Adgang til mors hus??
Fra : Gorst-Rasmussen

Dato : 03-05-03 18:12

Goddag nyhedsgruppe.

Jeg har rodet rundt på Google for at finde svar på følgende; men jeg har
ikke lige heldet med mig. Kan I hjælpe?

Situation:

En gammel dame - enke, aleneboende i parcelhus - bliver syg, kommer på
sygehuset og dør. Indlæggelsen foregår helt stille og roligt, men
ambulancefolkene smækker dørlåsen (I ved, den gode gamle låsetype, der låser
en ude, hvis man ikke har husket nøglen....).
Damens to børn har ikke nøgle til hendes hus. Må de tilkalde låsesmed?? (nu
er de to børn jo pludselig arvinger til både hus og en vis formue
derudover). Hvem må låse sig ind i afdødes hus, så det hele foregår efter
loven og bogstaverne?

OK de to børn vil nok under alle omstændigheder baldre en kælderrude eller
sådan noget. Men må de det? Skal de gå via skifteretten for at komme ind i
huset for at tømme køleskab, finde "sidste vilje" om begravelse ol.??

Vh

Jesper

Fra : Christian

Dato : 04-05-03 20:39

"Gorst-Rasmussen" <igr@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Læs videre her: http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=110

> Må de tilkalde låsesmed??
Nej de skal afvente Skifteretten
> (nu er de to børn jo pludselig arvinger til både hus og en vis formue
> derudover). Hvem må låse sig ind i afdødes hus, så det hele foregår efter
> loven og bogstaverne?
Først når Skifteretten har givet tilladelse dertil ( indkalder arvingerne og udsteder
skifteretsattest)

> OK de to børn vil nok under alle omstændigheder baldre en kælderrude eller
> sådan noget. Men må de det?
Betragtes som indbrud ;.)

> Skal de gå via skifteretten for at komme ind i
> huset for at tømme køleskab, finde "sidste vilje" om begravelse ol.??
Måske er der lavet testamente og det "kikker" Skifteretten efter og meddeler arvingerne
ved skifteretsmødet

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 05-05-03 05:06

"Christian" skrev ...

> Nej de skal afvente Skifteretten
> Først når Skifteretten har givet tilladelse dertil ( indkalder arvingerne og udsteder
> skifteretsattest)

Hvis børnene havde haft en nøgle, skulle de så stadig afvente
skifterettens godkendelse?
Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-05-03 08:25

"Christian" <devnull@sunsite.dk> wrote in message

> "Gorst-Rasmussen" <igr@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Måske er der lavet testamente og det "kikker" Skifteretten efter og
meddeler arvingerne
> ved skifteretsmødet

De kan kontakte skifteretten og få en aftale istand om adgang til boligen
for at ordne sådanne praktiske ting.

/Per