Fodertønder.......hvilken højde ??
Fra : Henning

Dato : 02-05-03 17:59

Hej NG.

Er ved at skal lave nogle fodertønder til fasaner. Jeg vil bruge
foderspiraler som monteres på nogle plasttønder.
Det store spørgsmål..... hvor højt skal tønden være over jorden ???

Nogle gode råd / erfaringer ???

Hilsen

Henning

Fra : Peder Bruun

Dato : 02-05-03 18:44

Hej Henning

Vi købte nogle spiraler hos America-thisted
http://www.america-thisted.dk/
Der fulgte vejledning med vedr. monteringshøjden.
Jeg kan selvfølgelig ikke helt huske det, men mener bunden af tønden skal
være 40 cm over jorden til fasaner og 10 cm lavere til agerhøns. Skal forbi
og fodre søndag. Hvis jeg ellers kan huske det måler jeg lige efter.
Det sparer helt sikkert på foderet. Mus, småfugle og råvildt kommer ikke
rigtig til det. Vores indtryk er at fasanerne bedre kan lide at pikke det
fra jorden. Så vi er begyndt at sprede en lille smule på jorden rundt om
tønderne og det ser ud til at virke rimeligt.

Venligst

Peder

Fra : Danhunters.dk

Dato : 02-05-03 20:43

Man behøver jo ikke at bruge spiraler, jeg har selv brugt plastik brøndrør
du ved de orange med riller, skåret dem ud forneden så kornet kan løbe ud,
stilt dem på en plade af jern eller beton og så skal man ikke glemme låget
som høre til brøndrøret... funker sk... godt, vi har masser af fasaner og
andet fuglevildt, bare sår`n til orientering.
/john