også indset hvilken storartet og effektiv
markedsføring der ligger i at tilbyde et par MP3'ere på deres sites.
Desværre er flertallet af de store/kendte bands og kunstnere ikke de store
fans af denne form for deling af deres musik.

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : sune vuorela

Dato : 06-05-03 11:05

En der kalder sig "Don G." <news@don-gSLETTES.dk> skrev:

>Tja - jeg gør som de fleste andre i denne tråd - smuglytter - og vil gerne
>indrømme at jeg næsten ikke køber singler mere som jeg gjorde tidligere.
>Derimod køber jeg meget mere - og mere alsidigt -

Tror du at denne tråd er repræsentativ?
Jeg tror det ikke.

--
Sune

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 06-05-03 11:15

Don G. <news@don-gSLETTES.dk> wrote:
> Mange nye og små bands har jo også indset hvilken storartet og
> effektiv markedsføring der ligger i at tilbyde et par MP3'ere på
> deres sites.

Nye bands er ikke vant til at leve af deres CD salg, og har (endnu) ikke
baseret deres private liv, med diverse faste udgifter på den indtjening,
derfor er det nemt at dele ud mere eller mindre gratis.

>Desværre er flertallet af de store/kendte bands og
> kunstnere ikke de store fans af denne form for deling af deres musik.

De fleste store band/kendte kunstnere har netop baseret deres liv på
indtjeningen fra bla. deres CDsalg.
Når de så kan se deres "løn" blive halveret på bare 3 år, flere af deres
kendte kolleger kan ikke længere få en pladekontrakt og Danmark er så lille
et land at de fleste ikke kan leve af koncertturneer...
så er det nok ikke liiige lysten til at lege "Palle Ibs gratis gavebod" med
sit sure slid man har mest lyst til.

Der skal noget nytænkning til og ikke mindst en holdningsændring. Nytænkning
i form at bedre ikke-kopierbare Cd'er eller ikke-kopierbare lyttemuligheder
på nettet. Holdningsændring i form af at musikbrugere i al almindelighed bør
betragte det at spille, komponere og skrive musik er et arbejde som nogen
skal leve af ( på lige fod med andre jobs) og derfor koster det penge ( alle
andre vil jo også have løn for deres arbejde).
Surt en dag hvor ens favoritband må lukke ned og finde andre jobs, fordi det
ikke kan hænge sammen økonomisk.

/ Flying Hotdogs

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-05-03 11:39

Flying Hotdogs wrote:

> Der skal noget nytænkning til og ikke mindst en holdningsændring. Nytænkning
> i form at bedre ikke-kopierbare Cd'er eller ikke-kopierbare lyttemuligheder
> på nettet.

Det er den vej pladebranchen hidtil er gået - det er den forkerte vej.
Kopibeskyttelse forhindrer /ikke/ piratkopiering!

> [...]
> skal leve af ( på lige fod med andre jobs) og derfor koster det penge ( alle
> andre vil jo også have løn for deres arbejde).

Der vil altid være nogle, der vil hente piratkopieret musik, så længe
det er muligt - lige som der også altid har været nogle som har stjålet
pladerne i pladebutikkerne i stedet for at betale for dem.

Det største problem i øjeblikket er, at pladebranchen tvinger selv de
lovlydige købere til at bryde loven, hvis de vil høre musikken på deres
computer. De har valget mellem at bryde kopisikringen eller hente
piratkopier på nettet.

Hertil kommer al det salg branchen går glip af ved ikke at sælge
musikken via nettet til rimelige penge og på rimelige betingelser. Jeg
er for eksempel villig til at betale tusinder af kroner for at købe en
masse gamle numre, så jeg slipper for at overspille pladesamlingen til
computeren. Men pladebranchen vil ikke have mine penge.

> Surt en dag hvor ens favoritband må lukke ned og finde andre jobs, fordi
> det ikke kan hænge sammen økonomisk.

Man kan så håbe at såvel fansene som bandet forstår, hvem der har
skylden. Og at de forskellige bands finder ud af at tegne kontrakter med
mere forretningsmindede pladeselskaber i stedet for dinosaurne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-05-03 13:40

Flying Hotdogs wrote:

> [...]
> andre vil jo også have løn for deres arbejde).
> Surt en dag hvor ens favoritband må lukke ned og finde andre jobs, fordi det

Jeg har ikke noget imod at betale musikerne 150 kroner for deres cd
(selvom jeg nok ville mene at mindre ville kunne gøre det). Jeg har
noget imod at betale 150 kroner for en Radiohead-cd som skal dække
markedsføringen af Jon og Christian og Julie og alle mulige andre
ligegyldige ting. Men jeg betaler da alligevel.

/David

Fra : Mr. Bad Guy

Dato : 06-05-03 13:53

> [...]
> markedsføringen af Jon og Christian og Julie og alle mulige andre
> ligegyldige ting. Men jeg betaler da alligevel.

Man kan altså ikke kalde Julie for en ligegyldig ting!
Hun har en god stemme og så er de numre, jeg har hørt fra hendes cd da
bedre end så meget af det larm, som utroligt nok hele tiden bliver spillet
i medierne.
At hun så også udstråler en ægte glæde og naturlighed, når man ser hende,
er heller ikke dårligt.
Hvis ikke det var fordi cd'en koster omkring 150 kr samtidig med, at den
sikkert er kopisikret, så havde jeg købt den til mig selv.

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-05-03 14:03

Mr. Bad Guy wrote:
> David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in

> Man kan altså ikke kalde Julie for en ligegyldig ting!

Har jeg sagt at hun er ligegyldig?

Jeg siger bare at når jeg køber en Radiohead-cd, så vil jeg kun betale
for den, og ikke for alt muligt andet. Nettofortjenesten på en
Radiohead-cd er enorm i forhold til fortjensten på en Jon-cd, fordi den
sidste har været dyr i markedsføring etc.

Ville du synes at det var fedt hvis alle togbilleter uanset rejsens
længde, kostede 200 kroner, istedet for at de kostede noget der svarede
til udgiften fra selskabets side?

> Hun har en god stemme og så er de numre, jeg har hørt fra hendes cd da
> bedre end så meget af det larm, som utroligt nok hele tiden bliver spillet
> i medierne.

Sikkert nok, det er ikke det der er pointen. Jeg vil ikke bestemme
hvilken musik der er god og hvilken der er dårlig.

> [...]
> Hvis ikke det var fordi cd'en koster omkring 150 kr samtidig med, at den
> sikkert er kopisikret, så havde jeg købt den til mig selv.

150 er da billigt for en Julie-cd, når man tænker på hvad hun har kostet
i markedsføring. Det med kopisikringen kan jeg godt forstår. Du kan jo
måske ikke afspille den på din PC.

/David

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 07-05-03 14:06

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> 150 er da billigt for en Julie-cd, når man tænker på hvad hun har
> kostet
> i markedsføring.

Hverken Julie, Jon, EyeQ, James Sampson, eller Gudrun koster
pladeselskaberne ret mange markedsføringskroner.
De har jo fået hele markedsføringen foræret af Tv2/DR. De betaler kun for de
ganske få reklamer de skal bruge ved lanceringen når de hele albums er
færdige og senere når koncerterne skal opreklameres..
Det er jo en stensikker investering, hvor de er helt 100 på at få deres
penge ind igen.

Hvorimod der skal et noget større benarbejde til når det er helt nye ukendte
bands/solister, der skal "bankes" op til "kendt niveau". Det koster mange
penge, og pladeselsskabet kan ikke være sikre på at få pengene ind igen.
Især ikke hvis DRs musikudvælgere ikke synes om musikken og derfor ikke vil
spille det i radioen.
Hvis det nye band/den nye solist flopper hos publikum er det mange mange
mange spildte kroner. Det koster langt mere at markedsføre en CD med ukendte
kunstnere, end det gør at indspille og producere CD'erne.
De stensikre sællerter ( bla. dem med tvprogrammer i ryggen) er med til at
skaffe "risikovillig" kapital, der kan omsættes til at sætte nye bands i
gang.

Og flere nye bands, flere nye solister ...tja det kunne da være rart hvis
der var endnu flere der fik chancen.
Mange af de seneste nye skud på stammen er da vildt gode...Swan Lee, Mew,
Carpark North o.s.v.

/ Flying Hotdogs

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 06-05-03 16:19

> [...]
> markedsføringen af Jon og Christian og Julie og alle mulige andre
> ligegyldige ting. Men jeg betaler da alligevel.

Hmm... Det var en god pointe!

Mvh.
Lars