Feriepenge
Fra : Jens Nielsen

Dato : 03-05-03 10:52

jeg er ansat i et firma uden overenskomst men med løn under feire (5 uger).

jeg har tidligere været ansat i et andet firma hvor vi den 1/5 fik udbetalt
en lille "feriepengegodtgørelse", hvilket så vidt jeg husker skulle dække
forskellen mellem feriepengene (12.5%??) og værdien af de 5 ugers ferie med
løn.

har jeg ret til denne feriepengegodtgørelse selvom jeg ikke er underlagt en
overenskomst men dog underlagt ferieloven??

mvh
jens

Fra : Karsten Andersen

Dato : 03-05-03 12:22

Sat, 3 May 2003 11:51:45 +0200, skrev Jens Nielsen, på 14 linier, i
<3eb390ea$0$10379$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

> [...]
>
>har jeg ret til denne feriepengegodtgørelse selvom jeg ikke er underlagt en
>overenskomst men dog underlagt ferieloven??

Hvad står der i din aftale?
Jeg har feks til og stå,
at jeg får de 12½ % udbetalt af feks overarbejde.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-05-03 13:05

Karsten Andersen <karsten@jyde.cc> skrev:

> Hvad står der i din aftale?

Det er ret ligegyldigt eftersom det er Ferieloven, der gælder, hvor
fravigelsesmulighederne er meget begrænsede.

> Jeg har feks til og stå,
> at jeg får de 12½ % udbetalt af feks overarbejde.

Det har du krav på. Løn er løn selv om den er et resultat af
"overarbejde".

Se Ferielovens kapitel 4
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000039630

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Karsten Andersen

Dato : 03-05-03 17:30

3 May 2003 12:04:56 GMT, skrev Morten Bjergstrøm, på 19 linier, i
<Xns93708F4911123.miljokemi.dk@130.133.1.4>, :

> [...]
>fravigelsesmulighederne er meget begrænsede.

>Det har du krav på. Løn er løn selv om den er et resultat af

Hvis min måneds løn er 24.000 kr,-
Og Jeg i årets første måneder har feks 50 overtimer hver måned.
Får jeg stadigt kun 24.000 + 1 % i løn under ferie.

Det er noget anderledes som måneds lønnet end ved timelønnet.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : HKJ

Dato : 03-05-03 17:41

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.cc> wrote in message

> Hvis min måneds løn er 24.000 kr,-
> Og Jeg i årets første måneder har feks 50 overtimer hver måned.
> Får jeg stadigt kun 24.000 + 1 % i løn under ferie.

Du får 1% af sidste års indkomst (optjeningsåret)

Fra : Karsten Andersen

Dato : 03-05-03 19:28

Sat, 3 May 2003 18:40:48 +0200, skrev HKJ, på 11 linier, i
<b90rev$r4$1@news.cybercity.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.cc> wrote in message

>Du får 1% af sidste års indkomst (optjeningsåret)

Det er jo heller ikke 12½ % extra i ferie penge af ens overarbejde.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : HKJ

Dato : 03-05-03 19:46

> Det er jo heller ikke 12½ % extra i ferie penge af ens overarbejde.

Feriepenge af overarbejdet får du næste år.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 03-05-03 19:50

Sat, 3 May 2003 20:45:45 +0200, skrev HKJ, på 14 linier, i
<b912p7$9i1$1@news.cybercity.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.cc> wrote in message

>Feriepenge af overarbejdet får du næste år.

Du får stadigt kun 1% af overarbejdet og ikke de 12½ %

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : HKJ

Dato : 03-05-03 20:25

> Du får stadigt kun 1% af overarbejdet og ikke de 12½ %

Ja det er en ulempe hvis du har meget overarbejde, men derimod en fordel
hvis du får lønforhøjelse.

Husk at betalingen er:

Nuværende månedsløn (godt og vel, der er 5 ugers ferie) + 1% af sidste års
indkomst

eller

12½% af sidste års indkomst

Men vi er vist ved at være off topic.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 03-05-03 20:54

Sat, 3 May 2003 21:25:07 +0200, skrev HKJ, på 25 linier, i
<b9152q$cct$1@news.cybercity.dk>, :

> [...]
>
>Husk at betalingen er:
>
>Nuværende månedsløn (godt og vel, der er 5 ugers ferie) + 1% af sidste års

Som jeg så mente istarten.
Hvis han havde på skrift
at han også skulle have 12½ % ferie penge af overarbejde, ville man få
lidt mere

Kravet til jens må være Ferie med løn + 1 % af sidste års løn

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-05-03 22:42

Karsten Andersen <karsten@jyde.cc> skrev:

> Hvis min måneds løn er 24.000 kr,-
> Og Jeg i årets første måneder har feks 50 overtimer hver måned.
> Får jeg stadigt kun 24.000 + 1 % i løn under ferie.

§23
Stk. 3. Hvis lønmodtagerens gennemsnitlige arbejdstid eller
arbejdsomfang på ferietidspunktet afviger med mere end 20 pct. i
forhold til optjeningsårets gennemsnitlige arbejdstid eller
arbejdsomfang, reguleres lønnen under ferie forholdsmæssigt.

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : Karsten Andersen

Dato : 04-05-03 08:10

3 May 2003 21:41:37 GMT, skrev Morten Bjergstrøm, på 15 linier, i
<Xns9370F10F29EDD.miljokemi.dk@130.133.1.4>, :

> [...]
>forhold til optjeningsårets gennemsnitlige arbejdstid eller
>arbejdsomfang, reguleres lønnen under ferie forholdsmæssigt.

Yep det var også derfor jeg kun skrev de første måneder med 50 timer
overtimer, ved det kommer man jo ikke op over de 20%

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-05-03 00:37

Karsten Andersen wrote:

> Hvis min måneds løn er 24.000 kr,-
> Og Jeg i årets første måneder har feks 50 overtimer hver måned.
> Får jeg stadigt kun 24.000 + 1 % i løn under ferie.
>
> Det er noget anderledes som måneds lønnet end ved timelønnet.

Nej, det behøver det ikke være.
Du kan før optjeningsårets begyndelse anmode om at feriepenge
beregnes af den faktiske indtjening, og ikke efter normal løn.

Det er et par år siden, denne ændring kom ind.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.