TDC K2 Kabelmodem paa Macintosh ?
Fra : walther

Dato : 24-03-01 21:19

Hej,

Er der nogen der har haft held med TDC's K2 kabelmodem på en Macintosh ?

mvh,
walther

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-03-01 14:07

"walther" <walther_hansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har haft held med TDC's K2 kabelmodem på en Macintosh ?

Ja! Det kører som en drøm. Jeg har brugt det på en iMac og en iBook.

For at sætte det op, skal du bare lige fjerne fluebenet i ARA's
indstillinger for "Automatisk opkald når tcp/ip programmer startes" og så
rette tcp/ip i Kontrolpaneler til at bruge Ethernet og som konfigurer DHCP
server.

Det skulle være det hele.

Dann Pedersen

Fra : walther

Dato : 25-03-01 14:32

[[ This message was both posted and mailed: see
the "To," "Cc," and "Newsgroups" headers for details. ]]

In article <99kqej$919$2@sunsite.dk>, Dann Pedersen
<dann_pedersen@canwetalk.com> wrote:

> [...]
> rette tcp/ip i Kontrolpaneler til at bruge Ethernet og som konfigurer DHCP

Det lyder nemt, jeg har ordnet TCP indstillingerne, men hvad er det
lige ARA er for noget ?

tusind tak for hjælpen,

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-03-01 22:12

> <dann_pedersen@canwetalk.com> wrote:
>
> Det lyder nemt, jeg har ordnet TCP indstillingerne, men hvad er det
> lige ARA er for noget ?

Apple Remote Access, som findes i Kontrolpaneler og hedder Remote Access.
Her skal du gå ind under indstillinger og vælge fanebladet protokol. Det er
det øverste flueben, som du skal fjerne. Hvis du ikke fjerner dette vil du
muligvis få nogle problemer med ARA. Ikke som standard, men det er set før,
hvorfor det anbefales at gøre det.

Kan du få det til at virke?

Dann Pedersen

Fra : walther

Dato : 25-03-01 23:47

In article <99lnat$b3l$1@sunsite.dk>, Dann Pedersen
> [...]

> muligvis få nogle problemer med ARA. Ikke som standard, men det er set før,

Ikke rigtigt. Jeg kan få kontakt med modemet, og modemet har kontakt
med TDC...

Jeg tror at problemet er at få registreret netkortet ved TDC. Det kort
der i øjeblikket er rigistreret, sidder i en PC. I følge manualen
skulle jeg få en registrerings side, når hardwaren skifter, men det
virker desværre ikke.

Nogen forslag ?

tak,

Fra : Dann Pedersen

Dato : 26-03-01 00:06

> [...]
> der i øjeblikket er rigistreret, sidder i en PC. I følge manualen
> skulle jeg få en registrerings side, når hardwaren skifter, men det

Desværre ikke umiddelbart, da jeg ikke er ekspert i K2. Har jeg forstået dig
korrekt, hvis jeg siger at du slet ikke kan se nogen sider, eller komme i
kontakt med nogle servere, hvis du prøver at tilgå den vha.
netværksbrowseren (findes i Æblemenuen - tryk på hånden og vælg forbind til
server. Prøv adressen: ftp://ftp.opasia.dk )?

I så tilfælde vil jeg forslå at du lige prøve at tjekke at computeren ikke
starter ARA når du prøver at koble op. Hvis den gør det, så skriv lige igen,
og du får en løsning. Er dette ikke tilfældet skal du lige prøve at slette
tcp/ip indstillingerne inde i Harddisk ==> Systemmappe ==> Indstillinger. Er
der mere end en der starter med tcp/ip, så sletter du bare dem alle ved at
trække dem i papirkurven. Genstart computeren (eventuelt med en resetning af
p-rammen) og prøv så igen at sætte tcp/ip op igen i forhold til den
tidligere postet vejledning, og skriv lige hvad der sker.

Og så lige det generelle råd. Prøv at slukke for modemet og hold det slukket
i 15 minutter mens computeren også er slukket. Genstart og se hvad der sker.

Hvordan ser dit generelle netværkssetup ud? Prøver du at få Mac'en direkte
på modemet gennem et indbygget netkort eller hvordan?

Har du adgang til TDC Internet's news server? I så tilfælde vil jeg forslå
en FUT til de interne support grupper.

Dann Pedersen

P.S. Resetning af p-rammen gøres på følgende måde:
Formålet med at resette p-ram'en er at elle gemte ind rammen på computeren.
Det er blandt andet tasteturindstillingerne, skærmindstillingerne og andre
ligende indstillinger, der bliver resat. Bemærk at skrivebordet også bliver
genopbygget.

Resetningen udføres ved en genstart af systemet mens man bruger følgende
tastekombination mens computren genstarter fire gange:

Følgende tastekombination skal bruges: Alt + Æble + r + p

Fra : walther

Dato : 26-03-01 13:40

> [...]
> p-rammen) og prøv så igen at sætte tcp/ip op igen i forhold til den
> tidligere postet vejledning, og skriv lige hvad der sker.

Damn, you rock !

Det virkede at slette TCP/IP indstillingerne ! :)
Man skulle tro at jeg sad ved en PC...

Nu skal jeg bare have news til at virke.

news.init.tele.dk, virker ikke
tnews.init.tele.dk, virker ikke
news.tele.dk, virker ???

tusind tak for hjælpen !

mvh,

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-03-01 14:12

> news.init.tele.dk, virker ikke
> tnews.init.tele.dk, virker ikke
> news.tele.dk, virker ???

Det er fordi den hedder news.inet.tele.dk og tnews.inet.tele.dk

--
Bjarke Andersen

Fra : walther

Dato : 26-03-01 19:50

In article <99nf2f$2su3$1@tnews.inet.tele.dk>, Bjarke Andersen
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Det er fordi den hedder news.inet.tele.dk og tnews.inet.tele.dk

Det var nu også inet jeg mente (men jeg skriver init oftere,
programmerings skade :)

Jeg løste problemet ved at bruge 193.162.153.117 i stedet. Jeg går ud
fra at det er et problem med DNS'en.

tak,

Fra : Dann Pedersen

Dato : 26-03-01 20:12

> Damn, you rock !

Jeg takker! For en god ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på at jeg
befinder mig i Macintosh support hos TDC Internet, men ikke har noget
særligt med kabel at gøre...det er jo onCabel som de hedder nu, der står for
det.

> Det virkede at slette TCP/IP indstillingerne ! :)
> Man skulle tro at jeg sad ved en PC...

He He - du har ret i at det er en "typisk" pc løsning at fjerne noget og så
geninstallere det. Heldigvis er det IMHO en del nemmere at lave det på en
Mac (man fjerne bare indstillingerne) end det er på Windows, hvor det kan
involvere både registreringsdatabasen og en Windows CD.

Det er sjældent at der er problemer, som du oplever dem med en Mac, men det
sker da. Af de Mac problemer, som jeg har siddet med, så er det sjældent at
det har været nødvendigt at slette tcp/ip indstillingerne. Typisk er det
"bare" et opsætningsspørgsmål.

> Nu skal jeg bare have news til at virke.

Hvilket program bruger du?

> news.init.tele.dk, virker ikke
> tnews.init.tele.dk, virker ikke
> news.tele.dk, virker ???

Jeg kan se at du har prøvet 193.162.153.117. Prøv lige news.inet.tele.dk
engang til, og prøv eventuelt 194.182.148.146 (den ip, som jeg får når jeg
pinger news.inet.tele.dk).

Du skal desuden være opmærksom på at der i øjeblikket kan være nogle
driftsproblemer med newsserverne, som de arbejder på at få løst. For
yderligere information om disse problemer henvises du til
"tele.internet.news-service", som er en intern TDC Internet gruppe til
besvarelse af diverse news relaterede spørgsmål.

Dann Pedersen

Fra : walther

Dato : 27-03-01 14:58

In article <99o478$q43$1@sunsite.dk>, Dann Pedersen

> Hvilket program bruger du?

Jeg prøvede med både YA-Newswatcher (det jeg normalt bruger), MaxNews
og LookOutExpress...

Nu virker news.inet.tele.dk !?

tak for hjælpen,

Fra : Stratos

Dato : 28-03-01 20:35

> In article <99o478$q43$1@sunsite.dk>, Dann Pedersen
> <dann_pedersen@canwetalk.com> wrote:

> Nu virker news.inet.tele.dk !?

I hvor lang tid?

Der er åbenbart kun en løsning hvis man søger
binære grupper....Skift udbyder.
Og det er vist snart ligemeget hvem man ellers
vælger. Jeg har tjekket hos folk jeg kender der
bruger WOL CC og Get2net.
De har ingen problemer med newsserverne.
Men de kender heller ikke TDC's arrogante
holdning til de brugere der er så uheldige at havne
i TDC regi.
mvh. Kem.