Netværk og Airport
Fra : Henrik Korzen

Dato : 04-05-03 11:56

Hej alle sammen ....

Et lille problem, som det ville være dejligt at få løst.

Hjemme har jeg et mindre (og velfungerende) netværk:

1 Airport Extreme - hvortil der er forbundet en ADSL (Cisco router)
og en USB printer.
1 Powerbook m. Airport
1 Switch som sidder på Airport'en med +3 stationære maskiner (+ evt. et
par ekstra besøgende)

Alle maskinerne kører på 10.2.5

ip-adresserne bliver tildelt via DHCP

Det interne netværk fungere upåklageligt - og alle maskinerne har fint
adgang til printeren (det er rigtig fedt at slippe på den "gammeldags"
printerdeling!) - og selvfølgelig adgang til internettet.

MEN - tidligere (inden Airporten) kunne jeg via ip-adressen koble mig
op fra mit arbejde og logge mig ind på hvilken som helst maskine på
netværket. Det er desværre slut nu

Er der nogen der har en god ide til, hvordan jeg kan opnå denne
funktionalitet igen?

Jeg ville helst undgå at skulle tildele de enkelte maskiner separate
porte - hvis det altså er muligt. Jeg har prøvet dette - og det
fungerer. Men det er sgu' lidt besværligt at huske hvilke porte der er
tildelt hvilke maskiner.

Alle gode ideer modtages med kyshånd ......

Men mange hilsner
Henrik

Fra : Martin Bech

Dato : 04-05-03 18:38

In article <040520031255533182%henrikkor@yahoo.dk>,
Henrik Korzen <henrikkor@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> porte - hvis det altså er muligt. Jeg har prøvet dette - og det
> fungerer. Men det er sgu' lidt besværligt at huske hvilke porte der er

Det er nok den gængse (og nok eneste) løsning. Så kan du lave en memo på
din Palm om hvilken maskine der ligger hvilken port .

--
Med venlig hilsen / Greetings from

Martin Bech
http://www.MartinBech.dk Mail: Remove XYZ from mail address.

Fra : Henrik Korzen

Dato : 06-05-03 10:56

Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> Det er nok den gængse (og nok eneste) løsning. Så kan du lave en memo på
> din Palm om hvilken maskine der ligger hvilken port .

Hmmm - jeg havde en mistanke om at det nok ville ende sådan .....

Jeg har dog pt. ikke planer om at anskaffe mig en Palm, så det må blive
på Pod'en

Hilsen
Henrik

Fra : Ben Knudsen

Dato : 05-05-03 13:27

Henrik Korzen <henrikkor@yahoo.dk> writes:
>MEN - tidligere (inden Airporten) kunne jeg via ip-adressen koble mig
>op fra mit arbejde og logge mig ind på hvilken som helst maskine på
>netværket. Det er desværre slut nu

Det forstår jeg slet ikke, at du kunne - havde du dengang eksterne
ip-adresser til alle maskiner eller hvad? Hvis du var rundt over NAT'en i
din router, må du da nødvendigvis have rodet med portene allerede
dengang...

Noget helt andet: hvorfor har du ikke denne opsætning: router > switch <
airportbase ?

Ben

Fra : Henrik Korzen

Dato : 06-05-03 11:10

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> ip-adresser til alle maskiner eller hvad? Hvis du var rundt over NAT'en i
> din router, må du da nødvendigvis have rodet med portene allerede

Hej Ben

Jeg skal med det samme understrege, at jeg ikke er nogen haj til
netværkskonfigurationer
Jeg ved blot, at jeg uden problemer, via min faste ip-adresse, kunne
logge mig på hvilken som helst maskine på netværket. Jeg har ikke ændret
på NAT'en i routeren - det var/er sådan "out of the box". Alle
maskinerne fik tildelt lokale ip-adresser fra routeren (192.168.1.x).

> Noget helt andet: hvorfor har du ikke denne opsætning: router > switch <
> airportbase ?

Det var det første jeg prøvede. Men resultatet er så at maskinerne på
switch'en ikke kan printe via Airporten - samt at PowerBook'en ikke
kunne se de øvrige maskiner på det lokale (ethernet-) netværk (og
omvendt).

Hvis du har nogle gode ideer til hvordan jeg kan løse dette, så vil jeg
dælme blive glad

Mange hilser
Henrik

Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-05-03 14:13

> [...]
>på NAT'en i routeren - det var/er sådan "out of the box". Alle
>maskinerne fik tildelt lokale ip-adresser fra routeren (192.168.1.x).

Når du siger logge dig på, mener du så deling af arkiver via appletalk?
Ziz iz very ztrange...

> [...]
>switch'en ikke kan printe via Airporten - samt at PowerBook'en ikke
>kunne se de øvrige maskiner på det lokale (ethernet-) netværk (og

Forbandt du switchen til wan- eller lanporten på basen?
Hvis du brugte wan-porten, så prøv i stedet med den anden. Så burde du vel
ryge uden om basens nat, hvilket givetvis var årsagen til, at du ikke
kunne printe. Det med PB'en, kan jeg ikke lige gennemskue...

Ben