DDV: Eksempel på dagskost
Fra : Susan

Dato : 04-05-03 18:10

Hejsa

Jeg tænker på at starte ved DDV. Jeg har ca. 10kg jeg skal af med
(måske mere, har ikke været på vægten i nogle måneder). Er det for
lidt til at starte ved DDV?

Jeg er gift, og min mand har givet tydeligt udtryk for at han
overhovedet ikke vil være med på vognen (selvom han selv godt kunne
trænge til at smide 15 kg). Jeg kunne godt tænke mig at se et eksempel
på hvad man spiser en hel dag, så jeg har noget at vise ham, så han
kan se at det ikke bare er ½ bøf og et salatblad han skal spise, hvis
han vil med på vognen. Jeg ved at vægten på kød er forskellig for mænd
og kvinder, så i eksemplet må der gerne indgå vægt for begge.

Jeg håber på hurtigt svar, da jeg så nok vil dukke op i Vejlby-Risskov
hallen torsdag.

Venlig hilsen

Susan

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-05-03 11:11

Susan wrote:

> Hejsa
>
> Jeg tænker på at starte ved DDV. Jeg har ca. 10kg jeg skal af med
> (måske mere, har ikke været på vægten i nogle måneder). Er det for
> lidt til at starte ved DDV?

Næh, du har noget kilo du vil af med, så har du nogen kilo du vil af.

Gå bare igang. Hvis du holder dig til programmet, så skulle kunne klares
på ca. 10 uger får du er af med kiloerne.

Det kan jo være, at din mand bliver misundelig på de bjerge af mad som
du skal sætte til livs for at følge programmet.

> Jeg er gift, og min mand har givet tydeligt udtryk for at han
> overhovedet ikke vil være med på vognen (selvom han selv godt kunne
> trænge til at smide 15 kg).

Synd for ham.

> Jeg kunne godt tænke mig at se et eksempel
> på hvad man spiser en hel dag, så jeg har noget at vise ham, så han
> kan se at det ikke bare er ½ bøf og et salatblad han skal spise, hvis
> han vil med på vognen.

Nå, du spurgte til nogle opskrifter.

Dem kan du altså selv finde og sætte sammen til dagsmenuer på
http://opskrifter.heede.dk
Så det gider jeg ikke gøre for dig.

Tilgengæld vil jeg kort ridse madmængden for mænd op med ét eksempel:

125 gram Græsk Yoghurt (10% fedt) og 2½ dl skummetmælk
70 gram mager ost (herunder: fromage frais)
4-5 frugter (en frugt vejer alt efter type mellem 40-150 gram)
op til 250-340 gram kød, fisk ELLER fjerkræ.
600-1000 gram grønsager
120 gram brød
15-30 gram plantefedt
2 liter vand

For kvindernes mænde gældende følgende undtagelser

Brød: Kun 60 gram
Kød, fisk eller fjerkræ: 240-290 gram.

Og alt sammen med god samvittighed.

Din mand kan blive bange for mængden af mad, men ikke fordi der er for
lidt af den. Tro mig.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Dyler Turden

Dato : 05-05-03 22:27

> Din mand kan blive bange for mængden af mad, men ikke fordi der er for
> lidt af den. Tro mig.

....og han SKAL spise den, ikke noget med at springe over.

Fra : Susan

Dato : 07-05-03 12:45

On Mon, 05 May 2003 12:11:07 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Nå, du spurgte til nogle opskrifter.
>
>Dem kan du altså selv finde og sætte sammen til dagsmenuer på
>http://opskrifter.heede.dk
>Så det gider jeg ikke gøre for dig.

Forståeligt nok, der har jeg også kigget lidt.

> [...]
>4-5 frugter (en frugt vejer alt efter type mellem 40-150 gram)
>op til 250-340 gram kød, fisk ELLER fjerkræ.

På en dag? Lyder af meget. Nok ikke noget for ham med alle de
grøntsager, så det får jeg ham næppe overtalt til.

Kan skummetmælk erstattes af den nye minimælk (tror jeg den hedder,
den fra Bilka med 0,5 % fedt). Jeg kan godt lide skummetmælk, men bare
for at vi ikke skal købe flere forskellige slags derhjemme.

>For kvindernes mænde gældende følgende undtagelser
>
>Brød: Kun 60 gram
>Kød, fisk eller fjerkræ: 240-290 gram.

Forståeligt nok.

Jeg er begyndt så småt at vænne mig fra kartofler og ris osv., og har
de sidste par dage lavet en masse grøntsager til min mad, så jeg tror
snart jeg er klar til at tage det store spring.

Hvornår skal man komme som ny? Der er vejlning fra kl. 17-1830 i
Vejlby-Risskov. Jeg skal vel først dukke op kl. 1830 så, eller hvad?

Venlig hilsen

Susan

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-05-03 14:58

Susan wrote:

> På en dag?

Jepper.

>Lyder af meget.

Jep

> Nok ikke noget for ham med alle de
> grøntsager, så det får jeg ham næppe overtalt til.

Ikke så slemt, når man fx laver kyllingefarsbrød, så kommer man
grønsagerne ned i selver farsbrødet. Og så skal man spise det kæmpe
"brød", der kommer ud der.

Eller når han ser, at han skal spiser 10-15 frikadeller (iblandet
grønsager).

Eller hvad med en kæmpe portion chiliconcarne. Ej heller så slemt.

> Kan skummetmælk erstattes af den nye minimælk (tror jeg den hedder,
> den fra Bilka med 0,5 % fedt).

Ikke jf. det program som jeg sidder med.

Der er flere mælkeprodukter at vælge imellem. Minimælk er IKKE en af
mulighederne.

Men spørg konsulenten, når du møder op. Det kan være, at de har
tilladet minimælk uden at jeg har fået det med.

> Jeg er begyndt så småt at vænne mig fra kartofler og ris osv., og har
> de sidste par dage lavet en masse grøntsager til min mad, så jeg tror
> snart jeg er klar til at tage det store spring.

Du kommer også igennem, hvad jeg kalder 4dages-perioden.

Det er en periode,hvor din krop skal vænne sig til at ikke få sukker.

Disse 4 dage virker du på din omverden lidt anderledes end det du
plejer. Men husk: efter de 4 dage er du igen den samme.
Din mand (udgangspunkt er min egen kommentar til min kone den første
uge, at vi var på DDV) kan finde på sige, at du er lidt kort for hovedet
eller at det der DDV gør dig lidt underlig, men hold igennem i de fire
dage.
Bed ham om at være lidt forstående den første uges tid, for så bliver du
den gamle igen (bare med et kilo mindre og over tid uden de kilo du vil
af med)

> Hvornår skal man komme som ny? Der er vejlning fra kl. 17-1830 i
> Vejlby-Risskov. Jeg skal vel først dukke op kl. 1830 så, eller hvad?

Jeg aner ikke, hvordan et foregår i Vejlby-Risskov, men her på Amager
foregår det på den måde, at man deltager i den sidste af lektionerne som
"flue på væggen", tavs deltager eller hvad du har vil kalde det. Bare
for at se om det er noget værd.

Efter den lektionen er muligt at melde sig ind. Det koster 200 kroner
(De tager IKKE Dankort).
Derefter starter en lektion, hvor programmet bliver gennemgået punkt for
punkt. Denne lektion tager 1-1½ time afhængig af den mængde af spørgsmål
der måtte være i forsamlingen.

Og husk: spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt. men i
princippet skal man faktisk _kun_ gøre det som står i programmet. Hvis
man holder sig fra alle mulige krumspring (bytte frugt til brød eller
pasta, samle krydser, dele portioner eller hvad der der nu er muligt
indenfor programmet), så burde man kunne klare sig den første uge.

Du skal regne med, at den første tid, så er du nok en lille smule
forvirret over alle de ting som er tilladte eller forbudte jf.
programmet, men læs programmet (vi kalder den: Den blå bibel) hvis du er
i tvivl.
Er du i tvivl om du må spise fx fedtfri mayonnaise, så læs programmet.
Der står letmayo eller alm. mayo. Ergo må fedtfri mayo ikke bruges.

Det er egentlig ikke så svært, når man læser hvad der står og ikke tror
alt mulig.