Ny G4 vil ikke starte... (&%¤#@!_)
Fra : ct

Dato : 05-05-03 08:59

Hejsa,

Vi har en ny G4 1Ghz som efter et mislykket fors'g med at tilf'je en ekstra
harddisk ikke vil starte. Vi lavede den fejl at s;tte nr.2 disk til slave,
men den første var på cable select, så det virkede selvfølgelig ikke. Men
efter at have rettet jumperne til master / slave på de 2 diske vil systemet
ikke boote op.

På den ene disk beder den om at genstarte systemet ved første skærmbillede
(og det bliver den *ved* med efter 10 forsøg), og på den anden (og tredje og
fjerde) disk vi har forsøgt med (med fungerende OS på) blinker maskinen bare
med spørgsmålstegn, og kan altså ikke finde noget bootdrev. Maskinen kan
heller ikke starte fra CD, hverken med eller uden, med en eller to harddiske
installeret.

Har forsøgt at pille strøm + batteri fra, hjælper heller ikke....

Nogen ideer ???

Claus

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 05-05-03 10:15

ct wrote:

> [...]
> efter at have rettet jumperne til master / slave på de 2 diske vil systemet

Hej Claus

Såvidt jeg ved, så skal du også sætte disk nr. 2 som Cable Select, hvis
den første er det!
Det er ihverttilfælde, det jeg har gjort på min Sun Blade 100 UNIX
arbejdsstation. (Det virker fint.)

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-05-03 12:20

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> installeret.
>
> Har forsøgt at pille strøm + batteri fra, hjælper heller ikke....

Det er noget lort. Sidder der noget ekstra udstyr i Mac'en ?

Pil alt ekstra ud. Check om RAM klodserne sidder ordentlig fast.

Du er helt sikker på at du ikke ved et uheld har bukket en af de stikene
på diskene.

Skriv lige lidt mere om hvilken model det præcist er og RAM og alt det
der.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 05-05-03 14:37

ct <no@way.se> wrote:

> [...] Maskinen kan
> heller ikke starte fra CD, hverken med eller uden, med en eller to harddiske
> installeret.

Sidder IDE kablerne rigtigt i motherboardet - har de rykket sig ud af
stikket på motherbardet?
Vender IDE kablerne rigtigt (rød ledning til ben 1)?
Lyder det som om at harddisken kører, eller cd-drevet spinner op når du
tænder computeren?
Sidder cd'drevet på sin egen ledning - har det altid gjort det, hvis
ikke er det så (single) master?

- Jørgen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-03 21:00

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> efter at have rettet jumperne til master / slave på de 2 diske vil systemet

Bare lad begge diske stå til Cable Select. Kablerne i G4'erne er lavet
til det.

Prøv at se om ikke det virker bedre.

--
Mvh.