Tandnumre
Fra : Marco

Dato : 02-05-03 11:56

Findes et sted på Internettet, hvor jeg kan se, hvilken nummer en tand har
som f.eks. +3 mv. ?
Måske jeg kan få det oplyst her ?

Hilsen Marco

Fra : ram2

Dato : 02-05-03 12:13

"Marco" skrev d. 02-05-03 11:56 dette indlæg :
> Findes et sted på Internettet, hvor jeg kan se, hvilken nummer en tand
har
> som f.eks. +3 mv. ?
> Måske jeg kan få det oplyst her ?

Hvis du kigger her, og bladrer lidt ned, kommer der det nomenklatur
tandlæger bruger

http://www.tmnet.dk/tand

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Marco

Dato : 02-05-03 12:36

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev :

> Hvis du kigger her, og bladrer lidt ned, kommer der det nomenklatur
> tandlæger bruger
>
> http://www.tmnet.dk/tand

Jeg kan regne ud, + er tænderne i overmunden modsat -, men er i tvivl om
f.eks. 5+.
Måske er det patientens højre side, hvis kortet skal ses af tandlægen :)

Hilsen Marco.

Fra : ram2

Dato : 02-05-03 20:04

"Marco" skrev d. 02-05-03 12:36 dette indlæg :

> [...]
om
> f.eks. 5+.
> Måske er det patientens højre side, hvis kortet skal ses af tandlægen

Hej Marco.
Jeg har ikke forstand på det, men jeg mener at have hørt engang, at vi
Danmark bruger noget der hedder Haderups nomenklatur.

Munden deles op i 4 kvadranter, dvs, 2 i overmund og 2 i undermund. Når
man skal identificere en tand vil jeg tro at den angives med
kvadrantnummeret, samt tandnummeret. Ved mælketænder sættes blot et 0
foran tandnummeret (+01)

Du må ikke hænge mig op på noget, for som sagt, har jeg ikke forstand på
det.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : ram2

Dato : 02-05-03 20:12

> [...]
om
> f.eks. 5+.
> Måske er det patientens højre side, hvis kortet skal ses af tandlægen

Hej igen.
Hvis du gider, fandt jeg lige dette link, hvor du kan læse mere om
tænderne. Det du vil vide står på side 3.

http://www.mip.sdu.dk/~frodi/docs/Den%20tandmorfologiske%20terminologi%2
0(Feb.%202003).pdf

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Marco

Dato : 03-05-03 14:40

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev:

> ... SNIP Det du vil vide står på side 3.
>
> http://www.mip.sdu.dk/~frodi/docs/Den%20tandmorfologiske%20terminologi%2
> 0(Feb.%202003).pdf

Ja, her står det jo klart og tydeligt :)
Takker mange gange.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk