Uddannelse under ledighed
Fra : Michael Salomonsen

Dato : 03-05-03 13:32

Hej gruppe

Jeg har tilmeldt mig AMU-kursus på 6 uger pr. 15/5. Så vidt har læst mig
frem til har jeg ret til 6 ugers uddannelse indenfor 1. ledighedsår (på VEU
godtgørelse) - kan AF i denne periode så sende mig i job, da jeg jo reelt
ikke får dagpenge men VEU (og bruger den uddannelse som jeg har ret til at
benytte)?

-Michael

Fra : CyberBob

Dato : 03-05-03 19:28

Yes.... -det kan de godt!
Du står til rådighed hele tiden...

mvh
cb

Michael Salomonsen <michaels(fjern-.-.mig)@multicom.dk> skrev i

Fra : Michael Salomonsen

Dato : 03-05-03 20:23

"CyberBob" <mail@mail.dk> wrote in message
> Yes.... -det kan de godt!
> Du står til rådighed hele tiden...

Ja, det fandt jeg også ud af... men hvad er så formålet med at folk
påbegynder en uddannelse der (måske) kan forbedre ens jobmuligheder, hvis
man ikke kan gennemføre det pga et jobtilbud. - i mit tilfælde er der
garanteret job efter fuldført uddannelse.

Fra : Nette

Dato : 03-05-03 21:16

"Michael Salomonsen" skrev i en meddelelse
.. - i mit tilfælde er der
> garanteret job efter fuldført uddannelse.

Man skal altid have i baghovedet, at de amukurser samt andre kurser, man
sættes på fra kommunen/Af´s side, sjældent kan give ret meget arbejde i
længden.
Problemet er, har jeg hørt, at kommunen ikke må konkurrerer med
læreanstalter og lign., da det er deres *job* at uddanne folk.
Man må, sagt på en anden måde, faktisk ikke lære noget seriøst og gå i
dybten med alt for meget på disse kurser.

Nette

Fra : Michael Salomonsen

Dato : 03-05-03 21:41

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Man skal altid have i baghovedet, at de amukurser samt andre kurser, man
> sættes på fra kommunen/Af´s side, sjældent kan give ret meget arbejde i

Nu er det så i dette tilfælde et kursus/uddannelse jeg selv har fundet,
netop på de 6 uger som jeg kan bruge ved ledighed under 12 mdr - og i dette
tilfælde er der nu store muligheder for job bagefter.

> [...]
> Man må, sagt på en anden måde, faktisk ikke lære noget seriøst og gå i
> dybten med alt for meget på disse kurser.

Her er det jo så ikke kommunen/AF der konkurrerer med nogle, da det er mig
selv der har fundet muligheden for denne uddannelse.

-Michael

Fra : Zed

Dato : 04-05-03 21:08

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man må, sagt på en anden måde, faktisk ikke lære noget seriøst og gå i
> dybten med alt for meget på disse kurser.

Er amu ikke blevet en del af Teknisk skole? (eller CEU <bynavn> - som de er
begyndt at kalde sig hist og pist) - det er det i hvert fald i herning - så
så ville det jo ikke være konkurrenceforvridene

ved dog ikke om jeg forstod dit svar korrekt

-Zed

Fra : Nette

Dato : 05-05-03 07:23

"Zed" skrev i en meddelelse news:b93rau$e5r$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> begyndt at kalde sig hist og pist) - det er det i hvert fald i herning -

> så ville det jo ikke være konkurrenceforvridene

Aner det ikke

Men jeg ved bare, at hvis du f.eks. af kommunen bliver sendt på et edbkursus
word ( banalt eksempel).., så må det kursus ikke konkurrerer med div.
uddannelse, som man kan tage i Word, og derfor lærer man sjældent noget, der
er ordentligt brugbart ved jobsøgning.
Mine egne erfaringer med div. kurser understøtter det kun. Man kommer alt
for nemt til sådan et bevis, og man lærer sjældent noget banebrydende.
Når jeg har søgt jobs, har jeg aldrig nævnt de kurser for andet end ren
banal aktivering, at jeg har holdt mig selv i gang, og ligeledes har jeg
heller aldrig ansat en person, pga. at vedkommende har taget et 6 ugers
kursus, hvor alle har adgang/kan få adgang kommunalt.

Nette

Fra : Jørn

Dato : 03-05-03 23:00

Det lyder til at være et godt kursus hvis du er garanteret arbejde efter at
kurset er slut
ellers er det endnu et af statens omgåelse der kun går ud på at du kan
slippe et halvt år efter kursets afslutning
"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-05-03 00:02

In article <EGUsa.45516$y3.3325762@news010.worldonline.dk>, Michael Salomonsen wrote:
> [...]
> man ikke kan gennemføre det pga et jobtilbud. - i mit tilfælde er der
> garanteret job efter fuldført uddannelse.

Hvis du bliver sendt i job, så er du også garanteret job FØR du
er færdig med uddannelsen.

Derudover, så er det normalt sådan, at hvis arbejdsgiver skriver
en kontrakt med kommunen om at du er garanteret job i en vis
periode efter en sådan uddannelse, så kommer du frem i køen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-05-03 09:45

Michael Salomonsen wrote:

> [...]
> ikke får dagpenge men VEU (og bruger den uddannelse som jeg har ret til at

Snak med din sagsbehandler hos AF _OG_ a-kassen om, at du kan blive
"fredet" i den periode, hvor kursus varer, da du er igang med en
aktivitet som skulle kunne forbedre din jobmuligheder.

Det kursus du vil på skal du så få ind i en del af din handlingsplan for
at få det officielt (og det skal du ellers er du ikke "fredet").

Bemærk: Du skal have udmelding fra begge steder. a-kasse og
arbejdsformidlingen for at du har sikret dig "fredningen".

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Kim

Dato : 04-05-03 11:18

Michael Salomonsen wrote:
> [...]
> ikke får dagpenge men VEU (og bruger den uddannelse som jeg har ret til at

Som de andre også skriver, så kan du godt blive sendt i arbejde, men men
...... Jeg begyndte i 1997 på HHX (på uddannelsesorlov, med dagpenge) og
blev 6-7 dage efter sendt ud til en samtale om et job.
Jeg ringede til min fagforening og spurgte om det kunne være rigtigt og
de sagde så at det var fordi min uddannelsesaftale var så ny at
computeren ikke lige havde opdaget det (den var ikke registreret i
computeren endnu) og han anbefalede mig at være ærlig når jeg søgte
jobbet. Dette indebar at jeg fortalte ved samtalen at jeg var altså
begyndt i skole og havde egentligt tænkt mig at fortsætte med det og
chefen mente så at jeg nok ikke kunne bruges alligevel, grundet
omstændighederne og det meddelte han så min fagforening.
Det var eneste gang i den 5 årige periode, hvor jeg var under uddannelse
at jeg blev sendt til en jobsamtale.

Om det muligvis forholder sig anderledes med AMU kurser skal jeg så ikke
kunne sige, men hvis du er aktiveret og det er du med en uddannelse, så
sender de dig ikke i job.

mvh
Kim

Fra : Michael Salomonsen

Dato : 04-05-03 11:50

"Michael Salomonsen" <michaels(fjern-.-.mig)@multicom.dk> wrote in message
> [...]
> ikke får dagpenge men VEU (og bruger den uddannelse som jeg har ret til at

Tak for hjælpen alle sammen... Jeg vil prøve at snakke med både AF og
a-kassen om det.

-Michael